Avensis: geduchte concurrent Schimmels zijn de boosdoeners Peugeot, dat op iedere autoten toonstelling wel een nieuw pro totype presenteert, showt in Genève een verdere ontwikkeling van de Prologue RC Hybrid4, met aan boord een hybridesysteem dat vanaf 2011 geleverd zal worden in de nieuwe crossover van het Fran se merk, de op de Salon debuteren de 3008. Deze hybride heeft nor male voorwielaandrijving door een zeer schone dieselmotor, maar kan (ook alleen) de achterwielen via elektromotoren van tractie voorzien. In het laatste geval is de uitstoot ter plaatse uiteraard nul. AUTOTEST Toyota wil eindelijk serieuze plaats veroveren op zakelijke markt in Europa VRAAG VAN DE WEEK Waarom stinkt mijn airco zo? KORT Topversie Maybach heet Zeppelin Sports Tourer voor Insignia van Opel Peugeot 3008 ook als hybride Autobouwers streven door gaans naar Het Hogere. Bij Toyota wordt dat beli chaamd doorluxetak Lexus en dus kreeg de nieuwe Avensis daar wat genetisch en ander materiaal van mee. door Robbert Keegel Laten we even niet vergeten dat Lexus weliswaar voor de export de 'Gold Card' van Toyota vormt, maar dat het merk in eigen land pas vorig jaar debuteerde. De fraaie en luxueuze automobielen die we hier als Lexi kennen, droegen in Japan altijd ge woon een Toyota-badge. Als wij dus stellen dat de jongste editie van de hogere-middenklasser Avensis een stuk opschuift naar Lexus, zal de gemiddelde Japanner daar terecht zijn schouders voor ophalen. Toch is de Avensis niet alleen wat uitstraling betreft, maar zeker ook qua keuze van interieurmaterialen en de afwerking daarvan een flin ke stap omhoog geklommen. En omdat Lexus dus een huismerk is, zal de eeuwige Passat wel weer hét benchmark zijn geweest. Dat is-ie tenslotte al jaren voor dit hele seg ment. Wil je, zoals Toyota, in Euro pa eindelijk een serieuze plaats ver- De nieuwe Avensis rijdt 'echt Toyota': niet opvallend maar gewoon goed. overen op de zakelijke markt, dan mo.et je wel wat moois in huis heb ben. Zeker nu er harder voor moet worden geknokt. Nu zijn Toyota's sinds jaar en dag voortreffelijke en vooral degelijke auto's, maar enige saaiheid kan hen niet ontzegd worden. Aan die val is de nieuwe Avensis maar ten dele ontsnapt. Zakenrijders hou den niet van al te opvallende au to's. Dus een beetje saai moet wel, maar dat hoefje niet, zoals Toyota in het verleden nogal nadrukkelijk deed, te overdrijven. Bij de nieuwe Avensis is het vooral een kwestie van kleur. Kiezen of bekennen, dat Wat uitstraling betreft rukt de Avensis een aardig stuk op in de richting van de Lexus. foto CPD hangt er maar vanaf Toen we hem in Raamsdonksveer ophaal den bleek er een echt saaie grijze voor ons te zijn gereserveerd, zo dat we eens een weekje sterk ano niem hebben rondgereden. Maar in die showroomkoepel stond ook een zwart exemplaar en die is echt chic. Zeker met de prachtige licht metalen wielen die er onder zaten. Wit staat 'm trouwens ook goed. Van binnen is het, ongeacht de car- rosseriekleur, een feest. Daar wordt de op Passathoogte geplaats te lat ruimschoots gehaald, zo niet overtroffen. Mooie spullen, goed verwerkt, met enerzijds een nuch tere zakelijkheid en anderzijds een behaaglijkheid die mensen die hier hun arbeidsplek hebben ten hoogste zullen waarderen. Net als trouwens de familie. Ook voor de zakenmarkt belang rijk is de beschikbaarheid van die selmotoren en daarin heeft Toyota een paar jaar geleden al een belang rijke stap genomen. Hun D-4D diesels behoren tot de stilste, schoonste en zuinigste, kortom modernste ter wereld. We kregen de basisversie daarvan mee, een tweeliter met 126 pk en die is voor Nederlands gebruik echt vlot genoeg (top 200 km/u, 0-100 km/u in tien tellen rond en Koos Corswagen uit Zundert mailde ons deze vraag: 'Als ik 's avonds thuiskom uit mijn werk en de aircon ditioning uitzet, komt er de volgende' morgen vaak een