h
VERDIEPING 11
EP
OOSTENRIJK
ZWITSERLAND
ITALIË
Als Nederlanders mefde auto op vakantie
naar Italië gaan, rijden ze in groten getale
naar campings rond het Gardameer. Ver
standig, want het ligt vrij noordelijk en aan
gezien de benzine nergens zo duur is als in
dit land, kan een reis naar het zuiden aar
dig in de papieren lopen. Daar staat tegen
over dat de auto op de terugweg kan wor
den volgeladen met allerlei lekkernijen die
Italië te bieden heeft.
Wie via Milaan rijdt, moet rekenen op flin
ke files op de beruchte rondweg. De Tom-
Tom mag weliswaar aan blijven, maar de
verkeersinformatie is in Italië niet altijd
even betrouwbaar.
Behalve gevarendriehoek en veiligheids-
vest is er niets extra's verplicht. Bezoek aan
een stad leidt tot onbegrijpelijke verkeers
borden. Staat er zona traffico limito op, dan
mag je er niet in en moet je buiten de stad
parkeren.
De Alpenlanden zijn supergeliefd tijdens
de wintersport, maar matig gewild tijdens
de zomervakantie. Als de sneeuw is ver
dwenen, dienen Oostenrijk en Zwitserland
met hun voortreffelijke snelwegen veelal
als ideale verbinding naar Italië en Kroatië.
Al mag je met een caravan achter de auto
in Zwitserland niet harder dan tachtig rij
den. Overal is een tolvignet verplicht, ook
voor aanhangers ert caravans.
Op die snelwegen is het wel zaak in files
de middelste rijbaan vrij te maken, omdat
hulpdiensten daar gebruik van maken en
niet van de vluchtstrook zoals in Nedèr-
land. Wie weigert moet 2000 euro dokken.
Bij een alcoholtest ben je je rijbewijs kwijt
boven een promillage van 0,8 procent. Ver
der lijken de regels in de Alpenlanden
sterk op die in Duitsland, al controleert
Zwitserland (evenals Frankrijk) nogal
streng op bezit en gebruik van navigatieap-"
paratuur met flitsmelding.
In Scandinavië zijn teihperaturen tot der
tig graden in de zomer niet ongebruikelijk,
maar het noorden trekt niet zo gek veel Ne
derlanders. Lapland al helemaal niet, om
dat het daar tussen half juni en eind augus
tus krioelt van de muggen. Deze zogeheten
Scandinavische luchtmacht is in de zomer
maanden echter minder actiefin Denemar
ken, Zweden en Noorwegen. De laatste
twee landen zijn rechtstreeks met de auto
te bereiken via de Oresundbrug over de
Sont (32 euro, met caravan 64 euro). Met
uitzondering van de 'eeuwige' gevarendrie
hoek en veiligheidsvest gelden in alle drie
de landen voor auto's en automobilisten de
zelfde regels als in Nederland. Met dien ver
stande dat op de enige centrale snelweg in
Noorwegen tussen noord en zuid de maxi
mum snelheid honderd kilometer per uur
is.
KROATIË
Kroatië was een tijdjefïöpulair, zakte terug
en begint de laatste jaren weer aan een op
mars. Met de auto naar noord-Kroatië is mi
nimaal 1300 kilometer en naar het zuiden
ruim 1700 kilometer. De snelwegen zijn
vrij goed, op de binnenwegen is het soms
schrikken. Zeker als het even flink heeft ge
regend, want dan zijn ze spekglad.
Kroatië is uitermate geschikt voor geheel
onthouders, want alles boven een alcohol
promillage van nul is voor automobilisten
strafbaar. Het land heeft bovendien een
strafpuntensysteem dat ook geldt voor bui
tenlanders. Met negen punten in twee jaar
tijd mag je negen tot twaalf maanden geen
auto meer rijden op Kroatisch grondge
bied. Bovendien komt er een boete bij, die
binnen acht dagen moet worden betaald
bij een bank of postkantoor.
De navigatieapparatuur die flitspalen signa
leert mag dan weer wel. Lastig, maar tan
ken met pinpas of creditcard kan bijna ner
gens, dus is het noodzakelijk om flink wat
contant geld op zak te hebben. Wel handig
om een tolvignet aan te schaffen, bij voor
keur al in Oostenrijk.
TIPS VOOR VAKANTIEVERKEER
DONDERDAG 26 JUNI 2014
DRUK alle zaterdagen tussen 28 juni en 13 sep
tember
ZEER DRUK: 19 en 26 juli en alle weekenden in
augustus, plus donderdag 14 augustus.
DRUK: alle zaterdagen tussen 28 juni en half
september. In Oostenrijk de weekenden tussen
18 juli en 17 augustus, in Zwitserland alle week
enden in die periode.
ZEER DRUK: alle zaterdagen tot half augustus
en in Zwitserland het lange weekend van 31 juli
t/m 3 augustus (zwarte zaterdag in Frankrijk).
Vertrek op zaterdag om
16.00 uur, adviseert de
ANWB op basis van data
van TomTom. Vrijdagnacht
vertrekken betekent vaak
juist aansluiten als de Fran
sen net de weg opgaan. Ga
je op zaterdagmiddag, dan
is een rit naar Perpignan
zo'n drie uur korter dan
wanneer je 's nachts weg
rijdt, bleek uit de cijfers.
Als je echt in het weekend
moet rijden, dan is zondag
de beste dag, of donderdag.
Doordeweeks rijden is al
tijd beter, maar houdt dan
wel rekening met de spits.
Caravanrijders kiezen wel
licht liever voor de zonda
gen, als er weinig vrachtver
keer op de weg is in Frank
rijk en Duitsland.
Geen zin in drukte: ga naar
Scandinavië. Eenmaal voor
bij Hamburg staan er daar
zelden files.
v?