Avensis: geduchte concurrent
Schimmels zijn de boosdoeners
Peugeot, dat op iedere autoten
toonstelling wel een nieuw pro
totype presenteert, showt in
Genève een verdere ontwikkeling
van de Prologue RC Hybrid4, met
aan boord een hybridesysteem dat
vanaf 2011 geleverd zal worden in
de nieuwe crossover van het Fran
se merk, de op de Salon debuteren
de 3008. Deze hybride heeft nor
male voorwielaandrijving door
een zeer schone dieselmotor, maar
kan (ook alleen) de achterwielen
via elektromotoren van tractie
voorzien. In het laatste geval is de
uitstoot ter plaatse uiteraard nul.
AUTOTEST Toyota wil eindelijk serieuze plaats veroveren op zakelijke markt in Europa
VRAAG VAN DE WEEK Waarom stinkt mijn airco zo?
KORT
Topversie Maybach
heet Zeppelin
Sports Tourer voor
Insignia van Opel
Peugeot 3008
ook als hybride
Autobouwers streven door
gaans naar Het Hogere.
Bij Toyota wordt dat beli
chaamd doorluxetak Lexus
en dus kreeg de nieuwe
Avensis daar wat genetisch
en ander materiaal van mee.
door Robbert Keegel
Laten we even niet vergeten
dat Lexus weliswaar voor de
export de 'Gold Card' van
Toyota vormt, maar dat het
merk in eigen land pas vorig jaar
debuteerde. De fraaie en luxueuze
automobielen die we hier als Lexi
kennen, droegen in Japan altijd ge
woon een Toyota-badge. Als wij
dus stellen dat de jongste editie
van de hogere-middenklasser
Avensis een stuk opschuift naar
Lexus, zal de gemiddelde Japanner
daar terecht zijn schouders voor
ophalen.
Toch is de Avensis niet alleen wat
uitstraling betreft, maar zeker ook
qua keuze van interieurmaterialen
en de afwerking daarvan een flin
ke stap omhoog geklommen. En
omdat Lexus dus een huismerk is,
zal de eeuwige Passat wel weer hét
benchmark zijn geweest. Dat is-ie
tenslotte al jaren voor dit hele seg
ment. Wil je, zoals Toyota, in Euro
pa eindelijk een serieuze plaats ver-
De nieuwe Avensis rijdt 'echt Toyota': niet opvallend maar gewoon goed.
overen op de zakelijke markt, dan
mo.et je wel wat moois in huis heb
ben. Zeker nu er harder voor moet
worden geknokt.
Nu zijn Toyota's sinds jaar en dag
voortreffelijke en vooral degelijke
auto's, maar enige saaiheid kan
hen niet ontzegd worden. Aan die
val is de nieuwe Avensis maar ten
dele ontsnapt. Zakenrijders hou
den niet van al te opvallende au
to's. Dus een beetje saai moet wel,
maar dat hoefje niet, zoals Toyota
in het verleden nogal nadrukkelijk
deed, te overdrijven. Bij de nieuwe
Avensis is het vooral een kwestie
van kleur. Kiezen of bekennen, dat
Wat uitstraling betreft rukt de Avensis een aardig stuk op in de richting
van de Lexus. foto CPD
hangt er maar vanaf Toen we
hem in Raamsdonksveer ophaal
den bleek er een echt saaie grijze
voor ons te zijn gereserveerd, zo
dat we eens een weekje sterk ano
niem hebben rondgereden. Maar
in die showroomkoepel stond ook
een zwart exemplaar en die is echt
chic. Zeker met de prachtige licht
metalen wielen die er onder zaten.
Wit staat 'm trouwens ook goed.
Van binnen is het, ongeacht de car-
rosseriekleur, een feest. Daar
wordt de op Passathoogte geplaats
te lat ruimschoots gehaald, zo niet
overtroffen. Mooie spullen, goed
verwerkt, met enerzijds een nuch
tere zakelijkheid en anderzijds een
behaaglijkheid die mensen die
hier hun arbeidsplek hebben ten
hoogste zullen waarderen. Net als
trouwens de familie.
Ook voor de zakenmarkt belang
rijk is de beschikbaarheid van die
selmotoren en daarin heeft Toyota
een paar jaar geleden al een belang
rijke stap genomen. Hun D-4D
diesels behoren tot de stilste,
schoonste en zuinigste, kortom
modernste ter wereld.
We kregen de basisversie daarvan
mee, een tweeliter met 126 pk en
die is voor Nederlands gebruik
echt vlot genoeg (top 200 km/u,
0-100 km/u in tien tellen rond en
Koos Corswagen uit Zundert mailde
ons deze vraag: 'Als ik 's avonds
thuiskom uit mijn werk en de aircon
ditioning uitzet, komt er de volgende'
morgen vaak een vieze lucht uit de
blower. Kennissen van me zeggen
dat het te maken heeft met vocht. Is
dat zo?'
