auto3
GT500 is heerlijk incorrect
Vreugdeloos sparen met Seat Ibiza ST
AUTOTEST Ford maakt krachtigste King of the Road aller tijden
STATION!WAGE* Belastingvrije dieselversie voor de scherpe prijs van 16.795 euro
vrijdag 28 mei 2010
'Verkenningsrit' plaatsen. De Cor
vette is daartussen de enige echte
concurrent, de andere twee evena
ren de Mustang voornamelijk
door hun vergelijkbare mate van
vulgariteit. Ik ervoer ook weinig
sympathiserende blikken tijdens
het rijden met de Mustang. Er
werd zelfs gewag gemaakt van
'pooier', hoewel ik er netjes mee
reed. Door het versnellingsbak
mankement konden we de offi
ciële acceleratietijd van 4,3 secon
den naar de honderd niet benade
ren, maar volgas in drie geeft nog
wielspin. De maximumsnelheid
van 286 kilometer per uur is uiter
aard volstrekt theoretisch.
Wat het verbruik is wanneer de
topprestaties worden gevergd is al
even irrelevant.
Officieel is dat 16 liter per 100 kilo
meter in stadsverkeer en 10,7 liter
op de snelweg, maar zelden zal de
theorie zo sterk zijn afgeweken
van de realiteit.
Maar het onderstel en zelfs de rem
men van de GT500 zijn helemaal
berekend op het zinloze geweld
van de 5,4-liter V8 met compres
sor en interkoeler. Een dot volgas
produceert niet alleen die oerkreet
en die zwarte strepen op het as
falt, maar ook een draaikolk in de
brandstoftank - en enig carrosse-
riegerammel, want de afwerking is
óók echt ouderwets Amerikaans.
Dat neemt niet weg dat het com
fort meer dan behoorlijk is, als je
tenminste van een fatsoenlijk stug
ge vering houdt. Het onderstel is
uiteraard ver verwijderd van de tra
ditionele deining. Verder zit ook
deze Mustang vol met alle snufjes
die de Amerikaanse autoliefheb
ber wenst.
Weet u wat: het is enorm bevrij
dend om een paar dagen volstrek
politiek incorrect rond te rijden.
Beledigingen of niet.
Concurrenten
BMW X6 M, extreemste versie (500
pk) van toch al buitensporige SUV, ge
baseerd op populaire X5. Rijdt dankzij
elektronica voortreffelijk. Wielbasis
2,93 meter. Bagage 570-1450 liter. Ge
wicht 2380 kg. Benzine 4,4 liter, 555
pk. X6 vanaf 82.315 euro, M vanaf
159.840 euro. Plus: prestaties, comfort.
Min: ernstig ordinair.
Corvette Z06, die 'andere' Amerikaan
se sportauto, met ook meer dan 500
pk. Verrassend moderne techniek on
der traditioneel uiterlijk, ook als C6,
ZRi en cabrio. Wielbasis 2,69 meter.
Bagage 634 liter. Gewicht 1508 kg. Ben
zine V8 7,0 liter, 512 pk. Corvette vanaf
97.960 euro, Z06 vanaf 141.790 euro.
Plus: power, weggedrag, stoelen. Min:
afwerking, tikkeltje ordinair.
Porsche Cayenne Turbo, zojuist ge
heel vernieuwd en aanzienlijk afge
slankt. Blijft vreemde eend voor sport
autobouwer, maar heeft die wél gered.
Wielbasis 2,90 meter. Bagage 670-1780
liter. Gewicht 2170 kg. Benzine 4,8 li
ter, 500 pk. Cayenne vanaf 79.990 euro,
Turbo vanaf 155.500 euro. Plus: presta
ties, comfort. Min: blijft té ordinair.
Het interieur van de Mustang Shelby Cobra is comfortabel, leuk sportief, maar belabberd afgewerkt. foto's CPD
Wie kent niet de enerverende achtervolging in de
film 'Bullitt', waarin politieman Steve McQueen het
aan de stok heeft met geboefte dat óók kan autorijden?
Het transportmiddel van inspecteur Bullitt was een
Ford Mustang Shelby Cobra GT390.
door Robbert Keegel
We reden met de heden
daagse versie van dat
kanon. Die heet in
middels GT500 en in
plaats van de 335 pk die McQueens
auto ophoestte, komen er nu 540
pk uit. Maar in wezen is er weinig
veranderd. En nog steeds dragen
de door het bedrijf van Caroll Shel
by opgevoerde Mustangs de ereti
tel 'KC', hetgeen staat voor 'King
of the Road'. Fords Special Vehicle
Team is in dit geval verantwoorde
lijk voor het eindresultaat.
