Tweetakt-geluid is prachtig Ferrari merkt weinig van crisis BBB k^— AutoTeam KLASSIEKER Sjaak Meulmeester over zijn Auto Union DKW 1000S uit 1964 AUTOCRISIS Nieuw model California heeft V8-motor voorin en een opvouwbaar dak €26.995,- Opel gunt iedereen een Opel! PZC Vrijdag 6 maart 2009 5 door Lucas Boot Er zijn mensen die aan Sjaak Meulmeester uit Koudeker- ke vragen waarom hij Audi rijdt. Immers, het vier rin- gen-logo van het merk uit Ingol- stadt prijkt ook op de neus van zijn Auto Union DKW. Dat komt omdat DKW begin jaren dertig fuseerde met Audi, Horch and Wanderer. Samen vormden ze Au to Union. Die ringen staan sym bool voor de viereenheid. Maar goed, terug naar de 1000S van Meulmeester. Zijn auto stamt uit 1964 en is daarmee een van de laatste DKW's ooit gebouwd. Het merk, dat ook bekend staat om zijn motorfietsen, kwam in de ja ren zestig volledig in handen van de Volkswagen Groep, waarna de productie niet veel later werd ge staakt. „Dat maakt het voor een DKW-liefhebber extra speciaal, we tende dat dit een van de laatste exemplaren is", vertelt Meulmees ter. Zijn 1000S wordt gezien als de tegenhanger van de zeer succesvol le Volkswagen Kever waar er mil joenen van zijn verkocht, in tegen stelling tot de ruim 170.000 DKW ïooo's. Wat de Zeeuw zo aanspreekt aan z'n auto zijn de ronde vormen, maar vooral het typerende geluid van de driecilinder tweetakt-mo- tor. „Dat blok zoemt en ratelt. Prachtig vind ik dat. Sommige mensen zeggen dat ik mijn olie moet bijvullen omdat de motor niet goed klinkt. Maar dat hoort bij een tweetakt." Als tiener was Meulmeester actief in de motorsport. Vandaar zijn lief de voor dat type motor. De onmis kenbare sound herinnert hem aan een prachtige anekdote. Meulmees ter: „Mijn neef reed vroeger een DKW. Ik had met hem afgespro ken en zat in het donker te wach ten op een dijk. Ik hoorde in de verte het DKW-geluid. Dat moest 'm zijn." De auto stopte voor zijn neus en zonder na te denken nam Meulmeester plaats op de passa giersstoel. „Ik zat plots bij een on bekende vrouw op schoot. Het was mijn neef helemaal niet, maar iemand anders met een DKW." In 1992 stuitte hij op zijn 1000S, met op de teller zo'n 48.000 kilo meter. Dat is veel voor een twee- taktje. „Het blok is compleet gere viseerd en loopt weer als een zon netje. Laat die volgende 48.000 ki lometer maar komen." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar redactie@pzc.nl De auto van Sjaak Meulmeester is een van de laatste DKW's ooit gebouwd. foto Lex de Meester De California is nieuwend. met zijn metalen klapdak voor het Italiaanse merk heel ver foto GPD 'Merken adverteren meer bij haperende verkopen' Ondanks de malaise in de autobranche hebben de importeurs in 2008 meer uitgegeven aan reclame. Automerken lijken extra te adverteren als de verkopen tegenvallen, denkt onderzoek- en marketingbureau Adfact. De onderzoekers verwachten dat ook dit jaar importeurs meer zullen ad verteren. In 2008 werd 4,6 procent meer aan autoreclame besteed in de Nederlandse media. Ruim een kwart is uitgegeven in het laatste kwartaal. Gemiddeld besteedden autoadverteerders 577 euro per auto, in 2007 was dat nog 527 euro. De vijf grootste autoadverteerders - Toyota, Opel, Volkswagen, Renault en Peugeot - trokken gemiddeld 543 euro reclame geld uit per verkocht model. De verschillen waren groot. De Renault Twingo bijvoorbeeld deed het erg goed en omgerekend gaf Renault per verkochte Twingo 22 euro uit aan reclame. Heel anders lag dat voor Cadillac, een merk van General Mo tors. Elke verkochte Cadillac CTS kostte de importeur 12.900 euro. Het meest verkochte merk in Nederland, Volkwagen, verkocht afgelopen jaar 3905 auto's minder dan in 2007, terwijl zijn reclame-uitgaven ruim 30 procent toenamen. Daardoor stegen de reclame-uitgaven per verkoch te VW van 335 euro in 2007 naar 475 euro in 2008. Autoland verkeert in diepe