Financiële opvoeding faalt De hoogste winkans van ederland! DEBAT@PZC.NL NIEUWS GETIPT VOOR U 17 25 Beleggers van Groen Invest zijn geld kwijt 1,9 miljoen winnaars Nieuw van Calvé: 1000 Islands! Wisselvallig 15° Nieuwe serie raadkaarten: om welk dorp gaat het? 14 mei, Oomburg, Toerismedebat www.pzc.nl/toerismedebat MAANDAG 11 mei 2009 - PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - 251e jaargang nr. 110- los nummer 1,45, zaterdag 2,10 WALCHEREN Volendam in mineur na degradatie uit eredivisie Ouders leren kinderen niet hoe ze met geld om moeten gaan. den haag - Ouders weten te wei nig van geldzaken om hun kinde ren financieel inzicht bij te breng en. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenplatform Centiq, Wij zer in geldzaken. „Ouders bedoelen het vaak goed, maar beschikken zelf ook niet al tijd over goed financieel inzicht", zegt Henriëtte Raap-Scheele van Centiq. Zij wil dat scholen meer doen om kinderen bewust te ma ken op dit gebied. „Vijf miljoen Nederlanders zeggen niet genoeg financiële kennis te hebben om een onverwachte forse inkomensdaling op te vangen. Ruim 4,5 miljoen mensen zeggen van zichzelf niet genoeg te weten van financiële producten. Kinde ren met geld leren omgaan is min der complex dan de hypotheek. Maar ook daar gaat het door ge brekkige kennis van de ouders vaak mis", aldus Raap-Scheele. „Ouders hebben zelf steeds min der inzicht in waar hun geld blijft", zegt ook Ger Jaarsma, voor zitter van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, NWK. „Laat staan dat ze toekomen aan de financiële op voeding van hun kinderen. Dat neemt niet weg dat kinderen geld- besef bijbrengen een taak is van de ouders. Maar die zouden dan eerst zelf financiële heropvoeding moe ten krijgen." „Tachtig procent van de ouders vinden dat ze het wél goed doen, blijkt uit onderzoek van het Ni- bud", zegt econoom Erica Verde- gaal, schrijfster van het boek 'Alles voor je kind, hoe financiële opvoe ding loont'. „Maar ze doen het na tuurlijk helemaal niet goed. Ouders beginnen veel te laat. Kin deren moeten al voor hun twaalf de jaar leren omgaan met een bud get en weten dat inspanning loont." Ze kunnen dat leren door wat geld te krijgen voor het was sen van de auto, aldus Verdegaal. Banken grijpen het gebrek aan ken nis bij ouders aan om kinderen te benaderen over geldzaken: Ze doen dat onder meer via televisie zender Nickelodeon en hopen te gelijkertijd dat geldbewuste kinde ren uitgroeien tot goede klanten. VELDHOVEN - Ruim vijfduizend mensen die 70 miljoen euro in het hardhoutfonds Groen Invest sta ken, zien daar waarschijnlijk niets van .terug. Dat zegt advocaat H. van Schuppen, die 1100 beleggers bijstaat. Van Schuppen overweegt de direc teur, de notaris die de akten pas seerde en de bank (IDM), die een groot deel van de leningen aan be leggers verstrekte, aansprakelijk te stellen. „Er is op zijn minst sprake van bedrog", vindt hij. Volgens de raadsman is er sprake van een in- leggarantie, die het fonds uit Veld hoven niet kan waarmaken. Beurswaakhond AFM waarschuw de eerder voor Groen Invest. EN Zeeland: 2, 3, 13 t/m 17; Binnen land: 4, 5; Buitenland: 6, 7; Achter grond: 9; Weer: 10; Strips: 11; Cul tuur: 19; Televisie: 22, 23; Sport: 25 t/m 40 Nieuws getipt voor u! staat wekelijks in alle 20 titels van NRp Dagbladen (bereik 4,6 miljoen lezers: 2.9 miljoen boodschappers). E: info@nrp.nl Word ook abonnee! Zie bon op pagina 2 of bel 088 - 013 99 10 8"711688 555530 Met de saladedressings van Calvé maakt u in een handomdraai een lekkere salade. Calvé breidt haar range uit met een romige 1000 islands-dressing. Deze nieuwe dressing, met zoete paprika en tomaat, past bij iedere salade. Calvé heeft maar liefst acht verschillende smaken, dus voor iedereen wat wils. Kijk in uw supermarkt voor het hele assortiment en probeer ze allemaal! Voor recepten van zomerse salades, kijk op www.calve.nl. Het is tijd voor échte smaak. Ouders moeten financieel opgevoed worden reageer op www.pzc.nl UW reacties: 432 Vlissingen moet snel een cruiseterminal bouwen 77% oneens| 23% ROTTERDAM - De 17-jarige Nikkie is met haar dertien maanden oude doch ter Charella in Rotterdam aanwezig bij de lancering van het Landelijk Plat form Jonge Ouders. Dat gebeurde gisteren op Moederdag. De jonge moe ders konden zich gratis laten verwennen door een kapper, visagist of mas seur. Het platform stelt zich als doel om de kansen voor jonge ouders in Nederland te vergroten. Jaarlijks worden ongeveer 2500 meiden onder de twintig jaar moeder. foto Valerie Kuypers/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 1