De huidige versie is de krachtigste
Mustang aller tijden. Hij is hier
niet officieel te koop. Dat we er
toch een paar dagen mee konden
rijden komt doordat Ford om niet
geheel opgehelderde redenen een
exemplaar op een Europese tour
nee had gestuurd. Waarschijnlijk
om ons Europeanen er aan te her
inneren dat zulke dinosauriërs in
de VS nog aardig in trek zijn. Bij
ons zijn ze vanwege hun gulzig
heid en bijpassende koolzuurgas
productie nogal uit de mode.
Dat laatste komt natuurlijk vooral
door de milieuboete die er op rust.
Kost deze topversie in de VS een
hoogst hebbelijke 46.725 dollar, de
heffingen zouden hem hier zó
duur maken dat de bekende onaf
hankelijke importeurs van Ameri
kanen er geen brood in zien. Maar
u kunt het natuurlijk zelf doen.
Er goed mee rijden is wél een
kunst, want met die 540 pk aan de
achterwielen is de Shelby Cobra
GT500 een hand vol. Doordat een
voorganger tijdens de tournee het
gepresteerd had de tractor-achtige
zesversnellingsbak (géén automaat
hier) naar de ratsmodee te helpen,
zodat er slechts uitermate behoed
zaam met het geval geschakeld
kon worden. Opschakelen voor
zichtig via neutraal naar de beoog
de versnelling, terug altijd met
'dubbelklutsen' en een accuraat ge
doseerde dot tussengas. Die laatste
brengt meteen de grootste vreug
de van deze Mustang voort: een
machtige uitlaatbrul zoals alleen
een mooi opgekietelde V8 die kan
produceren. Een diepe grom met
boventonen die onmiskenbaar ver
woordt wat voor een krachtsexplo
sie hier plaatsvindt.
Niet niks: 540 pk bij 6200 omwen
telingen per minuut - en de maat
staf voor het gebruikelijke trio con
currenten dat we altijd bij onze
Nm paraat heeft. Met deze kracht
bron sprint je in ruim tien secon
den van o naar 100 km/u en is een
topsnelheid van 190 km/u moge
lijk. Het is bovendien de zuinigste
benzinemotor met een gemiddel
de van 5,3 l/ioo km.
Om er een echte stationwagen van
te maken heeft Seat de Ibiza 18
centimeter langer gemaakt dan de
vijfdeurs hatchback (nu 4,23 me
ter), maar de wielbasis is met 2,47
meter nog hetzelfde.
door Robbert Keegel
Na een jaar of zeven afwezig
heid doet Seat weer mee bij
de compacte stationwagens.
En daarvan komt vrijwel meteen
een belastingvrije dieselversie op
de markt voor de scherpe prijs van
16.795 euro.
Voor nog geen 17 mille staat de Ibi
za ST dus voor je deur met een
1,2-liter driecilinder turbodiesel en
75 pk. Niet bepaald een versie met
Spaans temperament, maar wel
een auto waar de Nederlandse ko
per voor warm kan lopen. Omdat
de auto zo weinig koolzuurgas pro
duceert - slechts 89 gram per kilo
meter - is er namelijk niet alleen
geen BPM, maar ook geen motor
rijtuigenbelasting verschuldigd en
dat scheelt per jaar al gauw rond
de 1000 euro (net als trouwens bij
de technisch identieke Skoda Fa-
bia Greenline van 15.990 euro).
Het besparen begint dus al vanaf
de eerste kilometer, ook al is het
voorgespiegelde verbruik van 1 op
29,4 in de praktijk nauwelijks te
realiseren. Het is realistischer om
er een procentje of twintig vanaf
te trekken, maar dan nog ben je
koopman en kost 100 kilometer au
torijden je slechts een euro of vijf.
De eerlijkheid gebiedt ons te zeg
gen dat je dan wel rijplezier hebt
ingewisseld voor spaarzaamheid.
Want om werkelijk zuinig te rij
den moet de motor nauwelijks bo
ven stationair toerental uitkomen
en dien je snel op te schakelen. De
vrij futloze 1,2-liter driecilinder tur
bodiesel heeft ook een onbe
schaafd karakter en schokt soms
door de lage toerentallen.
Wie een beetje rijplezier wil heb
ben kan beter een van de viercilin-
der benzinemotoren kiezen. Bij
voorkeur de 1,2-liter TSI-motor
met 105 pk, die dankzij een kleine
turbocompressor tussen 1500 en
4100 toeren een koppel van 175