Tweetakt-geluid is prachtig
Ferrari merkt weinig van crisis
BBB k^—
AutoTeam
KLASSIEKER Sjaak Meulmeester over zijn Auto Union DKW 1000S uit 1964
AUTOCRISIS Nieuw model California heeft V8-motor voorin en een opvouwbaar dak
€26.995,-
Opel gunt iedereen
een Opel!
PZC Vrijdag 6 maart 2009 5
door Lucas Boot
Er zijn mensen die aan Sjaak
Meulmeester uit Koudeker-
ke vragen waarom hij Audi
rijdt. Immers, het vier rin-
gen-logo van het merk uit Ingol-
stadt prijkt ook op de neus van
zijn Auto Union DKW. Dat komt
omdat DKW begin jaren dertig
fuseerde met Audi, Horch and
Wanderer. Samen vormden ze Au
to Union. Die ringen staan sym
bool voor de viereenheid.
Maar goed, terug naar de 1000S
van Meulmeester. Zijn auto stamt
uit 1964 en is daarmee een van de
laatste DKW's ooit gebouwd. Het
merk, dat ook bekend staat om
zijn motorfietsen, kwam in de ja
ren zestig volledig in handen van
de Volkswagen Groep, waarna de
productie niet veel later werd ge
staakt. „Dat maakt het voor een
DKW-liefhebber extra speciaal, we
tende dat dit een van de laatste
exemplaren is", vertelt Meulmees
ter. Zijn 1000S wordt gezien als de
tegenhanger van de zeer succesvol
le Volkswagen Kever waar er mil
joenen van zijn verkocht, in tegen
stelling tot de ruim 170.000 DKW
ïooo's.
Wat de Zeeuw zo aanspreekt aan
z'n auto zijn de ronde vormen,
maar vooral het typerende geluid
van de driecilinder tweetakt-mo-
tor. „Dat blok zoemt en ratelt.
Prachtig vind ik dat. Sommige
mensen zeggen dat ik mijn olie
moet bijvullen omdat de motor
niet goed klinkt. Maar dat hoort
bij een tweetakt."
Als tiener was Meulmeester actief
in de motorsport. Vandaar zijn lief
de voor dat type motor. De onmis
kenbare sound herinnert hem aan
een prachtige anekdote. Meulmees
ter: „Mijn neef reed vroeger een
DKW. Ik had met hem afgespro
ken en zat in het donker te wach
ten op een dijk. Ik hoorde in de
verte het DKW-geluid. Dat moest
'm zijn." De auto stopte voor zijn
neus en zonder na te denken nam
Meulmeester plaats op de passa
giersstoel. „Ik zat plots bij een on
bekende vrouw op schoot. Het
was mijn neef helemaal niet, maar
iemand anders met een DKW."
In 1992 stuitte hij op zijn 1000S,
met op de teller zo'n 48.000 kilo
meter. Dat is veel voor een twee-
taktje. „Het blok is compleet gere
viseerd en loopt weer als een zon
netje. Laat die volgende 48.000 ki
lometer maar komen."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar redactie@pzc.nl
De auto van Sjaak Meulmeester is een van de laatste DKW's ooit gebouwd.
foto Lex de Meester
De California is
nieuwend.
met zijn metalen klapdak voor het Italiaanse merk heel ver
foto GPD
'Merken adverteren meer bij haperende verkopen'
Ondanks de malaise in de autobranche hebben de importeurs in 2008
meer uitgegeven aan reclame. Automerken lijken extra te adverteren als
de verkopen tegenvallen, denkt onderzoek- en marketingbureau Adfact.
De onderzoekers verwachten dat ook dit jaar importeurs meer zullen ad
verteren. In 2008 werd 4,6 procent meer aan autoreclame besteed in de
Nederlandse media. Ruim een kwart is uitgegeven in het laatste kwartaal.
Gemiddeld besteedden autoadverteerders 577 euro per auto, in 2007
was dat nog 527 euro. De vijf grootste autoadverteerders - Toyota, Opel,
Volkswagen, Renault en Peugeot - trokken gemiddeld 543 euro reclame
geld uit per verkocht model.
De verschillen waren groot. De Renault Twingo bijvoorbeeld deed het
erg goed en omgerekend gaf Renault per verkochte Twingo 22 euro uit
aan reclame. Heel anders lag dat voor Cadillac, een merk van General Mo
tors. Elke verkochte Cadillac CTS kostte de importeur 12.900 euro.
Het meest verkochte merk in Nederland, Volkwagen, verkocht afgelopen
jaar 3905 auto's minder dan in 2007, terwijl zijn reclame-uitgaven ruim
30 procent toenamen. Daardoor stegen de reclame-uitgaven per verkoch
te VW van 335 euro in 2007 naar 475 euro in 2008.
