Volwassen kinderdesign
31 wonen
Gratis
m
waardebepaling
voor uw woning?
S
'Een woning
vol Gispen'
wonen@wegener.nl
024-3650509
PZC
Zaterdag 18 oktober 2008
De tijd dat meubels en accessoires voor kinderen in zachte kleurtjes en met veel ballonnen en
beertjes uitgerust moesten worden, is voorbij. De meeste grote-mensen-merken maken nu ook
stijlvolle collecties voor de kleinsten. Kinderdesign misstaat niet meer in de woonkamer,
door Renske'Schriemer
0113 227788
www.kuubrnakelaars.nl
Dat je in gefotografeer
de huiskamers in de
woonbladen nooit
rondslingerend speel
goed of meubels voor
kinderen ziet, verbaasde ontwerp
ster Tineke Beunders al langer.
„Terwijl een groot deel van die
mensen wél kinderen heeft. Die
typische kinderdingen passen na
tuurlijk niet in de mooi gestylede
huizen, dus worden ze voor de fo
to verstopt", denkt Beunders.
Heel jammer vindt ze dat, want
'je kunt best spullen maken voor
mensen die kinderen hebben,
maar die ook op zichzelf al mooi
zijn'. Het kwam Beunders dan
ook heel goed uit dat ze afgelopen
zomer door Elle Wonen werd ge
vraagd een kinderkamer
in te richten. Die ka-
mer was vorige maand
te zien tijdens het eve-
nement Inside Design
in het Amsterdamse Lloyd Hotel.
Beunders maakte het ontwerp sa
men met Nathan Wierink, met
wie ze het Ontwerpduo vormt.
Beunders begrijpt wel dat ze ge
vraagd is voor het project, want ze
studeerde dit jaar af aan de Design
Academy in Eindhoven met een
heel speels ontwerp: de knikkerta-
fel. „Het is een mooie houten tafel
op volwassen hoogte. In het blad
en de poten zijn overal knikker-
baantjes verwerkt en dat spreekt
kinderen natuurlijk aan."
De aandacht voor kinderdesign,
met een volwassen uitstraling
staat niet op zichzelf De meeste
grote Nederlandse ontwerpers ver
kopen naast hun grote-mensen-
meubels ook varianten voor de
kleintjes. Zo kan de baby verant
woord 'landen' in een sloophou
ten 'kribbetje' van Piet Hein Eek
of plaatsnemen in de baby variant
mate geïnteresseerd in nieuwe ma
terialen. „Hij wil ze toepassen en
verder ontwikkelen. Het ontwerp
is bijzonder, daarom wilde hij voor
het matras niet de zoveelste
schuimlaag gebruiken."
Unger kwam terecht bij driedimen
sionaal vezelvlechtwerk, een mate
riaal dat onder meer wordt toege
past in autostoelen, sportkleding
en schoenen. Dit vezelvlechtwerk
heeft een open, elastische struc
tuur en is vocht- en luchtdoorla-
tend. Die samenstelling zorgt voor
de ultieme ventilatie. Is het matras
vies, dan kan het simpelweg onder
de douche gewassen worden, vol
gens Smit dé oplossing voor men
sen die lijden aan overmatig zwe
ten, allergieën of incontinentie.
Uit Duitse onderzoeken blijkt daar
naast dat het matras het lichaam
optimaal ondersteunt. Die combi
natie van eigenschappen wordt on
der meer omarmd door ziekenhui
zen. „En als het voor de medische
wereld goed is, is het ook goed
Foto links: Is het matras vies, dan
kan het onder de douche.
Foto rechts: Hét Bed. Een onder
frame ontbreekt. foto's GPD
voor de consument", zegt Smit.
Phi-ton (de naam is afgeleid van
de Griekse letter Phi) wil meer zijn
dan de zoveelste beddenprodu
cent. In de vorig jaar geopende
winkel in Amsterdam zijn niet al
leen bedden, maar ook producten
voor de badkamer, slaapkamer en
relaxruimte verkrijgbaar. „Phi-ton
moet een echt merk worden, met
alles erop en eraan."
De producten zijn verkrijgbaar bij
zo'n veertig beddenspeciaalzaken
en woonwinkels verspreid over het
land. De prijs van de bedden ligt
tussen de 4999 en 12.000 euro.
www.phi-ton.com
In deze rubriek brengen wij
bekende, tijdloze meubels - de
'(neo)klassiekers' op woonge
bied - voor het voetlicht.
ontwerp Gispen stoel no. 7
(vanaf 1933 de Gispen 401).
ontwerper Willem Hendrik
Gispen.
eigenaar Mevrouw Loeff.
wanneer gekocht Rond 1931
heeft de grootvader van de
echtgenoot van mevrouw Loeff
de Gispen-stoelen gekocht, ver
moedelijk in Den Haag.
waarom gekocht Volgens res
taurateur Hans Clarijs zijn de
stoelen onderdeel van een com
pleet Gispen-interieur. „Me
vrouw Loeff vertelde dat toen
zij de stoelen ter restauratie bij
mij aanbood. De grootvader
was in de jaren dertig terugge
keerd uit Nederlands-lndië en
heeft zijn nieuwe huis 'van bed
tot bank en tafel tot lamp' la
ten inrichten door Gispen."
