KRETA www.skytours.nl $6 LiOJLêïiül Drulon route O Orléans 0 Blois O Vulcania Michelin Futuroscope Millau Garabit D rr? O Paléosite Cognac Langon Sauternes Montech Auvillar La Couvertoirade Centre de Drulon Futuroscope Poitiers Vulcania Saintes Paléosite Cognac Marmande Langon Auvillar Moissac Montech Montauban FRANK HUK Narbonne ctie bijlagen: 0113-315680 pzc.nl redactie@pzc.nl bus 31, 4460 AA Goes ertentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 s-Vlaanderen: 0114-372770 naal: 020-4562500 erdag 24 juni 2006 Reizen Hoor GERARD CHELI are jongens, die Fransen', zou Obelix ge zegd hebben. 'Ze geven namen aan hun wegen.' L'Aquitaine, Autoroute des i deux Mers, L'Océane, La Méridienne. jrIW Net aaibare langoorkonijnen. Wij hou den het maar op de Al of de E3. Er is nog wat aan de hand met de Franse autobanen: ze zijn geprivatiseerd. Bedrijven met klinkende namen als Cofïroute, Alis, Sanef en Eiffage beheren wegen, viaduc ten en parkeerplaatsen. En innen de tolgelden, derde bij zonderheid van L'Autoroutes, want bijna overal moetje ervoor betalen. (Tip: met een creditcard betalen kan snel bij de CB-poortjes). En dat kan van noord naar zuid en te rug aardig in de papieren lopen. Zo kost een enkeltje van Lille naar Bordeaux via de AIO bijna 60 euro. Echter, je kunt wat terugverdienen: niet tanken langs de autoroute maar in een naastgelegen stadje. De hoogste prijs voor een liter loodvrije van 95 die wij op de A-we- gen voorbij zagen vliegen was 1,43, nabij Millau betaalden wij bij de supermarkt 1,20. Kijk, dat scheelt. Even van de autobaan af heeft bo vendien het voordeel datje meer ziet dan wegrestaurants en mede automobilisten. Op deze pagina onze bevindingen van een wille keurige zoektocht naar 'iets leuks naast de autobaan' langs de AIO, A61/A62, A9 en de A71/A75. Conclusie: het de moeite zo nu en dan een 'sortie' te nemen. Verkeersinformatie Frankrijk meldt landelijk filenieuws op FM 107.7. Soms hangen boven de weg portalen met actuele informatie. En omleidingsroutes om drukte te vermijden worden aangegeven op groene borden met daarop naast de plaatsnaam in een geel vakje het woordje 'bis'. De ANWB heeft een speciale Nederlandstalige telefoonlijn: 0892-233 838 (0,34 p/m), http://mobiel.anwb.nl De bedrijven die de snelwegen beheren werken samen in Orléans Startpunt van onze tocht is Orléans, waar de A71 zich afsplitst van de A10. Historische stad, één van de oud- ste steden van Frankrijk, die wellicht min der tot de verbeelding zou spreken als ene Joan of Are haar niet op de Engelsen zou hebben her overd. De in 1412 geboren en in 1431 levend verbrande Franse heldin, die wij beter kennen als Jeanne d'Arc, heeft op het Place du Martroi een stand beeld gekregen. Aan het Place De Gaulle is het huis waarin zij in 1429 enkele maanden woonde her bouwd en geheel aan haar gewijd en aan de rue Jeanne d'Arc is een documentatiecen trum met haar naam verrezen. www.tourisme-orleans.com Deze streek rond de Loire staat bekend als de regio van de kastelen. Geen dorp je of er staat wel zo'n bombastisch ge bouw, zoals in Amboise, Chambord, Che- verny. Of Blois, met een 'bovenstad' waar het kasteel in al haar glorie heerst. Wij laten ons meeslepen door allerlei ge beurtenissen aan de overzijde van dit Pla ce du Chateau. Dauar waar La Maison de la Magie over hetzelfde plein uitkijkt, steken goudkleurige drakenkoppen uit de vensters - en zien wij daar een slang uit de schoorsteen? Elk uur voeren zij hun spel op. Het hoort bij het vertier dat weer losbarst zodra de eerste toerist verschijnt. Het geeft moderne leven in deze voormalige ko ninklijke residentie. (Blois, A10, afslag 17), www.loiredeschateaux.com vierzon Bourges la France Michelin V Clermont Ferrand Flour Bordeaux Millau Toulouse Beziers ASAF. Deze organisatie is onder meer verantwoordelijk heid voor de SOS-praatpalen en afsleepdiensten. Ook wordt op sommige trajecten informatie gegeven over ster ke wind of slipgevaar. Algemeen alarmnummer is 112, website van de ASAF (ook in het Engels): www.autoroutes.fr Hotels Voor onze trip langs maakten wij gebruik van accommodaties die zijn aangesloten bij Lo- gis de France, een onafhankelijke keten met 3000 hotels verspreid door het bin nenland. Binnen een straal van gemid deld zo'n 