Dopingzaken laten sponsors koud Xenos groeit volgens Amerikaans model Voor hengel en paard het internet op Eten weggooien in vuilnisbak onnodig Schandalen vormen geen bedreiging voor voortbestaan Tour de France i profijt donderdag 3 augustus 2006 Time Warner herstelt zich NEW YORK - Het Amerikaanse mediaconcern Time War ner heeft in het tweede kwartaal een nettowinst behaald van 1 miljard dollar. Dit was vooral te danken aan de kabelactiviteiten en re- clameopbrengsten bij de internetdivisie, zo maakte Time Warner woensdag bekend. Vorig jaar leed het concern nog een verlies van 409 miljoen dollar. De omzet groeide met 1 procent tot 10,7 miljard dollar. Om de geplaagde internetdivisie America Online weer winstgevend te maken gaat Time Warner gratis internet en e-mail aanbieden aan breedbandklanten. ANP Henkei overtreft verwachtingen DÜSSELDORF - Het Duitse consumentengoederencon- ceiTt Henkei heeft in het tweede kwai-taal de winstver wachtingen overtroffen mede dankzij een goede verkoop in het buitenland. De nettowinst steeg tot 243 miljoen eu ro tegen 196 miljoen euro een jaar eerder. Dat maakte het concern gisteren bekend. De omzet steeg met 7,3 procent tot 3,23 miljard euro. De fabrikant van on der meer Persil-wasmiddel, Fa-zeep en Schwarz- kopf-shampoo deed vooral goede zaken in Latijns-Ameri ka en Azië. Daar steeg cle verkoop met i-espectievelijk 14,5 en 10 procent. ANP/AFP/RTR BAM bouwt in Wales BUNNIK - Het bouwconcern BAM heeft een opdracht ge kregen voor de bouw van twee ziekenhuizen in Wales. De totale waarde van de Britse order bedraagt ruim 150 mil joen euro, zo maakte BAM gisteren bekend. HBG Construction, de Britse werlcmaatschapppij van BAM, begint in het najaar van 2007 met de bouw van de twee ziekenhuizen. De eerste is klaar eind 2009, het ande re hospitaal een jaar later. ANP Winst BMW boven verwachting MÜNCHEN - De Duitse autoproducent BMW heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 787 miljoen euro, 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 8,5 procent in vergelijking met een jaar eerder tot bijna 13,2 miljai'd euro. Dat maakte BMW gisteren bekend. De winst voor belastingen kwam met 1,23 miljard euro bijna 33 procent hoger uit. Dat was boven de verwachtin- gen van analisten. ANP Mitsubishi verkleint verlies TOKIO - Mitsubishi Motors heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2006/2007 zijn nettoverlies met 30 procent weten te verkleinen tot 15,1 miljard yen (103 miljoen euro). De Japanse autofabrikant kon profiteren van een zwakke yen en een daling van de kosten, zo blijkt uit gisteren ge publiceerde cijfers. De op drie na grootste autofabrikant van Japan zag de omzet met 0,4 procent dalen tot 483,8 miljai'd yen (3,3 mil jard euro) als gevolg van een lagere autoverkoop in be paalde delen van Azië. Mitsubishi wist wel zijn bedrijfs kosten te drukken. ANP/AFP/RTR IDoping vergiftigt letterlijk de ui' topsport. Toch keren grote spon sors de in opspraak geraakte sporten niet de rug toe„Nega- tieve aandacht is óók aan- 'dacht. '88 afrinor Steef Arts diDEN HAAG - Wielrenner Jan ioi Ullrich kreeg vorig week ont ga slag op staande voet. Tour-win- Hi naar Floyd Landis krijgt ook de cl zak als hij bij de contraexperti se weer door de mand valt. De wielerploegen reageren onder druk van hun sponsors niet mis selijk op dopingvergrijpen. De ai schandalen van de voorbije gemaand betekenen echter niet dat het bedrijfsleven de handen ied aftrekt van de wielersport, a Hf, De