Ypsilon markt op als Lancia en Chrysler D auto3 'Overname creëert kansen' vrijdag 3 juni 2011 aSSi£»S95S83aBS LANCIA Nieuwste telg van Chrysler/Fiat bezit kwaliteit en stijl 'Paid' stond op de badge die de trui sierde van Sergio Marchionne. Het opper hoofd van Chrysler en Fiat onderstreepte daarmee niet alleen zijn gevoel voor hu mor maar ook dat de staats lening van Chrysler aan de VS en Canada inmiddels is ingelost. Met een gerust hart woonde hij in Turijn de presentatie bij van de nieuwe Lancia Ypsilon. door Willem de Volder e Ypsilon is de eerste telg die naar buiten komt in de nieuwe be- drijfsconstructie. In de belangrijkste Europese landen gaat hij de showroom in als Lancia en in Groot-Brittannië en Ierland wordt de auto verkocht onder de merknaam Chrysler. Deze nieuwe generatie Ypsilon is in tegenstelling tot zijn voorganger voorzien van vijf deuren en biedt daardoor meer instapcomfort voor de achterpassagiers. TWee volwas senen vinden op de achterbank (50/50) een behoorlijke plek. Voor in is alle denkbare comfort aanwe zig: van een ruime zit tot, al dan niet optioneel, prachtige materia len en veel gadgets. Zelfs een ge luidsinstallatie met een vermogen van 500 Watt staat in de prijslijst. Lancia spreekt over zeshonderd mogelijkheden om de auto een persoonlijk karakter te geven. Ko pers kunnen onder andere kiezen uit zestien carrosseriekleuren waar van vier Bi-colore en zes verschil lende bekledingsstoffen. De auto straalt niet alleen aan de binnenkant maar ook daarbuiten kwaliteit en stijl uit. Het uiterlijk heeft veel kenmerken van zijn gro tere broer, de Delta. Kijk haar de achterlichten en de vorm van de ramen van de achterportieren. Die zijn voorzien van een 'blinde' handgreep om de 'kijker' op het verkeerde spoor te zetten. Maar ook onder de motorkap laten de techneuten zien wat ze in huis hebben. Van ESP tot Start&Stop. De compacte Lancia wordt in ons land leverbaar met een keuze uit twee motoren: een TwinAir en een BiFuel (benzine en LPG). Niet dat Lancia niet meer motoren in het assortiment heeft, maar de Ne derlandse importeur heeft daar mee twee troeven die door hun C02-uitstoot goed zijn voor belas tingvrijstelling. Beide uitvoeringen gaan voor 15.000 euro de prijslijst in. Half juni verschijnt de TWinAir in de showroom en later de Bi Fuel. Tot en met 18 juni is het Dol ce Vita-pakket (677 euro) gratis, daarna wordt de Gold de basisver sie. Het rijplezier komt vooral tot stand doordat Lancia veel nieuwe techniek in het onderstel heeft geïntegreerd. Zowel de voor- als achterwielophanging is verbeterd, Het gewicht van de auto werd ver laagd door toepassing van lichtere Risicovol, 'maar ook inte ressant'. Zo reageert Wim Oude Weernink op de overname van Chrysler door Fiat. „Het past in de wereld waarin we le ven." Hij is Lancia-kenner pur sang. In 1979 verscheen van zijn hand een lijvig Engelstalig boek over de ge schiedenis van het merk. „Behoudens een klein boekje was dit het eerste boek in de wereld dat een totaalbeeld gaf van de le venswandel van het Italiaanse merk." De derde druk van La Lancia is in middels uitverkocht en dat bete kent zo'n zestienduizend exempla ren. In 1969 kocht hij een Lancia Apia uit 1953 en dat was de aanlei ding van de begeestering. „Het was mijn eerste auto. Daarvoor reed ik op een brommer, een Bata- vus." Het Lancia-gen nestelde zich diep in Oude Weernink en het bleef niet bij één auto. Hij heeft diverse juweeltjes en zelfs twee Lan- cia-brommers. Uiteraard was hij aanwezig bij de presentatie van de nieuwe Ypsilon. Hij noemt het de derde generatie, want de eerste is voor de Lan materialen. Ook al spreken de Lan- cia-woordvoerders veelvuldig over 'veel rijcomfort', tijdens onze ken nismaking viel op dat de auto best stug is geveerd. Veel lof over de handelbaarheid en overzichtelijk heid van de centraal opgestelde knoppenwinkel. Uiteraard maak ten we kilometers met de TwinAir Turbo die straks in ons land voor de verkoopcijfers moet gaan zor gen. De kwaliteiten van de tweeci linder turbo proefden we al in de Fiat 500. Ook in de Ypsilon staat hij met 85 pk zijn mannetje, al vraagt hij wel om op toeren te wor den gehouden. Een koppel van 145 Nm bij 1.900 tpm lijkt voldoende voor een auto die meestentijds niet zal worden aangeschaft om wekelijks honderden kilometers mee te vreten. cia-man een omgelabelde Autoban- chi. Oude Weernink schakelt nog even terug naar de ontwikkelin gen bij de Italiaanse autobouwer: „Je kunt blijven aanmodderen, maar door het opnieuw aan te pak ken en het in te passen in een an der concern kun je nieuwe kansen creëren." Met een Voyager met Lancia-logo heeft hij wat moeite, maar met de nieuweling kan Oude Weernink le ven. Wim Oude Weernink: „Een echte Lancia voorzien van de kernwaar den luxe, moderne techniek en een passende uitstraling." Lancia-kenner Wim Oude Weernink bij een oude Lancia in het Museo Na- zionale dell'Automobile di Torino. ÜRRU De Lancia Ypsilon werd meteen 'ter hand genomen' door een passant. foto's Willem de Volder In het interieur heeft Lancia veel hoogwaardige materialen toegepast. De nieuwe Ypsilon heeft veel designtrekjes van zijn grote broer Delta.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69