KRETA
www.skytours.nl
$6
LiOJLêïiül
Drulon
route
O Orléans
0 Blois
O Vulcania
Michelin
Futuroscope
Millau Garabit
D rr?
O Paléosite
Cognac
Langon
Sauternes
Montech
Auvillar
La Couvertoirade
Centre de
Drulon
Futuroscope
Poitiers
Vulcania
Saintes
Paléosite
Cognac
Marmande
Langon
Auvillar
Moissac
Montech
Montauban
FRANK HUK
Narbonne
ctie bijlagen: 0113-315680
pzc.nl
redactie@pzc.nl
bus 31, 4460 AA Goes
ertentie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
s-Vlaanderen: 0114-372770
naal: 020-4562500
erdag 24 juni 2006
Reizen
Hoor GERARD CHELI
are jongens, die Fransen', zou Obelix ge
zegd hebben. 'Ze geven namen aan hun
wegen.' L'Aquitaine, Autoroute des
i deux Mers, L'Océane, La Méridienne.
jrIW Net aaibare langoorkonijnen. Wij hou
den het maar op de Al of de E3.
Er is nog wat aan de hand met de Franse autobanen: ze
zijn geprivatiseerd. Bedrijven met klinkende namen als
Cofïroute, Alis, Sanef en Eiffage beheren wegen, viaduc
ten en parkeerplaatsen. En innen de tolgelden, derde bij
zonderheid van L'Autoroutes, want bijna overal moetje
ervoor betalen. (Tip: met een creditcard betalen kan snel
bij de CB-poortjes). En dat kan van noord naar zuid en te
rug aardig in de papieren lopen. Zo kost een enkeltje
van Lille naar Bordeaux via de AIO bijna 60 euro.
Echter, je kunt wat terugverdienen: niet tanken langs de
autoroute maar in een naastgelegen stadje. De hoogste
prijs voor een liter loodvrije van 95 die wij op de A-we-
gen voorbij zagen vliegen was
1,43, nabij Millau betaalden wij
bij de supermarkt 1,20. Kijk, dat
scheelt.
Even van de autobaan af heeft bo
vendien het voordeel datje meer
ziet dan wegrestaurants en mede
automobilisten. Op deze pagina
onze bevindingen van een wille
keurige zoektocht naar 'iets
leuks naast de autobaan' langs de
AIO, A61/A62, A9 en de A71/A75.
Conclusie: het de moeite zo nu
en dan een 'sortie' te nemen.
Verkeersinformatie
Frankrijk meldt landelijk filenieuws op FM 107.7. Soms
hangen boven de weg portalen met actuele informatie.
En omleidingsroutes om drukte te vermijden worden
aangegeven op groene borden met daarop naast de
plaatsnaam in een geel vakje het woordje 'bis'. De ANWB
heeft een speciale Nederlandstalige telefoonlijn:
0892-233 838 (0,34 p/m), http://mobiel.anwb.nl
De bedrijven die de snelwegen beheren werken samen in
Orléans
Startpunt van onze tocht is Orléans, waar de A71
zich afsplitst van de A10. Historische stad, één van
de oud- ste steden van Frankrijk, die wellicht min
der tot de verbeelding zou spreken als ene Joan of
Are haar niet op de Engelsen zou hebben her
overd.
De in 1412 geboren en in 1431 levend verbrande
Franse heldin, die wij beter kennen als Jeanne
d'Arc, heeft op het Place du Martroi een stand
beeld gekregen.
Aan het Place De Gaulle is het huis waarin zij in 1429 enkele maanden woonde her
bouwd en geheel aan haar gewijd en aan de rue Jeanne d'Arc is een documentatiecen
trum met haar naam verrezen.
www.tourisme-orleans.com
Deze streek rond de Loire staat bekend
als de regio van de kastelen. Geen dorp
je of er staat wel zo'n bombastisch ge
bouw, zoals in Amboise, Chambord, Che-
verny. Of Blois, met een 'bovenstad'
waar het kasteel in al haar glorie heerst.
