Ypsilon markt op als Lancia en Chrysler
D
auto3
'Overname creëert kansen'
vrijdag 3 juni 2011
aSSi£»S95S83aBS
LANCIA Nieuwste telg van Chrysler/Fiat bezit kwaliteit en stijl
'Paid' stond op de badge die
de trui sierde van Sergio
Marchionne. Het opper
hoofd van Chrysler en Fiat
onderstreepte daarmee niet
alleen zijn gevoel voor hu
mor maar ook dat de staats
lening van Chrysler aan de
VS en Canada inmiddels is
ingelost. Met een gerust
hart woonde hij in Turijn
de presentatie bij van de
nieuwe Lancia Ypsilon.
door Willem de Volder
e Ypsilon is de eerste
telg die naar buiten
komt in de nieuwe be-
drijfsconstructie. In de
belangrijkste Europese
landen gaat hij de showroom in
als Lancia en in Groot-Brittannië
en Ierland wordt de auto verkocht
onder de merknaam Chrysler.
Deze nieuwe generatie Ypsilon is
in tegenstelling tot zijn voorganger
voorzien van vijf deuren en biedt
daardoor meer instapcomfort voor
de achterpassagiers. TWee volwas
senen vinden op de achterbank
(50/50) een behoorlijke plek. Voor
in is alle denkbare comfort aanwe
zig: van een ruime zit tot, al dan
niet optioneel, prachtige materia
len en veel gadgets. Zelfs een ge
luidsinstallatie met een vermogen
van 500 Watt staat in de prijslijst.
Lancia spreekt over zeshonderd
mogelijkheden om de auto een
persoonlijk karakter te geven. Ko
pers kunnen onder andere kiezen
uit zestien carrosseriekleuren waar
van vier Bi-colore en zes verschil
lende bekledingsstoffen.
De auto straalt niet alleen aan de
binnenkant maar ook daarbuiten
kwaliteit en stijl uit. Het uiterlijk
heeft veel kenmerken van zijn gro
tere broer, de Delta. Kijk haar de
achterlichten en de vorm van de
ramen van de achterportieren. Die
zijn voorzien van een 'blinde'
handgreep om de 'kijker' op het
verkeerde spoor te zetten. Maar
ook onder de motorkap laten de
techneuten zien wat ze in huis
hebben. Van ESP tot Start&Stop.
De compacte Lancia wordt in ons
land leverbaar met een keuze uit
twee motoren: een TwinAir en
een BiFuel (benzine en LPG). Niet
dat Lancia niet meer motoren in
het assortiment heeft, maar de Ne
derlandse importeur heeft daar
mee twee troeven die door hun
C02-uitstoot goed zijn voor belas
tingvrijstelling. Beide uitvoeringen
gaan voor 15.000 euro de prijslijst
in. Half juni verschijnt de TWinAir
in de showroom en later de Bi
Fuel. Tot en met 18 juni is het Dol
ce Vita-pakket (677 euro) gratis,
daarna wordt de Gold de basisver
sie.
Het rijplezier komt vooral tot
stand doordat Lancia veel nieuwe
techniek in het onderstel heeft
geïntegreerd. Zowel de voor- als
achterwielophanging is verbeterd,
Het gewicht van de auto werd ver
laagd door toepassing van lichtere
Risicovol, 'maar ook inte
ressant'. Zo reageert
Wim Oude Weernink
op de overname van
Chrysler door Fiat. „Het
past in de wereld waarin we le
ven."
Hij is Lancia-kenner pur sang. In
1979 verscheen van zijn hand een
lijvig Engelstalig boek over de ge
schiedenis van het merk.
„Behoudens een klein boekje was
dit het eerste boek in de wereld
dat een totaalbeeld gaf van de le
venswandel van het Italiaanse
merk."
De derde druk van La Lancia is in
middels uitverkocht en dat bete
kent zo'n zestienduizend exempla
ren. In 1969 kocht hij een Lancia
Apia uit 1953 en dat was de aanlei
ding van de begeestering. „Het
was mijn eerste auto. Daarvoor
reed ik op een brommer, een Bata-
vus."
Het Lancia-gen nestelde zich diep
in Oude Weernink en het bleef
niet bij één auto. Hij heeft diverse
juweeltjes en zelfs twee Lan-
cia-brommers.
Uiteraard was hij aanwezig bij de
presentatie van de nieuwe Ypsilon.
Hij noemt het de derde generatie,
want de eerste is voor de Lan
materialen. Ook al spreken de Lan-
cia-woordvoerders veelvuldig over
'veel rijcomfort', tijdens onze ken
nismaking viel op dat de auto best
stug is geveerd. Veel lof over de
handelbaarheid en overzichtelijk
heid van de centraal opgestelde
knoppenwinkel. Uiteraard maak
ten we kilometers met de TwinAir
Turbo die straks in ons land voor
de verkoopcijfers moet gaan zor
gen. De kwaliteiten van de tweeci
linder turbo proefden we al in de
Fiat 500. Ook in de Ypsilon staat
hij met 85 pk zijn mannetje, al
vraagt hij wel om op toeren te wor
den gehouden. Een koppel van 145
Nm bij 1.900 tpm lijkt voldoende
voor een auto die meestentijds
niet zal worden aangeschaft om
wekelijks honderden kilometers
mee te vreten.
cia-man een omgelabelde Autoban-
chi. Oude Weernink schakelt nog
even terug naar de ontwikkelin
gen bij de Italiaanse autobouwer:
„Je kunt blijven aanmodderen,
maar door het opnieuw aan te pak
ken en het in te passen in een an
der concern kun je nieuwe kansen
creëren."
Met een Voyager met Lancia-logo
heeft hij wat moeite, maar met de
nieuweling kan Oude Weernink le
ven.
Wim Oude Weernink: „Een echte
Lancia voorzien van de kernwaar
den luxe, moderne techniek en
een passende uitstraling."
Lancia-kenner Wim Oude Weernink bij een oude Lancia in het Museo Na-
zionale dell'Automobile di Torino.
ÜRRU
De Lancia Ypsilon werd meteen 'ter hand genomen' door een passant.
foto's Willem de Volder
In het interieur heeft Lancia veel hoogwaardige materialen toegepast.
De nieuwe Ypsilon heeft veel designtrekjes van zijn grote broer Delta.