auto7
Comfort voor hele gezin
OCCASION Peugeot Partner 1.4
Peugeot Partner 1.4 XT
KORT
BMW 3- en 5-serie
ook als hybride
Grand Vitara raakt
reservewiel kwijt
Dubbelkoppelingsauto
maat Renault diesels
Volkswagen neemt
Italdesign Giugiaro over
Alternatief: Citroën Berlingo 1.6
Alternatief: Opel Combo 1.6 Tour
vrijdag 28 mei 2010
De Peugeot Partner 1.4 is vooral een een praktische (gezins)auto.
Eike weken testen we
een occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En
wat is er voor hetzelfde
bedrag nog meer te
koop? Deze week een
Peugeot Partner 1.4.
door Lucas Boot
Deze week speurden we het
internet af naar een ruime,
hoge gezinswagen voor on
geveer acht, negen mille. Ons oog
viel op deze rode Peugeot Partner
die voor 8250 euro te koop staat
bij Peugeot Dudok in Lage Zwalu-
we. Peugeot en Citroen (PSA) ont
wikkelden de auto in de jaren ne
gentig samen, die bij Peugeot dus
Partner heet en bij Citroen Berlin-
go. Hun grootste concurrent komt
uit eigen land: de Renault Kangoo.
Tot zover de geschiedenisles, we
gaan rijden.
Bij het instappen merk je meteen
dat je in een Franse auto zit. De
stoelen zijn namelijk erg zacht. Je
zakt er lekker in weg en ze bieden
- omdat je zo diep zit - goede zijde
lingse steun. Je moet daar van hou
den, maar ze zijn in elk geval zeer
comfortabel. Klein smetje: er zit
een gaatje in de rugleuning. Ook
het onderstel van de Peug is geënt
op comfort. Oneffenheden in het
wegdek worden dan ook keurig op
gevangen. Nadeel van deze softe af
stelling is het weggedrag. In snel
genomen bochten helt de koets
ver over en je voelt amper wat er
zich onder de voorwielen afspeelt.
Deze Peugeot is vooral een prakti
sche (gezins)auto met een fijne ho
ge zitpositie en achterin veel been
ruimte. Je kunt er als volwassene
met gemak achter jezelf zitten, laat
staan wat de kids voor ruimte over
houden. Pluspunten aan de Part
ner zijn verder de twee schuifdeu
ren, waardoor je gemakkelijk in-
en uitstapt en je veel plek hebt om
bijvoorbeeld de kleine in zijn Maxi-
cosi te snoeren.
Comfortabel, praktisch, ruim,
maar ook luxe? Deze Partner be
schikt over een cruise control, air
conditioning, centrale deurvergren
deling met afstandsbediening, au-
diobediening op het stuur en elek
trisch bedienbare ramen voor. Ver
der is alleen de rechter buitenspie
gel elektrisch verstelbaar. Een slim
migheidje van Peugeot, want zo
hoef je niet over het dashboard te
hangen om de spiegel te verstellen.
Nu de hamvraag: zou je 'm kopen?
Als je op zoekt bent naar veel
ruimte en comfort heb je aan de
Partner een goede. Hij ziet er op
wat krasjes na ook nog prima uit.
Alleen over de motor zijn we min
der te spreken. De 1.4 levert 75 pk
en dat zijn er genoeg voor in de
stad en op provinciale wegen,
maar op de snelweg moet de mo
tor flink werken om op snelheid
te komen en draait-ie bij een kruis
snelheid van 120 km/h al 3.800 toe
ren. En da's nou net niet comforta
bel.
Prijs: 8250 euro i
Bouwjaar: 07-2003
Nieuwprijs in 2003: 17.591 euro
Km-stand: 126.555
Transmissie: handgeschakelde
vijfbak
Vermogen: 75 pk
0-100 km/u: 14,5 sec.
