Mol Schuddebeurs BV heeft eerste aardgasvulstation in Zeeland
CNG
«infotorial
Net
06
Autorijden op aardgas staat in
het middelpunt van de belang
stelling. Met de stijgende benzine
en dieselprijzen wordt aardgas een
betaalbaar en schoner alternatief.
Auto's op aardgas kunnen nu ook in
Zeeland terecht. Bij het tankstation
BP Dauwendaele van Mol Schudde
beurs BV aan de Roozenburglaan in
Middelburg exploiteert Ballast Ne-
dam dochter CNG Net het eerste
aardgasvulstation in Zeeland.
MIDDELBURG - In Duitsland groeit
het aantal auto's dat op aardgas rijdt ge
staag. Het dichtstbijzijnde vulstation voor
Zeeland staat in Breda. "Dat paste niet bij
het toeristvriendelijke imago van Zeeland
en evenmin bij de toekomstgerichte
ideeën van Mol Schuddebeurs BV. Om
klaar te zijn voor de toekomst, willen wij
ook onze klanten aardgas kunnen aanbie
den. Op ons tankstation aan de Roozen
burglaan in Middelburg waren wij volop
aan het renoveren met onder meer nieu
we tanks en een extra hoge wasstraat. Het
tankstation staat centraal op Walcheren
vlakbij de A58 en de nieuwe N57, de
perfecte plaats voor een aardgasvulstation.
Om een aardgasvulstation te kunnen re
aliseren, zijn wij een samenwerking aan
gegaan met CNG Net uit Nieuwegein,
expert op dat gebied. Senior accountma
nager Bas Hollemans is onze gespreks
partner. Dat heeft zijn vruchten afgewor
pen, want inmiddels is ons tweede geza
menlijke project gestart: een aardgasvul
station in ons nieuw te bouwen tanksta
tion bij de Car Village aan de Pearyweg in
Goes. Dit zal rond Pasen 2010 operatio
neel zijn."
Nederlands Netwerk
CNG Net financiert en exploiteert aard
gas vulstations. Ballast Nedam IPM bouwt
en onderhoudt aardgasvulstations. Zij
maken binnen afzienbare tijd aardgas tan
ken door heel Nederland mogelijk. "In
vesteren in het netwerk van aardgasvulsta-
tons is een aantrekkelijke, duurzame en
solide investering. Nu bezitten wij 25
aardgasvulstations, het netwerk zullen wij
de komende jaren drastisch uitbreiden tot
250 stations verspreid over Nederland
eind 2012", vertelt Bas Hollemans.
"Niets staat autorijdend Nederland dan
nog in de weg om over te stappen op
aardgas als brandstof. De voordelen zijn
overtuigend en het aanbod van voertui
gen op CNG (Compressend Natural Gas,
zoals aardgas in vaktermen heet) groeit
gestaag. De verwachting is dan ook dat
veel bedrijven, gemeentelijke instanties
en particulieren de komende jaren zullen
overstappen op aardgas. Zo bezit de ge-
SCHUDDEBEURS BV
Aardgasvulstation bij
BP Tankstation Dauwendaele
Roozenburglaan 236
4337 JL Middelburg
T 0118 63 34 94
F 0118 65 15 80
E info.mol@mol-olie.nl
i www.mol-olie.nl
Openingstijden
Ma. t/m vrij. 07.00 -21.00 uur
Zat. 08.00-21.00 uur
Zon. 09.00 - 21.00 uur
Vlnr Bas Hollemans en Herman Mol.
meente Middelburg inmiddels elf voer
tuigen die op aardgas rijden. Ons bednjt
beschikt over de expertise om bij alle be
trokken partijen het rijden op aardgas te
stimuleren en de vulstations snel te reali-
Voordelen
Aardgas kent diverse voordelen: het is
schoner, stiller, veiliger en voordeliger
dan benzine, diesel en lpg.
Het is op dit moment de schoonste
brandstof van 'well to wheel'. De C02
uitstoot bijvoorbeeld is 20% minder dan
die van benzine, aardgas produceert geen
roet en stoot geen kankerverwekkende
stoffen uit.
Doordat auto's op aardgas stil zijn, maakt
dat het mogelijk, vrachtwagens in de
nachtelijke uren te laden en te lossen. Dat
scheelt bovendien veel reistijd en dus
geld.
Wanneer aardgas vrijkomt stijgt het op,
terwijl de zwaardere benzine, diesel en
lpg bij lekkage een explosief mengsel op
de grond vormt. Doordat de ontstekings-
temperatuur hoger ligt dan de andere
brandstoffen ontsteekt aardgas moeilijker.
Het aardgas is afkomstig uit het fijn ver
takte aardgasdistributienetwerk, dat be
perkt het bulkvervoer van vloeibare
brandstoffen over de weg en dus ook de
kans op ongelukken.
Een kilo aardgas kost aan de pomp 72
cent, gemiddeld rijden de auto's 1:16, wat
bij een tank van 20-25 kilo een actieradi
us van ruim 300 kilometer betekent. De
motorrijtuigenbelasting valt in dezelfde
categorie als vrachtwagens en de bijtelling
is nu nog 20%. De auto-industrie is mo
menteel aan zet om de bijtelling te redu
ceren tot 14%.
Bovendien is er altijd aardgas beschikbaar
Foto: Loes van der Hoeven
Aardgas tanken hij BH Dauwendaele.
en behoort 'thuistanken' tot de mogelijk
heden.
Voertuigen
Bas Hollemans: "Het aantal modellen
voertuigen van met name Europese auto
merken dat leverbaar is op aardgas, groeit
voortdurend. De auto's zijn al in de fa
briek voorzien van een aardgasinstallatie
die in het chassis is weggewerkt, waar
door er geen verlies aan laadruimte ont-
Ringwade 71, Postbus 1033, 3430 BA Nieuwegein
E b.hollemans@ballast-nedam.com
i www.cngnet.nl
staat. Ook is de combinatie met een ben
zinetank mogelijk. Ombouw van be
staande voertuigen naar aardgas kan even
eens in een aantal gevallen. Naast perso
nenwagens is aardgas uitermate geschikt
voor lichte bestelwagen, zoals die van
TNT-Post, de grotere varianten, zoals die
van DHL, vuilnis- en vcegwagens en
stads- en streekbussen. Het is een deel van
onze taak, ervoor te zorgen dat zoveel
mogelijk organisaties met een wagenpark
overstappen op aardgas. Dat is goed voor
ons milieu en onze portemonnee."
Toekomst
Stilstaan is achteruitgaan. Hoewel de
aardgasreserves enorm zijn en levering ge
garandeerd is tot het einde van deze
eeuw, is aardgas een tussenstop tussen tra
Foto: DuoFoto
ditionele en duurzame brandstoffen zoals
groengas en waterstof. Groengas, ook wel
biomethaan genoemd, is de duurzame va
riant van aardgas.
Het is de opwerking van biogas uit afval
en natte mest naar biomethaan en die
C02 neutrale brandstof is oneindig be
schikbaar. Waterstof is de brandstof van
de toekomst. Het kan uit aardgas worden
gewonnen.
"Het grote voordeel van deze toekomsti
ge brandstoffen is dat het dan bestaande
netwerk van aardgasvulstations ook kan
worden gebruikt voor groengas en een
voudig kan worden aangepast op water
stof. Dat betekent voor de pomphouder
dat een investering in een aardgasvulsta
tion een investering in de toekomst is",
aldus Bas Hollemans.