Exeo maakt kiezen moeilijk
Zoveel lol heeft u nog nooit
gehad van uw bestelwagen.
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Eric Mostert is omgevingsmanager bij twee aanleg-
projecten van wegen van Rijkswaterstaat, waaron
der de nieuwe N57, en woont in Goes
PREMIERE Seats eerste avontuur in het marktsegment van de hogere middenklasse
Saco Melse, Seat Melse,Vlissingen
Mercedes-Benz
PZC Vrijdag 6 maart 2009 3
In wat voor auto rijd je?
Ik heb geen auto. Iets wat uit geld
gebrek is ontstaan, maar langza
merhand een principiële keuze is
geworden. Het leven van mij en
mijn gezin speelt zich vooral afin
en om Goes. Korte afstanden die
net zo snel op de fiets gaan.
In wat voor auto zou je willen
rijden?
Als geld geen rol speelt, dan kies ik
als gezinswagen een Range Rover
(super charged) of voor mezelf
een Audi R8. Als milieu de be
langrijkste weegfactor is: een
Lexus 460.
Waaraan erger je je in het ver
keer?
Eigenlijk erger ik me zelden of
nooit in het verkeer. Waar ik me
wel aan erger is dat mensen auto
bezit als een levensbehoefte zien.
Gemiddeld is er al meer dan één
auto per gezin. Auto's staan meest
al stil en worden uit gemak veel ge
bruikt voor korte ritten.
Heb je zelf een 'onhebbelijk
heid' in het verkeer?
Ik probeer op lange afstanden de
gemiddelde snelheid zo dicht mo
gelijk richting de 120 te krijgen.
Daardoor rem ik weinig en houd
in bochten zo veel mogelijk snel
heid. Zo'n bocht als bij Bergen op
Zoom, daar geniet ik volop van, de
passagiers niet altijd.
Wat is de hoogste snelheid die
je ooit hebt gereden en waar?
Een tocht van Jeddah naar Al Kho
bar in Saudi Arabië: 1400 km, met
twee tankstops, in 9 uur en 15 mi
nuten. Meer dan de helft van de
route was geen snelweg.
Wanneer heb je voor het laatst
een bekeuring gehad?
In 2006. Ik reed 3 km/uur te hard
in de Westerscheldetunnel.
In hoeveel keer slaagde je voor
het rijbewijs?
De tweede keer.
De weg was plaatselijk opgevroren
en het sneeuwde. Al slippend en
glijdend heb ik de hele route gere
den.
Welke verkeersregel wil je ver
anderen?
Ik zou de maximumsnelheid af
hankelijk willen maken van het
verkeersaanbod.
Wat vind je een lelijke auto?
Amerikaanse personenwagens, het
is geen wonder dat ze slecht verko
pen.
Hoe zou je jezelf als autorijder
willen omschrijven?
Vlot en veilig.
Seat Exeo is een moderne afgeleide van een vroegere Audi A4.
Wanneer je hoort dat een
nieuwe auto gebaseerd is op
een model van een ander
merk dat een paar jaar uit
productie is, dan ligt de ge
dachte 'opgewarmd lijk'
voor de hand. Maar dat is de
Seat Exeo toch weer niet.
door Robbert Keegel
De nieuweling mag dan
technisch gebaseerd zijn
op het vorige model Audi
A4, hij komt fris en mo
dern over. Hij ziet er in ieder geval
aardig uit, zonder die te grote gril
le van zijn zuid-Duitse neven. En
hoewel de basisvorm van de oude
Audi is gehandhaafd, zorgen nieu
we neus en kont ervoor dat alleen
achtjarige jongetjes (de ware auto
kenners) hem als zodanig herken
nen.
Maar dat onderstel dat die Duitse
neven bij het grofvuil hebben ge
zet dan? In de nieuwe architectuur
die Audi nu toepast hangt de mo
tor geen kilometers meer voor de
vooras, hetgeen een te zwaar en
daardoor vervelend onderstuur tot
gevolg had. Bij de Exeo dus wel,
maar de ingenieurs van Seat (stel
lig samen met die van Audi) heb
ben voor de Exeo toch wat kunst
grepen bedacht die dat onvermij
delijke onderstuur binnen aan
vaardbare perken houden. Zeker,
de nieuwe Audi's sturen scherper,
maar het enorme prijsverschil laat
je er vrede mee hebben de boch
ten dan maar wat minder strak
aan te snijden.
De Exeo - voor het eerst hanteert
het merk een niet-geografische
naam, maar we moeten niet raar
opkijken als er straks een Exeo-ur-
banización wordt opgericht - is
Seats eerste avontuur in het markt
segment van de hogere midden
klasse. Onder de huidige conjunc
turele omstandigheden een
hoogst ongelukkige timing, maar
toen ze het project begonnen,
dacht iedereen nog dat het alle
maal niet op kon - en zeker dat de
foto CPD
Spaanse autokoper toe was aan
iets groters van eigen bodem. Of
dat nu nog zo is zal de nabije toe
komst leren, maar de Spaanse au
tomarkt ziet er bepaald niet be
moedigend uit.
Voor de export is natuurlijk de
hoogst vriendelijke prijs hét ver
kooppunt van deze Seat. Hij
wordt er een te duchten concur
rent door voor populaire zaken-
auto's als de Passat van baas VW
zelf de Ford Mondeo en de Fran
sen en )apanners in deze sector.
Maar wie zakelijk rijdend af wil
zien van het 'prestige' van bijvoor
beeld zo'n deftige Passat, zou ook
„Ik denk dat de Seat Exeo het goed gaat
doen op de zakelijke markt, vanwege zijn
aantrekkelijke catalogusprijs. Bovendien is
er nu al veel belangstelling voor de auto.
We hebben zelfs al enkele exemplaren
verkocht."
wel eens het oog kunnen laten val
len op een ander product van een
prijsboksende VW-dochter, de
enorm ruime en technisch be
paald niet misselijke Superb van
Skoda.
Die is dan wel ietsje duurder dan
de 24 mille waarmee de prijslijst
van de Exeo begint, maar biedt
een ongekende zee aan ruimte.
Voor dit bedrag levert Seat de ba-
sis-Exeo met een 1,6-liter van 102
pk. Dieselen is voor zakenrijders
toch nog altijd interessant en dat
kan vanaf 28.195 euro. Voor 305 eu
ro meer kan dat ook met de Su
perb, maar dan heb je VW's pomp-
verstuiverdiesel voorin en niet de
veel modernere tweeliter common-
rail. De Exeo maakt, vanaf dez.e
maand, de keuze er niet makkelij
ker op.
Tot 1.500,- korting bij inruil van uw bestelwagen.
Mercedes-Benz introduceert nu de sloopregeling voor bestelwagens. De regeling omvat een siooppremie
van 1.500,- voor de oudste, meeste vervuilende voertuigen. Maar ook als uw voertuig jonger is dan
10 jaar hebben we een puntgaaf aanbod voor u. Kijk op sloopregeling.nl en ontdek wat uw korting i:
Kom bij ons langs, raad het gewicht van het schrootbiok en maak kans op een mooie prijs,
Maak er werk van.
Van Oeveren-Veryaet
Ster IN MOBILITEIT
Van Oeveren-Vervaet Albert Plesmanweg 2, 4462 GO Goes, Tel 0113 - 21 27 30, www.vanoeveren-vervaet.nl
Het Exeo-interieur ademt wel degelijk een Audi-kwaliteit uit. foto CPD