Hard rijden, niet uitlopen
Dagbladbezorger
PZC
Verder overleg over mogelijke
verhuizing weekmarkt Breskens
1
a
32 ZEEUWS-VLAANDEREN
SOLAR BOAT CHALLENGE
Axel, Koewacht en Hulst
bijbaan?
P,
Zes leerlingen van het Zeldenrust-
Steelantcollege bouwen een boot
die op zonne-energie vaart.
Over
OPZOEK
NAAR een
EP
Hoi Sheila,
Nou ben ik de beroerdste niet om
jou schouderklopjes te geven, maar
laat ik dat nou eens niet doen. Een
dijkje opklimmen, kom op! Bergen
verzetten moet je, spieren kweken!
Nog maar vijf weken en het is al zo
ver! Nee hoor, geintje. Ik ben best
trots op je. Ook op het feit.dat je al
bijna twaalf kilo bent afgevallen.
Dat is al meer dan mijn koersfiets
weegt!
Ik ben de voorbije weken vriendjes
geworden met mijn rode ros op
wielen. De vriendschap begon
twee weken geleden in Limburg,
waar ik samen met een vrienden
groep ruim zeventig kilometer heb
gereden. Daar kwam ik er pas echt
achter dat ik aan conditie en vooral
kracht heb gewonnen. Mijn licht
ste vrienden gingen er heuvelop
vaak als een haas vandoor, maar
gaandeweg kreeg ik ze telkens
weer beter in zicht. Kwestie van in
het juiste verzet trappen. Met dat
laatste had ik soms nog wel wat
problemen, maar mede daarom
reed ik in Limburg. Ik wilde mijn
fiets leren kennen. Ik moet er niet
aan denken dat ik straks die alp op
knal en de eerste kilometers met
versnellingen moet aanklooien. De
Cauberg ging vlekkeloos, de veel
steilere Keutenberg was met recht
een 'killer'. Ik reed er op het laatste
stukje, hijgend als een paard, nog
maar 6,6 kilometer per uur. Maar
ik hoefde niet af te stappen! Toen
ik een week later veel profs tijdens
de echte Amstel Gold Race ook
stuk zag gaan op 'de Keut', was ik
toch best een beetje trots.
De nacht na de tocht heb ik heer
lijk geslapen. En daarna? Geen cent
je pijn. Gek, want op Tweede Paas
dag voelde ik mijn kuiten wél, na
dat ik met twee vrienden ongeveer
zeventig kilometer door het vlakke
Zeeuws-Vlaanderen had gefietst.
In een veel hoger tempo dan in
Limburg, dat wel. „Logisch", ont
krachtte Bodyline-coach Bauke
mijn verbazing. „Klimmen doe je
met je bovenbenen, snelheid maak
je met je kuiten." Over snelheid
maken gesproken, ik dacht dat ik
daar heel goed in was. Totdat mijn
fietsmaten Anco en Guido mij uit
de droom hielpen; mijn fietscom
puter stond niet goed afgesteld.
Ik reed, zonder ook maar een centi
meter op hen uit te lopen, tien kilo
meter harder.
A bientöt, Raymond
TERNEUZEN - Je hebt scholieren
die hun profielwerkstuk maken
over Egyptische goden, de wer
king van het autobandventieldop-
je of de identiteit van de
Zeeuws-Vlaming. Je hebt ook
scholieren die het groter aanpak
ken. Zo ook zes leerlingen van
5vwo van het Zeldenrust-Steelant-
college in Terneuzen. Ronald de
Bruijne, Britt Krabbenborg, Sven
Klaren, Jules de Cock, Sophie Ver-
braeken en Rianne Idink bouwen
voor hun profielwerkstuk name
lijk een boot die op zonne-ener
gie vaart. Daarmee varen ze eind
juni de Solar Boat Challenge in
Friesland én een paar dagen later
doen ze een wedstrijd in Monaco
aan.
Jules mag zich kapitein van de
boot, die half juni helemaal af
moet zijn, noemen. Hij kwam na
melijk met het idee. „Eerst wil
den we een catamaran bouwen,
maar die zou te zwaar worden.
Daarom gingen we voor een an
der model."
De zonneboot lijkt qua vorm nog
het meest op een kajak. Er komen
vier zonnepanelen op te liggen.
Maar wat als de zon nou niet
schijnt, komt de boot dan wel
vooruit? „Dan hebben we altijd
de accu's nog", legt Ronald uit.
Door zijn collega's is hij gebom
bardeerd tot de elektricien van
het gezelschap. „Tijdens het varen
worden die accu's opgeladen door
de zon. Via een speciaal systeem
kunnen we volgen hoe lang de ac
cu nog kan doorgaan. We schat
ten dat de boot ongeveer twintig
kilometer per uur gaat." Om zo
veel mogelijk over de techniek te
leren, gingen de scholieren in de
herfstvakantie langs bij de techni
sche universiteit van Delft. Stu
denten daar bouwen al jaren zon-
neboten. „In Delft hebben we on
ze plannen concreet gemaakt",
zegt Sven. „In totaal gaat de boot
230 kilogram wegen; de zonnepa
nelen wegen vijftien kilo per
stuk."
