gatelliseerd en wat
'Wist je dat onderzoek heeft aangetoond dat bij 70 procent van de mensen latent de
angSt leeft dat een Vliegtuig neerstort.' Voormalig huisarts Cees van Ojik
PZC Vrijdag 27 februari 2009 j 9
Groei van Schiphol
Gevaar uit de iucht
Niet alleen vliegtuigpassagiers, ook mensen op de grond kunnen het
slachtoffer zijn van luchtrampen, zoals blijkt uit deze incidenten van de af
gelopen tien jaar.
12 februari 2009: Een passagiersvliegtuig stort neer op een huis in Buffa
lo, in de Amerikaanse staat New York. Daarbij komt, naast de 49 inzitten
den, ook een bewoner om het leven.
15 januari 2009: Een piloot van United Airlines weet wonder boven won
der in hartje New York een noodlanding te maken op de rivier de
Hudson. De bemanning en alle 150 passagiers overleven.
15 april 2008: Een DC-9 glijdt bij een startpoging van de baan van het
vliegveld van de Congolese stad Goma af en boort zich door een muur
een woonwijk in. Veertig mensen komen daar om het leven.
17 juli 2007: Bij een landing in Sao Paulo (Brazilië) stort een vliegtuig op
een woonwijk. De 186 inzittenden en dertien mensen op de grond ko
men om het leven.
6 december 2005: Een militair transportvliegtuig stort neer op een woon
wijk van de Iraanse hoofdstad Teheran. Het aantal slachtoffers van inzit
tenden en mensen op de grond bedraagt in totaal 110.
5 september 2005: Zo'n 200 mensen, waarvan 110 inzittenden, komen
om het leven als een passagiersvliegtuig na de start neerstort in de Indo
nesische stad Medan.
4 mei 2004: 70 inwoners en 80 inzittenden komen om het leven bij het
neerstorten van een vliegtuig in de Nigeriaanse stad Kano.
12 november 2001: Een vliegtuig van American Airlines stort neer in de
wijk Queens in New York. Daarbij komen alle 260 inzittenden en vijf
mensen op de grond om het leven.
25 juli 2000: Een Concorde van Air France op weg naar New York stort
neer op een hotel net buiten Parijs. 113 mensen komen om, waarvan
vier op de grond.
17 juli 2000: Een Boeing 737 stort neer op de Indiase stad Padna. Daar
bij sterven 55 mensen, waarvan vier op de grond.
Na de Bijlmerramp laat ook dit ongeluk zien
dat het niet om een theoretische veiligheids
discussie gaat maar om reële gevaren voor be
woners." De vereniging vraagt de Tweede Ka
mer nog dit jaar te beginnen met het onder
zoek naar de locatie voor een nieuwe luchtha
ven. „Ofwel de luchtvaartambities moeten
worden bijgesteld, ofwel de kans op vliegram
pen in dichtbevolkt gebied zal aanzienlijk toe
nemen."
Drie bedrijven staan onder de aanvliegroute
op enkele honderden meters van het gecrash
te vliegtuig. Een daarvan is van aannemer
Gerrit Markus. Toen de Polderbaan werd aan
gelegd, zagen de bedrijven alle woningen om
hun heen verdwijnen. Gesloopt vanwege de
veiligheidsrisico's. Ook Markus en zijn buren
moesten aanvankelijk weg. Gerrit Markus:
„Per hectare mochten hier maximaal acht
personen werken. Bij ons alleen al werken
dertig mensen. Maar de norm is losgelaten
toen bleek dat verplaatsing te veel geld kost
te. Het schadeschap weigert ons financieel te
compenseren. Ik ben daar hels over. Alle risi
co's worden gebagatelliseerd en wat gebeurt
er: dat ding ploft gewoon neer. Overdag, als
de mensen hier aan het werk zijn. Ik wil weg
van deze onveilige plek. Dan maar via de
rechter."