Arie Simons van autogarage Vol
vo Bluekens in Oosterhout geeft
tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Arie Simons: „Die nare
lucht heeft alles te maken
met vocht op de verdam
per. Zo'n verdamper trekt
vocht aan. Als de airco wordt uitge
zet, droogt dat vocht op en ont
staat er schimmel. Dat geeft die on
aangename geur. Je zou dus kun
nen zeggen dat de airco last heeft
van een schimmelinfectie. Dit eu
vel is eenvoudig op te lossen door
vijf tot tien minuten voordat je de
auto parkeert, de airco uit te zet
ten. De rijwind blaast de verdam
per dan droog, waardoor schim
melgroei niet of nauwelijks kan
ontstaan."
„Of de airco stinkt, hangt ook sa
men met het soort auto. Bij nieu
we, wat duurdere auto's komt_het
probleem meestal niet voor, om
dat die modellen vaak standaard
een nablazer in het aircosysteem
hebben zitten. Als de motor uit
staat, wordt de verdamper hier
door automatisch drooggeblazen
en heb je dus geen last meer van
die nare lucht. Daarnaast is het be
langrijk om de airconditioning één
keer per jaar bij uw dealer te laten
reinigen. Dan kan de airco er zon
der te stinken weer tegenaan."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
PZC Vrijdag 6 maart 2009 7
Alsof de gewone Maybachs al
niet exorbitant genoeg zijn,
presenteert de exclusieve tak van
Daimler in Genève de topversie
Zeppelin. Vernoemd naar een
eveneens topmodel van het merk
uit de jaren dertig dat eveneens de
afmetingen van een luchtschip be
naderde. De huidige Zeppelin-uit
voering (met speciale lak en een
parfumsysteem met twéé flacons)
is er in een gelimiteerde oplage
van honderd stuks op zowel de
Maybach 57, als de verlengde 62 S.
Maybach komt ook naar de Am
sterdamse AutoRAI begin april.
foto CPD Maybach in Zeppelin-uitvoering
hij weegt 1495 kg), maar er is ook
een 2,2-liter met 150 of zelfs 177 pk
en die gaat, weten we uit eerdere
ervaringen, echt als een speer.
Maar de onze had een keurig B-
label, de snellere jongens worden
bestraft met C of zelfs D.
We hadden het nog niet gehad
over hoe zo'n nieuwe Avensis
rijdt. Daar kunnen we ook heel
kort over zijn: ook echt Toyota,
niet opvallend maar gewoon goed.
Een mooi compromis tussen com
fort en goed weggedrag, waarbij
de Wagon (laadruim 509/1575 li
ter) zich onder verschillende bela
dingen mooi constant gedraagt.
De nieuwe Avensis is er vanaf
23.490 euro; de Wagons kosten
een mille meer. De vriendelijkst
geprijsde diesel komt als Wagon
op 29.570 euro en dat is hogelijk
concurrerend. De Avensis is een ge
duchte concurrent geworden.
Een concurrent is de Citroen C5
Tourer, vanwege de gunstige prijs
ook bij vele particulieren populair.
Wielbasis 2,82 meter; bagage
505-1462 liter; gewicht 1840 kilo.
Benzine 1,8 tot 3,0 liter, 125-215 pk;
diesel 1,6 tot 2,7 liter, 110-208 pk.
Vanaf 27.590 euro, diesel 30.890 eu
ro. Plus: ruimte, diesels, keuze veer-
systeem. Min: afwerking.
Opel, dat graag Duitse rege
ringssteun wil öm niet meege
sleurd te worden met het wanke
lende moederconcern General Mo
tors, laat in Genève de stationcar-
versie van Auto van het [aar Insig
nia voor het publiek debuteren -
en ook dit nieuwtje zal op de Au
toRAI acte de présence geven.
Deze Insignia Sports Tourer zal
kort na Le Salon (5-15 maart) ook
in de Nederlandse Opel-show-
rooms verschijnen, tegelijk met de
komst van alweer twee nieuwe
motoren: de tweeliter BiTurbodie-
sel met CleanTech-verbrandings-
systeem (190 pk) en de 'downsi
zed' 1,6-liter turbo-benzinemotor
die goed is voor 180 pk. Voor de In
signia kan dan uit negen motoren
worden gekozen.
Insignia Sports Tourer
Arie Simons: Schimmel in de airco is op te lossen door de airco vijf tot tien
minuten voordat je parkeert, uit te zetten. foto Ingrid Bertens
Peugeot RC Hybrid 4