Eigenzinnig Frans met Spaans randje
auto I 7
'De MG is een stukje erfgoed'
Alternatief: Renault Scenic 1.6 Alternatief: Nissan Almera Tino 1.8
vrijdag 3 juni 2011
7 «r
KLASSIEKER Hans de Moor en zijn MC TD
door Lucas Boot
Als je op het verkeerde feestje
vertelt dat je op koplampen
en glooiende spatborden
valt, wordt je betoog waarschijnlijk
beantwoord met springende wenk
brauwen. Vertel je ditzelfde ver
haal op een bijeenkomst met auto
liefhebbers, dan weet iedereen dat
je het over 'lichaamsdelen' van een
oldtimer hebt waar je zo gek van
bent. Hans de Moor uit Seroosker-
ke zocht naar een klassieker met
dergelijke lampen en spatborden.
Zijn zoektocht eindigde bij een ver
zamelaar in New York. De beste
man had allerhande éxotisch spul
staan. "Van Rolls-Royces tot Merce
des-Benz Gullwings, meer dan
honderd oldtimers bij elkaar. En
dus ook deze MG TD stond er tus
sen. De man voelde zich op de
weg niet zo prettig tussen de
vrachtwagens en wilde de MG
daarom van de hand doen." De TD
verkeerde in een prima staat. Er za
ten - en zitten - wat lichte gebruiks
sporen op. "Maar dat mag ook bij
een auto van 58 jaar oud. Dat zie ik
liever dan een oldtimer die zo gron
dig is gerestaureerd, dat'ie beter is
als toen hij in de showroom
stond."
De MG stamt dus uit 1953, het laat
ste productiejaar van de TD. "De
MG was in die tijd the poor man's
sportcar. Als je echt centen had,
kocht je een Jag. Niettemin vind ik
het een hele mooie auto. En vooral
het open rijden is geweldig leuk, al
heb ik inmiddels heel wat vliegjes
gevangen." De TD werd eveneens
in 1953. opgevolgd door de MG TF.
Dit type was eigenlijk niet heel
veel meer dan een grondige facelift
van de TD. De TF was meteen de
laatste telg uit de T-serie. Het eer
ste exemplaar, de MG TA ver
scheen in 1936 op de markt. Zo'n
vooroorlogs model ziet De Moor
wel zitten. Lachend: "Als je een
maal een oldtimer hebt, word je er
best hebberig van, merk ik. Ik raak
ook steeds meer aan de MG ge
hecht. Zo'n auto zie ik ook als een
stukje erfgoed dat je rijdende
houdt. Het zou toch zonde zijn als
dit soort wagens van de Nederland
se wegen verdwijnen?"
Heeft u ook een bijzondere auto?
Laat het ons weten en vul het con
tactformulier van de lezersredactie in
op onze website.
OCCASION Citroën Xsara Picasso 1.8 Image
Elke week testen we een occasion. Hoe
goed rijdt ie nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze week
een Citroën Xsara Picasso.
door Lucas Boot
Pablo Diego José Francisco de
Paula juan Nepomuceno
Maria de los Remedios Ci-
priano de la Santisima Trini
dad Ruiz y Picasso. Pablo Pi
casso, voor vrienden en bekenden.
Een eigenzinnige knaap, was het.
Wat dat betreft een slimme zet van
Citroën om een MPV de naam van
de kunstschilder te laten dragen.
Want het Franse merk liet in 2000
met deze Xsara Picasso toch echt een
balsturige styling zien. De Picasso
was met geen concurrent te vergelij
ken. Het model dat we deze week tes
ten komt uit 2005 en heeft nog net
geen 60.000 kilometer gelopen. Op
papier een topoccasion. In de praktijk
ook, zo blijkt, op wat kleinigheden
na. Zo doet de cruise control het niet
meer, bijvoorbeeld. Wordt gefikst.
Verder kraakt en piept de bestuurders
stoel en zitten er in het 'zakje' van de
versnellingspook kleine scheurtjes.
Tip: laat even naar die stoel kijken.
Want na een tijdje sturen, wordt het
geluid behoorlijk irritant.
