Economie
Feijtergroep
verhuist naar
Axelse Vlakte
Kabinet trekt meer
geld uit voor industrie
'Wegen en spoor kunnen
10 procent goedkoper'
Zwaar weer dreigt voor vlassector
L
Familiebedrijf De
Feijter is vestiging in
Biervliet ontgroeid.
Onverwacht druk in Britse winkels
Injectie van 200 miljoen
euro om slagkracht
sector te versterken.
Advies commissie:
meer steun nodig voor
private financiering
PZC Vrijdag 20 juni 2008 37
door Wout Bareman
BIERVLIET - Het grond-, weg- en
waterbouwbedrijf De Feijter in
Biervliet verhuist in de loop van
volgend jaar naar de Axelse Vlakte.
De Feijtergroep is op de huidige
hoofdlocatie aan de Oostzeedijk
uit z'n jasje gegroeid. Er zijn geen
uitbreidingsmogelijkheden.
Het bedrijf heeft met havenschap
Zeeland Seaports overeenstem
ming bereikt over de aankoop van
bijna drie hectare grond op de
Axelse Vlakte ter hoogte van Zijka
naal C van het Kanaal Gent-Ter-
neuzen. Daar legt het bedrijf zelf
een kade van ongeveer driehon
derd meter aan voor de op- en
overslag van materiaal voor de
weg- en waterbouw. De Feijter
biedt nu werk aan tachtig mensen.
Na de verhuizing worden dat er,
naar verwachting, honderd. De
groep investeert miljoenen in de
nieuwe vestiging. Op het nieuwe
bedrijfsterrein wordt een kantoor
gebouwd en verrijst ook een grote
werkplaats.
De Feijtergroep wordt gevormd
De Feijtergroep in Biervliet en ha-
venschap Zeeland Seaports heb
ben overeenstemming bereikt
over de aankoop van drie hecta
re grond op de Axelse Vlakte
door de secties aanneming, ver
huur, transport en handel. Het be
drijf, opgezet door Bram de Feij
ter, vierde in 2006 het veertigjarig
jubileum. In 2001 namen de zoons
Mark, Ab en Jos de zaak over.
De Feijtergroep groeide de afgelo
pen tien jaar explosief. Directeur
Mark de Feijter: „We zijn actief in
heel Zeeland en West-Brabant.
Het bedrijf is bijvoorbeeld nauw
betrokken bij de aanleg van na
tuurgebieden, zoals bij Nummer
Een en bij Oostburg, maar ook
werken we op dit moment aan
dijkverzwaringen. We doen verder
veel baggerwerk, we verzetten
grond in de wegenbouw en we
zijn betrokken bij de aanleg van
tal van bedrijventerreinen."
Door de snelle groei was verhui
zing uit Biervliet onvermijdelijk.
Mark de Feijter: „Het is met pijn
in het hart, want hier liggen onze
roots, maar we kunnen hier echt
geen kant meer op. We hebben de
beschikbare anderhalve hectare
echt helemaal benut. De Axelse
Vlakte biedt veel meer perspectief
en bovendien zitten we daar cen
traler."
De broers zien tal van uitbreidings
mogelijkheden. De Feijter: „We
hebben bijvoorbeeld de uitbrei
ding van Heros in Sluiskil groten
deels verzorgd, net als de nieuw
bouw van de biodieselfabriek van
Rosendaal Energy, naast Heros.
Ook op dat vlak ligt er nog een
markt open."
LONDEN - Kopers bekijken eikaars nieuwe aanwinsten
na winkelbezoek in de High Street in Londen. De detail
handelsverkopen in Groot-Brittannië zijn in mei onver
wacht in recordtempo gestegen. De Britse winkels ver
kochten 3,5 procent meer dan in april. Dat is de sterk
ste maandelijkse stijging sinds het begin van de metin
gen in 1986. Dit meldde gisteren het Britse bureau voor
de statistiek. Op jaarbasis nam de omzet van de detail
handel met ruim 8 procent toe. Dat is de sterkste stij
ging in zes jaar. De opmerkelijke groei gaat geheel te
gen de verwachting van analisten in. In plaats van de re
cordstijging hadden zij een kleine daling van de verko
pen ten opzichte van april voorspeld.