Het gevaar van neerstortende vliegtuigen
wordt volgens provinciebestuurder Ton
Hooijmaaijers zeker niet onderschat. „Vanuit
het rijk zijn er regels en die zijn de strengste
van Europa en de wereld. Dat verklaart ook
waarom er aan de koppen van de landingsba
nen geen gebouwen staan en op grotere af
stand slechts beperkt gebouwd mag worden.
In dorpen als Zwanenburg mogen geen nieu
we woningen komen. Dat is niet alleen van
wege de herrie, maar ook vanwege de veilig
heid. Ik vind het nu te vroeg om de discussie
over de veiligheidsnormen opnieuw te voe
ren. Laten we eerst het onderzoek naar de
oorzaak van het ongeval afwachten", bepleit
Hooijmaaijers.
Martinus van Denderen (85) kwam 41 jaar ge
leden voor zijn werk in Zwanenburg wonen.
Hij heeft het er naar zijn zin. „Ik had na mijn
pensionering weg kunnen gaan, maar dat
deed ik niet. Als je zo dichtbij het vliegveld
woont, dan weet je dat dit kan gebeuren. Vol
gens mij denken veel Zwanenburgers zo."
Maar de burgemeester hoort andere verha
len. Bert Bruijn: „Mensen komen naar het ge
meentehuis en maken een hoop stennis. Ze
willen weg. En dat zeggen ze hier niet snel.
Ie moet de psychische effecten van een ramp
voor een dorp als dit niet onderschatten."
Schiphol is de grootste luchthaven in Nederland en een van de belangrijkste
van Europa. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaat
schappijen zoals KLM, Martinair, ArkeFly en Transavia.com. Het vliegveld
beschikt over zes start- en landingsbanen.
Q Polderbaan Kaagbaan
Zwanenburgbaan O Aalsmeerbaan
Buitenveldertbaan O Oostbaan
19 september 1916 Start vliegveld Schiphol.
1919 KLM opgericht.
17 mei 1920 Het eerste KLM-vliegtuig landt vanuit Londen op Schiphol.
1927 Eerste stationsgebouw open (terminal). Vanwege de groei van het aantal
passagiers wordt in 1931enin 1936 het gebouw verder uitgebreid.
1938 Schiphol krijgt als tweede luchthaven in Europa een verhard banenstelsel.
1940 -1945 Luftwaffe bombardeert Schiphol, waarna Duitsers Schiphol als
uitvalbasis voor luchtaanvallen op Engeland gebruiken. Geallieerden vernielen
Schiphol. 1944 Duitse Sprengkommando's blazen alles op.
28 juli 1945 Eerste burgervliegtuig na de oorlog landt op Schiphol.
8 oktober 1945 Ministerraad benoemt Schiphol tot 'centrale luchthaven van
Nederland'.
1949 Nieuwe terminal gereed.
26 september 1956 Eerste straalvliegtuig, een Tupolev 104a, landt op Schiphol.
1963 Start bouw Schiphol Centrum.
28 april 1967 Koningin Juliana opent het nieuwe Schiphol.
1975 Terminal wordt uitgebreid, vierde pier wordt in gebruik genomen.
20 december 1978 Opening spoorlijn tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid.
4 juni 1991 Koningin Beatrix opent nieuwe verkeerstoren. G-pier gereed.
10 mei 1993 Terminal West in gebruik genomen.
1995 Schiphol Plaza open.
2003 Opening Polderbaan. Vanaf 1 november wordt het nieuwe vijfbanenstel
sel volledig in gebruik genomen.
2008 De luchthaven heeft 93 pieropstelplaatsen, plus 103 vliegtuigopstel plaat
sen op passagiers-, vracht- en bufferplatformen. Schiphol is de vijfde luchthaven
in Europa voor passagiers en derde voor vracht. Ruim 90 lijndienstmaatschap
pijen zijn actief op Schiphol. Wekelijks vertrekken er bijna 4.000 vluchten naar
ruim 250 bestemmingen wereldwijd.
Passagiersaantallen door de j'aren heen
Aantallen x miljoen
60
Amsterdam
Airport Schiphol
"T"11~~111
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010
infographic. JD bron: Schiphol