Matiz maakt gehakt van Porsche 'Het duurt alleen wat langer' SONKE GETUNED Racedwerg sprint van O naar 100 in 3,7 seconden en van 0 naar 200 in 11 secönden ■■mmmm- Dit Koreaanse bommetje maakt gehakt van sportwagens: de Chevrolet Matiz V8. Het was wel even wennen toen het Koreaanse Daewoo opeens Chevrolet ging heten. Met de dikke, sterke 'yanktanks' nog in gedachten zagen we opeens zo'n minuscule Chevrolet Matiz voorbijzoemen. Het wagentje baalde daar zelf ook van en slaat nu keihard terug. door Peter Lodewijks Chevrolet is goed bezig. Er staat een serie fraaie mo dellen aan te komen die zeker goed zullen aan slaan in Europa. Langzamerhand begint de nieuwe naam te wen nen, al is er nog altijd een Ameri kaanse tak, die nog steeds grote jongens bouwt. Wie kent niet de Corvette en de Camaro? Die zijn de nieuwe gene ratie Chevy's nog altijd de baas wat power en imago betreft. De Belgische firma Fourdin Auto Sport - al jaren betrokken bij de autosportactiviteiten van Chevro let - vond het hoog tijd dat de Ma tiz eens van zich zou laten horen. De kleinste telg uit het Chevro- let-gamma werd opgepompt tot een heuse racebolide die in staat is om alle Corvettes en Camaro's en heel veel andere sportwagens hun plek te wijzen. Fourdin lepelde een Corvette V8 in de motorruim te en verbouwde het wagentje zo danig dat die V8 zijn 550 paarden krachten op een verantwoorde ma nier op het asfalt kwijt kan. De basis is een authentieke Matiz 1.0 en het team van Yves Fourdin stelde zich ten doel om zoveel mo gelijk originele onderdelen te be houden. „Uiteraard moesten we een aantal zaken aanpassen, maar het was voor ons belangrijk dat het een Matiz zou blijven. De bo dem ging eruit en werd vervangen door die van een Camaro. Verder behielden we zo veel mogelijk ori ginele delen van de Matiz: de car rosserie en de lichten zijn bijvoor beeld helemaal authentiek", aldus Fourdin. De super-Matiz doet een staande start in krap elf seconden. Maar dan zit het kanonnetje wel op 200 foto GPD kilometer per uur. Van nul naar 100 kilometer per uur kost hem slechts 3,7-seconden. De giftige Ko- reaan heeft een topsnelheid van 260 kilometer per uur. De Matiz V8 is een wolf in wolfskleren. Het wagentje straalt helemaal uit dat het tot grote dingen in staat is. Het leunt rondom op brede wielen en heeft de nodige spoilers en verste vigingen. Velen dachten dat het project on mogelijk te realiseren was, maar toch slaagde Fourdin erin om de super-Matiz voor elkaar te krijgen. „Het resultaat van je hersens ge bruiken, hartstocht en veel tijd. We deden het zonder ingenieurs en computers, maar als een hechte groep vrienden met veel passie voor de autosport. De auto is dan ook na meer dan 1500 uur werk ab soluut top", zegt Fourdin. VRAAG VAN DE WEEK Wordt mijn motor warm als 'ie stationair draait? Anneke Stols uit Halsteren mailde ons deze vraag: Kan ik de motor van mijn auto in de winter opwarmen door hem stationair te laten draaien De ene monteur zegt dat het helpt, de andere roept weer het tegenoverge stelde omdat de olie niet zou 'rond draaien' en alleen de lucht warm wordt. Wat is nou juist? Ludy Zegeren, APK-keurmeester van Autobedrijf J.W. De Voogd uit Vlissingen geeft tekst en uit leg. door Lucas Boot Ludy Zegeren: „Het antwoord op deze vraag is simpel: na tuurlijk kun je de motor op warmen door hem stationair te la ten lopen. Die uitleg over dat de olie niet ronddraait en alleen de lucht warm wordt, is absoluut een broodjeaapverhaal! Want als de motor loopt, ontstaat er gewoon oliedruk, dus draait de olie wel de gelijk rond. Als je de auto statio nair laat lopen, duurt het wel wat langer voordat de motor goed warm is. Scheelt misschien een paar minuutjes." „Het maakt overigens niet uit of het een benzinemotor of een die- selblok is. Beter start je de auto en rijd je er rustig mee rond totdat de olie op temperatuur is." „Je moet een koude motor natuur lijk niet meteen in het rood jagen. Dan kan de boel beschadigen, want koude olie is dik en daardoor verloopt de smering in het motor blok stukken minder goed in ver gelijking met warme, dunnere olie." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl PZC Vrijdag 27 februari 2009 7 KORT Fiat 500 is ook als cabriolet leverbaar De autosalon van Genève wordt dit jaar weer een feest' van nieuwtjes, al is de stemming in de autowereld uitermate som ber. Vrolijk in ieder geval is de cab- rioversie van die leuke Fiat 500. De 500C heeft een stoffen kap en is leverbaar met dezelfde motoren als de dichte versie (i,2-l en 1,4-1 benzine of 1,3-1 diesel - en later vast nog wel een potentere Abarth) en met handbak of Dualo? gic-automaat. Standaard is een stop8cgo systeem hetgeen hem in alle gevallen een A-label oplevert. Hij wordt nog dit voorjaar lever baar in ivoorwit, knalrood of zwart. De prijs is nog niet bekend. Stoere Saab 9-3 in versie 4x4 of blufsuv Saab, dat wellicht poogt zich los te maken uit het wankelende General Motors, toont in Genève een stoere uitvoering van de 9-3, die met vierwielaandrijving lever baar wordt (in september), maar ook als blufsuv met alleen voor wielaandrijving. De 9-3X krijgt een tweeliter benzinemotor (naar wens geschikt voor E85) of een 1,9-1 diesel. Alle versies zijn uitge rust met extra bescherming voor bumpers en onderzijde, terwijl ook zwarte dakdragers standaard bijdragen aan het ruige karakter van deze verder zeer beschaafde Zweed. Hij zal ook op de AutoRAl verschijnen. De prijzen van de Saab 9-3X zijn nog niet bekend. Toyota geeft RAV4 verjongingskuur Toyota benut Genève onder meer om hun nieuwe stads-SUV Urban Cruiser te pre senteren, maar laat er ook zien dat hun SUV RAV4 een verjongings kuur heeft ondergaan. Uiterlijk en interieur werden wat opgefrist, maar belangrijker zijn nieuwe mo toren, waarvan de benzinegebrui kers een groen C-label krijgen. Ook de nieuwe RAV4 is weer als 4x4 of blufsuv te koop, naar keuze met een zesbak of een moderne CVT-automaat. De dieselversie heeft uiteraard standaard een roet- filter. De nieuwe RAV4 is er vanaf 26.990 euro voor een 2WD, 4WD vanaf 30.325 euro. Dieselen kan vanaf 34.165 euro. Alleen in Euro pa werden al meer dan een mil joen RAV4's verkocht. H Ludy Zegeren: „Natuurlijk kun je de motor opwarmen door hem stationair te laten lopen." foto Lex de Meester TMJTOBEDRI. Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! Industriestraat 8-10 4402 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autosonke.nl vuuu uu.autosonke.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85