Chauffeur, gefeliciteerd! 3 vrijdag 19 maart 2010 Ook in deze tijden van spaarzaamheid en 'downsizing' blijft er behoefte aan super-de-luxe toplimousines, die doorgaans meer kosten dan de Balkenendenorm. Bijvoorbeeld de BMW 760 Li. land. In de Randstad begrijp ik wel waarom het langzamer moet, maar hier kan het makkelijk. Wat vind je een lelijke auto? (Na een lange stilte:) Een Hyundai Pony of een Dacia Logan. Toyota Prius is ook niet echt mooi, maar ook niet superlelijk. Eigenlijk is de achterkant van de Prius niet mooi, de rest gaat wel. Hoe zou je je als autorijder wil len omschrijven? Een vlotte doorrijder, maar wel op stukken waar het kan. Ik heb denk ik wel een goed overzicht over de weg, heb ook nog bijna nooit scha de gereden. Alleen in het begin. En ik ben meestal wel hoffelijk, een heer in het verkeer. door Robbert Keegel n de prijslijst staat de BMW 760 Li, een twaalfcilinder met 545 pk, voor het vriendelijke bedrag van 208.614 euro. En dan heb je, ook in deze verlengde versie, nog maar het instappertje (instappen gaat trouwens riant). De slee die wij te gast hadden had nog wat aardigheidjes,zoals een le ren stuurwiel dat verwarmd kan worden, een actieve cruise-control met stop8cgo-functie, tv aan boord plus een fantastische ste reo-installatie, een vaste telefoon achterin, night vision en nog veel meer leuks, waardoor het prijs kaartje trots 236.206 euro vermeld de. De prijslijst van de 7-serie be gint bij 102.495 euro. Een smak geld, maar dan héb je ook wat. Een niet eens opvallende bloedsnelle limousine, die je desge wenst heel sportief kunt berijden. Met het zichzelf automatisch aan passende onderstel krijg je het gevoel met een klein handzaam sportautootje onderweg te zijn. Met een BMW 3-serie bijvoor beeld, want de Beierse genen zijn in het hele leveringsprogramma nadrukkelijk aanwezig. Het machtige vermogen van de re latief nog zuinige V12 met een in houd van zes liter is echter niet in Echt BWM: de bestuurder zit als het op een weg waar je tachtig mag maar toevallig bij de stoplichten ze ventig moet rijden. De tweede was op de rondweg van Goes, ter hoogte van het politiebureau, waar iedereen te hard rijdt. Maar beide keren was het maar een klein beetje te hard. In hoeveel keer slaagde je voor je rijbewijs? Mijn motor- of autorijbewijs? Maakt niet uit eigenlijk, allebei in één keer. Ook theorie, trouwens. Welke verkeersregel zou je wil len veranderen? De maximale snelheid op de auto snelwegen mag wel omhoog naar 130 kilometer per uur, zeker in Zee hard je er ook aan sleurt, het com fort achterin blijft superbe. De ver lengde wielbasis, 3,21 meter in plaats van 3,07 meter, komt geheel ten goede aan de beenruimte ach terin en verhoogt de rijstabiliteit nog eens. Hoewel hij er eigenlijk bescheiden uitziet is het met zijn lengte van 5,21 meter en gewicht van 1895 kilogram toch wel een ko los. AUTOTEST BMW 760 Li staat bol van de elektronische snufjes de eerste plaats bedoeld om hard te rijden (de topsnelheid is afgere geld op maximaal 250 kilometer per uur - hij zou véél sneller kun nen), maar om comfort te breng en, wat ruimschoots is gelukt. Maar ook - en misschien wel voor al - om de auto in bepantserde uit voering nog een beetje berijdbaar te houden. Daar werkt het zich aanpassende onderstel ook goed aan mee. BMW kan die beveili ging zelf uitvoeren voor de hotem etoot die er in wordt vervoerd, maar er zijn ook talloze specialis ten. Zo'n bepantsering kan vele vormen aannemen, maar brengt al tijd veel extra gewicht in de schaal. Bij beveiliging hoort namelijk in de eerste plaats de actieve veilig heid. Je snel uit de voeten kunnen maken als er gevaar dreigt. Net als Mercedes-Benz biedt ook BMW speciale cursussen aan voor chauf feurs van mensen die extra be schermd moeten