crisis, maar een merk als Ferrari lijkt daar niet veel last van te hebben. Het pres tigieuze sportwagenmerk kreeg vorig jaar zelfs te ma ken met een verkooprecord. door Peter Lodewijks n totaal werden er bij Ferrari vorig jaar 6587 auto's afgele verd, ruim honderd meer dan in 2007. Zowel de 430 Scuderia als de 12-cilinder-modellen 612 Scaglietti en 599 GTB Fiorano de den het goed. De meeste Ferrari's (ruim een kwart) werden verkocht in de Ver enigde Staten, waar er 1700 naar toe werden verscheept, 366 Ferra ri's waren voor het Midden-Oos ten en Zuid-Afrika en 1089 auto's kregen een nieuwe eigenaar in Azië. Japan is daar de belangrijkste Ferrari-afnemer met 433 auto's. China was goed voor 212 Ferrari's. De verkoop in Oost-Europa steeg met 23 procent en in de rest van Europa bleef de afzet op het ni veau van 2007. In Nederland ver kocht het Italiaanse merk afgelo pen jaar 27 auto's. Ook de merkartikelen met het stei gerende paardje blijven onvermin derd populair. Wereldwijd zagen de 25 officiële Ferrari-winkels hun omzet stijgen met 16 procent. Voor het lopende jaar verwacht Ferrari veel van het nieuwe model California. Deze 'baby-Ferrari' is voor het merk heel vernieuwend. Het is namelijk de eerste Ferrari met een V8-motor vóórin. Tevens de eerste met directe brandstof inspuiting én een automatische versnellingsbak met dubbele kop peling. Het is ook nog eens de eer ste Ferrari met een opvouwbare hardtop (hard dak). Met zo'n Cali fornia koopt men dus een cabrio en een coupé tegelijk. Het oogstrelende raspaard uit Ma- ranello wordt onder de F430 gepo sitioneerd en daarmee, oneerbie dig gezegd, het nieuwe instapmo del. Nogal wat 430-rijders vinden hun bolide té sportief rijden en daar om heeft Ferrari de nieuwe baby wat toegankelijker gemaakt. Om dat de motor voorin zit was er zelfs plaats voor een opklapbare achterbank en dus dat klapdak. De nieuwe Ferrari kost nét iets minder dan 250.000 euro. De eerste exemplaren worden de ze maand bij de Nederlandse dealers verwacht. Een nieuwe naam. een nieuwe auto, een nieuwe uitdaging. Met zijn baanbrekend design en geavanceerde technologie luidt de Insignia een nieuw tijdperk in. De gesculpteerde vormgeving en technische innovaties van deze nieuwe vijfzitter staan symbool voor de toekomst van Opel en nodigen uit tot een sublieme rijervaring. Opel Insignia vanaf OPEL Duitse merken scoren goed Duitsers zijn dol op Duitse mer ken. Dus is het niet raar dat wa gens uit eigen land prima sco ren bij lezersonderzoek van het blad Auto Motor und Sport. Elk jaar houdt het Duitse auto tijdschrift de Best Cars-verkie- zing. Meer dan 92.000 lezers wezen hun favoriete auto's aan in tien categorieën. In drie segmenten won Audi (middenklasse A4, hoge mid denklasse A6 en suv's Q5). Drie andere waren voor Volks wagen (kleine auto's Polo, klei ne middenklasse Golfen be drijfswagens Multivan). Porsche kwam in twee catego rieën als beste uit de bus (sportwagens 911 en 911 Cab rio bij de cabrio's). officieel Opel Dealer voel je v r 1 j Goes Klein Frankrijk 31, (0113) 23 79 23 Bergen op Zoom Krabbendijke Westweg 5, (0113) 502010 Roosendaal Vlissingen Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 46 17 10 Steenbergen Erasmuslaan 6-10, (0164) 27 92 00 Van Beethovenlaan 6, (0165) 57 85 78 Drukkerij 5, (0167) 56 04 44 www.autoteam.nl Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot gemeten volgens richtlijn 692/2008A/EG. Liter/100 km: benzine 7,6-11,6 diesel 5,8-6,8; kms/liter: benzine 13,2 - 8,6 diesel 17,2 -14.7 C02 gr/km: benzine 179 - 272/diesel 154 -179. Prijs is ind. btw, bpm. exd kosten rijkloor maken en verwijderingsbijdrage, leoseprïjs p.m-, o b v operational lease, 60 mnd en 20 000 km p/j, exd btw en brandstof. Vroog de dealer naar de voorwoorden. Wijzigingen voorbehouden. Opel Insignia, Car of the Year 2009

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69