Wij laten ons meeslepen door allerlei ge
beurtenissen aan de overzijde van dit Pla
ce du Chateau. Dauar waar La Maison de
la Magie over hetzelfde plein uitkijkt,
steken goudkleurige drakenkoppen uit de vensters - en zien wij daar een slang
uit de schoorsteen?
Elk uur voeren zij hun spel op. Het hoort bij het vertier dat weer losbarst zodra
de eerste toerist verschijnt. Het geeft moderne leven in deze voormalige ko
ninklijke residentie.
(Blois, A10, afslag 17), www.loiredeschateaux.com
vierzon
Bourges
la France
Michelin
V Clermont
Ferrand
Flour
Bordeaux
Millau
Toulouse
Beziers
ASAF. Deze organisatie is onder meer verantwoordelijk
heid voor de SOS-praatpalen en afsleepdiensten. Ook
wordt op sommige trajecten informatie gegeven over ster
ke wind of slipgevaar. Algemeen alarmnummer is
112, website van de ASAF (ook in het Engels):
www.autoroutes.fr
Hotels
Voor onze trip langs maakten wij gebruik van
accommodaties die zijn aangesloten bij Lo-
gis de France, een onafhankelijke keten
met 3000 hotels verspreid door het bin
nenland. Binnen een straal van gemid
deld zo'n 30 km vind je altijd een 'Lo-
gis', beweert de organisatie. De prij
zen liggen tussen de 51 en 71 euro
per kamer (let wel: niet altijd in
clusief ontbijt), voor een me
nu moet tussen de 17 en 36
euro betaald worden. Beta
len kan met creditcards.
(Tip: wie vroeg wil ver
trekken doet er slim
aan 's avonds te beta
len, want menige 'pa
tron' vindt 9 uur een
prima begin van
een nieuwe
dag
Alle 'Logis' staan
in een gratis
gids, voorzien
van een kaart
met alle ac
commodaties,
die te verkrij
gen is bij Mai
son de la Fran
ce, tel.
0900-1122332
(0,50 p/m). Re
serveringen
via www.lo-
qis-de-france.fr
of+33 (0) -1 45
84 83 84.
Verrassend plekje is de beeldentuin van de Neder- BMHL
landse familie Hendriks, ooit boer in het Brabant-
se Wanroy. -&■;£ u;
Al jarenlang runnen ze een gemengd bedrijf,
maar grootste passie van Piet Hendriks zijn tuinen
en als hij in 1998 de kans krijgt het Domein Dru-
Ion te kopen, slaat hij toe. Drulon telt vijf tuinen,
waar pioenrozen, azalea's, hydrangea's, druiven
en fruit in een bonte, maar wei georganiseerde,
aaneenschakeling bij elkaar staan. Sinds enige ja
ren exposeren jonge Nederlandse beeldend kunstenaars er hun werken. Wat een boeien
de artistieke eenheid creëert. Ietsje terug naar de A71 ligt het geografisch middelpunt
van Frankrijk. Midden op de RN144 staat in Bruère-Allichamps een obelisk, waarop de
Franse vlag wappert, die deze plek markeert.
(Les Jardins Artistiquesde Drulon, gelegen langs de D997 in Loye sur Arnon, A71, af
slag 8, volg richting Le Chateletl.www.drulon.com
(Centre de la France, A71, afslag 8). www.cq18.fr/cq18/commune/bruere-alli-
champs
Van draken naar robots is in alle op
zichten maar een kleine stap, want
een paar dozijn kilometers zuidelijker
langs de A10 gaan we op bezoek bij 's
lands modernste pretpark, Futurosco
pe. Het park pretendeert het meest
erudiete park van het land te zijn, met
name op het gebied van film en beeld.