30 km vind je altijd een 'Lo- gis', beweert de organisatie. De prij zen liggen tussen de 51 en 71 euro per kamer (let wel: niet altijd in clusief ontbijt), voor een me nu moet tussen de 17 en 36 euro betaald worden. Beta len kan met creditcards. (Tip: wie vroeg wil ver trekken doet er slim aan 's avonds te beta len, want menige 'pa tron' vindt 9 uur een prima begin van een nieuwe dag Alle 'Logis' staan in een gratis gids, voorzien van een kaart met alle ac commodaties, die te verkrij gen is bij Mai son de la Fran ce, tel. 0900-1122332 (0,50 p/m). Re serveringen via www.lo- qis-de-france.fr of+33 (0) -1 45 84 83 84. Verrassend plekje is de beeldentuin van de Neder- BMHL landse familie Hendriks, ooit boer in het Brabant- se Wanroy. -&■;£ u; Al jarenlang runnen ze een gemengd bedrijf, maar grootste passie van Piet Hendriks zijn tuinen en als hij in 1998 de kans krijgt het Domein Dru- Ion te kopen, slaat hij toe. Drulon telt vijf tuinen, waar pioenrozen, azalea's, hydrangea's, druiven en fruit in een bonte, maar wei georganiseerde, aaneenschakeling bij elkaar staan. Sinds enige ja ren exposeren jonge Nederlandse beeldend kunstenaars er hun werken. Wat een boeien de artistieke eenheid creëert. Ietsje terug naar de A71 ligt het geografisch middelpunt van Frankrijk. Midden op de RN144 staat in Bruère-Allichamps een obelisk, waarop de Franse vlag wappert, die deze plek markeert. (Les Jardins Artistiquesde Drulon, gelegen langs de D997 in Loye sur Arnon, A71, af slag 8, volg richting Le Chateletl.www.drulon.com (Centre de la France, A71, afslag 8). www.cq18.fr/cq18/commune/bruere-alli- champs Van draken naar robots is in alle op zichten maar een kleine stap, want een paar dozijn kilometers zuidelijker langs de A10 gaan we op bezoek bij 's lands modernste pretpark, Futurosco pe. Het park pretendeert het meest erudiete park van het land te zijn, met name op het gebied van film en beeld. In futuristische gebouwen spelen zich de meest spannende dingen af. Elk jaar komt het park met nieuwe attracties en dit jaar is dat onder meer 'dan sen met de robots'. Tien kunstmatige armen, met telkens plaats voor twee personen, maken de meest sierlijke maar ook plotselinge bewegingen. Met op de achtergrond het gegil van de passagiers die heen en weer worden ge slingerd en soms secondenlang doodstil op hun kop hangen. (Futuroscope, A10, afslag 28) www.futuroscope.com 3» «51 Dit deel van de Auvergne 9IHH staat bekend om zijn vul- kanen. Zo'n 80 oude kraters typeren het landschap. Hier ligt sfks;v:T het familiepark Vulca- ■g&i TaV j nia. Gebouwd op ou- de lava vertelt het op toegankelijke en leerzame wijze de geschiedenis van de aarde, van vulkanen, van continenta le platen, van aardbevingen en tornado's. Bijna alles is in teractief en vooral de simulator waarbij je een aardbe ving meemaakt, is een aanrader. Maar ook de 3d-film over het ontstaan van het vulkanisch landschap is zeer le vensecht en lopend langs vuurspuwende en hevig don derende modelvulkanen doet je bijna geloven dat het echt is. Een van de partners van Vulcania is Michelin dat in Cler- mont-Ferrand zijn hoofdvestiging heeft. En een eigen museum waarin niet alleen de geschiedenis van het be drijf wordt verteld, maar ook allerlei lijfelijk aanwezig is, zoals de gebruikte banden van een van de spaceshut- tles. Normaal is het museum alleen voor groepen toe gankelijk, maar in juli en augustus kunnen individuele bezoekers zich bij de lokale VVV melden die vervolgens groepen samenstelt. (Vulcania in Saint Ours les Roches, A71, afslag A89 daarna afslag Pontgibaud), www.vulcania.com (Michelifimuseum in Clermont-Ferrand, A71, afslag 11), www.clermont-fd.com De Fransen vinden ta Couvertoirade de flmerikanen overdreven na tionalistisch, maar zelf kun nen ze er ook wat van. Stap maar eens binnen in het info centrum van het viaduct van Millau. Franse bezoe kers aanschouwen dit hangend wereldwonder van beton en staal boven de rivier de Tarn als in een roes. Eerlijk is eerlijk, de prestatie de Engelse architect Norman Foster en Franse ingenieurs en bouwers hier hebben tentoongespreid mag er wezen. Zeven pilaren - de hoogste meet 343 meter en gaat door voor de hoogste van Europa - overspannen 2,4 kilometer. Daarmee is het viaduct 5 maal