auto7 Comfort voor hele gezin OCCASION Peugeot Partner 1.4 Peugeot Partner 1.4 XT KORT BMW 3- en 5-serie ook als hybride Grand Vitara raakt reservewiel kwijt Dubbelkoppelingsauto maat Renault diesels Volkswagen neemt Italdesign Giugiaro over Alternatief: Citroën Berlingo 1.6 Alternatief: Opel Combo 1.6 Tour vrijdag 28 mei 2010 De Peugeot Partner 1.4 is vooral een een praktische (gezins)auto. Eike weken testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor hetzelfde bedrag nog meer te koop? Deze week een Peugeot Partner 1.4. door Lucas Boot Deze week speurden we het internet af naar een ruime, hoge gezinswagen voor on geveer acht, negen mille. Ons oog viel op deze rode Peugeot Partner die voor 8250 euro te koop staat bij Peugeot Dudok in Lage Zwalu- we. Peugeot en Citroen (PSA) ont wikkelden de auto in de jaren ne gentig samen, die bij Peugeot dus Partner heet en bij Citroen Berlin- go. Hun grootste concurrent komt uit eigen land: de Renault Kangoo. Tot zover de geschiedenisles, we gaan rijden. Bij het instappen merk je meteen dat je in een Franse auto zit. De stoelen zijn namelijk erg zacht. Je zakt er lekker in weg en ze bieden - omdat je zo diep zit - goede zijde lingse steun. Je moet daar van hou den, maar ze zijn in elk geval zeer comfortabel. Klein smetje: er zit een gaatje in de rugleuning. Ook het onderstel van de Peug is geënt op comfort. Oneffenheden in het wegdek worden dan ook keurig op gevangen. Nadeel van deze softe af stelling is het weggedrag. In snel genomen bochten helt de koets ver over en je voelt amper wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Deze Peugeot is vooral een prakti sche (gezins)auto met een fijne ho ge zitpositie en achterin veel been ruimte. Je kunt er als volwassene met gemak achter jezelf zitten, laat staan wat de kids voor ruimte over houden. Pluspunten aan de Part ner zijn verder de twee schuifdeu ren, waardoor je gemakkelijk in- en uitstapt en je veel plek hebt om bijvoorbeeld de kleine in zijn Maxi- cosi te snoeren. Comfortabel, praktisch, ruim, maar ook luxe? Deze Partner be schikt over een cruise control, air conditioning, centrale deurvergren deling met afstandsbediening, au- diobediening op het stuur en elek trisch bedienbare ramen voor. Ver der is alleen de rechter buitenspie gel elektrisch verstelbaar. Een slim migheidje van Peugeot, want zo hoef je niet over het dashboard te hangen om de spiegel te verstellen. Nu de hamvraag: zou je 'm kopen? Als je op zoekt bent naar veel ruimte en comfort heb je aan de Partner een goede. Hij ziet er op wat krasjes na ook nog prima uit. Alleen over de motor zijn we min der te spreken. De 1.4 levert 75 pk en dat zijn er genoeg voor in de stad en op provinciale wegen, maar op de snelweg moet de mo tor flink werken om op snelheid te komen en draait-ie bij een kruis snelheid van 120 km/h al 3.800 toe ren. En da's nou net niet comforta bel. Prijs: 8250 euro i Bouwjaar: 07-2003 Nieuwprijs in 2003: 17.591 euro Km-stand: 126.555 Transmissie: handgeschakelde vijfbak Vermogen: 75 pk 0-100 km/u: 14,5 sec. Topsnelheid: 150 km/h Afleveringskosten: prijs is incl. beurt en 6 maanden Bovag-garantie APK: nieuw bij aflevering BTW/Margeauto: marge Bijzonderheden: trekhaak, distributie riem vervangen bij 118.000 km, twee schuifdeuren Verkooppunt: Peugeot Dudok, Lage Zwaluwe Historie: Peugeot ontwikkelde de Partner samen met Citroen en zette de auto in 1997 op de markt. De eerste generatie kreeg een face lift en 2003. Peugeot lanceerde de tweede generatie Partner in 2008. BMW heeft officieel bekendge maakt dat de hybride versie van de 5-serie, die nu nog in het conceptstadium verkeert, volgend jaar al in serieproductie komt. Voor kenners is dat nieuws, door topman Norbert Reithofer geopen baard op de jaarvergadering te Mü- nchen, geen verrassing. Logisch is dan ook de belofte dat de kleinere 3-serie later óók als volhybride op de markt zal komen. Net als de X6 ActiveHybrid, maar anders dan de 7-serie hybride, kan de 5 ook al léén op de elektromotor rijden, ui teraard zolang daar voldoende stroom voor is opgeslagen. Voor sommigen is het wellicht een schok, voor anderen een opluchting dat de Suzuki Grand Vitara voortaan zonder reserve wiel wordt geleverd. Het ontbre ken van dat wiel op de achterklep ontneemt eigenaars de mogelijk heid om daar reclame voor hun be drijf te voeren, maar geeft de Grand Vitara meer een SUV-uit- straling dan voorheen, zo laat de importeur weten. Het leveringspro gramma bestaat voortaan uit een 3-deurs met 1,6-liter motor en een 5-deurs met 2,4-liter (desgewenst met automaat) benzine of 1,9-liter dieselmotor. De prijzen beginnen, met ingang van 1 juli, bij 27.799 eu ro. De door velen vanwege zijn sportieve kwaliteiten gewaar deerde dubbelkoppelingsauto- maat, die schakelt zonder dat er ook maar een moment aandrij ving verloren gaat, heeft zijn weg nu ook naar de dieselsector van het Franse merk Renault gevon den. In combinatie met de cDi 110 (die 110 pk levert) is deze zesstraps EDC-transmissie deze maand al le verbaar in met die prettig preste rende diesel uitgeruste Méganes of Scénics. In de Mégane is deze combinatie goed voor een koolstofdioxide-bij drage van 114 gram per kilome- terkm en dus voor 20 procent bij telling. De meerprijs bedraagt 1300 euro. Volkswagen neemt het Italiaan se autodesignbureau Italde sign Giugiaro over. De ontwerper van de eerste Volkswagen Golf komt voor ruim 90 procent in han den van het Duitse autoconcern. De rest van de groep blijft eigen dom van de familie Giugiaro. Italdesign werd eind jaren zestig opgericht en leverde een bijdrage aan de ontwerpen van tientallen modellen van verschillende auto merken. Van de Alfa Romeo Alfa- sud tot de Lamborghini Cala, de Daewoo Lacetti en de Saab 9000. Volkswagen hield zich de afgelo pen jaren vooral bezig met het ver werven van branchegenoten. De autofabrikant heeft al onder meer Audi, Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda en Scania in bezit. Later dit jaar komt naar verwach ting de overname van Porsche rond. Prijs: 8950 euro Bouwjaar: 1-2004 Km-stand: 120.059 Vermogen: 108 pk Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleveringskosten: 215 euro, incl. beurt, APK, Bovag- en mob. garantie Verkooppunt: Autofrance Van de Voorde, Hulst. Prijs: 7950 euro Bouwjaar: 11-2002 Km-stand: 92.856 Vermogen: 87 pk Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleveringskosten: prijs incl. onderhoudsbeurt, APK, Bovag-garantie Verkooppunt: Auto De Laat, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47