Rabobank volgt een helder 'oe beleid en heeft dat ook in de ie; sponsorcontracten op laten ne- 18 men. „Bij verdenking wordt een nt| renner op non-actief gezet, i Blijkt uit een tweede test de be- vi: vestiging van die verdenking, Kt-! dan wordt hij onmiddellijk ont slagen. Is er sprake van georga niseerd gebruik, dan stoppen we ermee," zegt woordvoerder René Loman. Een dergelijk ont- na een dopingzaak is in de praktijk slechts één keer voorge- vallen. Vorig jaar werd Raboren- ner Rory Sutherland de laan uit- Dlgestuurd nadat hij een positieve ieg-iplas had afgeleverd tijdens de luit! Ronde van Duitsland. 'ai Consument Sportschandalen geven aanlei ding tot zorg, maar leiden bijna nooit tot paniek in de directieka mers, zegt Marcel Beerthuizen van sportmarketingbureau TBWAYBrand Experience Com pany. „Ze hebben hun scena- aa: rio's klaarliggen. Het blijkt dat :ijaj consumenten zaken goed kun- knen scheiden. Je zou zelfs cy- inisch kunnen zeggen: negatieve iel aandacht is ook aandacht. 'Festina heeft nog nooit zoveel ri'horloges verkocht als na de 'Do- fa: pe-Tour' van 1998 toen die iet' ploeg elke dag zeer negatief in hojhet nieuws was," zegt Beerthui zen. Wielrenner Jan Ullrich kreeg vorige week ontslag op staande voet. Doping vergiftigt letterlijk de topsport. En ook nieuwe geldschieters schrikken niet van een schan daal. Beerthuizen: „Bedrijven staan in de rij voor de grote 'pro perties'. Een club als Ajax, eve nementen als de Champions Lea gue of het WK voetbal zullen nooit zonder sponsor zitten. En dat geldt ook voor de Ronde van Frankrijk. Als de Tour volgend jaar in Londen vertrekt, zal de sponsorkaravaan even lang zijn. Het blijkt dat sporten wat dat betreft veel kunnen hebben. In 2006 geeft het Nederlandse bedrijfsleven naar schatting 825 miljoen euro uit aan sportspon soring, 3 procentmeerdanvorig" jaar. De bedrijven accepteren dat er risico's worden gelopen. „Als je je geld uitgeeft aan een tv-com- mei'cial kan je nauwelijks iets gebeuren. Maar bij sponsoring hang je je naam aan een mens, of dat nu om Pepsi Cola en Mi chael Jackson gaat of Phonak en Floyd Landis. En dan kan er van alles mis gaan", aldus Beert huizen. Schaatssponsor Aegon gaat daarom erg ver om zijn naam aan een 'schone' sport te verbin den. De verzekeraar betaalt mee aan een doorlopende dopingcon trole, vertelt woordvoerder Jan Driessen. „We zijn nu al dertig jaar hoofdsponsor van de schaatsbond en staan op het punt weer een verbintenis voor vier jaar aan te gaan. We heb ben nu in het contract op laten nemen dat KNSB er voor moet zorgen dat de sport dopingvrij blijft. Als blijkt dat dit de bond niet lukt, dan hebben wij het recht om de sponsorcontracten per direct op te zeggen." Zorgverzekeraar VGZ onder steunt sinds begin van dit j aai de atletiekbond. „We hebben ge kozen voor de breedtesport. We proberen bijvoorbeeld via een Nationale Loopdag spoi'tdeelna- me te bevorderen. Daardoor lo pen we hoegenaamd geen risico foto Phil Nijhuis/GPD op dit gebied, maar dat is niet vastgelegd in clausules", zegt woordvoei'der Bert Rensen. „Pas als de scheidslijnen tussen geldschieter en club of sporter niet meer duidelijk zijn, dreigt er gevaar", meent Beerthuizen. „Toen NUON Vitesse sponsorde raakte het bedrijf steeds dieper verstrikt in de voetbalorganisa tie. Voor de buitenwacht was niet meer duidelijk wie aan wel ke touwtjes trok. Dan is het op passen geblazen." GPD door Jasper van de Kerkhof Trek bij de doorsnee Neder lander de koelkast open