Kleine 'Outlander' ASX valt aan 'Een droomauto' KLASSIEKER Dingeman (en Moneta) en hun Spitfire CROSSOVER Mitsubishi komt met vrijetijdsauto voor kinderloze gezinnen vrijdag 28 mei 2010 Het succes van de 'cross over' Nissan Qashqai heeft velen - Nissan niet in de laat ste plaats - sterk verrast en ■j daardoor is de concurrentie wat laat met reageren. door Robbert Keegel Hyundai was eigenlijk de eerste, met tijdige aanpas singen aan Tucson-opvol- ger ix35. Die quasi-SUV doet namelijk ook een fikse stap naar een 'gewone' stationcar. Mit subishi zag er ook brood in en opent de aanval met de ASX, ruw gezegd een wat kleinere en min- der terreingerichte Outlander. Dat 'kleiner' is trouwens relatief, want de ASX deelt zijn bodem plaat met die Outlander en kent dezelfde wielbasis: 2,67 meter. De beenruimte is dus gelijk, maar aan gezien de Outlander 35 centimeter langer is dan de 4,30 meter van de ASX heeft die laatste een aanzien lijk bescheidener bagageruimte: 416/1193 liter. Vergeleken met de concurrentie (naast de Qashqai en de ix35 reke nen we daar net als Mitsubishi nog de segment-bestseller Volks wagen Tiguan en de Ford Kuga toe, maar nu ook de Dacia Duster) houdt dat niet over: ze hebben alle maal meer kofferruimte. De ASX maakt echter een allesbe- W. halve benepen indruk, vooral door dat voorin beslist niet op ruimte is beknibbeld. Je hebt het daar pret tig, met een aardig dashboard dat nu eens met aangenaam materiaal is bekleed. Ook de verdere afwer- king ziet er netjes uit, naar mijn idee verzorgder dan in de grote broer. Ik zie de ASX dan ook meer als een vrijetijdsauto voor kinderlo ze gezinnen. Voor zakenrijders is het ook geen gekke propositie, om dat hij leverbaar is met een moder- "P ne en mooi stille diesel. Die geruisarme loop komt mede dankzij de uniek lage compressie- verhouding, voor een diesel: 14,9 op 1. Die 1,8-liter is er met 116 of 150 pk (beide D-label) en vooral de laatste is lekker vlot, waarbij de standaard zesbak helpt. Vlotter in ieder geval dan de benzineversie, een eigenlijk wat te krap bemeten 1,5-liter met 117 pk - en een B-la bel. Er zit een vijfbak aan vast. Het weggedrag van de twee motor versies verschilt niet en de Neder landse vestiging heeft besloten de 4X4-uitvoering hier niet eens aan te bieden. Daar is toch maar wei nig belangstelling voor, al zouden caravangebruikers en wintersport- gangers er wel wat aan hebben. De basisversies hebben al een be hoorlijke uitrusting, met StopScStart, airco en zo; duurdere versies voegen daar automatische airco, lichtmetalen wielen, cruise control en nog meer snuisterijen aan toe. Vanaf 21.499 euro (en vanaf sep tember) voor de benzine-instap- per, dieselen kan nu al, voor mini maal 27.499, maar dan is dat ook meteen de versie Edition, met on der meer die Climate Control. door Lucas Boot Achter elke oldtimer of bij zondere auto in deze ru briek schuilt een verhaal. Het een hilarisch, het ander ont roerend, zoals in het geval van Din geman de Koning uit Axel en zijn Triumph Spitfire 1500 uit 1978. De Koning kocht de Spitfire in 1985. Zijn vrouw tufte er toen een tijdje in rond, maar het Spartaanse rijden beviel haar niet. Hun zoon daarentegen was bezeten van de Engelse roadster. „Toen hij acht tien werd, hebben we hem de au to cadeau gedaan. De eerste proble- h men met de Spitfire dienden zich niet lang daarna aan. Elke keer als hij erin had gereden, moest hij aan de auto sleutelen. Om gek van te worden. Hij zag het niet meer zit ten." Op zo'n moment sta je als au toliefhebber voor een ingrijpende keuze: wegdoen of voor veel geld helemaal opknappen. De zoon van De Koning koos voor die laat ste optie en haalde de Spitfire vol ledig uit elkaar. „Alles, maar dan ook alles werd er af gehaald, schoongemaakt, op nieuw gespoten of nieuw gekocht. Zijn huis en garage stonden vol met onderdelen. Ik had zo mijn twijfels of hij de auto nog kon op bouwen. Ik stond ervan versteld dat het hem uiteindelijk toch luk te." Hij zette nog wel zijn vraagte kens bij de betrouwbaarheid van het motorblok. Samen met zijn pa kocht De Koning jr. een nieuwe en daarmee was de Spitfire zo goed als af. Alleen de elektrische bedra ding moest nog worden geïnstal leerd. Het noodlot sloeg echter genade loos toe: De Konings zoon bleek ongeneeslijk ziek. De oldtimer werd weggebracht naar een garage en daar verder afgebouwd. „Geluk kig kon onze zoon nog een aantal keer van zijn Triumph genieten. Ja renlang sleutelde hij eraan. Deze Spitfire is dan ook werkelijk een droomauto. Ik stond ermee op het oldtimerfestival in Axel en toen ik de motorkap open deed, bleven mensen staan om erin te kijken. Zo goed en mooi ziet het eruit. Ja, ik koester dat autootje." verzekeringen De Triumph Spitfire van Dingeman en Moneta de Koning uit Axel. foto Mark Neelemans Ietsje kleiner dan de Outlander, maar nog altijd héél praktisch: de nieuwe Mitsubishi ASX.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45