Autoland verkeert in diepe
crisis, maar een merk als
Ferrari lijkt daar niet veel
last van te hebben. Het pres
tigieuze sportwagenmerk
kreeg vorig jaar zelfs te ma
ken met een verkooprecord.
door Peter Lodewijks
n totaal werden er bij Ferrari
vorig jaar 6587 auto's afgele
verd, ruim honderd meer dan
in 2007. Zowel de 430 Scuderia
als de 12-cilinder-modellen 612
Scaglietti en 599 GTB Fiorano de
den het goed.
De meeste Ferrari's (ruim een
kwart) werden verkocht in de Ver
enigde Staten, waar er 1700 naar
toe werden verscheept, 366 Ferra
ri's waren voor het Midden-Oos
ten en Zuid-Afrika en 1089 auto's
kregen een nieuwe eigenaar in
Azië. Japan is daar de belangrijkste
Ferrari-afnemer met 433 auto's.
China was goed voor 212 Ferrari's.
De verkoop in Oost-Europa steeg
met 23 procent en in de rest van
Europa bleef de afzet op het ni
veau van 2007. In Nederland ver
kocht het Italiaanse merk afgelo
pen jaar 27 auto's.
Ook de merkartikelen met het stei
gerende paardje blijven onvermin
derd populair. Wereldwijd zagen
de 25 officiële Ferrari-winkels hun
omzet stijgen met 16 procent.
Voor het lopende jaar verwacht
Ferrari veel van het nieuwe model
California. Deze 'baby-Ferrari' is
voor het merk heel vernieuwend.
Het is namelijk de eerste Ferrari
met een V8-motor vóórin. Tevens
de eerste met directe brandstof
inspuiting én een automatische
versnellingsbak met dubbele kop
peling. Het is ook nog eens de eer
ste Ferrari met een opvouwbare
hardtop (hard dak). Met zo'n Cali
fornia koopt men dus een cabrio
en een coupé tegelijk.
Het oogstrelende raspaard uit Ma-
ranello wordt onder de F430 gepo
sitioneerd en daarmee, oneerbie
dig gezegd, het nieuwe instapmo
del.
Nogal wat 430-rijders vinden hun
bolide té sportief rijden en daar
om heeft Ferrari de nieuwe baby
wat toegankelijker gemaakt. Om
dat de motor voorin zit was er
zelfs plaats voor een opklapbare
achterbank en dus dat klapdak.
De nieuwe Ferrari kost nét iets
minder dan 250.000 euro.
De eerste exemplaren worden de
ze maand bij de Nederlandse
dealers verwacht.
Een nieuwe naam. een nieuwe auto, een nieuwe uitdaging. Met zijn baanbrekend design en geavanceerde
technologie luidt de Insignia een nieuw tijdperk in. De gesculpteerde vormgeving en technische innovaties van
deze nieuwe vijfzitter staan symbool voor de toekomst van Opel en nodigen uit tot een sublieme rijervaring.
Opel Insignia vanaf
OPEL
Duitse merken scoren goed
Duitsers zijn dol op Duitse mer
ken. Dus is het niet raar dat wa
gens uit eigen land prima sco
ren bij lezersonderzoek van het
blad Auto Motor und Sport.
Elk jaar houdt het Duitse auto
tijdschrift de Best Cars-verkie-
zing. Meer dan 92.000 lezers
wezen hun favoriete auto's aan
in tien categorieën.
In drie segmenten won Audi
(middenklasse A4, hoge mid
denklasse A6 en suv's Q5).
Drie andere waren voor Volks
wagen (kleine auto's Polo, klei
ne middenklasse Golfen be
drijfswagens Multivan).
Porsche kwam in twee catego
rieën als beste uit de bus
(sportwagens 911 en 911 Cab
rio bij de cabrio's).
officieel Opel Dealer
voel je v r 1 j
Goes Klein Frankrijk 31, (0113) 23 79 23 Bergen op Zoom
Krabbendijke Westweg 5, (0113) 502010 Roosendaal
Vlissingen Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 46 17 10 Steenbergen
Erasmuslaan 6-10, (0164) 27 92 00
Van Beethovenlaan 6, (0165) 57 85 78
Drukkerij 5, (0167) 56 04 44
www.autoteam.nl
Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot gemeten volgens richtlijn 692/2008A/EG. Liter/100 km: benzine 7,6-11,6 diesel 5,8-6,8; kms/liter: benzine 13,2 - 8,6 diesel 17,2 -14.7 C02 gr/km: benzine 179 - 272/diesel 154 -179.
Prijs is ind. btw, bpm. exd kosten rijkloor maken en verwijderingsbijdrage, leoseprïjs p.m-, o b v operational lease, 60 mnd en 20 000 km p/j, exd btw en brandstof. Vroog de dealer naar de voorwoorden. Wijzigingen voorbehouden.
Opel Insignia, Car of the Year 2009