Topsnelheid: 150 km/h
Afleveringskosten: prijs is incl. beurt
en 6 maanden Bovag-garantie
APK: nieuw bij aflevering
BTW/Margeauto: marge
Bijzonderheden: trekhaak, distributie
riem vervangen bij 118.000 km,
twee schuifdeuren
Verkooppunt: Peugeot Dudok,
Lage Zwaluwe
Historie: Peugeot ontwikkelde de
Partner samen met Citroen en
zette de auto in 1997 op de markt.
De eerste generatie kreeg een
face lift en 2003.
Peugeot lanceerde de tweede
generatie Partner in 2008.
BMW heeft officieel bekendge
maakt dat de hybride versie
van de 5-serie, die nu nog in het
conceptstadium verkeert, volgend
jaar al in serieproductie komt.
Voor kenners is dat nieuws, door
topman Norbert Reithofer geopen
baard op de jaarvergadering te Mü-
nchen, geen verrassing. Logisch is
dan ook de belofte dat de kleinere
3-serie later óók als volhybride op
de markt zal komen. Net als de X6
ActiveHybrid, maar anders dan de
7-serie hybride, kan de 5 ook al
léén op de elektromotor rijden, ui
teraard zolang daar voldoende
stroom voor is opgeslagen.
Voor sommigen is het wellicht
een schok, voor anderen een
opluchting dat de Suzuki Grand
Vitara voortaan zonder reserve
wiel wordt geleverd. Het ontbre
ken van dat wiel op de achterklep
ontneemt eigenaars de mogelijk
heid om daar reclame voor hun be
drijf te voeren, maar geeft de
Grand Vitara meer een SUV-uit-
straling dan voorheen, zo laat de
importeur weten. Het leveringspro
gramma bestaat voortaan uit een
3-deurs met 1,6-liter motor en een
5-deurs met 2,4-liter (desgewenst
met automaat) benzine of 1,9-liter
dieselmotor. De prijzen beginnen,
met ingang van 1 juli, bij 27.799 eu
ro.
De door velen vanwege zijn
sportieve kwaliteiten gewaar
deerde dubbelkoppelingsauto-
maat, die schakelt zonder dat er
ook maar een moment aandrij
ving verloren gaat, heeft zijn weg
nu ook naar de dieselsector van
het Franse merk Renault gevon
den. In combinatie met de cDi 110
(die 110 pk levert) is deze zesstraps
EDC-transmissie deze maand al le
verbaar in met die prettig preste
rende diesel uitgeruste Méganes of
Scénics.
In de Mégane is deze combinatie
goed voor een koolstofdioxide-bij
drage van 114 gram per kilome-
terkm en dus voor 20 procent bij
telling. De meerprijs bedraagt 1300
euro.
Volkswagen neemt het Italiaan
se autodesignbureau Italde
sign Giugiaro over. De ontwerper
van de eerste Volkswagen Golf
komt voor ruim 90 procent in han
den van het Duitse autoconcern.
De rest van de groep blijft eigen
dom van de familie Giugiaro.
Italdesign werd eind jaren zestig
opgericht en leverde een bijdrage
aan de ontwerpen van tientallen
modellen van verschillende auto
merken. Van de Alfa Romeo Alfa-
sud tot de Lamborghini Cala, de
Daewoo Lacetti en de Saab 9000.
Volkswagen hield zich de afgelo
pen jaren vooral bezig met het ver
werven van branchegenoten. De
autofabrikant heeft al onder meer
Audi, Bentley, Lamborghini, Seat,
Skoda en Scania in bezit.
Later dit jaar komt naar verwach
ting de overname van Porsche
rond.
Prijs: 8950 euro
Bouwjaar: 1-2004
Km-stand: 120.059
Vermogen: 108 pk
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleveringskosten: 215 euro, incl. beurt, APK, Bovag- en mob. garantie
Verkooppunt: Autofrance Van de Voorde, Hulst.
Prijs: 7950 euro
Bouwjaar: 11-2002
Km-stand: 92.856
Vermogen: 87 pk
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleveringskosten: prijs incl. onderhoudsbeurt, APK, Bovag-garantie
Verkooppunt: Auto De Laat, Middelburg