VERDIEPING 9
Forum
Fconom
d?ÏZ °P laatste do
t *3e Jaartijd u~*e, da3
3. Gypsy Taub
4. Ayesha Omar
VRIJDAG 8 MAART 2013
^mo^trerT FEMen
foto Jean-Christophe Bott/EPA
gevreesd wapen
Sinds het uitbreken van de revolutie op 25
januari 2011 waren er in Egypte meer pro
testacties van en voor vrouwen dan ooit.
„Vrouwen demonstreren, bezetten, blokke
ren en vechten op allerlei manieren voor
hun plek in de maatschappij", zegt Kirol-
los. „In Egypte hebben we geleerd dat je
moet vechten voor je rechten."
De eerste keer dat ze zich uit protest van
haar jurk ontdeed, was in het gemeente
huis van San Francisco. Het stadsbestuur
wist van niets, had niet eens dekens om
haar te bedekken. Binnen twee dagen wa
ren de filmpjes op YouHibe en haar websi
te meer dan 500.000 keer bekeken.
Haar liefde voor naaktlopen, is volgens
Gypsy Taub (42) gevormd in haar jeugd. In
het communistische Rusland leerde ze dat
haar lichaam iets was om zich voor te scha
men. „Ik moest bang zijn voor hoe mijn
lichaam voelt, hoe het eruit ziet en hoe het
ruikt", zegt ze. „Ik kon niet praten over ge
voelens of seksualiteit. Ik was al bijna vol
wassen, maar niemand had me ooit verteld
dat je je eigen lichaam mooi mag vinden
en seks lekker. Het was een soort gevange
nis waaruit ik pas hier in Amerika kon ont
snappen."
Toen Taub in 2002 in San Francisco arri
veerde, sloot ze zich snel aan bij een groep
naaktrecreanten die elkaar - als het lekker
weer was - op het Jane Warner Plaza ont
moetten. Volgens Taub had niemand er
een probleem mee en werd naaktlopen
door de politie getolereerd. „Voor mij was
het een manier om mezelf te ontplooien
en te groeien in mijn lichaam dat ik in
mijn jeugd zover van me afhad geduwd."
San Francisco is volgens Taub de laatste
stad ter wereld waar naaktlopen legaal was.
Toen daar in oktober 2012 een einde aan
dreigde te komen, sprong zij als een van de
eersten op de barricaden. Samen met zes
medestanders ging ze naar een bijeen
komst in het stadhuis waar het gemeente
bestuur het nieuwe verbod zou toelichten.
Ze sprak de bestuurders toe en ook haar
kinderen kregen spreektijd. „Wie kan er
nou nee zeggen tegen een kind van 8 dat
vertelt dat naaktlopers lief zijn en niet
eng?"
Volgens haar is het verbod een manier om
de liberale geesten van de stad de mond te
snoeren. Het is, zo zegt ze, een stap terug
in de richting van de donkere Middeleeu
wen. „In alle dictaturen bestaat een ban op
alles wat met lichamelijkheid te maken
heeft. Dat is niet zonder reden. Een vrij
lichaam zorgt voor een vrije geest. Het cri
minaliseren van naaktheid is de voorloper
van het onderdrukken van de vrijheid van
meningsuiting."
Actrice, deejay en kunstenares Ayesha
Omar (31) geldt als een van de belangrijk
ste vrouwelijke rebellen van Pakistan. Ze
weigert zich te conformeren aan de patriar
chale samenleving waarin een handjevol
mullah's, extreem religieuze geestelijken,
denken vrouwen hun rechten te kunnen
ontnemen.
Ayesha, een mooie jonge vrouw met lange,
gitzwarte haren, zorgde voor ophef door
haar zelfportretten waarop ze halfnaakt
staat afgebeeld. De schilderijen waren haar
afstudeerwerken aan de prestigieuze kunst
academie van Lahore. Woedende radicale
moslims eisten dat haar expositie werd ver
boden.
„Wat is er tegen bloot", stelt Ayesha. „Het
naakte lichaam is puur, onschuldig en rein.
Je moet verder durven te kijken om het bo
vennatuurlijke te kunnen begrijpen."
Zelfs de Taliban durft ze openlijk te bespot
ten. Onlangs verscheen ze op televisie in
een van de populairste dramaseries van Pa
kistan, Bubbles, waarin ze een weggelopen
bruid speelt, in een strak T-shirt met korte
mouwen met daarop de afbeelding van een
vrouw in boerka die een bom op haar rug
draagt. Daar boven staat de tekst: Kleine me
vrouw )ihad.
Toen er die dag stapels scheldbrieven van
'gekwetste' moslims bij de uitzendende
omroep binnenkwamen, moest Ayesha in
een persbericht verklaren dat ze die och
tend 'per ongeluk en onnadenkend' het be
wust T-shirt had uitgezocht. Maar onder
tussen was de boodschap die ze aan de ex
tremisten wilde geven overgebracht: de Ta
liban gebruiken weerloze vrouwen in het
uitvoeren van zelfmoordaanslagen. Daar
voor mogen vrouwen blijkbaar wél de keu
ken uit.
Ayesha is dankbaar dat ze opgroeide in een
gegoed middenklassegezin waarin ze van
haar ouders alle ruimte kreeg zich als
vrouw te ontwikkelen. En dat doet ze in
een ongekend razend snel tempo, zonder
zich iets aan te trekken van de conservatie
ve geestelijken, de baarden, zoals de moder
ne Pakistaanse jeugd ze spottend noemt.
Na eerst als deejay voor de muziekzender
MTV te hebben gewerkt, startte ze met een
eigen zangcarrière en liet ze zich contracte
ren voor verschillende dramaseries. Ook
wordt ze regelmatig gevraagd voor fotoses
sies voor modebladen waarin ze in 'blote'
jurken verschijnt die weinig verbergen.
Ayesha Omar is een groot voorbeeld voor
heel wat jonge meiden in haar land, die net
als zij uit de bekrompen samenleving wil
len ontsnappen.
Zoals vrouwen in het noordwesten van Pa
kistan, langs de Afghaanse grens, de meest
conservatieve streek van het land. Daar
worden ze geacht zoveel mogelijk kinderen
'te produceren', 's Nachts met hun kleren
aan - bloot zou immers 'onislamitisch' zijn
- moeten ze hun mannen lichamelijk be
vredigen. Zelf mogen ze niet genieten, om
dat de Koran seksueel genot voor vrouwen
zou verbieden.
In dit verhaal zijn bijdragen verwerkt van de
correspondenten Wilma van der Maten (Indo
nesië), Dirk Wanrooy (Egypte), Floris Akker
man (Rusland) en Mathijs Rotteveel (VS).
Zie ook de volgende pagina