Over twee weken moet de eerste
proefVersie af zijn, dus van de
meivakantie kan het zestal niet
echt genieten. „Dat is niet erg",
zegt Britt. „Het is een heel leuk
We hadden wel
sponsors nodig
voor de boot Hij
kost rond de
tienduizend euro
project. Ik heb ervoor gezorgd dat
we sponsors hebben. Als we die
niet hadden, was het onmogelijk
geweest de boot te bouwen. Hij
kost namelijk rond de tiendui
zend euro. We hebben ook een
sponsordag gehouden. Van school
kregen we een dag vrij om bij be
drijven langs te gaan. Ze hebben
bijna allemaal een steentje bijge
dragen."
Die bedrijven worden binnenkort
allemaal bedankt tijdens een
sponsordag. De dag wordt ook ge
bruikt om het aangename met
het nuttige te combineren. „Dan
gaan we kijken of de boot al goed
werkt", vertelt Sophie. „In de
Otheense Kreek laten we de boot
in het water en mensen kunnen
met ons meevaren."
En als die proefvaart goed ver
loopt, zijn ze helemaal klaar voor
de Solar Boat Challenge, die van
28 juni tot en met 5 juli wordt ge
varen. Ronald: „Nu we zo ver zijn
gekomen, willen we de wedstrijd
natuurlijk winnen ook. We zijn
de enige middelbare scholieren
die meedoen, de andere boten
zijn vooral gebouwd door studen
ten van universiteiten." Begelei
der Rini de Pree is wat terughou
dender. „Ik denk dat we het bij de
Olympische gedachte houden."
De tachtig uren die voor een pro
fielwerkstuk staan, hebben ze in
ieder geval ruimschoots gehaald.
De boot die de leerlingen
bouwen, haalt een snelheid
van twintig kilometer per
uur
Het duurde Albert de Bruijn
(D66) allemaal te lang. Hij diende
een motie in om de weekmarkt
van het Oranjeplein naar het Spui-
plein te laten verhuizen. De
marktkooplieden derven al jaren
omzet, omdat het Oranjeplein
steeds verder uit de loop komt te
liggen vanwege het vertrek van
winkels. Hoewel enkele raadsle
den wel sympathie voor de motie
hadden, vonden alle overige frac
ties dat wethouder Almekinders
eerst alle neuzen één kant op
moet zien te krijgen alvorens een
besluit wordt genomen.
Overigens is ook bijna geen raads
lid voor verhuizing van de week
markt. Het Oranjeplein hoort bij
het dorpshart van Breskens en
moet juist worden gereanimeerd.
Het is dan ook de bedoeling om
de themamarkten van het Spui-
plein naar het Oranjeplein over te
brengen. De gemeente moet het
evenementenbeleid niet baseren
op te behalen omzetten van on
dernemers, stelde Stan Lauret
(VVD).
Een aantal raadsleden ziet het wel
zitten om de marktkramers een
plek op 'de kop van het Oranje
plein', dichterbij het Spuiplein, te
geven. Dat het Oranjeplein poten
tie heeft om opnieuw tot het le
vendig hart van Breskens te beho
ren, bewees de paasmarkt wel,
stelde Liber Baarends (D&T). De
Bruijn trok zijn motie in, maar
vroeg het college wel haast te ma
ken met het revitaliseren van het
Oranjeplein.
PZC-verslaggevers Sheila van Doors-
selaer en Raymond de Frel hebben
zich een gezamenlijk doel gesteld:
eind mei beklimmen ze de Alpe
d'Huez. Ze haken aan bij het
Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes-
terchallenge. Zij berichten in deze
rubriek over hun drijfveer om meer
te sporten en anders te eten.
WGGGNGR Media
De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers
die 's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen.
Wat staat ertegenover?
Een prima maandelijkse vergoeding.
Gratis de PZC lezen.
Vele extra's.
Uitstekend te combineren met andere bezigheden.
Ga naar www.bezorgers.nl voor meer informatie.
Direct aanmelden?
Via internet: www.bezorgers.nl
Telefonisch: 0800-0222710
Meer bereiken. Met Wegener
Varen in
Friesland met
een werkstuk
door Bob Maes
Britt Krabbenborg
door René Hoonhorst
SLUIS - De weekmarkt van Bres
kens blijft voorlopig op het Oranje-
pléin. Wethouder Conny Almekin-
ders, of eventueel zijn opvolger,
praat nog eens met de ambulante
handelaren, de Bedrijfsbelangenver
eniging Breksens, de Stichting Pro
motie Breskens en de dorpsraad
om de beste oplossing te vinden.