en u treft vrijwel zeker half volle blikjes aan waarvan de houdbaarheidsdatum al we ken is verstreken. Of kijk eens in de voorraadkast en zie hoe merkwaardige sten gels uit de aardappels groeien. Jaarlijks gooien we met zijn allen voor 2,1 miljard euro aan eten weg. Nederlanders kopen steeds minder conser ven en vriesproducten en steeds meer vers voedsel. Dat is lekkerder maar moet wel snel worden opgegeten, an ders lust alleen de vuilnisbak het nog. Topkok Herman den Blijker schrikt ervan. „Gooien we met zijn allen zoveel voedsel weg? Zonde, het zou moeten worden verboden! Kennelijk is de consument erg gemak zuchtig, anders kan ik het niet verklaren." Voedsel weggooien is slecht voor het milieu, moreel ver werpelijk en ook nog eens zonde van het geld. Maar wat doe je eraan? Het Voedings centrum biedt de helpende hand met een aantal prakti sche tips. Bewust boodschappen doen is het devies. Kijk vooraf wat u nog in huis hebt en maak een lijstje, dan koopt u niet te veel. Veel mensen doen voor de hele week boodschappen. Let er dan op dat verse pro ducten het eerst opgaan. Als aan het einde van de week de nood aan de man is, dan kunt u altijd nog een keertje uit de diepvries eten. Houdbaarheid In de supermarkt liggen de producten waarvan de houd baarheidsdatum het verste weg is altijd achteraan in het schap. Tgt ('te gebruiken tot') staat op bijvoorbeeld voorver pakt vlees en wil zeggen dat het product na die datum niet meer mag worden gege ten. Tht ('ten minste houd baar tot') staat op minder be derfelijke waar en betekent dat de inhoud ook na die da tum mag worden geconsu meerd, maar dat de kwaliteit kan verminderen. Uiteraard gaat het dan om ongeopende verpakkingen. Vanaf het moment dat een ge was wordt geoogst of een pro duct de fabriek verlaat, is het onderhevig aan bederf. Houd de periode waarin producten ongekoeld zijn zo kort moge lijk door uw winkelroute slim te plannen, dus eerst brood en groenten, daarna zuivel en dan pas vleeswaren en diepvriespi'oducten. Neem voor die laatste een koeltas mee. Den Blijker: „Zet bovendien de koelkast een paar graadjes lager, dan gaan je boodschap pen veel langer mee. Boven dien kun je beter twee kleine koelkasten hebben dan één grote. In de ene doe je dan frisdrank enzo en in de ande- re bewaar je de versproduc ten." Op de 'bewaai'wijzer' van het Voedingscentrum (www.voe- dingscentrum.nl) kunt u van allerlei etenswai'en zien hoe lang ze gekoeld houdbaar zijn. Leg etenswaar meteen na het boodschappen doen op de juiste plek. Groenten uit diepvries, blik of pot zijn niet minder ge zond dan verse producten, zo als vaak wordt gedacht. Dat geldt ook voor houdbax'e melk. Kliekjes Grote verpakkingen zijn rela tief voordelig maar werken voedselverspilling in de hand. Koop dus liever een wat kleiner potje of blikje, ook al kost dat iets meer. Blijft er toch nog over, dan is het handig te weten dat kliek jes in de koelkast twee dagen goed blijven en in de vriezer maximaal drie maanden. Be denk wel dat geen enkele be sparing uw gezondheid waard is: bij twijfel aan de houdbaarheid moet voedsel de vuilnisbak in. Op veel kooksites op het in ternet kunt u per ingrediënt zoeken naar recepten. Lydia Tuijnman schreef zelfs een speciaal Kliekjeskookboek (ISBN: 9027497664,12,50 eu ro in de boekhandel). Ook met restjes hoeft u dus niet twee keer achtereen het zelfde te eten. GPD Tegen de skyline van Waalwijk m tekent zich het nieuwe Xenos p distributiecentrum af. Tot 1850 zeecontainers