41 binnenland
Trein staat al stil na
'Zeilmeisje' Laura vloog
vanuit buitenland
naar Sint Maarten
Nabestaanden decennia Huimeil
in ongewisse
over oorlogsdoden
'Europese strijd vrouwenbesnijdenis'
peter van straaten
Reizigers klagen dat het openbaar vervoer zich te makkelijk
neerlegt bij weersomstandigheden. Een nieuw type weer-
alarm moet het geschonden imago van het KNMI oppoetsen.
dinsdag 22 december 2009
DEN HAAG - Laura Dekker (14)
moet vanuit het buitenland naar
Sint Maarten zijn gevlogen. Uit on
derzoek van de marechaussee is ge
bleken dat ze in elk geval niet in
Nederland op het vliegtuig is ge
stapt. Hoe Laura wel naar Sint
Maarten is gereisd, moet nog blij
ken.
Het 'zeilmeisje' is op zijn vroegst
vanochtend weer in Nederland.
Ze is gistermiddag met een mede
werker van de Koninklijke Mare
chaussee naar Curacao gevlogen,
vanwaar ze doorvliegen naar Ne
derland. De politie en Bureau
Jeugdzorg zullen haar op Schiphol
opwachten. De politie wil graag
met Laura praten, zegt een woord
voerder, over wat haar bedoeling
was en of ze eventueel hulp heeft
gehad.
Na het gesprek wordt het zeilmeis
je overgedragen aan Bureau Jeugd
zorg. Laura zou donderdag van
huis zijn weggelopen. Haar moe
der meldde vrijdag haar vermis
sing, nadat ze door haar ex-man
van de verdwijning op de hoogte
was gesteld. Laura werd zondag op
het Antilleneiland aangetroffen.
Volgens de regels kan Laura niet
zonder hulp van (een van) haar
ouders naar Sint Maarten zijn ge
reisd. Een minderjarige mag name
lijk niet zonder toestemming van
ouder of voogd het Schengenge-
bied, waartoe ook Nederland be
hoort, verlaten. Bij de grenscontro
le moeten papieren worden over
legd waaruit blijkt dat ouder of
voogd toestemming heeft gegeven
voor de reis.
Indien Laura vanuit Parijs met de
rechtstreekse Air France-vlucht
naar Sint Maarten had willen vlie
gen, dan zou ze - zonder zo'n ver
klaring - bij de paspoortcontrole
moeten zijn tegengehouden. Vol
gens de eigen regels van Air Fran
ce (en KLM) mogen kinderen on
der de vijftien jaar niet zonder toe
stemming van hun ouders mee.
Volgens een KLM-woordvoerder is
het praktisch onmogelijk voor een
veertienjarige om onbëgeleid en
zonder de benodigde documenten
van een luchthaven in de Schen-
genlanden te reizen. Alle incheck-
systemen zouden haar weigeren.
BRUSSEL - Staatssecretaris Jet Busse-
maker (Volksgezondheid) heeft gis
teren in Brussel aangeklopt om
het probleem van de vrouwenbe
snijdenis 'Europeser' te bestrijden.
Bussemaker overhandigde een ma
nifest aan EU-commissaris Neelie
Kroes.
Een aanzienlijk aantal ouders uit
landen als Somalië, Egypte, Sudan
en Mali laten bij hun dochters de
genitale delen verminken. Ze me
nen dat hun dochter, als die geen
plezier meer beleeft aan seks, ge
makkelijker aan een man komt.
Nederland en Frankrijk proberen
deze praktijk te bestrijden door de
ouders met een gevangenisstraf te
dreigen. Engeland looft juist een
beloning uit voor melding van ver
minking.
„Elk land is bezig zelf het wiel uit
te vinden. Het zou effectiever zijn
als de Europese Commissie dit ac
tief oppakt", zei Bussemaker na
haar bezoek aan Kroes.
WEER EN VERKEER
Het openbaar vervoer ligt
veel te sn§l plat als het weer
een beetje tegenzit. Dat zegt
reizigersvereniging Rover,
die daarbij steun krijgt van
het CDA.
