16 ZOMER Dwars door Europa fuiven verslaggevers Carla en Hanneke deze zomer elke dag mee met een feestje. Klein of groot, festival of verjaardag, als er iets te vieren valt, zijn ze erbij. Vandaag: koeiengevecht in Bayonne. MAANDAG Vakantieliefdes I DINSDAG Langs de Nederlandse kust i WOENSDAG Waar is dat feestje? l DONDERDAG Vakantieliefde WAAR IS DAT FEESTJE? DEEL 18 Ze is zwart, razendsnel en boos. Heel boos. Opgehitst door talloze mannen in rood-witte kleding, die in het Franse Bayonne om haar heen dansen, haar uitdagen, pesten, totdat ze helemaal door het dolle is. En nu staan wij op dit vijfdaagse Baskische stads feest midden in een arena tegenover de schuimbekkende koe, die het ondanks de menigte toch echt op ons voorzien lijkt te hebben. In een nanoseconde zijn we elkaar kwijt. We denken nog maar één ding - ren voor je leven! - en stuiven er vandoor. Ieder een andere kant uit; op dit moment nemen de wat meer primaire functies van ons lichaam het over. We kunnen alleen maar hopen dat die zodanig werken dat we dit bakbeest voor blijven. Angst jaagt ons zo lukraak door de arena, dat het wel lijkt als of niet de koe, maar wij worden opgejaagd. Hanneke schiet rechtsaf, de camera dap per in de handen geklemd om alles nog 'even' op de kiek te zetten. Later blijkt ze vooral de grond te hebben gefilmd. Ze rent als een bezetene. Bungelend Daar, een bar. Stoere mannen springen er angstig bovenop, maar er is amper plek. Half bungelend boven de grond kijkt ze achterom. Pas als de furieuze 'dame' voor bij is, denkt ze aan Carla. Die is één rechte lijn bij de koe weggesto ven. Maar wanneer kan ze stoppen met ren- En Peter krabbelt zowaar weer op, zonder hulp. Goed, hij heeft een gebutste elleboog en een kapotte schouder nen? Voorzichtig werpt ze een blik over haar schouder, waardoor ze ziet dat het dol gedraaide rund inmiddels in een hele ande re hoek haar slag slaat. Op haar gemak kijkt ze toe, maar het beest is snel. Daar is het monster weer! Ditmaal stuift ook zij naar de bar, waar ze zich slippend over een hek werk smijt en terechtkomt tussen een gro te groep bange vrouwenlijven, die zich gil lend van links naar rechts bewegen. Daar hebben die zich dus verschanst - we zagen al zo weinig andere dames in het heetst van de strijd. Dweilorkesten Eén van de mannen in het midden van de arena is Peter Kay (27) uit Oostenrijk, die wordt geflankeerd door zijn Nederland se vriend Ruben ter Haar. Nog voor deze koeienrace met een luide knal als geopend is verklaard, nemen zij plaats in de rijen, die de mannen vormen bij de poort waar door de koeien worden losgelaten. Arm in arm staan ze te wachten, op een activiteit die in schril contrast staat met de gezellig heid van dweilorkesten, eten en drinken om de arena heen. Ondersteboven Het is Peter die even later recht in twee koeienogen kijkt. Hij heeft zijn petje achter stevoren op zijn lange blonde haren gezet. 'Ik kan dit. Ik kan dit,' zegt hij tegen zich zelf, als ware het een mantra. En dan doet hij een greep naar de hoorns. Heeft beet. En komt dan tot de rauwe, maar nuchtere conclusie dat de losgeslagen koe tegenover hem een stuk sterker is dan hij. Het bange, in het nauw gedreven dier stoot naar voren. Geef haar eens ongelijk. Ze priemt haar hoorns in Peters lichaam en zorgt dat de grond onder zijn voeten verdwijnt. Als de Oostenrijker ondersteboven ligt, stampt ze met twee paar keiharde koeienhoeven over hem heen. Vol afschuw kijken we toe, strategisch Jg -- Hard wegrennen voor een Hanneke probeert angstvallig nog wat beelden te schieten, maar achteraf blijkt ze voornamelijk de grond te hebben ge filmd. Om de arena heen is het een en al gezelligheid. En dan doet hij een greep naar de hoorns. Heeft beet. En komt dan tot de rauwe, maar nuchtere conclusie dat de losgeslagen koe tegenover hem een stuk sterker is dan hij W Sa*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16