BI
li
I
I
De grootste bergingsoperatie van een ge
kapseisd schip, de Costa Concordia, lag
mede in handen van twee Zeeuwse
broers: Jan (25) en Korné (24) Walhout.
22 ZEELAND
BERGiNG COSTA CONCORDIA
BERGING COSTA CONCORDIA
EP
De grootste,
duurste, meest
complexe berging
ooit Dit maken we
nooit meer mee
e gaan gekleed in een pak
van Italiaanse snit, maar
zijn niet bang voor natte
voeten. Integendeel. „Wij
zijn een waterbouwkun
dig ingenieursbureau dat
dwars door het water
gaat. We staan met onze voeten in de
branding."
Want, benadrukt Jan Walhout, simpele
opdrachtjes die op routine uitvoerbaar
zijn, worden resoluut geweigerd. Samen
met broer Korné zoekt hij consequent
naar uitdagingen voor hun bedrijf, Inge
nieursbureau Walhout Civil BV. „De
complexiteit van de opdrachten die wij
aannemen is altijd heel groot."
Complexer dan de berging van de Costa
Concordia bestaan ze niet. Het cruise
schip dat in januari 2012 voor de kust
van Italië kapseisde, lag op een rotsige
bodem. Aan boord waren giftige stoffen.
Bovendien was het schip kapot, zodat
het niet zomaar opgetrokken kon wor
den; dan zou het breken. Het schip
moest in zijn geheel worden afgevoerd,
luidde de opdracht.
Internationaal gerenommeerde bedrij
ven wonnen de aanbesteding voor het
vlottrekken en bergen van de Costa Con
cordia en richtten een joint venture op.
Een Belgische onderaannemer die vaker
zaken doet met Walhout Civil, betrok
de broers ook bij dit megaproject. Het
zou voor elk engineeringsbureau een
gouden kans zijn, maar zeker voor het
jonge bureau van de twee Zeeuwen.
Walhout Civil is opgericht door Korné,
de jongste van de broers (nu 24), nog tij
dens zijn studie civiele techniek aan de
HZ Delta Academy in Vlissingen. In 2011
voegde Jan (nu 25) zich bij zijn broer.
Ook hij studeerde civiele techniek aan
de HZ. „Jawel, het is ons met de paplepel
ingegoten", lacht Jan. „Onze vader deed
dit werk ook. Hij is lecturer waterbouw
op de Delta Academy. Inderdaad, we heb
ben bij hem in de klas gezeten."
Een internationaal bergingsteam heeft het cruiseschip Costa Concordia rechtop gezet. Het schip liep in
2012 aan de grond bij het Italiaanse eiland Giglio, waarbij 32 mensen verdronken. Het schip van 114.000
ton is versleept naar Genua, waar het gesloopt wordt.
Schip keert
Schip
kapseist
Route Costa
Concordia
13 jan 2012
Ankerkettingen
Drijvende
Schip loopt
op rots
20:45 GMT
(metalen dozen)
15 per zijde
Rome
Eiland Giglio
Thyrreense Zee
Zakken gevuld
met cement
Onderwaterplatförms verankerd in
gaten geboord in de zeebodem
Waterdiepte: 20 m
Stabilisatie
Onderwatersteun en
bakboordcaissons
Rechtzetten
Stuurboordcaissons
Vlotbrengen
Walhout Civil houdt sinds vorig jaar
kantoor in het monumentale grachten
pand De Norenburgh aan de Rouaanse-
kaai in Middelburg. De broers onder
scheiden zich met een 'ongewone aan
pak' en een 'robuuste filosofie', schrij
ven ze op hun website.
Die kwaliteiten hadden ze nodig ook,
voor de berging van de Costa Concordia.
„Het was een gigantisch project, dat
werd opgeknipt in delen", legt Jan Wal
hout uit. „Eerst werden kettingen onder
het wrak door gelegd, zodat het stabiel
lag. Daarna werden grote platforms ge
bouwd op de zeebodem, van 25 meter
hoog en 40 meter breed. Vervolgens wer
den 30 meter hoge stalen tanks aan de
zijkant van het schip gelast. Daarin zat
water en als dat water eruit werd ge
perst, zou het schip kunnen gaan drij
ven. Daar kwam onze inbreng bij kijken.