met vracht wor den er jaarlijks via de haven af- m; geleverd. Het illustreert de fi stormachtige groei van de win- j,Meiformule I te-: door Henny Zetteler "Llitj 93 WAALWIJK - Beroemd zijn ze in ons land vooral om hun aller- gE lekkerste sesamkoekjes en vlijm- h? scherpe aardappelschilmesjes, me Ontelbaren hebben voorts al eei struinend langs de schappen ■3"van de inmiddels 112 winkels eC[ van Xenos wel een cadeautje ge- ee, vonden voor welk feestje dan we ook. vol tM Algemeen-directeur Alex van J Schaik (53) komt uit de gelede ren van moederconcern Blokker a(ir Groep en staat sinds 1999 aan lef het hoofd van de winkelketen t »j Xenos. Hij is trots maar loopt ze- iar' ker niet naast zijn schoenen in IJijzijn kamer op het hoofdkantoor jgji in Waalwijk, waar de aircondi tioning voelbaar ontbreekt. „Be- ie&' scheidenheid siert ons, we zijn oj heel zuinig. Er wordt hier niet jffiiét geld gesmeten en ik hoef jjjp. naar buiten toe niet nadrukke- •0it 'ijk in beeld om de strateeg uit p te stralen." Het hoofdkantoor, dat in 2000 in Waalwijk werd ge opend, oogt dan ook vooral so- iber, De algemeen-directeur wil let terlijk niet in beeld. Dat heeft I» volgens Van Schaik te maken met een eerdere bedreiging tij dens zijn loopbaan bij Blokker. Destijds werd hij in Eindhoven op zijn kamer met een wapen be dreigd om de kluis van de zaak te openen. Die overval staat nog steeds op zijn net vies. Over enkele weken moet Van Schaik toch weer even in de schijnwerpers als hij het nieuwe 32 meter hoge distributiecen- trum opent op het bedrijventer rein Haven in Waalwijk langs de A59. Het distributiecentrum heeft een oppervlakte van 40.000 vier kante meter. Het illustreert de snelle groei van het concern. Van Schaik: „Weet u dat we in 1999 in Den Bosch nog met schriftjes en een verouderd DOS- systeem de hele logistiek deden?" Hoofdkwartier Xenos was een van de nieuwe formules naar Amerikaans mo del die ontstonden na overname in 1970 van P. de Gruyter zn. door SHV Utrecht. De eerste drie filialen in 1973 stonden in Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. Inmiddels telt het con cern 134 winkels, waarvan 112 in Nederland en 22 in Duits land. Op het hoofdkwartier wer ken 120 medewerkers. In totaal telt de Xenos-organisatie 2500 werknemers. In 1989 werd de keten eigendom van de Blokker Groep. Die was het afgelopen jaar goed voor een omzet van ruim 2 miljard euro. Elke dag arriveren zeecontai- Het nieuwe distributiecentrum van Xenos in Waalwijk. ners vanuit Rotterdam in de ha ven van Waalwijk. Per jaar 1850 containers, goed voor 65.000 pal lets. „Er gaat bijna niets meer over de weg," zegt Van Schaik. Het merendeel van de ongeveer zesduizend verschillende pro ducten die in de winkels over de toonbank gaan, komt uit het Verre Oosten en is daar ge maakt. Feilloos noemt Van Schaik tijdens de rondgang door de immense hallen alleen op basis van codes op dozen de inhoud: „Glazen onderzetters, foto Frank Trommelen/GPD plastic boxen, kamerscher men..." Een snel wisselend assortiment voimt een belangrijk deel van de succesformule. GPD Je had Wehkamp en je had winkels. Toen het leven nog overzichtelijk was. Nu zijn er duizend Wehkampeu en meer winkels op het internet dan in de binnenstad. Alleen voor taart moet je je huis nog uit, maar verder is alles op het internet te koop. Ook een paard? Bin nen een tel heb je een Spaanse ruin ge vonden: 'schofthoogte 1,57 m, goed aan gereden, uitzonderlijk braaf en eerlijk paard, volledig verkeersmak