James Bond maakt
triomfantelijke rentree
8 luit
Een sprookje over overspel
Op zalm vissen in woestijn
donderdag 1 november 2012
filmrecensies
filmagenda
Luke Kirby en Michelle Williams in Take this waltz.
door Fritz de Jong
De Canadese Sarah Polley
- begenadigd actrice en
onvermoeibaar ambas
sadrice voor haar multiculturele
geboortestad Toronto - maakte in
2006 een zelfverzekerd regiede
buut met het aangrijpende de
mentiedrama Awayjrom her. In
haar veel luchtiger tweede film
Take this waltz voert ze Michelle
Williams op als een weifelende
bijna-dertiger die moet kiezen
tussen een knus huwelijk en een
gepassioneerde romance.
En net zo als we de dementeren
de Julie Christie in Awayjrom
her zagen wegdrijven uit het le
ven van haar liefhebbende man,
zo dobbert Williams' personage
langzaam weg van haar knuffel
beer van een echtgenoot, Seth
Rogen.
Pas laat in de film gaat de schrijf
ster van toeristenbrochures over
tot fysiek overspel met haar char
mante buurman. Deze door Luke
Kirby vertolkte kunstenaar annex
riksjabestuurder is misschien te
mooi om waar te zijn. Net zo als
alle personages in woonbladwaar
dig gestileerde appartementen
wonen, en zomers Toronto er
wel heel erg kleurrijk en schilder
achtig bij ligt.
Take this waltz is dan ook bijna
een sprookje over overspel. Of ei
genlijk: over de gedachte dat je
overspel zou kunnen plegen.
Want Polley is vooral geïnteres
seerd in de aanloop naar de ro
mance.
Tijdens een dolgedraaid kermisrit-
je vangt de cineaste de roes waar
in Williams verkeert als ze defini
tief voor haar droomman valt.
Polley zet de meestal nogal onbe
houwen komiek Seth Rogen aan
tot onverwacht ingetogen spel als
de aan kiprecepten verslaafde
echtgenoot, die er niets aan kan
doen dat hij mogelijk verlaten
wordt
Kirby mag juist al zijn charmes in
de strijd gooien. Maar de film
wordt gedragen door de steeds
mooier en subtieler acterende Mi
chelle Williams. De oplaaiende
passie, het schuldgevoel en alle
andere tegenstrijdige gevoelens
van haar personage schemeren
door in haar mimiek en lichaams
taal, in een bewonderenswaardig
gelaagde acteerprestatie.
Take this waltz
Regie: Sarah Polley
Met: Michelle Williams, Luke Kirby,
Seth Rogen
Te zien in FiZi in Zierikzee en't Beest
in Goes
VLISSINGEN
CINECITY
Argo: di 14.00 en 19.30 uur; Amour: zo
11.00 en 16.15 uur; Skyfall: do en ma
13.30,15.45,16.45, 18.45, 20.00, 21.00
en 21.45 uur, vr en za 13.20,15.15,
16.30,18.50, 20.00, 21.00, 22.00 en
23.05 uur, zo 10.45, *13.20, 15.45,18.45,
20.00, 21.00 en 21.45 uur; di 13.30,
15.45,18.45, 21.00 en 21.45 uur; wo
13.20,15.45,16.45, 18.45, 20.00, 21.00
en 21.45 uur; The Perks of Being a Wal
lflower: do, vr, ma, di 13.45 uur; Paranor
mal activity 4: do t/m wo 16.30, vr, za
ook om21.50 en 24.00 uur, do en zo t/m
wo ook om 22.00 uur; End of Watch: do
t/m ma en wo 19.15 uur.di 22.00 uur; Kil
ling them Softly: do t/m wo 22.00 uur,
ma en di ook om 16.30 uur; De Mara
thon: do, ma en di 13.45, 16.15,19.00
en 21.45 uur, vr 13.45,16.15,19.00 en
22.00 uur, za 16.15, 19.00 en 22.00 uur,
zo en wo 16.5,19.00 en 21.45 uur, Aste-
rix Obelix bij de Britten(3D, NL): do,
vr 16.30 uur, za en wo 16.15 uur,zo 11
en 16.15 uur; Alleen maar Nette Men
sen: do t/m wo 16.15,18.50 en 21.45
uur, uur, do, vr, ma, di ook om 13.40 uur,
vr, za ook om 24.00 uur; Tinker Bell
(NL): zo 11.00 uur; Tinker Bell: (3D, NL):
za, zo, wo 14.00 uur; The Battle: za, zo,
wo 14.00 uur; Sint Diego en de Magi
sche Bron van Myra: za, zo, wo 13.45
uur; Mees Kees: do t/m wo 16.30 uur,
za, zo, wo ook om 13.45 uur, zo ook om
11.00 uur; De Club van Sinterklaas
Het Geheim van de Speelgoeddokter:
za, zo, wo 14.00 uur, zo ook om 11.00
uur; Hope Springs: do, vr, ma, di 14.00
uur, vr, zö, di ook om 19.15 uur; Ted: do,
zo t/m wo 19.30 uur, vr, za 19.20 en
23.55 uur; di ookom 16.15 uur; The
Bourne Legacy: do, ma 13.45 uur; Brave
(3D,NL): zo 11.00 uur; Madagascar
3(3D, NL): vr, za, zo, wo 14.00 uur; Intou-
chables: do, vr, ma, di 14.00 uur, do, za,
ma, di, wo ook om 19.15 uur; Sneak: ma
22.00 uur;
GOES
DAVINCI CINEMA
Skyfall: do, vr, za 18.45 uur, za, zo, wo
15.15 uur, do, vr, za, zo 20.30 uur, ma,
di, wo 20.00 uur, do, vr, za, zo 21.45 uur;
Ted: do, vr, za 18.45 uur, za, zo, wo
15.30 uur, ma, di, wo 20.15 uur; Hope
Springs: ma, wo 20.15 uur; De Mara
thon: do, vr, za, zo 19.00 en 22.00 uur,
ma, di, wo 20.15 uur; The Bourne Lega
cy: do, vr, za, zo 21.30 uur; Mees Kees:
za, zo, wo 13.15 en 15.30 uur; De club
van Sinterklaas: za, zo, wo 13.00 uur;
Asterix Obelix: za, zo, wo 15.15 uur;
Tinker Bell (3D): za, zo, wo 13.00 uur;
Sint Diego: za, zo, wo 13.00 uur;
't BEEST
Take This Waltz: do, vr, di, wo 20.30
uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Barbara: do, wo 20.00 uur, vr 21.30 uur;
Detachment: vr 15.00 uur, za 19.00 uur,
ma 20.00 uur; The Angels' Share: vr,
19.00 uur, za 21.30 uur, zo, di 20.00 uur;
The Guard: zo 14.00 uur; Mon Pire
Cauchemar: 16.00 uur;
om de woestijn van Jemen ge
schikt te maken voor zalmvisse
rij, een mooi onderwerp is voor
een goednieuwsshow.
