BiutmSi Buwtm De cockpit Veiligheid Wat A TLWttjvlUqwi? UitkoM^bvrd AJ hoogtemeter Bj snelheidsmeter* Cj variometer** DJ CPS EJ radio *Geeft de luchtsnelheid aan en niet de grondsnelheid. Dus de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de omringende lucht. **Geeft aan hoeveel je stijgt of daalt (in m/s) Boris Broere Zweefvliegers nemen uitgebreide veiligheidspro cedures in acht. Voordat er kan worden gestart worden het vliegtuig en zijn omgeving uitgebreid gecontroleerd. Dit gebeurt volgens controles op basis van de letters in het woord SKISTOK. S startbaan K kap gesloten en vergrendeld I instrumenten S stuurorganen T trim (handel om snelheid in te stellen) O ontkoppelhaak K kleppen (voor besturing) locatie Smitsschorrepolder, Justaasweg 5 Axel vliegveld Midden-Zeeland, Calandweg 40, Arnemuiden Kloosterweg 1Burgh-Haamstede website www.ezac.nl www.vliegclubmz.nl www.vch.nl Zweefvliegen is vliegen zonder motor. Meteen lier wordt het vliegtuig, als een vlieger tegen de wind in, omhoog getrokken. Vervolgens zweeft het vliegtuig op de natuurkrachten verder. Zweefvliegen belast het milieu niet en is relatief veilig, onder meer door te leren niet te vertrouwen op onderdelen zoals een motor. Een zweefvliegtuig vliegt op dezelfde manier als een vliegtuig, maar gebruikt doorgaans geen motor. Daardoor verloopt de vlucht normaliter in een dalende lijn waarbij het toestel een halve tot één meter per seconde aan hoogte verliest. Door hoogte te winnen in stijgwind kan het toestel langer en verder vliegen. Hoogte kan na de start gewonnen worden door gebruik te maken van thermiek (zie illustratie), hellingstijgwind (aan de loefzijde van duinen,, heuvels en bergen) of golf (ontstaat bij harde wind in een berglandschap waardoor de lucht in een golfbeweging komt, in de stijgende gebieden van deze golfbeweging kan een zweefvliegtuig tot grote hoogte komen,soms wel zes kilometer). Willem Adriaansens Het piefje verdient nauwelijks de naam instrument: het is een draadje, doorgaans van wol, dat voorop de cockpit is geplakt om een indruk te geven van de luchtstroming over de cockpitkap. Als het vliegtuig gecoördineerd vliegt, dan komt de stroming recht van voren en staat het piefje recht naar achter. Staat het piefje scheef, dan slipt of schuift het vliegtuig en corrigeert de piloot dit door middel van het richtingsroer. Een wat verouderd piefje bestaat uit een gekleurde papieren kegel die in een beschermende lak is gedoopt en met een draadje aan de buis gebonden is die zich voorop de neus bevindt. dinsdag 20 september 2011 Boris Broere is het uithangbord van de Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club (EZAC). De 29-jarige oud-Terneuzenaar schreef in juni de prestigieuze zomerwedstrijd in het Gelderse Malden op zijn naam. Daardoor plaatste hij zich meteen voor het NK. „Een geweldige prestatie, al zeg ik het zelf." Broere ontwikkelde zich in een kleine vijftien jaar tot een Nederlandse topvlieger. Met de Duo Discus, de tweezitter met hulpmotor van de EZAC, behaalde hij dit jaar op het NK in Teriet de zevende plaats in de klasse 15 meter, de categorie voor toestellen met een spanwijdte van vijftien meter of meer. „Met dit resultaat zat ik dik in de middenmoot. In 2010 deed ik mee in een clubklasse voor oudere toestellen. Toen eindigde ik ook op de zevende plaats. De 15 meter is weer een flinke stap hoger." De omstandigheden in Malden waren zeer lastig met nauwelijks thermiek en veel regen. Op basis van de weersvoorspellingen moesten de deelnemers gedurende zes dagen middels gps uitgezette routes vliegen. Slechts drie keer kon er worden gevlogen. Broere was twee keer dagwinnaar en één keer tweede. Stijn van de Broeck, een ander EZAC-lid, eindigde als zesde. „Doorgaans zijn die routes zo'n driehonderd kilometer lang. Nu kwamen we tot hooguit 150 kilometer. Dit maakte het er trouwens niet eenvoudiger op. Het was echt vechten voor thermiek en letterlijk om de regen heenvliegen. Zeer interessant en uiteraard een grote uitdaging. De laatste dag had ik als enige de volledige opdracht gevlogen. Dat gaf natuurlijk een extra kick", vertelt Broere over zijn avontuur in Malden. Hij beschouwt zijn favoriete hobby deels als een echte sport. „Op fysiek vlak wordt er niet al te veel van je gevergd. Maar daartegenover staat dat je zeer geconcentreerd bezig bent. In dat opzicht is het zeker wel sport." Hoe ver zijn horizon reikt, kan Broere niet precies aangeven. Zijn streven is om definitief tot de Nederlandse top toe te treden. Broere, na zijn hts-opleiding werktuigbouwkunde in Breda blijven hangen, heeft er geen moeite mee dat hij als visitekaartje van EZAC wordt beschouwd. „Ik ervaar geen extra druk of zo. Ik ben er best trots op. Ik hoop ook dat mijn prestaties een stimulans zijn voor jongeren om eens een kijkje te komen nemen. Want zweefvliegen is echt geschikt voor alle leeftijden." lucht. Het vliegen van thermiekbel naar ther- miekbel om zo afstanden af te leggen ervaart hij als de ultieme sensatie. De leden van EZAC vliegen 'overland' regelmatig vanuit Axel naar Venlo en terug. Ook Noord-Frankrijk of een vlucht richting Arnhem staan op gezette tijden op de rol. Dit jaar vloog een lid, Geert van Duyse, vanuit Axel naar Hoogeveen en terug. „Een tocht van zeshonderd kilometer. foto Peter Nicolai* Een puike prestatie", vindt Lindenbergh. „Van Duyse is één van de vier verkeersvliegers die de vereniging telt. Daarnaast is het de charme van de vereniging dat we veel mensen hebben van allerlei pluimage die allemaal voor één ding naar Axel komen: het zweefvliegen." René van Stee -'^1<

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71