BlueHybrid rijdt als gewone S400
'Een nostalgisch gevoel'
STANDAARD HEEL COOL
forzA,!
PZC Vrijdag 27 februari 2009 5
KLASSIEKER Henk van Wijngaarden over zijn Nash 420 uit 1928
PREMIÈRE Ook Mercedes-Benz moet nu in elektromotoren geloven
Net als de meeste andere
Europese autofabrikanten
zag Mercedes-Benz aanvan
kelijk weinig in de hybride
techniek. Maar als je nog
een paar auto's op de
Amerikaanse markt wilt
verkopen, moet je er wel
aan geloven, ook als je er
zelf niet in gelooft.
door Robbert Keegel
We konden we onlangs
een paar uurtjes rij
den met de S400 Blue
Hybrid, een verder
normale S-Klasse die extra is uitge
rust met de kenmerken van een
hybride auto: een elektromotor,
een set extra accu's en een' elektro
nische regeldoos om het hele sys
teem te beheren. Met speciale aan
dacht voor de lithium-ion accu's,
die nu eenmaal goed in de gaten
gehouden moeten worden aange
zien de kans op oververhitting en
vervolgens brand en/of explosie
verre van denkbeeldig is.
We hadden vorig jaar op een
Spaans circuitje al eens kort ken
nisgemaakt met deze BlueHybrid,
maar hem door het gewone ver
keer rijden is toch wat anders. Met
een oproepbaar diagram in de cen
trale klok kun je in de gaten hou
den wat de techniek aan het doen
is. Assisteert de elektromotor bij
het accelereren (waardoor de S400
zich gedraagt als een S500), of wor
den de accu's juist bijgeladen,
waardoor er een reserve wordt op
gebouwd voor een volgende in-
springbeurt. Het is gelukkig een
eenvoudig instrument, echt een
verademing na de poppenkast in
de Toyota Prius en de Honda In
sight. De hybride techniek ren
deert vooral in stadsverkeer, bij
veelvuldig optrekken en afrem-
men, waarbij elektriciteit wordt ge
regenereerd. De S400 heeft boven
dien stop go, maar rijden op al
leen de elektromotor doet-ie niet.
door Lucas Boot
T e hebt oldtimers en je hebt old-
I timers. De Nash 420 van Henk
van Wijngaarden uit Breda mag
met recht een échte oldtimer wor
den genoemd. Zijn rijdende mu
seumstuk - compleet met houten
carrosserie en dito spaakwielen -
stamt namelijk uit 1928 en is daar
mee de oudste auto tot nu toe die
in deze rubriek de revue is gepas
seerd.
Voor wie nog nooit van het merk
Nash gehoord heeft - en dat kan
heel goed - een korte les geschie
denis. We schrijven 1916. Charles
W. Nash, voormalig topman van
het Amerikaanse General Motors
(GM), heeft zojuist zijn functie bij
GM neergelegd en maakt plannen
om een auto onder zijn eigen
naam te bouwen. Nash neemt ver
volgens een autofabrikant over en
verandert de naam in Nash Mo
tors. Het bedrijf richt zich op be
taalbare middenklassers en dat
blijkt decennia lang een succe
snummer te zijn.
Na een aantal fusies houdt het
merk in 1957 op te bestaan.
Goed, terug naar 2009. Naar Van
Wijngaarden. Waarom zo'n auto?
Van Wijngaarden: „Ik weet nog
goed dat vrienden van mijn
ouders in vergelijkbare modellen
van andere merken, zoals Buick en
Chevrolet, bij ons op bezoek kwa
men. Als kind vond ik dat al intri
gerende auto's. Bovendien reed
mijn vader een A-Ford, een verge
lijkbaar type." Van Wijngaarden
ging aanvankelijk op zoek naar
zo'n Ford, maar stuitte uiteindelijk
op deze Nash. „Ik heb de originele
papieren nog waar de nieuwprijs
r^r^Bl O 1 1 T" /N yy% PEARYWEG 17a, INDUSTRIEWEG 19, PRODUCTIESTRAAT 4,
III I II II I f ■■■■■■■■■lil 4462 ES GOES 4382 NA VLISSINGEN 4538 BX TERNEUZEN
(■I I 1/ V*4 V>>4. W 111 JL I WC. TEL. 0113 - 27 57 57 TEL. 0118 - 41 77 36 TEL. 0115 - 56 16 28
op staat. Deze auto kostte in 1928
1255 dollar. Toch een flink bedrag
voor die tijd. Maar dit was dan
ook een luxe auto. In tegenstelling
tot de A- Ford bijvoorbeeld, ligt er
een zescilinder motor in, in plaats
van een viercilinder."
Het blok van de 420 levert 52 pk,
genoeg vermogen om een topsnel
heid van 80 km/h aan te tikken.
Van Wijngaarden: „Die snelheid
haalt hij eigenlijk redelijk gemakke
lijk. Je moet met deze auto dan
wel ontzettend alert zijn. Er zitten
trommelremmen op en die rem
men niet zo best. Maar dat draagt
juist bij aan het nostalgische ge
voel dat deze Nash oproept. Dat
vind ik er zo mooi aan."
Hebt u ook een bijzondere auto? De Nash 420 van Henk van Wijngaarden kostte in 1928 1255 dollar.
Mail dan naar redactie@pzc.nl foto Ramon Mangold
Als je het display wegklikt, merk
je eigenlijk helemaal niet dat er hy
bride techniek aan boord is - en zo
hoort het Ook - want alles wordt
gladgestreken door de voortreffelij
ke zeventraps automaat.
Aangezien de S400 BlueHybrid
maar 75 kilogram zwaarder is dan
een gewone S400, is het grootste
bezwaar van de hybride goeddeels
onderdrukt. Het is immers natuur
kundig een gruwel gewicht toe te
voegen om een auto zuiniger te
maken.
Hoeveel deze BlueHybrid precies
zal kosten, wanneer hij in juni op
de markt komt is, vanwege in
vloed van slurptax en zo, nog niet
bekend. „Tussen de S350 en de
S450", zegt de woordvoerder van
Mercedes. Dus tussen de 99 en 116
mille.
Ook al is het gemiddelde verbruik
van de S400 BlueHybrid slechts
7,9 liter (daardoor een van de wei
nige auto's in dit segment met een
B-label), terugverdienen op de
brandstofrekening doe je dat niet
gauw, zeker niet als je vaak laat
zien dat-ie in 7,9 seconden naar de
honderd sprint. Hij produceert
190 gram koolzuurgas per kilome
ter.
In de Mercedes S400 BlueHybrid merk je helemaal niet dat er hybride techniek aan boord is, want alles wordt glad
gestreken door de voortreffelijke zeventraps automaat. foto CPD
DE PANDA EDIZI0NE C00L
DE PANDA EDIZI0NE C00L.
3 JAAR LANG 0% RENTE 3 JAAR GARANTIE.
TOTAAL VOORDEEL TOT 2.000,-.
Er is al een Panda Edizione Cool vanaf 9.395,-.
Gem. brandstofverbruik: 5,0 - 6,6 1/100 km (1op 15,2 - 20,0).
CO2:113 - 155 gr/km.
Pnjs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Max. kredietbedrag: 5.000,-. FGA Capital Netherlands B.V. is kredietgever en werkt onder Wft vergunning
nummer 12013694 als aanbieder van consumentenfinancieringen. Een prospectus is beschikbaar op www.fiatfinancialsolutions.nl. Toetsing bij BKR te Tiel. Vraag naar de exacte voorwaarden.
De actie is geldig t/m 31 maart 2009.