vieze lucht uit de blower. Kennissen van me zeggen dat het te maken heeft met vocht. Is dat zo?' Arie Simons van autogarage Vol vo Bluekens in Oosterhout geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Arie Simons: „Die nare lucht heeft alles te maken met vocht op de verdam per. Zo'n verdamper trekt vocht aan. Als de airco wordt uitge zet, droogt dat vocht op en ont staat er schimmel. Dat geeft die on aangename geur. Je zou dus kun nen zeggen dat de airco last heeft van een schimmelinfectie. Dit eu vel is eenvoudig op te lossen door vijf tot tien minuten voordat je de auto parkeert, de airco uit te zet ten. De rijwind blaast de verdam per dan droog, waardoor schim melgroei niet of nauwelijks kan ontstaan." „Of de airco stinkt, hangt ook sa men met het soort auto. Bij nieu we, wat duurdere auto's komt_het probleem meestal niet voor, om dat die modellen vaak standaard een nablazer in het aircosysteem hebben zitten. Als de motor uit staat, wordt de verdamper hier door automatisch drooggeblazen en heb je dus geen last meer van die nare lucht. Daarnaast is het be langrijk om de airconditioning één keer per jaar bij uw dealer te laten reinigen. Dan kan de airco er zon der te stinken weer tegenaan." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl PZC Vrijdag 6 maart 2009 7 Alsof de gewone Maybachs al niet exorbitant genoeg zijn, presenteert de exclusieve tak van Daimler in Genève de topversie Zeppelin. Vernoemd naar een eveneens topmodel van het merk uit de jaren dertig dat eveneens de afmetingen van een luchtschip be naderde. De huidige Zeppelin-uit voering (met speciale lak en een parfumsysteem met twéé flacons) is er in een gelimiteerde oplage van honderd stuks op zowel de Maybach 57, als de verlengde 62 S. Maybach komt ook naar de Am sterdamse AutoRAI begin april. foto CPD Maybach in Zeppelin-uitvoering hij weegt 1495 kg), maar er is ook een 2,2-liter met 150 of zelfs 177 pk en die gaat, weten we uit eerdere ervaringen, echt als een speer. Maar de onze had een keurig B- label, de snellere jongens worden bestraft met C of zelfs D. We hadden het nog niet gehad over hoe zo'n nieuwe Avensis rijdt. Daar kunnen we ook heel kort over zijn: ook echt Toyota, niet opvallend maar gewoon goed. Een mooi compromis tussen com fort en goed weggedrag, waarbij de Wagon (laadruim 509/1575 li ter) zich onder verschillende bela dingen mooi constant gedraagt. De nieuwe Avensis is er vanaf 23.490 euro; de Wagons kosten een mille meer. De vriendelijkst geprijsde diesel komt als Wagon op 29.570 euro en dat is hogelijk concurrerend. De Avensis is een ge duchte concurrent geworden. Een concurrent is de Citroen C5 Tourer, vanwege de gunstige prijs ook bij vele particulieren populair. Wielbasis 2,82 meter; bagage 505-1462 liter; gewicht 1840 kilo. Benzine 1,8 tot 3,0 liter, 125-215 pk; diesel 1,6 tot 2,7 liter, 110-208 pk. Vanaf 27.590 euro, diesel 30.890 eu ro. Plus: ruimte, diesels, keuze veer- systeem. Min: afwerking. Opel, dat graag Duitse rege ringssteun wil öm niet meege sleurd te worden met het wanke lende moederconcern General Mo tors, laat in Genève de stationcar- versie van Auto van het [aar Insig nia voor het publiek debuteren - en ook dit nieuwtje zal op de Au toRAI acte de présence geven. Deze Insignia Sports Tourer zal kort na Le Salon (5-15 maart) ook in de Nederlandse Opel-show- rooms verschijnen, tegelijk met de komst van alweer twee nieuwe motoren: de tweeliter BiTurbodie- sel met CleanTech-verbrandings- systeem (190 pk) en de 'downsi zed' 1,6-liter turbo-benzinemotor die goed is voor 180 pk. Voor de In signia kan dan uit negen motoren worden gekozen. Insignia Sports Tourer Arie Simons: Schimmel in de airco is op te lossen door de airco vijf tot tien minuten voordat je parkeert, uit te zetten. foto Ingrid Bertens Peugeot RC Hybrid 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 71