Enige opgewektheid
maakt leven dragelijk
uit 13
donderdag 1 november 2012
in beeld
www.pzc.nl/uit
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft,
Zelden zag ik een tentoon
stelling waarin op zo'n
beperkt oppervlak zo
veel is te zien zonder dat
het te veel wordt. Karin Herwegh
weet mij in de expositieruimte
van Pand 3, een ruime voorkamer,
mee te nemen in een door haar ge
schapen wereld die wordt bevolkt
door tientallen kleine figuurtjes,
elk met een eigen voorkomen en
karakter.
Een wereld die heel dichtbij is en
ook veraf. Dichtbij omdat de fi
guurtjes, meestal niet meer dan
een paar centimeter hoog, te asso
ciëren zijn met mensen of typen
die je kent. Veraf omdat ze tegelij
kertijd doen denken aan beelden
uit Afrika of Oceanië: primitieve
vormen, symbolisch geladen. Ze
zijn vaak gegoten in zilver, staan
of liggen, twee spillebeentjes on
der een tijdloze jurk, een hoofd als
een ronde kraal. Een zelfde figuur
tje met een paarden- of koeien-
kop. Een ander met een eend on
der de arm. Er zijn veel zilveren
bootjes te zien, maar Herwegh ge
bruikt ook kunststof en zelfs pa
pier.
Zij wordt vaak ingedeeld bij men
sen die sieraden maken. Niet gek,
want veel figuurtjes hangen aan
een koordje. Zo kun je ze bij je dra
gen. Toch heb ik niet het idee dat
het Herwegh gaat om versiering.
Haar werk is eerder verhalend,
symbolisch. De draagbare figuur
tjes zijn amuletten met een bezwe
rende of beschermende werking.
Daarin ligt de verbinding met
vreemde, verre culturen. Die min
der ver van 'ons' af staan dan we
willen geloven. Hoeveel mensen
hebben niet een kruisje aan een
kettinkje om hun hals hangen en
kennen daaraan waarde toe?
Herwegh presenteert de beeldjes
in tableaus, zorgvuldig geordend
op een lapje textiel. Het is alsof ze
klaarliggen om hun plek in te ne
men in een verhaal. Je kunt er als
het ware mee spelen zoals kinde
ren dat doen met auto's en pop
pen.
Soms echter toont ze een
kant-en-klaarverhaal of een mo
ment eruit: zoals een bootje dat
half onder het wateroppervlak is
verdwenen, net als het hoofd van
het meisje dat er in ligt. Ik ontdek
dat veel van haar beeldjes er bij de
eerste aanblik best lief uitzien,
maar niet zelden wat ongemakke
lijks in zich hebben. Wat te den
ken van een beeldje met een papie
ren zak om het hoofd - met twee
gaatjes als oogjes - en een koordje
om de hals? Het kan zowel een
kind zijn dat zich verkleedt, als
een verbeelding van mensen die
in hun dagelijks bestaan een rol
spelen en zich daaruit niet los kun
nen maken.
Er zijn naast de beeldjes ook teke
ningen te zien, druk bevolkt met
figuurtjes van hetzelfde type: tijd
loos, strak, eenvoudig en soms een
beetje vreemd. Ze zijn bezig met
sjouwen van kinderen, dieren of
boodschappen, liggen voor dood
in een bootje, dragen een hoofd
onder hun arm of zijn bedekt met
patronen of ingekapseld in ringen.
Het gaat steeds om basaal leven,
los van tijd en plaats. Mensen
slachten een beest, eten en drin
ken, spelen een rol en gaan dood.
Herwegh maakt er deel van uit,
kijkt ernaar en verbindt haar eigen
herinneringen en waarnemingen
met wat zij uit boeken haalt.
Juist de kleine schaal roept concern
tratie op en maakt het mogelijk
dat ik een wereld en zijn bewo
ners ontmoet die me een spiegel
voorhouden. Hoe gewichtig we
ons ook voordoen en met wat
voor dingen we ons ook omrin
gen, in de grond van ons bestaan
zijn we mensen, kwetsbaar én
kwetsend, die zich een weg zoe
ken tussen leven en dood. Enige
opgewektheid maakt het dragelijk.
T/m 16/11. Pand 3, Gentsebreedstraat
3, Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30
uur en op afspraak.
Geboren in Zuiddorpe,
1968
Woont en werkt in Sluiskil.
Zij studeerde aan Kunstaca
demie St Joost in Breda, van
1986 tot 1991.
Ook volgde Herwegh de
avondopleiding
goud/zilversmeden in Antwer
pen (1999-2004)
i> v "A V" i
3u€ AÜCiÖ ji
O i I* w i D
r 4 r
Fabian Westphal Sandra van der Meulen Jean-Baptiste Decavèle Rondom Permeke
Fabian Westphal oriënteert zich
op de abstract constructivistische
traditie. Hij schildert variaties op
een ordening van cirkels, vierkan
ten en driehoeken in primaire
kleuren. Helderheid en eenvoud
krijgen door inventiviteit en vak
manschap een visuele kracht die
de perfecte synthese is van het
strenge en het speelse.
T/m 1 /12. Caesuur, Lange Noordstraat
67, Vr. en za. 14.00 -17.00 uur.
Sandra van der Meulen verbeeldt
haar reis door het leven in een
Oosters geïnspireerde met kalligra
fie verwante beeldtaal. Vluchtig
heid gaat samen met concentratie.
Tekstfragmenten maken als tekens
vaak deel uit van het beeld. Haar
composities zijn open, sober en in
tens.
T/m 2/12. Passerelle, Stadhuis,
Terneuzen. Ma. t/m do. 8.30-16.30
uur. Vr. 8.30-20.00 uur.
Jean-Baptiste Decavèle vulde de
Vleeshal, naar ontwerp van archi
tect Yona Friedman, met een con
structie van honderden grote meta
len cirkels. Kunstenaar en publiek
vullen de vormen met voorwer
pen. Zo zet dit indrukwekkende
'beeld' je aan het denken over
vorm en functie van architectuur.
T/m 16/12. De Vleeshal, Markt,
Middelburg. Di. t/m zo. 13.00-17.00
uur.
Rondom Permeke toont werk van
de pioniers van het expressionis
me: Constant Permeke, Frits Van
den Berghe en Gustave De Smet.
Uit zijn rijke collectie selecteerde
het KMSKA ook werk van Ttytgat,
Brusselmans en Masereel. Mooi
overzicht met schilderijen, tekenin
gen en grafiek.
T/m 24/2 2013. Koningin Fabiolazaal,
Jezusstraat 28, 2000 Antwerpen. Di.
t/m zo. 10-17 uur, za. 10-18 uur.
NOTARISPRAKTIJK
VAN DONGEN
Duidelijkheid,
tot op de komma
Dam 37. Middelburg 0118 62915S
www.notaris-vandQngen.nl
De draagbare figuurtjes van Karin Herwegh zijn amuletten met een bezwerende of beschermende werking.