worden. Bij dat Stuttgarter merk heb ik ja ren geleden zo'n cursus meege daan en je leert er allerlei trucs om aan belagers te ontsnappen, inclu sief het betere ramwerk wat je zo vaak in spannende films kunt zien. Maar wégwezen is toch de beste oplossing en dat kan met de 76oi, verlengd of niet, als de beste. Het rijgedrag is fenomenaal en hoe ware in een om hem heen gebouwde cockpit. foto GPD Ondanks de extra beenruimte achterin blijft de 760 de sportiefste van alle toplimousines. foto GPD Niettemin sleurt de machtige V12 de 760 in 5,6 tellen naar de hon derd. Het gemiddelde verbruik komt op 9,9 liter per 100 kilome ter, hetgeen bewijst dat BMW ook deze toplimousine relatief zuinig wist te houden. Voor wie de C02-uitstoot interessant vindt: 235 gram per kilometer. De achterinzittenden beschikken over werkelijk alles wat de automo bielindustrie aan comfortverhogen- de grappen heeft bedacht, tot en met een geheel aparte airco. Dat apparaat kost wel een hap uit de kofferbak die daardoor nog maar 500 liter meet. Altijd nog genoeg voor vier golftassen. Uiteraard staat de nieuwe 7-serie, waarvan dit jaar een hybride op de markt komt voor de gewetens bezwaarde automobilist, bol van de elektronische snufjes. Alle be schermengelen staan paraat, tot en met signalering van een geldende maximumsnelheid en in dit geval ook de werkelijk voortreffelijk night vision. Werkt met infrarood en is bijvoorbeeld een zegen voor onverlichte fietsers op regenachti ge Amsterdamse grachten. Je ziet ze echt van verre, als ze met het blote oog nog volstrèkt onzicht baar zijn. Gevaar is wel dat je al leen op het mooie grote scherm blijft kijken. Goed, ik kan nog wel een kolom superlatieven blijven uitstrooien, maar laat ik volstaan met een hartelijke gelukwens voor de chauffeur die zijn baas in een BMW 760 Li mag vervoeren. Concurrenten Audi A8, jongste concurrent, loopt dus voorop. Vooral met gadgets. Meer motoren (waaronder hybride) volgen. Wielbasis 2,99 m; bagage 510 1. Ge wicht 1835 kg. Benzine 4,21V8, 372 pk; diesel 4,21V8, 350 pk. Van af €123.900, diesel €95.200. Plus: 'state of the art', afwerking, veilig heid. Min: prijs? Jaguar XJ, splinternieuw, met voor het merk revolutionair de sign. Wielbasis 3,03 (of 3,16) m; ba gage 5201. Gewicht 1755 kg. Benzi ne 5,01V8, 385-510 pk; diesel 3,01 V6, 275 pk. Vanaf €130.250, diesel 101.080. Plus: comfort, weggedrag, motoren. Min: n.n.b. Mercedes-Benz S-Klasse, traditio nele bestseller in segment en dé maatstaf Wielbasis 3,04 (of 3,17) m; bagage 5601. Gewicht 1820 kg. Benzine 3,5 tot 5,5 1 V6-V12, 272-517 pk; diesel 3,0 1V6, 235 pk. Vanaf €103.765, diesel €97.900. Plus: kwaliteit, weggedrag, veilig heid. Min: weer aangekomen. AUTOVRAGEN AAN: Damario Luitwieler, eigenaar van een natuurwinkel aan de Bierkade in Goes. Wat voor auto rijd je? Een Opel Astra station. In welke auto zou je willen rij den? Eigenlijk ben ik wel tevreden met mijn huidige auto. Met vrouw en kinderen erbij is het een ideale wa gen. Wat me leuk lijkt: een cabrio, maar het merk maakt me niet uit. Waaraan erger je je in het ver keer? Moet ik dat echt zeggen? Even na denken, mensen die twintig kilo meter te zacht rijden, bumperkle vers, bestuurders'die geen richting aangeven op de rotonde en dat geldt ook voor fietsers, links blij ven rijden op de snelweg. Heb je zelf een onhebbelijkheid in het verkeer? Ik maak me zelf ook schuldig aan bumperkleven, als ik achter men sen rijd die dus echt veel te lang zaam rijden. Dan zegt Iris, mijn aanstaande: 'ietsje langzamer' en dan houd ik me wel weer in. Wanneer heb je voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Vorig jaar ben ik twee keer achter elkaar in een week tijd bekeurd. De eerste was bij 's-Heerenhoek,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 85