Auto Clio Estate: klein, maar ruim 'Het premature van zo'n auto vind ik geweldig' PZC Vrijdag 20 juni 2008 1 5 De Renault Clio Estate is een concurrent van de Peugeot 207 SW. Dik gezaaid zijn ze niet, stationcars in het B-segment van de markt. Maar het bijna-monopolie van de Peugeot 207 SW smeekt om een aanval. door Robbert Keegel Peugeot en Renault doen goede zaken met hun klei ne stationcars, die ze overi gens niet meer met het En gelse leenwoord 'Break' aandui den. Peugeot heeft het over 'SW' en dat mag je van hen absoluut niet invullen als 'Station Wagon'. Renault heeft ook hier weer de fra se 'Grand Tour' laten vallen en spreekt van 'Estate' - alsof dat géén Brits leenwoord zou zijn. Hoewel beide merken actief zijn met MPV's in allerlei maten, heb ben ze met de kleine stationcars toch kennelijk een sappige bron aangeboord. Vrijwel de hele autoin dustrie laat dit marktsegment lig gen. Volkswagen bijvoorbeeld maakt geen eigen Polo Variant meer, maar laat Tsjechische dochter Sko da wel de vrijheid een Fabia Com bi te bouwen. Ford en Opel zeiden de kleine stationcar allang vaarwel en concentreren zich op mi- ni-MPV's. Bij de Aziatische mer ken is het al net zo. In de verkoopstatistieken valt niet te ontwaren welke percentages de ministationcars in het B-segment innemen bij de wél-aanbieders er van. Tot en met mei is de Peugeot 207 de bestseller in het segment, met 8415 exemplaren, gevolgd door de Opel Corsa met 7529 stuks. De VW Polo is derde (4108), de Toyo ta Yaris (3870) vierde en de Renault Clio komt met 3741 ver kochte auto's pas op de vijfde plaats, hoewel hij twee jaar terug toch Auto van het Jaar werd. Kan nibalisme van enerzijds de nieuwe kleine Twingo en anderzijds con- cerngenoot Nissan met vooral mi- ni-MPV Note zullen de voornaam ste redenen zijn. Maar nu krijgt de Clio dus steun in de vorm van gezinsuitbreiding. Voor Renault wellicht enigszins een noodgreep, want net als Opel en Ford (Fusion) hadden ze hun kaarten gezet op hun mini-MPV. Gek genoeg sloeg die Modus nau welijks aan, terwijl Opel de Meri- va, Nissan de Note en Fiat, in veel mindere mate, de Idea en de Musa niet aan kunnen slepen. Renault antwoordde met een dub bel schot, wat de roos nog niet trof. Enerzijds werd de Note-klan- dizie verleid met een grotere Mo dus. En op dezelfde basistechniek werd ook deze Clio Estate gezet, om de kokosmelk aan beide zijden af te romen. De Clio Estate heeft alles om het de Peugeot 207 SW buitengewoon lastig te maken, maar waarom zou het Nederlandse kopersvolk zijn re cente gedrag opeens veranderen? De SW is ook een lekker ding en heeft als zeer sterk punt de on waarschijnlijk makkelijk om te klappen achterbank. Bij de Clio gaat dat gewoon, maar dan ont staat wel de grootste laadruimte in het segment: 1277 liter. Met de ach terbank, die niet zoals in een Twin go in de lengterichting verschuif baar is, in de zitstand wordt dat 439 liter. Ook niet slecht - en met de lage tildrempel heel goed bereik baar. De Estate heeft dezelfde wielbasis als de andere Clio's (2,58 m), maar is in totaal 21 centimeter langer, die helemaal aan het laadruim ten goede komen. Dus is het in de Estate voorin precies zoals in de andere versies. Niet verkeerd dus. Het ziet er aardig uit, de stoelen ge ven behoorlijke steun en zijn goed verstelbaar. Klokken en knoppen zitten op de goede plekken, maar als je als nieuweling instapt, is het altijd even puzzelen hoe al die hen- deltjes aan de stuurkolom ook weer precies werken. Maar ze wer ken goed. Toen deze versie van de Clio nieuw was, zat er een elektrisch be krachtigde besturing in die wat mij betreft de verkiezing