auto 12i
Punto met nieuwe motor
Wielen met verschillende snelheid
PREMIERE Fiat lanceert zijn Evo op een bijzondere plek: een vliegdekschip
KORT
Mazda schoont
SUV CX-7 op
BMW studeert op
elektroscooter
Ook Suzuki viert
zijn eeuwfeest
VRAAG VAN DE WEEK Wat is een differentieel?
AUDI A5
SPORTBACK
Bij ons in
de showroom!
vrijdag 16 oktober 2009
Uiterlijk valt vooral de bredere grille van de Punto Evo op. foto's CPD
Fiat heeft de Punto een fikse
facelift én nieuwe motoren
gegeven, maar handhaaft
naast deze Punto Evo ook
het oude model - met een
passend prijsverschil.
door Robbert Keegel
Fiat koos wel een heel bij
zondere plek, om niet te
zeggen 'locatie', voor de in
troductie van de Evo: na
melijk de splinternieuwe
trots van de Italiaanse marine, het
vliegdekschip Cavour.
Het lag nog afgemeerd bij de werf
in La Spezia, want pas in decem
ber wordt het officieel opgeleverd.
De introductieshow op het vlieg-
dek was zonder meer imposant,
het slapen aan boord een bijzonde
re belevenis.
Maar we waren er toch vooral om
met de nieuwe Punto Evo te rij
den. En hoewel de tamelijk uitge
breide cosmetische ingrepen daar
geen enkele invloed op hebben,
waren we erg onder de indruk van
de nieuwe motortechniek, die on
der de naam MultiAir allengs alle
motoren (ook de diesels) van Fiat
zuiniger, schoner, kortom efficiën
ter gaat maken.
We hebben al eerder uitgebreid
over deze nieuwe flexibele inlaat-
klepbediening gerapporteerd,
maar dit was de eerste keer dat we
Jolande Heuzer-Beunekom uit
Roosendaal mailde ons: Laatst hoor
de ik iemand praten over het differen
tieel van zijn auto. Wat is dat eigen
lijk en hoe werkt het
Leon van Vliet van Ford
Auto Adria in Goes geeft
tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Leon van Vliet: „Het differen
tieel is een constructie die is
bevestigd op de achterbrug
van de auto. Het differen
tieel is nodig om beide achterwie
len de mogelijkheid te geven met
verschillende snelheid rond te
draaien. En wel om de volgende re
den: wanneer de auto een bocht
doorloopt, zal het wiel dat de bin-
nenbocht maakt, een kortere af
er ook uitvoerig mee hebben kun
nen rijden. Dat was met de 135-pk
(turbo)versie van de 1,4-! zestien
klepper, die er voor de Punto ook
komt met 105 pk - en dan zonder
turbo. De derde productierijpe
motor met MultiAir is eveneens
een 1,4, maar dan met 170 pk. Die
debuteerde al in de Alfa Romeo
MiTo en zal in de Punto de
Abarth-versie opvrolijken.
De MultiAir techniek levert
op een bestaande motor on
geveer tien procent vermo
genswinst, nog belangrijker is de
vijftien procent toename van het
koppel, terwijl benzineverbruik en
(dus) C02-uitstoot met circa tien
procent afnemen. Winst op alle
stand moeten afleggen dan het bui
tenste wiel. Dat betekent dus dat
het wiel aan de buitenkant sneller
zal moeten draaien, omdat het in
dezelfde tijd een grotere afstand af
legt."
Dan is er ook nog zoiets als een
sperdifferentieel. „Dit kan de wer
king van het differentieel blokke
ren. De mate waarin dat gebeurt
wordt aangeduid in een verhou
ding van o tot 100. Bij 0 sperwer-
king werkt het sperdifferentieel als
een normaal differentieel. Bij een
sperwerking van 100 wordt alle
kracht van de motor gelijkmatig
over beide wielen verdeeld. Een
sperdifferentieel wordt vaak toege
past op rallyauto's of terreinwa
gens, zodat de wielen niet kunnen
doorslippen in de modder."
Daarnaast vind je ook op sommi
ge sportauto's een sperdifferen
tieel. Hiermee is het mogelijk om
veel harder uit een bocht te accele
terreinen dus, terwijl de netto-kos
ten van het systeem niet meer dan
een euro of honderd bedragen.