We blijven nog even bij het meubilair
hangen. Je zit erop alsof het een
troon is: hoog en comfortabel. De zit
tingen hadden meer steun mogen bie
den, wat ons betreft. Dat is zeker voor
lange ritten wel zo prettig. De zachte
velours bekleding ziet er in elk geval
nog pico bello uit. Achterin vinden
we drie losse stoelen die in een hand
omdraai apart van elkaar kunnen om
klappen. Het kost iets meer trek-en
duwwerk om de zetels uit het bevesti
gingssysteem van de Picasso te klik
ken. Maar het kan! Met het achter-
meubilair eruit blijft een laadvolume
van ruim 2000 liter over. Dat zijn be-
stelwagenmaten, dames en heren.
Ruimte zat dus. Maar hoe stuurt zo'n
Picasso nu? Het onderstel heeft een
comfortabele afstelling, maar voelt ze
ker niet te zacht. De bediening van
het stuur en de schakelpook zijn daar
bij licht en afstandelijk, zoals je bij dit
Prijs: 10.950 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 86.515 (NAP) Motor: 1,6 li
ter viercilinder, benzine Vermogen: 111 pk, 152 Nm Transmissie: handge-
schakelde vijfbak Afleverkosten: 295 euro, incl. afleverbeurt en APK. 695
euro, ook met grote beurt en zes maanden garantie Bijzonderheden: gla
zen panoramadak, trekhaak Verkooppunt: Autobedrijf Melse, Vlissingen
Website: www.melse.nl
Prijs: 10.450 euro Bouwjaar: 9-2005 Km-stand: 87.152 (NAP) Motor: 1,8 IA
ter viercilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 163 Nm Transmissie: handge-
schakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, APK for Life,
zes maanden garantie en één jaar mobiliteitsgarantie Bijzonderheden: ach-
teruitrijdcamera, climate control Verkooppunt: Auto Sturm, Goes
Website: www.autosturm.nl
Citroën Xsara Picasso 1.8
Prijs: 10.790 euro
Bouwjaar: 8-2005
Km-stand: 59.453 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 115 pk, 160 Nm
0-100 km/u: 12,2 sec*
Topsnelheid: 190 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 13,0*
Afleverkosten: 395 euro, inclusief,
APK, afleverbeurt en 6 maanden
garantie
Bijzonderheden: lage kilometerstand,
parkeersensoren, afneembare trekhaak
Verkooppunt: Citroën Emerpark, Oos
terhout
Website: www.emerpark-citroën.nl
*fabrieksopgave
Op papier is de Citroen een topoccasion, in de praktijk ook.
soort wagens verwacht. Onze Citroën
heeft een 115 pk sterke 1,8-liter zes
tienklepper in de neus. Geen overbe-
meten krachtbron, maar je komt
niets tekort. Over de uitrusting van
de Fransman hoor je ons ook niet kla
gen. Deze Picasso Image-uitvoering
beschikt bijvoorbeeld over elektrisch
bedienbare ramen en spiegels (ook
verwarmd), cruise control (die bij afle
vering wel werkt), climate control,
lendensteun voor de bestuurderstoel
en parkeersensoren achter. Geinig
foefje is de night panel knop a la
Saab, waarmee u het licht van instru
mentarium uitschakelt - de kilometer
teller blijft natuurlijk wel zichtbaar.
Ander handigheidje tot slot: de laad
klep met twee openingsstanden. Han
dig als u in de parkeergarage uw bood
schappen wilt inladen. Het zal niet de
eerste keer zijn dat iemand staat te
hannesen met in de ene hand de
boodschappentas en met de andere
hand de klep tegenhoudt, omdat'ie
anders tegen het plafond van de par
keergarage aanknalt.
Historie: Citroën lanceerde de Xsara Pi
casso in 2000 op de markt.
De uitgesproken vormgeving baarde
destijds behoorlijk wat opzien.
In 2006 introduceerde Citroën z'n op
volger: de C4 Picasso. Het Xsara-model
bleef echter bestaan en wordt nu nog
steeds op de Chinese markt geleverd.
AWVb-üA,