Een varken op
de brommer
kinderen met waterbuffels in het water van de Mekongdelta, loempia's,
rijstvelden: allemaal typisch Vietnam. Maar vooral de eindeloze
brommerstroom bleef tot ver na terugkomst op het net- én trommelvlies van
Jan Willem Veenhof staan.
J brommers die tegelijk, en
m reizen@wegener.nl reizen
sn=^ 024-3650360 pZC
Zaterdag 14 februari 2009
Van links naar rechts: Marktwaar in het centrum van Hanoi. Zelfs een koelkast wordt op de brommer vervoerd. Een ijzerwinkel op twee wielen.
foto's Jan Willem Veenhof
CHINA 111 ^et te kUnnen gel°"
kgg ven, moet je het ge-
Hanoi i&k--. dl zien en gehoord heb-
f P ben. Het monotone
laos f geluid van duizenden
door elkaar heen, door de Vietname-
vietnam se steden rijden. Dat geluid lijkt op een
Thailand zwerm zoemende bijen. Of op een squa-
y dron stationair vliegende bommenwer
pers, ver weg nog, maar voortdurend
dreigend aanwezig. Of op een enorme,
|&po Chi Minhstad J stadsoverkoepelende airconditioning,
tó. (Saigon) f2* die op een gegeven moment tot vanzelf-
jUQl*» f sprekend omgevingsgeluid behoort.
Maar dat is nog maar het geluid. Ga op een
hoek van een straat staanen je ziet de bonte
jjjjj verzameling gemotoriseerde tweewielers aan je
HfS °°g voorbijtrekken. Volgepakt met van alles en
nog wat. Met mensen, eenden, jonge buffels, var-
y i'kens, kokosnoten, pvc-buizen, glazen wanden, krat-
4ten Heinekenbier en wasmachines. Je moet soms
goed kijken om de brommer nog te ontdekken.
jj ,,-2 Eén reden voor de onvoorstelbare hoeveelheid goe-
mMË deren en levende wezens die op de brommers ver-
I Üm voerd worden, is, zoals fotograaf Hans Kemp in
jyBzijn fotoboek Bikes of Burden liet zien, de voorlief-
de van Vietnamezen voor vers voedsel.
Koelkasten of diepvriezers zijn in dit land nog een
luxe, vrachtwagens komen maar moeilijk door de
IjpgpjÈfjg verkeerscongestie die altijd aanwezig lijkt te zijn.
Om snelle en verse aanvoer te garanderen, is de
brommer ideaal. Dat een brommer niet meer is
dan een zadel op wielen, vormt daarbij geen belet-
WÊËÊm sel net zoveel mee te nemen als met een auto.
■Kgs! Valt er even niks te vervoeren? Dan is de brommer
een meubelstuk op straat, waarop je zit te kijken,
te bellen of de krant te lezen. Of je gaat een stukje
rijden. Flaneren gebeurt in Hanoi op twee wielen.
I^HHl Er is nóg een reden voor de uitdijende zoemende
massa, zegt gids Le Nguyen Long (26, eerste scoo
ter op z'n 21e). „Een Vietnamees is ontzettend
trots op z'n scooter. Die staat vaak midden in de
Ê>raplpi woonkamer geparkeerd. Als je bij een Vietnamees
Ijplllll gezin op bezoek gaat, kun je geen mooier compli-
1111111® ment maken dan: 'Wat een mooie motorbike staat
f yS er in uw huis'."
Enkele jaren geleden introduceerde Honda in Viet
nam het betaalbare model Honda Dream, zegt
1 i Long. „Sindsdien is de droom van veel Vietname
zen letterlijk en figuurlijk vervuld."
M Maar luxe went snel. Nu willen de mensen een au
to, zegt Long. Hij is zelf al aan het sparen.
CAMBODJA
Vietnam is de laatste jaren steeds populairder ge
worden als vakantie- en reisbestemming. Tiental
len grote en kleine reisorganisaties en toeropera-
tors bieden reizen in verschillende prijscatego
rieën aan. Een handige website om je te oriënte
ren op een reis naar Vietnam is
http://vietnam.startpagina.nl/
Meer informatie over het boek Bikes of Burden
van fotograaf Hans Kemp op www.bikes-of-bur-
den.com Het boek is ook verkrijgbaar in de boek
handel.
Een brommerlandschap va naf een
dakterras in Hanoi.
foto jan Willem Veenhof
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl