Bestsellerauteur Paula Hawkins is nog steeds 'dat buitenbeentje in de trein' Met de thriller Het meisje in de trein vestigde Paula Hawkins in één klap haar naam. En dat is maar goed ook. Geen cent te mak ken, een geflopte roman. Paula Haw kins (43) zat aan de grond voordat haar thriller Het meisje in de trein een wereldwijde hit werd. Miljoenen mensen, in clusief Stephen King, hebben het verslonden. De film is in de maak, met hoogstwaarschijnlijk Emily Blunt in de hoofdrol, vertelt de schrijfster nuchter in een hippe tent in Londen. Rachel kampt met een drank probleem na een gestrand huwe lijk, Megan weet niet wat ze met haar leven aan moet en Anna mist een doel als jonge moeder. De drie hoofdpersonen in Het meisje in de trein zijn allesbehalve perfect en de mannen die hen met elkaar verbinden zijn al helemaal niet zo leuk als ze zich voordoen. Kort om: niets is wat het lijkt. „Het gaat goed hoor. Ik ben blij met het succes van het boek. Ik heb het druk, reis veel rond in de Verenigde Staten en Europa, geef veel interviews. Verder is er niet zo veel veranderd." „Ik woon nog steeds in hetzelfde huis. Al ben ik op zoek naar iets groters, maar daar heb ik nog wei nig tijd voor gehad." „Nee, dat zeker niet. Ik zat nogal in de put voordat dit boek aan sloeg: ik voelde me mislukt als schrijver, had geen cent meer, was bang dat ik mijn hypotheek niet meer kon betalen. Als dit succes me niet was overkomen, had ik waarschijnlijk weer terug de jour nalistiek in gemoeten." „Nou, ik ben vijftien jaar finan cieel journalist geweest, en hoe in teressant ook, ik was er niet echt geknipt voor. Onderzoek doen, pri ma. Maar mensen interviewen, hun verhaal eruit trekken, daar ben ik te introvert voor." Ik zat nogal in de put voordat dit boek aansloeg: ik voelde me mislukt als schrijver, ik had geen cent meer' Lacht hard: „Ja, dat klopt. Dat gaat me een stuk beter af, haha. Ik heb niet veel behoefte om op een kan toor te zitten. Thuis kan ik rustig mijn personages ontwikkelen." „Rachel lijkt het meest op mij, denk ik. Hoewel ik nooit zo diep in de put heb gezeten, weet ik wat het is om je eenzaam en verloren te voelen. Toen ik op mijn zeven tiende van Zimbabwe naar Lon den verhuisde, zat ik net als zij in de trein. Zo veel mensen om je heen en toch was ik moederziel al leen, een buitenbeentje. Ik keek ook uit het raam, nieuwsgierig naar al die mensen die ik niet ken de." Zo kwam Hawkins op het idee van Het meisje in de trein. Rachel reist elke dag naar de baan die ze niet meer heeft. Ze komt steeds vlak langs haar oude huis en langs de buren een paar nummers ver derop, over wie ze allerlei fanta sieën heeft, tot ze iets verdachts ziet. „Niet op mijn zeventiende in de trein hoor, toen was ik te jong voor alcohol. Maar nu borrel ik wel te veel. Zeker ook gedaan, de journalistiek is een drankzuchtig vak. Sowieso drinken Britten te veel." „Een beetje. Maar drank is ook een vlucht uit de realiteit. Alle drie de vrouwen in het boek mis sen een doel in hun leven. Rachel is haar baan verloren, Megan weet niet wat ze wil en Anna is fullti me moeder, maar is daar ook niet tevreden mee." „Je doet het nooit goed in de ogen 'Een succesvolle roman schrijven, is wat ik altijd heb gewild. Maar ik heb heus nog wel ambities en blijf schrijven' van de buitenwereld. Iedereen be moeit zich met de keuzes die je maakt. Werkende moeders heb ben te weinig tijd voor hun kinde ren, thuisblijfmoeders hebben te weinig ambitie." „Nee, en dat is in haar geval heel triest, want ze wil ze wel. Ik daar entegen heb nooit kinderen ge wild. Maar ook dat moet je altijd verdedigen. Vrouwen worden daar hartstikke onzeker van, gaan aan zichzelf twijfelen." „Nou, wel op het gebied van werk. Toen ik gestopt was als journalist en in opdracht van die roman- tisch-komische boeken schreef, was ik niet echt blij. Het was alle maal te lichtzinnig. Het vierde boek dat ik maakte, was veel don kerder, en paste beter bij me. Maar de roman flopte compleet. Toen dacht ik wel: jeetje, wat moet er nu van mij worden. „Het gaat vooral weer over herin neringen. Op een heel andere ma nier dan bij Het meisje in de trein, waar Rachel zich door de drank niet meer kan herinneren wat er voor ergs is gebeurd. Nu gaat het om familiegebeurtenissen waar aan iedereen zijn eigen herinne ringen overhoudt." „Bij elk boek dat ik schrijf, is er een punt dat ik het niet meer zie zitten. Geen idee waar het verhaal heengaat, of het perspectief wel deugt. Dat heb ik net achter de rug met het nieuwe boek. Ik heb mijn agent opgebeld en een potje bij haar uitgejankt, nu gaat het weer. Ik denk dat ik in het najaar klaar ben, maar ik verwacht niet dat ik het succes van Het meisje in de trein zal evenaren." „Een succesvolle roman schrijven, is wat ik altijd heb gewild. Maar ik heb heus nog wel ambities en blijf schrijven. Gelukkig heb ik nu in elk geval de middelen om het even uit te zingen. En wat minder in de belangstelling is ook wel fijn, wat dat betreft blijf ik toch dat buitenbeentje in de trein." Paula Hawkins werkte vijftien jaar in de journalistiek voor ze boeken ging schrijven. Het meisje in de trein is haar eer ste thriller, foto David Levene Nooit meer journaliste door Francine Wildenborg Je oogt wel gelukkig, of is dat schijn? Er zijn 4 miljoen exemplaren ver kocht. Dan verandert er niet zo veel? Je hoeft in elk geval geen geld meer van je vader te lenen. Dat klinkt als iets ergs? Nu kun je die verhalen gewoon zelf verzinnen. Met die personages is behoorlijk wat mis. Tot in hoeverre lijken ze op jou? Rachel is extreem onbetrouwbaar, vooral ook omdat ze eindeloos veel drinkt. Is dat autobiografisch? Dus dat is maatschappijkritisch be doeld? Het dertigersdilemma? Rachel heeft helemaal geen kinde ren. Jij ook? Je volgende boek gaat over zussen. Nerveus? Na zo'n bestseller ligt de lat wel heel hoog. Dat is pessimistisch. 43 jaar en al klaar?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10