Na 2018 één vergunning, in plaats van tientallen voor een project
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) presenteert volgende
week de nieuwe omgevingswet. Bouwen zal volgens haar sneller
en beter gaan.
ECONOMIE 27
Ministerie
polste Virgin
over HSL
Meer jeugd
in bijstand
All-Inclusive in Drenthe
Het ministerie van Verkeer
en Waterstaat heeft met het
Britse Virgin gepraat over
overname van het vervoer
op de HSL-Zuid. Dat bedrijf
vroeg geld, dus kwam er
niets van. Dat zei minister
Melanie Schultz (Infrastruc
tuur) gisteren tegen de parle
mentaire enquêtecommissie
Fyra. Toen HSA, de exploi
tant van de lijn, failliet dreig
de te gaan, zocht Schultz
naar een oplossing. Uiteinde
lijk kwam de minister tot af
spraken met NS, grootaan
deelhouder van HSA.
Mensen
Het aantal mensen in de bij
stand is in het eerste kwar
taal toegenomen, met 9.000
tot een totaal van 443.000,
aldus het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS).
De toename komt volgens
het CBS door de invoering
van de participatiewet in ja
nuari. Daardoor komen al
leen jongeren die volledig ar
beidsongeschikt zijn nog in
aanmerking voor een Wa-
jong-uitkering. De andere
jonggehandicapten belan
den in de bijstand, als zij vol
doen aan de voorwaarden.
DEN HAAG. De verbouwing van
haar huis in Leiden is bijna klaar.
Het project had nogal wat voeten
in aarde. Van twee panden moest
één woning worden gemaakt. Al
gauw stuitte ze op een bepaling
dat de voorgevel maximaal 7,5 me
ter breed mocht zijn. „Niemand
kon ons vertellen waarom. Kijk,
daar had je weer zo'n regel die nie
mand begrijpt."
„Bij grotere, complexe projecten is
het veel erger. Eneco is in Rotter
dam bezig om over 17 kilometer
lengte een warmteleiding te leg
gen van industrieterrein naar bin
nenstad. Daarvoor zijn dertig per
manente en tweehonderd tijdelij
ke vergunningen nodig! Als de
omgevingswet is ingevoerd, in
2018, is er nog maar één vergun
ning nodig, één projectbesluit.
Dan kun je dus veel meer vaart
maken."
„We hebben in Nederland heel
veel geregeld. Er zijn zo'n 26 wet
ten die bepalen hoe onze leefom
geving ingericht wordt. Dan gaat
het om eisen aan bebouwing, mi
lieu, geluid, stankoverlast, noem
maar op. Probleem is dat die wet
ten soms overlappen maar tegelij
kertijd allemaal afwijkende defini
ties hanteren en andere eisen stel
len. Daarom hebben we als kabi
net gezegd: we gaan die kluwen
ontwarren. We maken er één wet
van, die tegelijkertijd ruimte biedt
voor maatwerk."
„Neem zoiets als geluidsnormen.
Die zijn nu overal hetzelfde, of je
nu in de binnenstad van Amster
dam wilt bouwen of ergens op het
platteland. Gemeenten kunnen
straks zelf beter een afweging ma
ken hoeveel geluid acceptabel is.
Zo zijn er meer voorbeelden:
moet je als Rijk nog wel voor
schrijven hoeveel verlichting er
om tennisbanen moet staan en
hoe hard die lampen moeten bran
den? Ander ding: nu is het nog zo
dat je als projectontwikkelaar elke
twee jaar opnieuw bodemonder
zoek moet doen naar archeolo
gisch erfgoed. Als je weet dat er al
vijfhonderd jaar iets in de grond
zit, dan zit dat er over twee jaar
toch ook nog!"
„Nee dat is gewoon niet waar. Ik
durf zelfs te zeggen dat de natuur
'We gaan die kluwen
ontwarren. We maken
er één wet van, die
tegelijkertijd ruimte
biedt voor maatwerk.'
beter af zal zijn. Stel, je wilt een
weg aanleggen, dan moet vooraf,
dus als er nog helemaal geen ver
gunning of wat dan ook is, alles
worden meegenomen, óók natuur
en milieu. En als het besluit er
eenmaal ligt en er wordt vervol
gens toch van afgeweken, dan kun
je gewoon naar de rechter. Je ver
liest geen rechtszekerheid."
Lachend: „Dat ligt eraan hoelang
het kabinet nog zit."
„We geven meer geld uit aan infra
dan ooit, want er is geld voor late
re jaren naar voren gehaald. We
realiseren 780 kilometer aan extra
asfalt. Tot 2028 is er 80 miljard eu
ro voor nieuwe infrastructuur en
onderhoud. Het klopt dat u zegt
dat er nu nog geen budget is voor
nog meer plannen."
„Als dat zo is, steek ik zeker mijn
vinger op. Ik vind infra, samen
met onderwijs en defensie de be
langrijkste doelen waarin een
overheid kan investeren. Dat we
hebben bijgedragen aan de bezui
nigingen is goed, maar op het mo
ment dat er weer te verdelen valt
hoort geld voor infra daarbij."
Schitterende natuur
Gezellig stadscentrum
Nat. Park Dwingelderveld
Giethoorn
Fietsen en wandelen
Hotel Hoogeveen
Mathijsenstraat 1
7909 AP Hoogeveen
0528-263303
hoogeveen@hethotel.nl
www.hethotel.nl
Excl. gem. heffingen 2,05 p.p.p.n.
en reserveringskosten a 5,00 p.p.
Toeslag bij alleengebruik 23,50 p.n
Geldig t/m 20 december 2015
Telefonisch reserveren o.v.v.
"WEG 3005"
2x overnachting en ontbijt in Hotel Hoogeveen
2x driegangendiner
lx lunch of lunchpakket
onbeperkt koffie en thee
onbeperkt drankjes van 18u. - 22u. (Holl. assortiment)
kortingsvoucher voor een rondvaart door Giethoorn
gratis fiets- of wandelroute
1 uur bowlen (obv beschikbaarheid)
gratis parkeren en gratis wifi
Aanbieding: 119,00 per persoon
ZATERDAG 30 MEI 2015
DEN HAAG
DEN HAAG
Het kabinet heeft weinig
ruimte voor een loonsverho
ging voor de rijksambtena
ren, politie en defensie. Dat
zei premier Mark Rutte giste
ren na afloop van de minis
terraad. „We kunnen van de
nullijn af, maar de marges
zijn smal. Dat maakt het zo
ingewikkeld nieuwe cao's af
te sluiten."
DRESDEN
'Deal Grieken moeizaam'
Er is nog een aanzienlijke
hoeveelheid werk nodig
voordat een deal over de
Griekse schuldenproblema
tiek bereikt kan worden. Dat
zegt eurocommissaris Pierre
Moscovici (Economische en
Monetaire Zaken). Volgens
Moscovici is de afgelopen
tijd wel vooruitgang geboekt
in de onderhandelingen met
Griekenland, maar begint de
tijd te dringen.
DEN HAAG
door Laurens Kok
En daar maakt u met de omgevings
wet korte metten mee?
Hoezo dan?
Dat klinkt een beetje vaag.
Geeft u met deze wet niet vooral
ruim baan aan bouwers, terwijl na
tuurbeschermers het nakijken heb
ben?
Is dit uw laatste grote klus in deze re
geerperiode?
Uw wegenbudget is flink gekort. We
hoeven dus geen nieuwe plannen te
verwachten?
Nou, dat treft. Er komen meevallers
aan.
Minister
Melanie
Schultz van
Haegen.
foto Pim Ras
van 01 september t/m 20 december 109,00 per persoon