Want via softwaremodellen moest ons
team voorspellen wat het wrak zou doen
als de tanks leeggepompt zouden wor
den. Door dat te voorspellen, zou je kun
nen ingrijpen tijdens de operatie."
„Het was onze taak om het ballast-con-
trolesysteem te ontwerpen, te laten bou
wen en in werking te stellen. Het schip
lag deels dertig tot veertig meter onder
water. Daar ontstaan grote krachten op
het schip en de systemen om het weer
drijvend te krijgen. Dus je kunt niet
'even' iets testen. Bovendien hadden we
te maken met allerlei systemen die tege
lijk moesten werken. Het was voor ieder
een zeer ingewikkeld. Dit had niks te
maken met innovatie. Het woord innova
tie wordt vaak misbruikt voor 'het verbe
teren van bestaande systemen'. Hier
moest alles worden bedacht en nieuw
worden gemaakt. Dan mag je dus abso
luut niet conservatief denken."
En dan zat er ook nog eens een grote
tijdsdruk op het project. Terwijl hij nog
met het ontwerp van de systemen bezig
was, werden delen ervan al gebouwd.
„Het was rocket science. We werden
door velen voor gek verklaard."
Ruim twee jaar werkte hij in Italië, op
offshore schepen naast de Costa Concor
dia en op het wrak zelf. Twaalf tot veer
tien uur per dag, met vijfhonderd man
op de locatie zelf en duizend wereld
wijd. Nachten doorwerken. Onder een
vergrootglas, want de hele wereld keek
mee. Die druk voelde hij wel degelijk.
„Er is met argusogen over onze schou
ders meegekeken, dat klopt. Dat gaf abso
luut spanning. Die was torenhoog. Zeker
in het begin was dat heftig."
Het zakelijke en technische van het
werk werd soms overschaduwd door de
emotionele gebeurtenissen. Tijdens de
berging kwam een collega om, een dui
ker. „En er zijn 32 mensen jammerlijk
omgekomen door die ramp. Ik heb door
het wrak gelopen. Op zo'n moment be
sef je wat er is gebeurd."
Jan Walhout is twee weken terug uit Ita
lië. De Costa Concordia is rechtgezet,
drijvend gebracht en naar de haven van
Genua gesleept om gesloopt te worden.
„Dit was de grootste, duurste, meest
complexe berging ooit. Dit maken we
nooit meer mee. We hebben wel veel
dingen geleerd die we opnieuw in het
klein kunnen gebruiken in andere op
drachten."
Of Walhout Civil ook betrokken zal wor
den bij de sloop van de Costa Concor
dia? Hij glimlacht licht geheimzinnig bij
de vraag en zegt het 'nog' niet te weten.
„Ik ben wel één van de mensen die weet
hoe het schip en de installaties werken."
SP
'Je mag dus absoluut niet
door Maurits Sep
Jan Walhout
500 m
22:00 GMT
21:10 GMT
THYRREENSE
ZEE
EILAND
GIGLIO
Haven
Giglio
Scole-
50 km
rotsen
Q
Ankerpalen (12)
Caissons
Platforms
Trekkabels Caissons aan
gebracht
Caissons
geleegd
Anker
kettingen (24)
Cementzakken
Ankerketting vast
gelegd aan bakboord
zijde van schip.
Kettingen onder romp
door vastgemaakt aan
ankerpalen op de wal.
Zakken cement en
stalen platforms vormen
stabiele basis. Caissons
gelast aan romp en
gevuld met water.
Kabels geïnstalleerd,
die lopen van boven
kant caissons naar
onderwaterplatforms.
Hydraulische vijzels
trekken schip rechtop.
Romp rust nu op
stabiele basis. Meer
caissons gelast aan
stuurboordzijde voor
extra steun bij vlot-
brengen van wrak.
Bronnen: Titan Salvage Micoperi, persbureau»
Water geleidelijk
uit caissons gepompt.
Lucht in caissons geeft
schip voldoende drijf-
vermogen om te wor
den weggesleept.
GRAPHIC NEWS