UTRECHT - Geen goed woord heeft
reizigersvereniging Rover over
voor de manier waarop de ver
voersmaatschappijen in Nederland
om zijn gegaan met de winterse
omstandigheden de afgelopen da
gen. Busmaatschappijen reageer
den 'erg hysterisch', spoorbeheer-
der Prorail had zich beter moeten
voorbereiden op vorst en sneeuw
val en de NS moet reizigers beter
informeren. „Ik snap best dat het
op bepaalde plekken onverant
woord was om met bussen te gaan
rijden, maar dit was wel een erg
hysterische reactie", zegt een
woordvoerder van Rover, verwij
zend naar het besluit om het bus
vervoer in talloze regio's en steden
stil te leggen.
Busvervoerder Connexxion stelt
'verbijsterd' te zijn over de uitlatin
gen van Rover. „Er was een offici
eel weeralarm van kracht", stelt
een woordvoerder. „Desondanks
hebben onze mensen geprobeerd
een deel van de dienstregeling uit
te voeren." Daarbij stond echter de
veiligheid van de passagiers voor
op. „Onze medewerkers hebben
doorlopend gekeken of het verant
woord was- om de weg op te
gaan."
Rover geeft daarnaast Prorail er
van langs omdat het van tevoren
duidelijk was dat er winterse om
standigheden aankwamen. De
spoorbeheerder en de Nederland
se Spoorwegen hadden volgens
Rover maatregelen moeten treffen
om problemen te voorkomen.
Prorail 'kan zich de frustratie van
de reizigers voorstellen'. Maar het
beklemtoont alle problemen op
het spoor als gevolg van het win
terweer pas te gaan evalueren 'als
de sneeuw gedooid is'. De spoorbe
heerder stelt echter wel degelijk
een flink aantal voorbereidingen
te hebben getroffen om proble
men bij sneeuwval en vorst te
voorkomen. Zo zijn 6500 van de
8500 wissels in Nederland voor
zien van verwarming en staan sto-
ringsploegen dag en nacht paraat
om mogelijke problemen zo snel
mogelijk te verhelpen.
Prorail benadrukt dat Nederland
het drukst bereden spoorwegnet
van Europa heeft. „Als er in Neder
land een paar voertuigen niet rij
den, staan er al snel een heleboel
treinen in de file", aldus een
woordvoerder van de spoorbeheer
der.
Ook de NS kan zich niet herken
nen in de bezwaren van Rover.
„Onze informatievoorziening is af
hankelijk van hoe het weer zich
mmmgmmmssjmmggssspms^
mmimm
-EG 3IJ ErW KI \A/Ar VARJ
GRONINGEN - Familieleden van
slachtoffers van de nazi-bezetting
tijdens de Tweede Wereldoorlog
zijn onbedoeld decennia onwe
tend gebleven over het lot van
hun naasten. Dat leert promotie
onderzoek van Truus de Witte
van de Rijksuniversiteit Gronin
gen naar vermisten van de stakin
gen in april en mei 1943 in Neder
land. Deze bleken in de oorlog te
zijn doodgeschoten. De nabestaan
den waren daarvan niet op de
hoogte, de officiële instanties wel.
De Duitsers sloegen de stakingen
bloedig neer. In het geheim fusil
leerden zij willekeurig gekozen
slachtoffers en begroeven die in
massagraven. Verwanten dachten
en hoopten dat hun familieleden
waren tewerkgesteld in Duitsland.
Uit archiefonderzoek blijkt dat de
Nederlandse instanties vanaf 1946
op de hoogte waren van het lot
van deze 'vermisten' en hun gra
ven bij Glimmen (Groningen). Vol
gens de onderzoekster zagen in
stanties toen informatieverstrek
king niet als hun taak en achtten
ze informatie 'vertrouwelijk'.
Doden van 35.000 drachtige
geiten begonnen.
Overeenkomst over vergoe
ding voor geruimde geiten.
Meer besmette bedrijven ver
wacht.
Wakker Dier vraagt om groei-
stop gehele veehouderij.
VINKEL - Op de dag dat de ruiming
van zo'n 35.000 geiten begon,
heeft minister Gerda Vetburg van
Landbouw beloofd nog deze Week
samen met de geitensector te zoe
ken naar een rendabele toekomst.
Ze deed dat gisteren na een be
zoek aan een met CNkoorts be
smette geitenhouderij in Vlijmen.
Medewerkers van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf gebruiken in Amstelveen