Chauffeur, gefeliciteerd!
3
vrijdag 19 maart 2010
Ook in deze tijden van spaarzaamheid en 'downsizing'
blijft er behoefte aan super-de-luxe toplimousines,
die doorgaans meer kosten dan de Balkenendenorm.
Bijvoorbeeld de BMW 760 Li.
land. In de Randstad begrijp ik
wel waarom het langzamer moet,
maar hier kan het makkelijk.
Wat vind je een lelijke auto?
(Na een lange stilte:) Een Hyundai
Pony of een Dacia Logan. Toyota
Prius is ook niet echt mooi, maar
ook niet superlelijk. Eigenlijk is de
achterkant van de Prius niet mooi,
de rest gaat wel.
Hoe zou je je als autorijder wil
len omschrijven?
Een vlotte doorrijder, maar wel op
stukken waar het kan. Ik heb denk
ik wel een goed overzicht over de
weg, heb ook nog bijna nooit scha
de gereden. Alleen in het begin.
En ik ben meestal wel hoffelijk,
een heer in het verkeer.
door Robbert Keegel
n de prijslijst staat de BMW
760 Li, een twaalfcilinder met
545 pk, voor het vriendelijke
bedrag van 208.614 euro. En
dan heb je, ook in deze verlengde
versie, nog maar het instappertje
(instappen gaat trouwens riant).
De slee die wij te gast hadden had
nog wat aardigheidjes,zoals een le
ren stuurwiel dat verwarmd kan
worden, een actieve cruise-control
met stop8cgo-functie, tv aan
boord plus een fantastische ste
reo-installatie, een vaste telefoon
achterin, night vision en nog veel
meer leuks, waardoor het prijs
kaartje trots 236.206 euro vermeld
de. De prijslijst van de 7-serie be
gint bij 102.495 euro.
Een smak geld, maar dan héb je
ook wat. Een niet eens opvallende
bloedsnelle limousine, die je desge
wenst heel sportief kunt berijden.
Met het zichzelf automatisch aan
passende onderstel krijg je het
gevoel met een klein handzaam
sportautootje onderweg te zijn.
Met een BMW 3-serie bijvoor
beeld, want de Beierse genen zijn
in het hele leveringsprogramma
nadrukkelijk aanwezig.
Het machtige vermogen van de re
latief nog zuinige V12 met een in
houd van zes liter is echter niet in
Echt BWM: de bestuurder zit als het
op een weg waar je tachtig mag
maar toevallig bij de stoplichten ze
ventig moet rijden. De tweede
was op de rondweg van Goes, ter
hoogte van het politiebureau,
waar iedereen te hard rijdt. Maar
beide keren was het maar een
klein beetje te hard.
In hoeveel keer slaagde je voor
je rijbewijs?
Mijn motor- of autorijbewijs?
Maakt niet uit eigenlijk, allebei in
één keer.
Ook theorie, trouwens.
Welke verkeersregel zou je wil
len veranderen?
De maximale snelheid op de auto
snelwegen mag wel omhoog naar
130 kilometer per uur, zeker in Zee
hard je er ook aan sleurt, het com
fort achterin blijft superbe. De ver
lengde wielbasis, 3,21 meter in
plaats van 3,07 meter, komt geheel
ten goede aan de beenruimte ach
terin en verhoogt de rijstabiliteit
nog eens. Hoewel hij er eigenlijk
bescheiden uitziet is het met zijn
lengte van 5,21 meter en gewicht
van 1895 kilogram toch wel een ko
los.
AUTOTEST BMW 760 Li staat bol van de elektronische snufjes
de eerste plaats bedoeld om hard
te rijden (de topsnelheid is afgere
geld op maximaal 250 kilometer
per uur - hij zou véél sneller kun
nen), maar om comfort te breng
en, wat ruimschoots is gelukt.
Maar ook - en misschien wel voor
al - om de auto in bepantserde uit
voering nog een beetje berijdbaar
te houden. Daar werkt het zich
aanpassende onderstel ook goed
aan mee. BMW kan die beveili
ging zelf uitvoeren voor de hotem
etoot die er in wordt vervoerd,
maar er zijn ook talloze specialis
ten. Zo'n bepantsering kan vele
vormen aannemen, maar brengt al
tijd veel extra gewicht in de schaal.
Bij beveiliging hoort namelijk in
de eerste plaats de actieve veilig
heid. Je snel uit de voeten kunnen
maken als er gevaar dreigt. Net als
Mercedes-Benz biedt ook BMW
speciale cursussen aan voor chauf
feurs van mensen die extra be
schermd moeten worden.