Een deel van de meubelen,
waaronder de twee stoelen, is
bewaard gebleven. Clarijs: „De
bekleding was versleten, het ve
renstelsel niet meer in orde en
het chroom van het buizenfra
me compleet uitgeslagen met
een roestige waas. Van een van
de stoelen was bovendien de
karakteristieke bakelieten arm-
legers verdwenen." Met hulp
van naslagwerken heeft Clarijs
de stoelen gerestaureerd.
prijs „1800 euro per stoel. Ori
ginele uit de jaren dertig zijn
nauwelijks meer te vinden."
te koop De 401 is opnieuw in
productie genomen en onder
meer via internet te koop.
Willem Hendrik Gispen
(1890-1981was industrieel
ontwerper en architect. Hij ves
tigde zich in 1916 met een ate
lier voor kunstsmeedwerk in
Rotterdam. In 1926 begon hij
een serieproductie van lampen
onder de naam Giso. Drie jaar
later werd de 'Gispenfabriek'
opgericht waar stalen-buismeu-
bilair werd gemaakt. Gispen
was een veelzijdig ontwerper,
onder meer van meubilair, ka
chels, hekwerk en vazen.
Ook een klassieker in huis? Mail
info en foto van meubel en uzelf
naar redactie.wonen@wegener.nl
Grote foto links: Spelen met
eten in de kinderkamer van
het Ontwerpduo.
Foto links: Tineke Beunders en
Nathan Wierink bedachten de
kind- én oudervriendelijke
gordijnen en kussens.
Foto linksonder: Charles en Ray
Eames ontwierpen houten kin
derspeelgoed Elephant. Van het
dure origineel bestaat nu een
goedkopere, plastic variant.
Foto onder: Knikkertafel met
knikkerbaantjes. foto's GPD
de gaan, meer in de lijn van
haar knikkertafel. „Ik wilde
een kamer maken waarin
kinderen alles kunnen
doen wat ze willen: op het
bed springen, knoeien met eten.
Maar dan met spullen die gewoon
mooi in huis passen."
Samen met Wierink ging ze aan
de slag. Het resultaat was een 'war
me' kamer, met een enorm 'keet-
bed' van de hand van Joep van
Lieshout, aangekleed met mooi
beddengoed en knuffels van Beun
ders zelf. Met die knuffels kun je
een verhaal, beschreven in het bij
geleverde boekje, uitbeelden.
De naturel gordijnen in de kamer
hadden allemaal een gaatjespa
troon, net als de kussens in pe
trol- en groenige tinten. Met de
bijgeleverde reepjes stoffen in bij
passende kleuren kon je er kunsti
ge patronen in weven. Beunders:
„De kinderen begrepen het direct.
Ze zien in alles speelgoed. Vaak
vinden ze dat nog leuker dan met
écht speelgoed spelen. Ze begon
nen gewoon te weven en te kno
pen of renden op de knikkertafel
af De kleintjes kropen eronder en
herhaalden eindeloos hetzelfde
baantje met de knikker. Grotere
kinderen verzonnen spontaan
spelletjes en competities. Het grap
pige is dat volwassenen vaak de
spelelementen niet direct zien. Zij
vinden de gordijnstof vooral mooi
of de kussens leuk."
Er was nog meer te
doen. Omdat kinde
ren zo vaak te horen krij
gen: 'niet spelen met je
eten', bedacht hei Ontwerp
duo een list. Aan een laag ta
feltje mochten kinderen kleu
ren met eetbare inkt op pa-
pier dat je kunt eten. Of
kleien en dan je gemaak
te olifantje lekker opeten.
„De pakjes klei die we op tafel
hadden gelegd, waren in werke
lijkheid gekleurd marsepein", legt
Beunders uit.
De kamer was een succes. Er zijn
zelfs al plannen om de gordijnstof
fen, kussens en de eetklei op de
markt te brengen. Voor de knikker
tafel is ook veel interesse, maar die
is helaas nog te duur om in grote
re aantallen te laten maken.
www.ontwerpduo.nl
www.vitra.nl
www.pietheineek.nl
www.pietboonzone.nl
http://pilat.pilat.nl/warber.html
Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
van stoel Sam van Piet Boon. War-
ber, onderdeel van Pilat&Pilat,
maakt zelfs een complete collectie
robuuste houten kindermeubels.
Ook designmeubelmerk Vitra
richt zich op kinderen. Volgens Vi
tra is kinderdesign ook goed voor
de ontwikkeling van de kleintjes.
Want, zo stelt het Duitse bedrijf,
'kinderen ontwikkelen al op jonge
leeftijd een esthetisch gevoel'. Dat
je ze omringt met design, zou hun
algemene ontwikkeling ten goede
komen. Onder anderen beroemde
ontwerpers als Charles en Ray
Eames en George Nelson maakten
voor Vitra kindvriendelijke stoe
len, kapstokken en klokken.
Toch blijft het vaak bij miniversies
van bestaande modellen of meu
beltjes die echt alleen voor kinde
ren bedoeld zijn. Tineke Beunders
voelde dat ze een stap verder wil-