en zeer rustig op de wandeling. Schrikt van mets en zeer goed in de omgang met an dere paarden.' Wonderlijke werelden gaan voor je open als je door de websi tes struint van internetspeciaalzaken. Het zijn eigenlijk catalogi met veel plaatjes. Neem de hengelsport. Voor een paar miljoen mannen in Nederland is het gesneden koek maar wie niks van vissen weet kan zich hooglijk verbazen om wat er allemaal komt kijken bij de sport die hengelen heet. Verboden te lachen trouwens. Hoezo? Nou het is helemaal geen grap maar een serieus aanbod van www.vlem- mix.nl, een waterdichte broek en een opblaasbaar fauteuil. Je vist niet meer aan de waterkant, je gaat doodernstig zitten vissen in het water zelf. Een winkel valt op om de naam: www.goedkopervissen.nl. Een verzend huis dat zoals veel meer internetwin kels ontstond na de ontdekking dat spe ciaalzaken soms exorbitant hoge prij zen rekenen. Een banketbakker in IJ- muiden begon Goedkopervissen.nl als een handeltje in klossen vislijn. Hij had, slagroomtaartenmoe, zijn winkel en ijssalon verkocht en ging mee met zijn schoonzoon, uit vissen. Schoonzoon is niet alleen een sportvis ser die nogal wat vislijn verspeelt, maar hij is ook goed thuis op de compu ter. Hij ontdekte dat vislijn veel goedko per op het internationale internet wordt aangeboden dan de prijs waar voor het in de hengelsportwinkel wordt verkocht. Hij bestelde klossen lijn, maakte een eigen website en begon sa men met zijn schoonvader het vislijn verzendhuis. Het scheelde nogal. Een klos draad van bepaalde kwaliteit die elders 30 euro kost konden banketbakker en schoon zoon voor 10 euro aanbieden en daar nog wat aan verdienen ook. En toen liep het uit de hand. Binnen twee jaar groeide het verzendhuis van klossen draad uit tot een ware hengelsport-We- hkamp met ruim zesduizend artikelen en een informatielijn. De banketbakker haalde mensen in huis die van een be paalde tak van de hengelsport alles we ten, om klanten met bijzondere wensen te kunnen adviseren en verder helpen. Karpervissers bijvoorbeeld. Dat is een apart slag en volgens de karpervisser van Goedkopervissen.nl zijn zij er aan gewend dat er om hen gelachen wordt. En hij vertelt zonder een spier te ver trekken over het bootje. Het nieuwste en hevig in de mode bij karpervissers. Een tamelijk normale hengelaar werpt met zijn hengel de dobber en de haak van zich af, zo ver mogelijk. Veel vis sers, karpervissers ook, gooien daarbij royaal lokvoer rond de haak. Gekookte deegballetjes. Als zij het voer ver weg willen hebben, dan gooien zij het met een speciale werppijp of zij schieten het van zich af met een kata pult. 'Valt onder de wapenwet, maar de verkoop van katapults voor de sportvis- serij wordt gedoogd', zegt de karper man in IJmuiden die er zelf een ge- bi'uikt omdat een boot hem te duur is. Dat gooien en schieten geeft onrust. Daarom is er nu de elektrische speel goedboot met afstandbediening. Hij wordt geladen met deegballetjes, vaart naar de plek waar de visser denkt dat karpers rondhangen en lost daar, op af stand bediend, zijn lading. Bovendien kan de boot de lijn uit varen en de dob ber en haak met aas veel verder weg brengen dan het bereik is van een werp hengel vanaf de kant. Heb je nog wel een hengel nodig? Die boot kan toch ook wel een vis vangen voor wat-ie kost? Nee, de lokvoerboten van 350 tot 900 euro kunnen niet zelfstandig vis sen. Maar dat komt er vast wel van. Wouter Klootwijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21