'Elke keer duiken
spectrum 2
IT
ONTPOLDEREN
ONTPOLDEREN
Tijdpad natuurherstel
Westerschelde
scenaiio ti
scenario 1:
PZC
Zaterdag 14 februari 2009
Februari/maart:
kabinet neemt
conclusies
rapport
commissie
N ij pels over.
De Lange Termijnvisie voor het Scheldebekken
in 2030 wordt vastgesteld door de parlementen
van Nederland en Vlaanderen. Daarin staan
'streefbeelden' voor veiligheid, toegankelijkheid
en natuurlijkheid. Voor een totaalherstel van de
rivier is 1500 tot 3000 hectare nieuwe natuur
nodig.
Als eerste uitwerking verschijnt de Ontwikke-
lingsschets Scheldebekken 2010, met onder
meer een derde verruiming van de vaargeul en
600 hectare natuurherstel door onder meer
ontpolderen van de Hedwigepolder en
uitbreiding Zwin. De Tweede Kamer stemt in
met de schets.
In het Memorandum van Den Haag maken de
regeringen afspraken over gezamenlijke
uitwerking van de Ontwikkelingsschets,
uitmondend - eind 2005 - in een Verdrag.
Provinciale Staten van Zeeland tekenen een
overkomst met de minister van Landbouw en
Natuur over uitvoering van de 600 hectare
natuurherstel; de provincie gaat de regie
voeren. Uitgangspunt is vrijwillige grondver
werving.
Na onderzoek komen - naast de Hedwigepol
der-vijf polders in de Zak van Zuid-Beveland
en Oost-Zeeuws-Vlaanderen in aanmerking
voorestuariene natuur.
Als gevolg van aanzwellende protesten tegen
ontpoldering, stelt de provincie de commissie
Maljers in om alternatieven te zoeken. Eind
2006 reikt de commissie een aantal andere
oplossingen aan, die niet haalbaar blijken te
zijn.
De Tweede Kamer neemt een motie Van der
Staaij aan tegen onvrijwillige verwerving van
landbouwgrond voor ontpolderen.
De minister van LNV antwoordt (in 2007) dat
onteigening mogelijk moet blijven en
U daartoe blijft de Rijksprojectenprocedure van
kracht.
De provincie probeert tevergeefs met
belangenorganisaties een Zeeuws akkoord
te sluiten over 300 hectare natuurherstel in
het middengebied van de Westerschelde;
de uitgangspunten zijn wel basis voor
verdere uitwerking in het Spoorboekje voor
het Middengebied.
De Tweede Kamer dringt via een motie
Koppejan aan op uitstel van de projecten
Hedwigepolder en uitbreiding Zwin.
De Tweede Kamer neemt het Scheldeverdrag
eind 2007 aan en spreekt via een motie
Koppejan uit dat een commissie alternatie
ven voor ontpoldering moet ondèrzoeken.
De minister van LNV stelt de commissie Nijpels
in, die op aandrang van de Eerste Kamer een
ruime opdracht krijgt en ook buiten de
Westerschelde naar alternatieven mag zoeken.
De Eerste Kamer neemt half 2008 zonder
wijzigingen het Scheldeverdrag aan. Vlaanderen
begint met de uitvoering door onteigening van
de Prosperpolder en het Vlaamse stukje van de
Hedwigepolder; in het najaar start de derde
verdieping.
De commissie Nijpels stelt vast, na beoordeling
van 78 suggesties en ideeën, dat er geen
alternatieven zijn voor de Hedwigepolder;
ontpolderen daar wordt de best denkbare
maatregel genoemd.
De Tweede Kamercommissies Verkeer en
Waterstaat en LNV houden 19 februari een
hoorzitting.
door Rinus Antonisse
Opgewekt trekt Ed Nijpels donder
dag naar het Haagse Binnenhof
De vaste commissies van Verkeer
en Waterstaat en Landbouw, Na
tuur en Voedselkwaliteit wijden een hoorzit
ting aan het advies van 'zijn' commissie Na
tuurherstel Westerschelde. De in politiek en
bestuur gepokt en gemazelde Nijpels treedt de
Kamerleden met een gevoel van 'goed gedaan
jochie' tegemoet. Hij vindt dat de commissie
een rapport heeft geproduceerd dat staat als
een huis, beter nog: als een kasteel.
Korte inhoud van het rapport Wennen aan de
Westerschelde: de commissie stelt vast dat ont
polderen van de Hertogin Hedwigepolder de
best denkbare maatregel is voor 300 hectare
natuurherstel. Er zijn weliswaar alternatieven,
maar die zijn slechter en duurder. Ook het af
graven van het Verdronken Land van Saeftin-
ge scoort ten opzichte van de Hedwigepolder
een dikke onvoldoende. Volgens Nijpels is het
plan hiervoor van stichting De Levende Delta
en boerenorganisatie ZLTO 'juridisch en we
tenschappelijk broddelwerk'. Hij zegt dat alle
feiten over het natuurherstel nu wel helder op
tafel liggen. „Ik heb van bijna niemand, buiten
een enkel Kamerlid, gehoord dat ze,vragen
hebben over ons advies." Is de hoorzitting van
de Kamercommissies dan tijdverspilling? Nijp
els, ooit zelf volksvertegenwoordiger voor de
WD, stelt zich diplomatiek op. „Het is altijd
goed als de Kamer zich nader laat informeren
en ik ben ook altijd bereid de Kamer van nog
meer informatie te voorzien. Als het moet reis
ik nog drie keer naar Den Haag."
Hij heeft de indruk dat de emoties en onrust
die onder Zeeuwen leven over ontpoldering,
duidelijk de Tweede Kamer hebben bereikt.
„De argumenten van de bevolking zijn kenne
lijk zwaarwegend."
De commissievoorzitter begrijpt daarom wel
dat de Kamer de hoorzitting belegt. „Toen we
als commissie aan het werk waren, was al dui
delijk dat de Kamer een hoorzitting zou hou
den. Ik ben dus niks verbaasd."
Inmiddels heeft zijn commissie minister
Gerda Verburg van LNV (CDA) nog een
nadere visie gestuurd over het idee om
Saeftinge te verlagen. Samen met onderzoeks-
19 februari: hoorzitting Tweede Kamer
over advies commissie natuurherstel
Westerschelde.
Februari/maart: kabinet neemt
conclusies commissie Nijpels niet
over en besluit tot onderzoek
naar aanpak Saeftinge; ontpolde
ren Hedwigepolder wordt
geparkeerd of kabinet haalt
streep door ontpolderen en
onteigenen landbouwgrond voor
natuurherstel. Mogelijkheid is
ook keus voor een ander
alternatief.
V,
19 februari: hoorzitting vaste Kamer
commissies voor Verkeer en Waterstaat
en Landbouw en Natuur over advies
commissie natuurherstel Westerschelde
(commissie Nijpels).