Hard rijden, niet uitlopen Dagbladbezorger PZC Verder overleg over mogelijke verhuizing weekmarkt Breskens 1 a 32 ZEEUWS-VLAANDEREN SOLAR BOAT CHALLENGE Axel, Koewacht en Hulst bijbaan? P, Zes leerlingen van het Zeldenrust- Steelantcollege bouwen een boot die op zonne-energie vaart. Over OPZOEK NAAR een EP Hoi Sheila, Nou ben ik de beroerdste niet om jou schouderklopjes te geven, maar laat ik dat nou eens niet doen. Een dijkje opklimmen, kom op! Bergen verzetten moet je, spieren kweken! Nog maar vijf weken en het is al zo ver! Nee hoor, geintje. Ik ben best trots op je. Ook op het feit.dat je al bijna twaalf kilo bent afgevallen. Dat is al meer dan mijn koersfiets weegt! Ik ben de voorbije weken vriendjes geworden met mijn rode ros op wielen. De vriendschap begon twee weken geleden in Limburg, waar ik samen met een vrienden groep ruim zeventig kilometer heb gereden. Daar kwam ik er pas echt achter dat ik aan conditie en vooral kracht heb gewonnen. Mijn licht ste vrienden gingen er heuvelop vaak als een haas vandoor, maar gaandeweg kreeg ik ze telkens weer beter in zicht. Kwestie van in het juiste verzet trappen. Met dat laatste had ik soms nog wel wat problemen, maar mede daarom reed ik in Limburg. Ik wilde mijn fiets leren kennen. Ik moet er niet aan denken dat ik straks die alp op knal en de eerste kilometers met versnellingen moet aanklooien. De Cauberg ging vlekkeloos, de veel steilere Keutenberg was met recht een 'killer'. Ik reed er op het laatste stukje, hijgend als een paard, nog maar 6,6 kilometer per uur. Maar ik hoefde niet af te stappen! Toen ik een week later veel profs tijdens de echte Amstel Gold Race ook stuk zag gaan op 'de Keut', was ik toch best een beetje trots. De nacht na de tocht heb ik heer lijk geslapen. En daarna? Geen cent je pijn. Gek, want op Tweede Paas dag voelde ik mijn kuiten wél, na dat ik met twee vrienden ongeveer zeventig kilometer door het vlakke Zeeuws-Vlaanderen had gefietst. In een veel hoger tempo dan in Limburg, dat wel. „Logisch", ont krachtte Bodyline-coach Bauke mijn verbazing. „Klimmen doe je met je bovenbenen, snelheid maak je met je kuiten." Over snelheid maken gesproken, ik dacht dat ik daar heel goed in was. Totdat mijn fietsmaten Anco en Guido mij uit de droom hielpen; mijn fietscom puter stond niet goed afgesteld. Ik reed, zonder ook maar een centi meter op hen uit te lopen, tien kilo meter harder. A bientöt, Raymond TERNEUZEN - Je hebt scholieren die hun profielwerkstuk maken over Egyptische goden, de wer king van het autobandventieldop- je of de identiteit van de Zeeuws-Vlaming. Je hebt ook scholieren die het groter aanpak ken. Zo ook zes leerlingen van 5vwo van het Zeldenrust-Steelant- college in Terneuzen. Ronald de Bruijne, Britt Krabbenborg, Sven Klaren, Jules de Cock, Sophie Ver- braeken en Rianne Idink bouwen voor hun profielwerkstuk name lijk een boot die op zonne-ener gie vaart. Daarmee varen ze eind juni de Solar Boat Challenge in Friesland én een paar dagen later doen ze een wedstrijd in Monaco aan. Jules mag zich kapitein van de boot, die half juni helemaal af moet zijn, noemen. Hij kwam na melijk met het idee. „Eerst wil den we een catamaran bouwen, maar die zou te zwaar worden. Daarom gingen we voor een an der model." De zonneboot lijkt qua vorm nog het meest op een kajak. Er komen vier zonnepanelen op te liggen. Maar wat als de zon nou niet schijnt, komt de boot dan wel vooruit? „Dan hebben we altijd de accu's nog", legt Ronald uit. Door zijn collega's is hij gebom bardeerd tot de elektricien van het gezelschap. „Tijdens het varen worden die accu's opgeladen door de zon. Via een speciaal systeem kunnen we volgen hoe lang de ac cu nog kan doorgaan. We schat ten dat de boot ongeveer twintig kilometer per uur gaat." Om zo veel mogelijk over de techniek te leren, gingen de scholieren in de herfstvakantie langs bij de techni sche universiteit van Delft. Stu denten daar bouwen al jaren zon- neboten. „In Delft hebben we on ze plannen concreet gemaakt", zegt Sven. „In totaal gaat de boot 230 kilogram wegen; de zonnepa nelen wegen vijftien kilo per stuk." Over twee weken moet de eerste proefVersie af zijn, dus van de meivakantie kan het zestal niet echt genieten. „Dat is niet erg", zegt Britt. „Het is een heel leuk We hadden wel sponsors nodig voor de boot Hij kost rond de tienduizend euro project. Ik heb ervoor gezorgd dat we sponsors hebben. Als we die niet hadden, was het onmogelijk geweest de boot te bouwen. Hij kost namelijk rond de tiendui zend euro. We hebben ook een sponsordag gehouden. Van school kregen we een dag vrij om bij be drijven langs te gaan. Ze hebben bijna allemaal een steentje bijge dragen." Die bedrijven worden binnenkort allemaal bedankt tijdens een sponsordag. De dag wordt ook ge bruikt om het aangename met het nuttige te combineren. „Dan gaan we kijken of de boot al goed werkt", vertelt Sophie. „In de Otheense Kreek laten we de boot in het water en mensen kunnen met ons meevaren." En als die proefvaart goed ver loopt, zijn ze helemaal klaar voor de Solar Boat Challenge, die van 28 juni tot en met 5 juli wordt ge varen. Ronald: „Nu we zo ver zijn gekomen, willen we de wedstrijd natuurlijk winnen ook. We zijn de enige middelbare scholieren die meedoen, de andere boten zijn vooral gebouwd door studen ten van universiteiten." Begelei der Rini de Pree is wat terughou dender. „Ik denk dat we het bij de Olympische gedachte houden." De tachtig uren die voor een pro fielwerkstuk staan, hebben ze in ieder geval ruimschoots gehaald. De boot die de leerlingen bouwen, haalt een snelheid van twintig kilometer per uur Het duurde Albert de Bruijn (D66) allemaal te lang. Hij diende een motie in om de weekmarkt van het Oranjeplein naar het Spui- plein te laten verhuizen. De marktkooplieden derven al jaren omzet, omdat het Oranjeplein steeds verder uit de loop komt te liggen vanwege het vertrek van winkels. Hoewel enkele raadsle den wel sympathie voor de motie hadden, vonden alle overige frac ties dat wethouder Almekinders eerst alle neuzen één kant op moet zien te krijgen alvorens een besluit wordt genomen. Overigens is ook bijna geen raads lid voor verhuizing van de week markt. Het Oranjeplein hoort bij het dorpshart van Breskens en moet juist worden gereanimeerd. Het is dan ook de bedoeling om de themamarkten van het Spui- plein naar het Oranjeplein over te brengen. De gemeente moet het evenementenbeleid niet baseren op te behalen omzetten van on dernemers, stelde Stan Lauret (VVD). Een aantal raadsleden ziet het wel zitten om de marktkramers een plek op 'de kop van het Oranje plein', dichterbij het Spuiplein, te geven. Dat het Oranjeplein poten tie heeft om opnieuw tot het le vendig hart van Breskens te beho ren, bewees de paasmarkt wel, stelde Liber Baarends (D&T). De Bruijn trok zijn motie in, maar vroeg het college wel haast te ma ken met het revitaliseren van het Oranjeplein. PZC-verslaggevers Sheila van Doors- selaer en Raymond de Frel hebben zich een gezamenlijk doel gesteld: eind mei beklimmen ze de Alpe d'Huez. Ze haken aan bij het Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes- terchallenge. Zij berichten in deze rubriek over hun drijfveer om meer te sporten en anders te eten. WGGGNGR Media De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers die 's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen. Wat staat ertegenover? Een prima maandelijkse vergoeding. Gratis de PZC lezen. Vele extra's. Uitstekend te combineren met andere bezigheden. Ga naar www.bezorgers.nl voor meer informatie. Direct aanmelden? Via internet: www.bezorgers.nl Telefonisch: 0800-0222710 Meer bereiken. Met Wegener Varen in Friesland met een werkstuk door Bob Maes Britt Krabbenborg door René Hoonhorst SLUIS - De weekmarkt van Bres kens blijft voorlopig op het Oranje- pléin. Wethouder Conny Almekin- ders, of eventueel zijn opvolger, praat nog eens met de ambulante handelaren, de Bedrijfsbelangenver eniging Breksens, de Stichting Pro motie Breskens en de dorpsraad om de beste oplossing te vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 116