tot Auto van het Jaar had moeten verhinde ren. Op papier identiek aan die van de Nissans Micra en Note en binnen de eigen familie aan de Mo dus, zat me daar toch een raar on gevoelige troep in die het rijplezier en de -veiligheid behoorlijk in het nauw bracht. Kennelijk heeft Renault zich de forse kritiek ern stig aangetrokken, want zonder dat daar verder ruchtbaarheid aan werd gegeven, is de installatie bin nen een jaar afdoende gecorri geerd. De Clio - en ook de Estate, want die rijdt en stuurt precies het zelfde, heeft alleen flink meer ruimte - is nu een werkelijk genoe gen om te besturen. In de benzinesfeer zijn er 1,2 of 1,6 liters met 65 tot 112 pk en dieselen kan met een 1,5-liter die naar wens 85 of 103 pk levert. Uiteraard hebben die twee standaard een roetfilter. Alle 1,2-liters hebben een B-label, de rest torst een C-la- bel een de 1,6-1 benzine automaat zelfs D. Met een lichte auto als de Clio (Estate vanaf 1.085 kilogram) voldoen al die motoren, maar bie den de krachtiger uitvoeringen ui teraard wat meer plezier, vooral in het stadsverkeer. Ook die geringe herrie draagt bij tot het comfort, dat per traditie bij Renault hoog in het vaandel staat. De Renault Clio Estate is er vanaf 15.195 euro, met een diesel vanaf 20.505 euro. De Citroen Rosalie valt op door de hoogte van het dak. foto Ruben Oreel Hoek de auto in z'n bezit heeft, is hij er één keer mee naar Frank rijk gereden. „Zomaar naar Lille hoor. Dat is met 75 kilometer per uur over de b-wegen al een hele onderneming." De eerste Fran soos die hij tegenkwam, een dou anier aan de grens, was al meteen onder de indruk. „Hij wilde 'm kopen of ruilen tegen z'n eigen auto." Verderop in het land wa ren de reacties ook positief te noe men. „Die Fransen zijn veel meer auto-minded dan wij", zegt Van den Hoek, die ook met andere klassieke Citroëns naar Frankrijk is gereden. „Ze houden je aan op de weg en dan is het van: 'Bon jour, bonjour, le voiture... c'est magnifique!'" Dergelijke aan dacht kan Frits van den Hoek best waarderen. Naar mate z'n in teresse voor Franse automobielen toenam, raakte hij ook meer en meer verslingerd aan het land zelf. „Bijna elk plaatsje in het land ken ik wel", zegt hij. Met de Rosalie rijdt hij de laatste jaren echter alleen in Nederland. Lange afstanden, voor speciale rit ten in Friesland bijvoorbeeld, gaan per aanhanger. „Je moet ont zettend oppassen onderweg, het is altijd maar afwachten hoe hij reageert als je remt." door Joeri Wisse De Citroen Rosalie van Frits van der Hoek is met recht een oude dame te noemen. Dit jaar viert ze zelfs haar 75ste verjaardag. Indruk maakt de hoogbejaarde Franqaise anno 2008 nog beslist, al was het alleen maar vanwege het opval lende uiterlijk, dat gekenmerkt wordt door de grote grill en het hoge dak. Prachtig, vindt Van der Hoek het. „Het model spreekt me zeker aan. Gewoon dat prematu re, dat recht toe recht aanmodel." De Rosalie was één van de eerste dichte auto's (zonder linnen kap je), bedoeld voor een groter pu bliek dan alleen de elite. „Het was een wagen voor bijvoorbeeld de winkelier van het dorp of voor de rijke boeren." Toch is het beslist geen comfortabele auto. „Er zit geen kachel in en tussen de deu ren zitten geen rubbers. In de winter moet je een kleed over je knieën hebben." Ook de rij-eigen- schappen zijn, in vergelijking met modellen van na de oorlog, enigs zins primitief te noemen. „Het is een beetje hobbelen hè. Hij heeft nog bladveren, wat dat betreft is het net een vrachtwa gen", zegt de 61-jarige Souburger. In de twintig jaar dat Van den

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15