>■- Catawiki scoort met jaarboek Marilyn Monroe Zowel pils als speciaalbier zit in de lift; Heineken is de motor Nederland telt meenbrouwerijen dan België. De zuiderburen kunnen nog wat van ons leren, met name het experimenteren met smaken. 24 ECONOMIE v. v v 1 y ROTTERDAM. Liefst 1,6 miljard euro aan- bier werd er vorig jaar vanuit Nederland verscheept: een half miljard euro meer dan buurlanden België en Duitsland. Al leen Mexico blijft ons iets voor. Neder lands bier is met name populair in de VS, Frankrijk en Groot-Brittannië. In totaal steeg de export met vier pro cent. Amerika is en blijft met afstand de grootste afnemer: een vijfde van de bier markt daar bestaat uit Nederlands bier. „Die grote export komt uiteraard voor een flink deel door Heineken", vertelt Fe- dor Hertog, hoofdredacteur van Bier Ma gazine. „Maar ook Bavaria scoort interna tionaal goed. Verder is SABMiller hier met Grolsch actief, net als het Belgische InBev met Dommelsch en Hertog Jan." Maar het is niet alleen het gewone pils, waarmee ons land scoort. Ook op het gebied van speciaalbieren maakt Ne derland stappen. De kleine brouwerij- tjes schieten als paddenstoelen uit de grond: er zijn inmiddels 311 brouwerij- tjes blijkt uit een recent overzicht van bierwebsite Cambrinus.nl. België blijft steken op 'slechts' 263 stuks. Bierexpert Fiona de Lange ziet het met genoegen aan. „We mogen trots zijn, er is echt iets moois aan het ont staan in Nederland." Daar nu is te wei nig aandacht voor, meent ze. „Wij zijn met name kampioen in het uitvinden van interessante bieren en hgt experi menteren met smaken." v>— Dat laatste zouden Belgische brou wers meer kunnen doen, vindt De Lan ge. „Ze doen er vaak wat lacherig over, maar kunnen op dat gebied van ons le ren." Tegelijk heeft België een rijkere biertraditie dan wij, erkent ze. „Ze moeten blijven doen waarin ze het best zijn." Die biercultuur be staat uiteraard vooral uit de wijde baaierd aan speciaalbieren. „Dat gaat eeuwen terug", weet Her tog van Bier Ma gazine. „Wij zijn meer in de tren dy, hippe soorten: gehopte, bittere bie ren." De bierkenners roemen vernieuwen de brouwerijtjes als De Molen uit Bodegraven, Jo penbier uit Haarlem of de Texelse Bierbrouwerij. Experts in België kijken met groeien de interesse naar wat er in het noorden gebeurt. „Het is ons niet ontgaan dat het bij jullie enorm aan het groeien is", zegt Sofie Vanrafelghem, bierkenner, somme- lier en journaliste. Ook zij roemt de in novatieve brouwers. „Het is goed dat Ne derland daarin evolueert, mijn eigen Amerika is en blijft met afstand de grootste afnemer: een vijfde van de biermarkt bestaat uit Nederlands bier land apprecieert dat inderdaad minder en zou meer, wakker kunnen worden", geeft ze toe. v~ Ze wil er geen wedstrijdje Neder- lan^-Bglgië van maken mm,, wijst er wel op dat de cijfers in het aantal brou werijen vertekenen: in de Nederlandse cijfers zitten ook café's en groot handelsstichtingen die-rl&ast hun hoofdactiviteiten biertjes brpujyen. Van rafelghem:"",, Als je dat corrigeert heeft Ne derland 175 brouwe rijen en België 172. Die cijfers ontlo pen elkaar niet veel." Bovendien: waar Nederland kampioen uitvoer van pilsener is, blijkt België weer stukken beter in het vermarkten van speciaal bieren. In de VS staat wit bier zelfs onder dat Nederland se woord op talloze bierkaarten. „De Belgen zijn in de jaren '80 toen de afzet in eigen land afnam naar het buitenland gaan kijken en hebben daar een sterke positie verworven", zegt De Lange. „Dat is de redding van veel brou werijen geweest. Nederlandse brouwers van speciaalbieren zouden meer oog voor de export moeten hebben. Nu gaat het goed, maar wie weet is het een hype die ove><djf jaar voorbij is." Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel van die minibrouwe- rijen produceren nu onvoldoende om de Nederlandse markt te bedienen, zegt "Hertog van Bier Magazine. „Laat staan dat ze aan uitvoer kunnen denken." De opleving in de biercultuur is ech ter nog jong: meer export volgt vanzelf als het bier van de nieuwe brouwerijtjes blijft scoren. Nederland is bovendien vanouds een handelsnatie: over de grens kijken is voor de meeste ondernemers een tweede natuur. In de tussentijd is ons land wel vi- ce-exportkampioen in het meest ver kochte bier: pils. En voor de duidelijk heid, pilsener is zeker niet minderwaar dig aan speciaalbier, beklemtoont Her tog. Sterker: „Het is één van de moeilijk ste bieren om te brouwen. Het is laag ge gist en stamt uit de tijd van Louis Pas teur. Het is daarmee veel jonger dan spe ciaalbier." Hertog is dan ook 'apetrots' op de gro te Nederlandse bierexport. „Een lekker pils is net zo mooi als een goed speciaal- biertje." Hier krijgt hij steun van Vlaam se collega Vanrafelghem. Ze verklapt en passant een geheimpje. „Veel landgeno ten zullen het niet willen toegeven, maar Heineken is echt een heel knap ge brouwen pils. Daar is niets verkeerds aan." Op de pasfoto - pormaat postze gel - in het jaarboek heeft de 16-ja- rige Monroe bruine krullen in plaats van de platinablonde coupe waarmee ze wereldberoemd is ge worden. Ook gebruikt ze dan nog haar echte naam Norma Baker. „Het is een gewoon meisje om te zien. Wel knap natuurlijk, maar ze lijkt niet op de Marilyn Monroe zoals wij die kennen", zegt Mark Borgman van het online veiling huis Catawiki. Toch hebben wereldwijd verza melaars belangstelling voor het jaarboek van de University High School in Los Angeles. Volgens het veilinghuis is de schoolfoto de eerste ooit van Monroe als tiener. Catawiki kreeg het boek in han den via een Nederlandse verzame laar, die het eerder op een andere veiling op de kop tikte. Zelf heeft Monroe het boek nooit gekregen, omdat ze slechts een halfjaar op de school heeft ge zeten. Om die reden staat er ook geen persoonlijke informatie over de bijzondere dame in het jaar boek, naast haar foto. „Ze stopte met school om met haar buurman te trouwen", verklaart Borgman. De schoolfoto is niet het enige verzamelaarsobject van Monroe dat onder de hamer is gegaan. Ook een naaktkalender uit 2955 en de krultang die ze gebruikte tij dens de opname van de film 'So me like it hot' waren te koop. Het jaarboek is niet de eerste stunt van Catawiki, dat donder dag nog bekend maakte dat bui tenlandse beleggers geld in het be drijf gaan stoppen. Er komt een in vestering van 75 miljoen euro van durfinvesteerders onder leiding van het Amerikaanse Lead Edge Capital. Het internetbedrijf zet het geld in voor verbetering van de dienstverlening en internatio nale groei. Nieuw record bierexport door David Bremmer door Deborah Jongejan ROTTERDAM. Het is waarschijnlijk de allereerste gepubliceerde foto van Marilyn Monroe ooit, maar op de beeltenis is ze totaal niet te her kennen als het bekende sekssym- bool van de jaren '50. Gisteravond ging de schoolfoto uit haar jaar boek uit 1942 onder de veilingha mer voor 2.100 euro. Marilyn Monroe als zestienjarige in het jaarboek van haar school.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24