zwaarder dan de Eiffeltoren waarmee een link is gelegd naar een ander viaduct, ietsje ver derop langs de A75, dat van Garabit over de Truyère. Gebouwd in 1884 en ontworpen door niemand minder dan Gustave Eiffel. Dit treinviaduct was toentertijd het grootste en hoogste. De A75 blijft dus recordhouder. (Viaduc de Millau, A75, afslag 46 of 47), www.viaducdemillau- eiffaqe.com (Garabit, A75, afslag 30), www.saint-flour.com IKW». Tijd kent geen gren- zen op de A10, want van robots naar de oer mens is ook hier slechts een luttel aan tal kilometers. Paléosi te heet de plek waar archeologie en moder niteiten probleemloos in elkaar overgaan. Op de plek waar in 1979 het skelet van een 35.000 oude Neanderthaler werd gevonden is een interactief centrum ge groeid waar niet alleen de big bang waaruit 15 miljard jaar geleden de aarde is ontstaan en vervolgens de evolutietheo rie netjes uit de doeken worden gedaan, maar waar je jezelf ook letterlijk kunt meten met Neanderthalers. Het park ligt tussen de snelweg en het plaatsje Cognac, plek waar de Martels, Grateauds, Hennessy's, Otards en wat dies meer zij vandaan komen. Alles en iedereen in dit stadje staat in het teken van deze alcoholica. Bedrijven zijn te bezoeken, er zijn musea gewijd aan het vocht en je kunt er uiteraard me nig glaasje proeven. (Paléosite Cognac, A10, afslag 35), www.paleosite.frwww.tourism-coqnac.com Behalve cognac kent deze streek rond Bordeaux di verse gewilde wij nen, zoals die van Bourg, Pomerol, Saint-Emilion en Saint-Julien. Er zijn ettelijke wijnrou tes die je langs be faamde 'appellations' leiden. Richting Toulouse, we zijn dan al weer op de A62, ligt bij voorbeeld de regio Sauter nes met wijnen die hun reputatie inmiddels wel geves tigd hebben. Stadje temidden van al dat lekkers is Langon waar de kerk van St. Gervais uitkijkt over La Garonne. Sfeervol stadje, waar wij achter 'n mondaine winkelstraat authen tieke steegjes ontwaren die overigens wel een opknap beurt kunnen gebruiken. En op de La Place des Carmes zien wij, tegenover het vroegere klooster van de Karme lieten, een stokoude Renault, in dienst van de plaatselijke visboer. (Langon Sauternes, A62, afslag 3), www.sauter- nais-qraves-lanqon.com De dame van de lokale VW vertelt hoe de 'waterhel ling van Montech' werkt. Een soort van machine, be staande uit twee wagons op wielen, elk aan één kant van het kanaal, met daar tussen iets wat op een sluis deur lijkt. De machine duwt een boot die omhoog wil met water en al de helling op. In de zomermaanden kan publiek meevaren om aan den lijve te ervaren hoe het is op dit 'Canal du Midi', indertijd beter bekend als het kanaal tussen de twee zee ën. Overigens kent ook Beziers zo'n duwboot, precies naast de sluizen. In de buurt ligt ook Auvillar dat zelfs als het heeft geregend, met kasseien glimmend van het water en de lucht zo klam als een nat te vaatdoek, haar charme behoudt. Daaraan heeft zij natuurlijk haar eretitel te danken: één van de mooiste dorpen van Frankrijk. Met een prachtige entree onder de klokkentoren. Maar wat doen al die auto's op het pleintje voor die fraaie ronde Hallen uit 1825? (Montech, A62, afslag 9 of 10), www.canal-du-mi- di.orq/rubriques/canal/architecture/m-pentemontech.htm (Auvillar, A62, afslag 8), www.auvillar.com Wanneer je je ogen dicht doet, zie je ze lopen door de smalle steegjes: de rid ders van de Orde der Tempeliers in hun witte gewa den (althans als je ongetrouwd was en zedig) met rood kruis. Zegelring met de twee ridders te paard om de vinger. Net terug van een kruistocht of bezig met de voorberei dingen van een nieuwe? In La Couvertoirade, waar ooit de Tempeliers hun kas teel hadden, kost het niet zoveel moeite je fantasie de vrije loop te laten. Even terug naar de 12e eeuw toen ridders en gelovigen vonden dat pelgrims op weg naar het heilige land (Jeru zalem) beschermd moesten worden. Hier lieten zij het koren groeien, deden aan schapenteelt, verbouwden groenten en maakten hun paarden gereed voor de oor log. Nu hebben galeries, ateliers, winkeltjes en restau rants onopvallend bezit van La Couvertoirade geno men. Je kunt er met een gids rondlopen. (La Couvertoirade, A75, afslag 48 of 49), www.lacou- vertoirade.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 45