Balkenende
predikt kalmte
Ontslaggolf mkb
'Een politieagent op elke bus
laten meerijden kan niet'
Kamer blij verrast met
prijs van Saab-toestel
-
4 I Zaterdag 14 februari 2009 PZC
Nederlandse economie
verkeert al sinds
april in recessie.
DEN HAAG - De Nederlandse econo
mie is officieel in een recessie be
land maar kan nog wel tegen een
stootje. Hierdoor heeft het kabinet
extra tijd om maatregelen te ne
men. Dat zei premier Jan Peter Bal
kenende gisteren in een reactie op
cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Daaruit
blijkt dat de economie sinds april
vorig jaar in een recessie verkeert.
In het vierde kwartaal van 2008 is
de economie met 0,9 procent ge
krompen en ook in het tweede en
derde kwartaal was sprake van lich
te krimp.
In de eurozone was er een gemid
delde krimp van 1,5 procent. Duits
land spant de kroon met 2,1 pro
cent, in Frankrijk is de economie
met 1,2 procent gekrompen.
Volgens Balkenende laten de
CBS-cijfers 'aan duidelijkheid
niets te wensen over'. Over de ra
mingen van het Centraal Planbu
reau, die dinsdag verschijnen,
waarschuwde de premier dat die
'evenmin rooskleurig' zullen zijn.
Het kabinet zoekt naar oplossin
gen waarmee het de werkgelegen
heid op peil houdt én zorgt dat de
overheidsfinanciën gezond blijven.
„Ik ben er van overtuigd dat we
dat aankunnen, al zitten we voor
lopig in zwaar weer".
Volgens minister Wouter Bos van
Financiën heeft Nederland ten op
zichte van andere landen het voor
deel dat er buffers zijn: veel vacatu
res, een lage werkloosheid en veel
export. Daardoor kan het kabinet
volgens hem meer tijd nemen om
na te denken over maatregelen.
Balkenende wilde niet ingaan de
berichten dat het kabinet kampt
met enorme tegenvallers. Volgens
de afspraken in het regeerakkoord
zou een recordbezuiniging nodig
zijn die kan oplopen tot 32 miljard
euro. Binnen de coalitie lijkt alleen
het CDA geneigd de broekriem zo
strak aan te halen. Vanaf volgende
week zal het kabinet vaak bij el
kaar komen om economische her
stelplannen te bespreken.
UNKÖPING - Leden van de Tweede
Kamer zijn gisteren in Zweden
aangenaam verrast door de prijs
die Saab vraagt voor het leveren
van de Grippen, de opvolger van
het gevechtsvliegtuig F-16. Zij
gaan nog naar de Amerikaanse fa
briek Lockheed Martin, de groot
ste kanshebber met de JSF.
„We moeten beide aanbiedingen
PETER
naast elkaar leggen", zegt PvdA-Ka-
merlid Eijsink. CDA'er Knops
noemt het aanbod van de Zweden
interessant, maar voegt eraan toe
dat een finale conclusie nog niet te
trekken is. Saab heeft een vaste
prijs genoemd voor het leveren
van 85 toestellen en is bereid zich
vast te leggen op de kosten van
het toestel gedurende dertig jaar.
Nu het economisch tegenzit
zetten veel bedrijven
mensen op straat. Grote
bedrijven trekken met hun
massa-ontslagen de
aandacht. Maar ondertussen
voltrekt zich in het midden-
en kleinbedrijf in alle stilte
een nog veel ingrijpendere
saneringsgolf.
door Berrit de Lange
De telefoon staat al we
kenlang roodgloeiend
bij Arbeidsrechter.nl.
Het aantal telefoontjes
van mensen die hun baan verlie
zen, is de afgelopen tijd met zeker
de helft toegenomen. „Ik sprak net
nog een man die voordat de kre
dietcrisis toesloeg, zijn vaste baan
had verruild voor een tijdelijk con
tract bij een nieuwe werkgever.
Dat wordt nu niet verlengd", zegt
arbeidsjurist Ulli Hoogland.
Veel mensen die de advieslijn bel
len, zijn verrast door de hoge snel
heid waarmee de crisis zich vol
trekt, merkt Hoogland. „Nog geen
jaar geleden was de arbeidsmarkt
immers zo oververhit dat ze er vei
lig van uit gingen dat er bij de
nieuwe baas ook wel een vast con
tract in zou zitten. En zo niet, dan
konden ze even gemakkelijk weer
ergens anders aan de slag. Die
mensen staan nu met hun rug te
gen de muur." En dan is de weg
naar Ontslag.nl of Arbeidsrech-
ter.nl snel gevonden. De ontslagad
viseurs komen momenteel dan
ook om in het werk.
„We krijgen vooral individuele ge
vallen van ontslag voorgelegd", ver
telt arbeidsrechtadvocaat Maarten
van Gelderen van Ontslag.nl. „Dan
gaat het niet om de mensen die bij
grote jongens als Corus of Philips
op straat komen staan, maar voor
al om werknemers van de kleinere
of middelgrote bedrijven. Zij wor
den vaak niet in de rug gesteund
door een sociaal plan, dat in over
leg met de vakbonden aan alle kan
ten is dichtgetimmerd. Deze men
sen moeten voor zichzelf opko
men."