In futuristische gebouwen spelen zich
de meest spannende dingen af. Elk
jaar komt het park met nieuwe attracties en dit jaar is dat onder meer 'dan
sen met de robots'. Tien kunstmatige armen, met telkens plaats voor twee
personen, maken de meest sierlijke maar ook plotselinge bewegingen. Met
op de achtergrond het gegil van de passagiers die heen en weer worden ge
slingerd en soms secondenlang doodstil op hun kop hangen.
(Futuroscope, A10, afslag 28) www.futuroscope.com
3» «51
Dit deel van de Auvergne 9IHH
staat bekend om zijn vul-
kanen. Zo'n 80 oude
kraters typeren het
landschap. Hier ligt sfks;v:T
het familiepark Vulca- ■g&i TaV j
nia. Gebouwd op ou-
de lava vertelt het
op toegankelijke en
leerzame wijze de
geschiedenis van de aarde, van vulkanen, van continenta
le platen, van aardbevingen en tornado's. Bijna alles is in
teractief en vooral de simulator waarbij je een aardbe
ving meemaakt, is een aanrader. Maar ook de 3d-film
over het ontstaan van het vulkanisch landschap is zeer le
vensecht en lopend langs vuurspuwende en hevig don
derende modelvulkanen doet je bijna geloven dat het
echt is.
Een van de partners van Vulcania is Michelin dat in Cler-
mont-Ferrand zijn hoofdvestiging heeft. En een eigen
museum waarin niet alleen de geschiedenis van het be
drijf wordt verteld, maar ook allerlei lijfelijk aanwezig
is, zoals de gebruikte banden van een van de spaceshut-
tles. Normaal is het museum alleen voor groepen toe
gankelijk, maar in juli en augustus kunnen individuele
bezoekers zich bij de lokale VVV melden die vervolgens
groepen samenstelt. (Vulcania in Saint Ours les Roches,
A71, afslag A89 daarna afslag Pontgibaud),
www.vulcania.com
(Michelifimuseum in Clermont-Ferrand, A71, afslag 11),
www.clermont-fd.com
De Fransen vinden
ta Couvertoirade de flmerikanen
overdreven na
tionalistisch,
maar zelf kun
nen ze er ook
wat van.
Stap maar
eens binnen
in het info
centrum van het viaduct van Millau. Franse bezoe
kers aanschouwen dit hangend wereldwonder van
beton en staal boven de rivier de Tarn als in een
roes.
Eerlijk is eerlijk, de prestatie de Engelse architect
Norman Foster en Franse ingenieurs en bouwers hier
hebben tentoongespreid mag er wezen. Zeven pilaren -
de hoogste meet 343 meter en gaat door voor de hoogste
van Europa - overspannen 2,4 kilometer.
Daarmee is het viaduct 5 maal zwaarder dan de Eiffeltoren
waarmee een link is gelegd naar een ander viaduct, ietsje ver
derop langs de A75, dat van Garabit over de Truyère. Gebouwd
in 1884 en ontworpen door niemand minder dan Gustave Eiffel.
Dit treinviaduct was toentertijd het grootste en hoogste. De
A75 blijft dus recordhouder.
(Viaduc de Millau, A75, afslag 46 of 47), www.viaducdemillau-
eiffaqe.com
(Garabit, A75, afslag 30), www.saint-flour.com
IKW».
Tijd kent geen gren-
zen op de A10, want
van robots naar de oer
mens is ook hier
slechts een luttel aan
tal kilometers. Paléosi
te heet de plek waar
archeologie en moder
niteiten probleemloos
in elkaar overgaan.
Op de plek waar in 1979 het skelet van een 35.000 oude
Neanderthaler werd gevonden is een interactief centrum ge
groeid waar niet alleen de big bang waaruit 15 miljard jaar
geleden de aarde is ontstaan en vervolgens de evolutietheo
rie netjes uit de doeken worden gedaan, maar waar je jezelf
ook letterlijk kunt meten met Neanderthalers.
Het park ligt tussen de snelweg en het plaatsje Cognac, plek
waar de Martels, Grateauds, Hennessy's, Otards en wat dies
meer zij vandaan komen. Alles en iedereen in dit stadje staat
in het teken van deze alcoholica. Bedrijven zijn te bezoeken,
er zijn musea gewijd aan het vocht en je kunt er uiteraard me
nig glaasje proeven.
(Paléosite Cognac, A10, afslag 35),
www.paleosite.frwww.tourism-coqnac.com
Behalve cognac
kent deze streek
rond Bordeaux di
verse gewilde wij
nen, zoals die van
Bourg, Pomerol,
Saint-Emilion en
Saint-Julien. Er zijn
ettelijke wijnrou
tes die je langs be
faamde 'appellations' leiden. Richting Toulouse, we zijn
dan al weer op de A62, ligt bij voorbeeld de regio Sauter
nes met wijnen die hun reputatie inmiddels wel geves
tigd hebben.
Stadje temidden van al dat lekkers is Langon waar de
kerk van St. Gervais uitkijkt over La Garonne. Sfeervol
stadje, waar wij achter 'n mondaine winkelstraat authen
tieke steegjes ontwaren die overigens wel een opknap
beurt kunnen gebruiken. En op de La Place des Carmes
zien wij, tegenover het vroegere klooster van de Karme
lieten, een stokoude Renault, in dienst van de plaatselijke
visboer.
(Langon Sauternes, A62, afslag 3), www.sauter-
nais-qraves-lanqon.com
De dame van de lokale VW
vertelt hoe de 'waterhel
ling van Montech' werkt.
Een soort van machine, be
staande uit twee wagons
op wielen, elk aan één kant
van het kanaal, met daar
tussen iets wat op een sluis
deur lijkt. De machine duwt
een boot die omhoog wil
met water en al de helling op. In de zomermaanden kan publiek
meevaren om aan den lijve te ervaren hoe het is op dit 'Canal du
Midi', indertijd beter bekend als het kanaal tussen de twee zee
ën. Overigens kent ook Beziers zo'n duwboot, precies naast de
sluizen.
In de buurt ligt ook Auvillar dat zelfs als het heeft geregend, met
kasseien glimmend van het water en de lucht zo klam als een nat
te vaatdoek, haar charme behoudt. Daaraan heeft zij natuurlijk
haar eretitel te danken: één van de mooiste dorpen van Frankrijk.
Met een prachtige entree onder de klokkentoren. Maar wat doen
al die auto's op het pleintje voor die fraaie ronde Hallen uit 1825?
(Montech, A62, afslag 9 of 10), www.canal-du-mi-
di.orq/rubriques/canal/architecture/m-pentemontech.htm
(Auvillar, A62, afslag 8), www.auvillar.com
Wanneer je je
ogen dicht doet,
zie je ze lopen
door de smalle
steegjes: de rid
ders van de Orde
der Tempeliers in
hun witte gewa
den (althans als je
ongetrouwd was
en zedig) met rood kruis. Zegelring met de twee ridders
te paard om de vinger.
Net terug van een kruistocht of bezig met de voorberei
dingen van een nieuwe?
In La Couvertoirade, waar ooit de Tempeliers hun kas
teel hadden, kost het niet zoveel moeite je fantasie de
vrije loop te laten.
Even terug naar de 12e eeuw toen ridders en gelovigen
vonden dat pelgrims op weg naar het heilige land (Jeru
zalem) beschermd moesten worden. Hier lieten zij het
koren groeien, deden aan schapenteelt, verbouwden
groenten en maakten hun paarden gereed voor de oor
log. Nu hebben galeries, ateliers, winkeltjes en restau
rants onopvallend bezit van La Couvertoirade geno
men. Je kunt er met een gids rondlopen.
(La Couvertoirade, A75, afslag 48 of 49), www.lacou-
vertoirade.com