Bij dat Stuttgarter merk heb ik ja
ren geleden zo'n cursus meege
daan en je leert er allerlei trucs om
aan belagers te ontsnappen, inclu
sief het betere ramwerk wat je zo
vaak in spannende films kunt
zien.
Maar wégwezen is toch de beste
oplossing en dat kan met de 76oi,
verlengd of niet, als de beste. Het
rijgedrag is fenomenaal en hoe
ware in een om hem heen gebouwde cockpit. foto GPD
Ondanks de extra beenruimte achterin blijft de 760 de sportiefste van alle toplimousines. foto GPD
Niettemin sleurt de machtige V12
de 760 in 5,6 tellen naar de hon
derd. Het gemiddelde verbruik
komt op 9,9 liter per 100 kilome
ter, hetgeen bewijst dat BMW ook
deze toplimousine relatief zuinig
wist te houden. Voor wie de
C02-uitstoot interessant vindt: 235
gram per kilometer.
De achterinzittenden beschikken
over werkelijk alles wat de automo
bielindustrie aan comfortverhogen-
de grappen heeft bedacht, tot en
met een geheel aparte airco. Dat
apparaat kost wel een hap uit de
kofferbak die daardoor nog maar
500 liter meet. Altijd nog genoeg
voor vier golftassen.
Uiteraard staat de nieuwe 7-serie,
waarvan dit jaar een hybride op
de markt komt voor de gewetens
bezwaarde automobilist, bol van
de elektronische snufjes. Alle be
schermengelen staan paraat, tot en
met signalering van een geldende
maximumsnelheid en in dit geval
ook de werkelijk voortreffelijk
night vision. Werkt met infrarood
en is bijvoorbeeld een zegen voor
onverlichte fietsers op regenachti
ge Amsterdamse grachten. Je ziet
ze echt van verre, als ze met het
blote oog nog volstrèkt onzicht
baar zijn. Gevaar is wel dat je al
leen op het mooie grote scherm
blijft kijken. Goed, ik kan nog wel
een kolom superlatieven blijven
uitstrooien, maar laat ik volstaan
met een hartelijke gelukwens voor
de chauffeur die zijn baas in een
BMW 760 Li mag vervoeren.
Concurrenten
Audi A8, jongste concurrent,
loopt dus voorop.
Vooral met gadgets. Meer motoren
(waaronder hybride) volgen.
Wielbasis 2,99 m; bagage 510 1. Ge
wicht 1835 kg. Benzine 4,21V8,
372 pk; diesel 4,21V8, 350 pk. Van
af €123.900, diesel €95.200. Plus:
'state of the art', afwerking, veilig
heid.
Min: prijs?
Jaguar XJ, splinternieuw, met
voor het merk revolutionair de
sign. Wielbasis 3,03 (of 3,16) m; ba
gage 5201. Gewicht 1755 kg. Benzi
ne 5,01V8, 385-510 pk; diesel 3,01
V6, 275 pk. Vanaf €130.250, diesel
101.080. Plus: comfort, weggedrag,
motoren.
Min: n.n.b.
Mercedes-Benz S-Klasse, traditio
nele bestseller in segment en dé
maatstaf Wielbasis 3,04 (of 3,17)
m; bagage 5601. Gewicht 1820 kg.
Benzine 3,5 tot 5,5 1 V6-V12,
272-517 pk; diesel 3,0 1V6, 235 pk.
Vanaf €103.765, diesel €97.900.
Plus: kwaliteit, weggedrag, veilig
heid.
Min: weer aangekomen.
AUTOVRAGEN AAN:
Damario Luitwieler, eigenaar van een natuurwinkel
aan de Bierkade in Goes.
Wat voor auto rijd je?
Een Opel Astra station.
In welke auto zou je willen rij
den?
Eigenlijk ben ik wel tevreden met
mijn huidige auto. Met vrouw en
kinderen erbij is het een ideale wa
gen. Wat me leuk lijkt: een cabrio,
maar het merk maakt me niet uit.
Waaraan erger je je in het ver
keer?
Moet ik dat echt zeggen? Even na
denken, mensen die twintig kilo
meter te zacht rijden, bumperkle
vers, bestuurders'die geen richting
aangeven op de rotonde en dat
geldt ook voor fietsers, links blij
ven rijden op de snelweg.
Heb je zelf een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik maak me zelf ook schuldig aan
bumperkleven, als ik achter men
sen rijd die dus echt veel te lang
zaam rijden. Dan zegt Iris, mijn
aanstaande: 'ietsje langzamer' en
dan houd ik me wel weer in.
Wanneer heb je voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Vorig jaar ben ik twee keer achter
elkaar in een week tijd bekeurd.
De eerste was bij 's-Heerenhoek,