Kleine 'Outlander' ASX valt aan
'Een droomauto'
KLASSIEKER Dingeman (en Moneta) en hun Spitfire
CROSSOVER Mitsubishi komt met vrijetijdsauto voor kinderloze gezinnen
vrijdag 28 mei 2010
Het succes van de 'cross
over' Nissan Qashqai heeft
velen - Nissan niet in de laat
ste plaats - sterk verrast en
■j daardoor is de concurrentie
wat laat met reageren.
door Robbert Keegel
Hyundai was eigenlijk de
eerste, met tijdige aanpas
singen aan Tucson-opvol-
ger ix35. Die quasi-SUV
doet namelijk ook een fikse stap
naar een 'gewone' stationcar. Mit
subishi zag er ook brood in en
opent de aanval met de ASX, ruw
gezegd een wat kleinere en min-
der terreingerichte Outlander.
Dat 'kleiner' is trouwens relatief,
want de ASX deelt zijn bodem
plaat met die Outlander en kent
dezelfde wielbasis: 2,67 meter. De
beenruimte is dus gelijk, maar aan
gezien de Outlander 35 centimeter
langer is dan de 4,30 meter van de
ASX heeft die laatste een aanzien
lijk bescheidener bagageruimte:
416/1193 liter.
Vergeleken met de concurrentie
(naast de Qashqai en de ix35 reke
nen we daar net als Mitsubishi
nog de segment-bestseller Volks
wagen Tiguan en de Ford Kuga
toe, maar nu ook de Dacia Duster)
houdt dat niet over: ze hebben alle
maal meer kofferruimte.
De ASX maakt echter een allesbe-
W. halve benepen indruk, vooral door
dat voorin beslist niet op ruimte is
beknibbeld. Je hebt het daar pret
tig, met een aardig dashboard dat
nu eens met aangenaam materiaal
is bekleed. Ook de verdere afwer-
king ziet er netjes uit, naar mijn
idee verzorgder dan in de grote
broer. Ik zie de ASX dan ook meer
als een vrijetijdsauto voor kinderlo
ze gezinnen. Voor zakenrijders is
het ook geen gekke propositie, om
dat hij leverbaar is met een moder-
"P ne en mooi stille diesel.
Die geruisarme loop komt mede
dankzij de uniek lage compressie-
verhouding, voor een diesel: 14,9
op 1. Die 1,8-liter is er met 116 of
150 pk (beide D-label) en vooral
de laatste is lekker vlot, waarbij de
standaard zesbak helpt. Vlotter in
ieder geval dan de benzineversie,
een eigenlijk wat te krap bemeten
1,5-liter met 117 pk - en een B-la
bel. Er zit een vijfbak aan vast.
Het weggedrag van de twee motor
versies verschilt niet en de Neder
landse vestiging heeft besloten de
4X4-uitvoering hier niet eens aan
te bieden. Daar is toch maar wei
nig belangstelling voor, al zouden
caravangebruikers en wintersport-
gangers er wel wat aan hebben.
De basisversies hebben al een be
hoorlijke uitrusting, met
StopScStart, airco en zo; duurdere
versies voegen daar automatische
airco, lichtmetalen wielen, cruise
control en nog meer snuisterijen
aan toe.
Vanaf 21.499 euro (en vanaf sep
tember) voor de benzine-instap-
per, dieselen kan nu al, voor mini
maal 27.499, maar dan is dat ook
meteen de versie Edition, met on
der meer die Climate Control.
door Lucas Boot
Achter elke oldtimer of bij
zondere auto in deze ru
briek schuilt een verhaal.
Het een hilarisch, het ander ont
roerend, zoals in het geval van Din
geman de Koning uit Axel en zijn
Triumph Spitfire 1500 uit 1978.
De Koning kocht de Spitfire in
1985. Zijn vrouw tufte er toen een
tijdje in rond, maar het Spartaanse
rijden beviel haar niet. Hun zoon
daarentegen was bezeten van de
Engelse roadster. „Toen hij acht
tien werd, hebben we hem de au
to cadeau gedaan. De eerste proble-
h men met de Spitfire dienden zich
niet lang daarna aan. Elke keer als
hij erin had gereden, moest hij aan
de auto sleutelen. Om gek van te
worden. Hij zag het niet meer zit
ten." Op zo'n moment sta je als au
toliefhebber voor een ingrijpende
keuze: wegdoen of voor veel geld
helemaal opknappen. De zoon
van De Koning koos voor die laat
ste optie en haalde de Spitfire vol
ledig uit elkaar.
„Alles, maar dan ook alles werd er
af gehaald, schoongemaakt, op
nieuw gespoten of nieuw gekocht.
Zijn huis en garage stonden vol
met onderdelen. Ik had zo mijn
twijfels of hij de auto nog kon op
bouwen. Ik stond ervan versteld
dat het hem uiteindelijk toch luk
te." Hij zette nog wel zijn vraagte
kens bij de betrouwbaarheid van
het motorblok. Samen met zijn pa
kocht De Koning jr. een nieuwe en
daarmee was de Spitfire zo goed
als af. Alleen de elektrische bedra
ding moest nog worden geïnstal
leerd.
Het noodlot sloeg echter genade
loos toe: De Konings zoon bleek
ongeneeslijk ziek. De oldtimer
werd weggebracht naar een garage
en daar verder afgebouwd. „Geluk
kig kon onze zoon nog een aantal
keer van zijn Triumph genieten. Ja
renlang sleutelde hij eraan. Deze
Spitfire is dan ook werkelijk een
droomauto. Ik stond ermee op het
oldtimerfestival in Axel en toen ik
de motorkap open deed, bleven
mensen staan om erin te kijken.
Zo goed en mooi ziet het eruit. Ja,
ik koester dat autootje."
verzekeringen
De Triumph Spitfire van Dingeman en Moneta de Koning uit Axel.
foto Mark Neelemans
Ietsje kleiner dan de Outlander, maar nog altijd héél praktisch: de nieuwe Mitsubishi ASX.