Eigenzinnig Frans met Spaans randje auto I 7 'De MG is een stukje erfgoed' Alternatief: Renault Scenic 1.6 Alternatief: Nissan Almera Tino 1.8 vrijdag 3 juni 2011 7 «r KLASSIEKER Hans de Moor en zijn MC TD door Lucas Boot Als je op het verkeerde feestje vertelt dat je op koplampen en glooiende spatborden valt, wordt je betoog waarschijnlijk beantwoord met springende wenk brauwen. Vertel je ditzelfde ver haal op een bijeenkomst met auto liefhebbers, dan weet iedereen dat je het over 'lichaamsdelen' van een oldtimer hebt waar je zo gek van bent. Hans de Moor uit Seroosker- ke zocht naar een klassieker met dergelijke lampen en spatborden. Zijn zoektocht eindigde bij een ver zamelaar in New York. De beste man had allerhande éxotisch spul staan. "Van Rolls-Royces tot Merce des-Benz Gullwings, meer dan honderd oldtimers bij elkaar. En dus ook deze MG TD stond er tus sen. De man voelde zich op de weg niet zo prettig tussen de vrachtwagens en wilde de MG daarom van de hand doen." De TD verkeerde in een prima staat. Er za ten - en zitten - wat lichte gebruiks sporen op. "Maar dat mag ook bij een auto van 58 jaar oud. Dat zie ik liever dan een oldtimer die zo gron dig is gerestaureerd, dat'ie beter is als toen hij in de showroom stond." De MG stamt dus uit 1953, het laat ste productiejaar van de TD. "De MG was in die tijd the poor man's sportcar. Als je echt centen had, kocht je een Jag. Niettemin vind ik het een hele mooie auto. En vooral het open rijden is geweldig leuk, al heb ik inmiddels heel wat vliegjes gevangen." De TD werd eveneens in 1953. opgevolgd door de MG TF. Dit type was eigenlijk niet heel veel meer dan een grondige facelift van de TD. De TF was meteen de laatste telg uit de T-serie. Het eer ste exemplaar, de MG TA ver scheen in 1936 op de markt. Zo'n vooroorlogs model ziet De Moor wel zitten. Lachend: "Als je een maal een oldtimer hebt, word je er best hebberig van, merk ik. Ik raak ook steeds meer aan de MG ge hecht. Zo'n auto zie ik ook als een stukje erfgoed dat je rijdende houdt. Het zou toch zonde zijn als dit soort wagens van de Nederland se wegen verdwijnen?" Heeft u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en vul het con tactformulier van de lezersredactie in op onze website. OCCASION Citroën Xsara Picasso 1.8 Image Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Citroën Xsara Picasso. door Lucas Boot Pablo Diego José Francisco de Paula juan Nepomuceno Maria de los Remedios Ci- priano de la Santisima Trini dad Ruiz y Picasso. Pablo Pi casso, voor vrienden en bekenden. Een eigenzinnige knaap, was het. Wat dat betreft een slimme zet van Citroën om een MPV de naam van de kunstschilder te laten dragen. Want het Franse merk liet in 2000 met deze Xsara Picasso toch echt een balsturige styling zien. De Picasso was met geen concurrent te vergelij ken. Het model dat we deze week tes ten komt uit 2005 en heeft nog net geen 60.000 kilometer gelopen. Op papier een topoccasion. In de praktijk ook, zo blijkt, op wat kleinigheden na. Zo doet de cruise control het niet meer, bijvoorbeeld. Wordt gefikst. Verder kraakt en piept de bestuurders stoel en zitten er in het 'zakje' van de versnellingspook kleine scheurtjes. Tip: laat even naar die stoel kijken. Want na een tijdje sturen, wordt het geluid behoorlijk irritant. We blijven nog even bij het meubilair hangen. Je zit erop alsof het een troon is: hoog en comfortabel. De zit tingen hadden meer steun mogen bie den, wat ons betreft. Dat is zeker voor lange ritten wel zo prettig. De zachte velours bekleding ziet er in elk geval nog pico bello uit. Achterin vinden we drie losse stoelen die in een hand omdraai apart van elkaar kunnen om klappen. Het kost iets meer trek-en duwwerk om de zetels uit het bevesti gingssysteem van de Picasso te klik ken. Maar het kan! Met het achter- meubilair eruit blijft een laadvolume van ruim 2000 liter over. Dat zijn be- stelwagenmaten, dames en heren. Ruimte zat dus. Maar hoe stuurt zo'n Picasso nu? Het onderstel heeft een comfortabele afstelling, maar voelt ze ker niet te zacht. De bediening van het stuur en de schakelpook zijn daar bij licht en afstandelijk, zoals je bij dit Prijs: 10.950 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 86.515 (NAP) Motor: 1,6 li ter viercilinder, benzine Vermogen: 111 pk, 152 Nm Transmissie: handge- schakelde vijfbak Afleverkosten: 295 euro, incl. afleverbeurt en APK. 695 euro, ook met grote beurt en zes maanden garantie Bijzonderheden: gla zen panoramadak, trekhaak Verkooppunt: Autobedrijf Melse, Vlissingen Website: www.melse.nl Prijs: 10.450 euro Bouwjaar: 9-2005 Km-stand: 87.152 (NAP) Motor: 1,8 IA ter viercilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 163 Nm Transmissie: handge- schakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, APK for Life, zes maanden garantie en één jaar mobiliteitsgarantie Bijzonderheden: ach- teruitrijdcamera, climate control Verkooppunt: Auto Sturm, Goes Website: www.autosturm.nl Citroën Xsara Picasso 1.8 Prijs: 10.790 euro Bouwjaar: 8-2005 Km-stand: 59.453 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 160 Nm 0-100 km/u: 12,2 sec* Topsnelheid: 190 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 13,0* Afleverkosten: 395 euro, inclusief, APK, afleverbeurt en 6 maanden garantie Bijzonderheden: lage kilometerstand, parkeersensoren, afneembare trekhaak Verkooppunt: Citroën Emerpark, Oos terhout Website: www.emerpark-citroën.nl *fabrieksopgave Op papier is de Citroen een topoccasion, in de praktijk ook. soort wagens verwacht. Onze Citroën heeft een 115 pk sterke 1,8-liter zes tienklepper in de neus. Geen overbe- meten krachtbron, maar je komt niets tekort. Over de uitrusting van de Fransman hoor je ons ook niet kla gen. Deze Picasso Image-uitvoering beschikt bijvoorbeeld over elektrisch bedienbare ramen en spiegels (ook verwarmd), cruise control (die bij afle vering wel werkt), climate control, lendensteun voor de bestuurderstoel en parkeersensoren achter. Geinig foefje is de night panel knop a la Saab, waarmee u het licht van instru mentarium uitschakelt - de kilometer teller blijft natuurlijk wel zichtbaar. Ander handigheidje tot slot: de laad klep met twee openingsstanden. Han dig als u in de parkeergarage uw bood schappen wilt inladen. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand staat te hannesen met in de ene hand de boodschappentas en met de andere hand de klep tegenhoudt, omdat'ie anders tegen het plafond van de par keergarage aanknalt. Historie: Citroën lanceerde de Xsara Pi casso in 2000 op de markt. De uitgesproken vormgeving baarde destijds behoorlijk wat opzien. In 2006 introduceerde Citroën z'n op volger: de C4 Picasso. Het Xsara-model bleef echter bestaan en wordt nu nog steeds op de Chinese markt geleverd. AWVb-üA,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73