foto Andy Rain/EPA
Kaaistraat 9-13
www.dewoongalerij.nl
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m vrijdag:
09.00-18.00 u
zaterdag: 09.00-17.00 u
DEN HAAG - Het kabinet trekt de
komende jaren 200 miljoen euro
extra uit om de slagkracht van de
Nederlandse industrie te verster
ken. Dat schrijft minister Van der
Hoeven (Economische Zaken) in
haar periodieke Industriebrief Het
extra geld gaat naar bestaande sub
sidies, kredieten en fiscale tege
moetkomingen voor de stimule
ring van onderzoek en innovatie.
In haar brief benoemt de minister
een aantal knelpunten. Er is voor
al tekort aan geschoold en flexibel
personeel en er komen te weinig
'uitvindersbedrijfjes' bij. Met ge
richte extra maatregelen, zoals sa
menwerken tussen het midden-
en kleinbedrijf enerzijds en scho
len en kennisinstituten anderzijds,
wil zij deze problemen te lijf gaan.
Van der Hoeven steekt de hand
ook in eigen boezem. De overheid
moet een betere klant worden van
het industriële bedrijfsleven: niet
langer vragen om een zeer speci
fiek product, maar een probleem
neerleggen en de industrie zelf
met een oplossing laten komen.
Van der Hoeven meent dat die
nieuwe werkwijze in combinatie
met de opgetuigde stimulerings
maatregelen ook tot meer export
kansen voor het bedrijfsleven
leidt.
DEN HAAG - De kosten van nieuwe
wegen, spoorlijnen, tunnels en
bruggen kunnen met private finan
ciering minstens 10 procent om
laag. De aanleg kan daardoor ook
jaren sneller.
Dat concludeert een onafhankelij
ke commissie in een advies voor
de ministers Camiel Eurlings van
Verkeer en Wouter Bos van Finan
ciën.
Oud-minister en voormalig ban
kier Onno Ruding, die de commis
sie voorzit, overhandigde hen giste
ren het rapport.
Ruding voorziet de komende jaren
een stroomversnelling. Private fi
nanciering in Nederland is volgens
hem nu een klein en zielig stroom
pje, met vier bijna afgeronde pro
jecten en twee in petto. Een van
de oorzaken in Rudings ogen is te
weinig constante politieke steun.
I** Private financiering kan de kos-
ten van nieuwe wegen en het
spoor met zeker 10 procent om
laag brengen, heeft de commis-
sie-Ruding gezegd.
Eurlings en Bos installeerden de
commissie afgelopen najaar in de
zoektocht naar meer private inves
teringen in asfalt en spoor. Eur
lings won tegelijk advies in over
snellere besluitvorming over de
aanleg van infrastructuur.
De commissie-Ruding ziet grote
voordelen bij samenwerking met
het bedrijfsleven, maar wel meer
als het gaat om wegen dan om het
spoor.
Als er privégeld gaat naar spoorpro-
jecten, kan dat tot aanzienlijk
duurdere treinkaartjes leiden, zegt
Ruding: „Dat ligt politiek moei
lijk."
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Het CDA en de SGP in
de Tweede Kamer hebben aan
dacht gevraagd voor vlassector.
Die dreigt in de problemen te ko
men als de Europese Unie de
steun aan die sector snel afbouwt.
„Het gaat om werkgelegenheid en
een voor de toekomst interessante
groene grondstof', betoogde
CDA-Kamerlid Joop Atsma. „Wil
len we de teelt en verwerking van
vlas in Nederland behouden, dan
dient eraandacht te blijven voor
sector."
Minister Verburg (CDA, Land
bouw, Natuur en Voedselkwali
teit) zei in haar antwoord aan
dacht te hebben voor de proble
men in de vlassector. Ze wees er
wel op dat de sector mede onder
druk staat door de hoge graan
prijzen. „Daardoor schakelen boe
ren om van vlasteelt naar graan-
teelt."
Verburg kondigde aan dat het
Landbouw Economisch Instituut
voor de zomer nog met een rap
port komt over de situatie in de
vlassector.