Fiat gaat er volgend jaar hun nieu
we downsize- kampioen, een
tweecilindertje, mee uitrusten en
op den duur al hun motoren.
In de lichte Punto komt vooral de
fors toegenomen souplesse van de
MultiAir-motor tot uiting. Het zijn
ook 206 Nm die er aan sleuren,
hetgeen een honderdsprint in 8,5
seconde oplevert (top 205 km/h),
waarbij het gemiddelde verbruik
toch maar 5,6 1 bedraagt.
Deze auto heeft een B-label, maar
er zitten ook A's tussen de nieuwe
Punto's.
De facelift houdt een nieuwe neus
en kont in, met nieuwe bumpers,
reren en kan een powerslide
(drift) bovendien makkelijker wor
den vastgehouden.
een bredere zwarte grille en led's
waar mogelijk.
Belangrijker is het geheel nieuwe
interieur, dat mooiere materialen
koppelt aan een aardiger en ergo
nomisch verantwoorder design.
Optie is een uitneembaar Tom-
Tom navigatiesysteem, dat bestuur
ders via EcoDrive-software een
verstandiger rijstijl kan aanleren.
De Punto Evo staat volgende
maand bij de dealer, voor prijzen
die gemiddeld drie procent liggen
boven de te handhaven Grande
Punto, waarvan extra voordelige
aanbiedingen komen. Dus vanaf
zo'n dikke dertien mille. De Mul
tiAir met 105 pk komt op 16.895
euro, die met 135 pk op 21.195 eu
ro.
Heeft u ook een autovraag?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Mazda toont op de komende
Tokyo Motor Show een
nieuwe editie van de CX-7.
Deze uit 2006 stammende 'cross
over' SUV krijgt een opgefrist
uiterlijk, een ingrijpend ver
nieuwd interieur, maar vooral
komt er een geheel nieuwe en op
merkelijk uitstoot-arme 2,2-liter
dieselmotor beschikbaar.
Daarmee voldoet de CX-7 aan de
Euro5-norm, hetgeen de wagen
opnieuw mogelijkheden biedt in
de Europese verkoop, waar tot nu
toe 30.000 CX-7's werden ver
kocht. De nieuwe diesel levert 173
pk en 400 Nm, terwijl mede dank
zij een roetfilter én een Ad-
Blue-stikstof-katalysator het etiket
'schoon' wel verdiend wordt.
BMW grijpt de hype van elek
trisch rijden aan om de mis
lukte motorscooter Cl nieuw le
ven in te blazen. Volgens de Beiers
was die 'raceplee' uit de jaren '90
zijn tijd ver vooruit. Maar het
succes werd eerder geremd door
dat je ermee voor gek reed. De
nieuwe Ci-E is een studiemodel
waarvoor geen productieplannen
bestaan. Hij heeft een kleine elek
tromotor en compacte lithium-ion
accu's en biedt nog meer veilig
heidsvoorzieningen dan het oor
spronkelijke model, waaronder
twéé veiligheidgordels.
Ook Suzuki viert dit jaar een
jubileum, en wel net als
Audi een eeuwfeest.
Het is honderd jaar geleden dat
Michio Suzuki in Hamamatsu een
fabriek van weefgetouwen opricht
te. Hij was daarmee zeer succesvol
en breidde zijn concern uit met de
fabricage van eerst motorfietsen
en sedert 1955 ook auto's.
De Suzilight was toen een van de
eerste Japanse mini's, met een
tweetaktmotor van 360 cc. Vooral
met kleine Jeep-achtigen met vier-
wielaandrijving, zoals de LJ10 uit
1969 zou Suzuki later furore ma
ken.
Nimag te Vianen jubileert ook
met Suzuki: veertig jaar al importe
ren ze hun auto's - de motoren
nog langer.
[OS 244 tl
Mooiere materialen kenmerken het interieur van de Punto Evo.
Auto Poppe Goes
Tel. (0113) 542500
POPPE wie anders?
Leon van Vliet met een differentieel, het onderdeel dat nodig is om achter-
wileen met verschillende snelheid te laten draaien, foto Ronald den Dekker