In de luwte van de stroom aan pu
bliciteit over massaontslagen bij
grote bedrijven, slaat de crisis in
het midden- en kleinbedrijf (mkb)
diepe kraters. Iedere dag is het
raak: autodealers sluiten hun deu
ren, bouwprojecten worden stilge
legd, notarissen en architecten lui
den de noodklok en hypotheekad
viseurs en makelaars zien hun
klandizie drastisch opdrogen. Vaak
zien werkgevers dan nog maar één
uitweg: snijden in het personeels
bestand.
Een paar man minder levert een
kleine onderneming al gauw een
grote besparing op. MKB Neder
land verwacht dat dit jaar veertig
duizend fulltimebanen verloren
gaan, in 2010 zal dat aantal zelfs
verdubbelen tot tachtigduizend.
Daarmee krijgt het mkb naar ver
wachting verreweg de hardste klap
pen door de crisis.
Zo ziet het leven van Tom en Ma-
non, twee dertigers uit Utrecht die
pas een zoontje hebben gekregen,
er plots een stuk minder rooskleu
rig uit. Ze werken allebei in een
creatief beroep. „Manon heeft net
te horen gekregen dat ze haar baan
kwijt is en in mijn bedrijf gaat het
uev£ schat, ik beaJ öeén homo. ik 3&J G7>y
Leon Ververs bekijkt
maatregelen tegen
geweld in de bus.
ARNHEM - Ze worden geslagen, be
spuugd, bedreigd en beroofd. Er
gaat geen dag voorbij of een bus
chauffeur wordt het slachtoffer
van geweld. Om daaraan een eind
te maken, hebben politie, busbe
drijven, gemeenten en het open
baar ministerie (OM) besloten nau
wer samen te werken in vier poli
tieregio's in Brabant en Zuid-Hol
land. Landelijk contactpersoon
openbaar vervoer wordt de Gelder
se districtschef Leon Ververs (48).
Wat is het eerste wat u gaat doen
„We moeten allereerst de registra
tie van incidenten verbeteren. Die
verschilt nu nog per korps. Daar
door hebben we geen goed beeld.
Een goede registratie is ook nodig
voor de aanpak. Pas als er een
goed beeld is kan het OM hogere
straffen eisen."
Maar wat doet u voor de chauf
feurs? Uit onderzoek blijkt dat één
op de tien het afgelopen jaar te
maken had met geweld.
„Ik ken dat onderzoek en het zijn
vreselijke cijfers. Wat mij betreft is
er niet één oplossing. De komende
weken ga ik samen met de busbe
drijven en gemeenten mogelijke
maatregelen tegen het licht hou
den. Je moet dan denken aan het
trainen van chauffeurs in het om
gaan met agressieve reizigers, maar
ook aan technische hulpmiddelen,
zoals camera's of een alarmknop.
De busbedrijven kondigden vorige
week al de inzet aan van under
coveragenten in bussen en onopval
lende volgauto's. Is dat reëel?
„Ik vind dat voorbarig. Misschien
dat de politie dat incidenteel kan
doen. Als je weet dat je veertig
'Het behoort
vanzelfsprekend te zijn dat
je een medeburger helpt'
dronken lieden moet vervoeren,
kan ik me voorstellen dat de poli
tie bijspringt. Maar we kunnen
niet op elke bus een agent mee la
ten reizen. Dat soort maatregelen
is bovendien gericht op de aanpak
na een incident. Onze belangrijk
ste opdracht is te zorgen dat dit
soort zaken zich niet meer voor
doet. Het vergt vooral een verande
ring in attitude. Het moet klip en.
klaar zijn: van buschauffeurs blijf
je af"
Hoe komt het dat zich zoveel ge
weld voordoet in het openbaar ver
voer?
„Dat is een mooi onderwerp voor
nader onderzoek. Dat zullen we
dan ook gaan doen. Uit eigen erva
ring weet ik dat er niet zelden
drank in het spel is. Verder betrek
ken we gemeenten hier niet voor
niets bij. Agressie en geweld ont
staat soms ook door verveling. Je
zou als gemeente bijvoorbeeld
eens kunnen kijken naar de sprei
ding van uitgaansgelegenheden."
U bent nu pas door de Raad van
Hoofdcommissarissen aangesteld.
Heeft de politie het probleem niet
te lang onderschat?
„Dit soort geweld is niet een pro
bleem van de politie, maar van de
hele maatschappij. In het Verenigd
Koninkrijk zie je dat buschauffeurs
op een voetstuk staan. Daar leeft
het gevoel: die chaufféur is er voor
ons, daar hebben we wat aan en
die val je zeker niet lastig. Ik vind
het te makkelijk alleen naar de po
litie te wijzen. Burgers kunnen
zelf ook iets doen. Ik snap heel
goed dat mensen soms niet dur
ven. Maar passagiers hebben alle
maal een mobieltje, waarmee ze
de politie kunnen bellen. Het be
hoort vanzelfsprekend te zijn dat
je een medeburger in nood helpt."