De verfilming van de roman Sal
mon Jïshing in the Yemen van de
Britse schrijver Paul Torday had
een sprankelende politieke satire
en een meeslepend liefdesverhaal
moeten zijn. Helaas is regisseur
Hallström de laatste jaren geobse
deerd geraakt door lauwe
mainstream cinema. Salmon fis
hing in the Yemen doet in niets
denken aan Hallströms vroegere
innemende films zoals What's ea
ting Gilbert Grape (1993).
Aan de acteurs ligt het niet. Kris
tin Scott Thomas speelt een amu
sante karikatuur van een spindoc
tor, bij wie de beroepsdeformatie
zo hard heeft toegeslagen, dat nor
male menselijke gevoelens haar
vreemd zijn.
Salmon fishing in the Yemen
Regie: Lasse Hallström
Met: Kristin Scott Thomas, Ewan
McGregor, Amr Waked
Te zien in FiZi in Zierikzee
door Jos van der Burg
Voor overmatige opwin
ding hoeft bij Lasse
I-Jallströms politieke satire
en romantisch drama Salmon fis-
hing in the Yemen niet te worden
gevreesd.
Hoe stuur je de politieke beeld
vorming? De cynische perschef
Patricia (Kristin Scott Thomas)
van de Britse premier beheerst
het 'spinnen' uitstekend. Als er
voor de zoveelste keer slecht
nieuws uit Afghanistan komt, wil
ze dat pareren met wat positief
nieuws uit het Midden-Oosten.
Ze overtuigt de premier ervan
dat het megalomane project van
een westers georiënteerde sjeik
Salmon fishing in the Yemen
door Bart van der Put
In de openingsceremonie voor
de Olympische spelen in Lon
den begeleidde Daniel Craig
als James Bond de Britse ko
ningin per helikopter naar het sta
dion, waar hare majesteit en de fic
tieve geheim agent ogenschijnlijk
per parachute hun entree maak
ten. Het leek een reclamestunt
voor Skyfall, waarin Craig voor de
derde keer als James Bond aan
treedt, maar paste prima in het ex
travagante eerbetoon aan de Britse
populaire cultuur.
Met de stunt onderstreepten cere
monieregisseur Danny Boyle en
de majesteit Bonds status als Brits
instituut. Boyles collega Sam Men-
des doet dat ook: zijn bijdrage aan
de vijftigjarige filmserie bevat
twee uitstapjes naar exotische oor
den, maar speelt zich hoofdzake
lijk op Britse bodem af Na het te
leurstellende Quantum of solace ge
tuigt Skyfall weer van het lef dat
Craigs entree in Casino royale ken
merkte.
Het is een tegendraadse Bondfilm,
waarin geopolitieke kwesties bij
zaak zijn en alle conflicten naar
persoonlijke motieven en de rela
tie tussen de drie hoofdpersonages
worden herleid. Skyfall opent ech
ter formulegetrouw met een lang
uitgesponnen achtervolging, in en
rond Istanbul. De daverende scène
zet een welkome streep door de
aan de Bournefilms verwante
chaos in de voorganger, maar mar
keert meteen ook het hoogtepunt
van Skyfall als actiefilm.
Mendes begint groots en spectacu
lair, om vervolgens in tweeënhalf
uur naar een opmerkelijk intieme
ontknoping toe te werken. Gaan
deweg wordt de slagkracht van
Bond en de geheime dienst steeds
beperkter. De agent kampt met
blessures, zijn door Judi Dench
vertolkte cheffin M wordt door po
litici op de korrel genomen en
schurk Raoul Silva richt als hacker
chaos op het hoofdkwartier aan.
Mendes gebruikt dat gegeven om
Bond in het digitale tijdperk op
Daniel Craig als James Bond in Skyfall.
analoge vaardigheden terug te wer
pen, en verwijst terloops naar vijf
tig jaar aan filmgeschiedenis.
Het spel met Bondtrivia en film
historie is leuk voor verstokte lief
hebbers, maar Skyfall ontleent zijn
kracht vooral aan de emotionele
impact van de driehoeksverhou
ding tussen de agent, M en Silva,
die niet uit megalomane criminele
motieven handelt, maar oude reke
ningen wil vereffenen.
De schurk wordt vertolkt door Ja-
vier Bardem, die net als King
Kong een uur op zich laat wach
ten, maar dan ook meteen een ver
pletterende indruk maakt. De ge
blondeerde Spanjaard oogt en
klinkt als een flamboyante valse
nicht, en krijgt een entree die me-