Populariteit van flitstrein groeit Unilever mogelijk opgesplitst JPIIII1 Passagiers Calypso veilig Blind neemt afscheid met prijs e Aandeelhouders komen in opstand tegen management borstkanker Bom tikt onder onderzoek naar Oud-leden D66 richten partij op www.hetoranjeplein.nl Harde landingsbaan is welkom Kloetinge veilig, Hoek in gevaar ^■nn van onze redactie binnenland CYPRUS - Alle opvarenden van het cruiseschip The Calypso zijn ongedeerd gebleven nadat in de ochtend brand in de machineka mer was uitgebroken voor de hust van Engeland. Dat liet de eigenaar van het schip, de Griek se reder Louis Cruise Lines we ten. Volgens de reder brak de brand uit in het omhulsel van de motor elai aan de stuurboordzijde van het ehoi Jdup. Bemanningsleden wisten het vuur tot de machinekamer te beperken en kregen de brand uiteindelijk onder controle. Het ;rei Schip lag toen op 30 kilometer t voor de kust van de Britse stad Eastbourne. Volgens de reder 3ij( U'aren er 462 passagiers aan inni boord, van wie 454 met de Ne- Ki; derlandse nationaliteit. mbü passagiers moesten zich in zwemvest op het dek verzame len voor een eventuele evacua tie. Maar toen de bemanning het vuur onder controle had, moch ten ze terug naar de lounges. Er was geen sprake van paniek on der de passagiers, aldus reisorga nisator Cruise Travel. „Bravo, bravo, hoorde ik", vertelt Mies Fens (65) naderhand. „En dat had niets te maken met een goed concert. Bravo is de scheep sterm voor brand. We zaten met een rechtop in bed." Zij en echt genoot Jan pakken hun red dingsvesten, gingen de gang op en roken een scherpe brand lucht. „Er was iets ergs aan de hand, dat wisten we meteen", zegt Jan. Het beschadigde vaartuig is za terdagavond naar Southampton gesleept. Het kon niet op eigen la-acht verder. De passagiers gin gen daar van boord en werden ondergebracht in hotels, aldus Norbert van der Glas van Crui se Travel. Gisteren zijn 437 op varenden met vier vluchten naar Nederland teruggebracht, 25 anderen zijn in de bus ge stapt. Zij kwamen gisteravond aan op Rotterdam Airport. Lachen Veel passagiers konden er al weer om lachen. Francien Bake- laar: „Er rustte gewoon geen ze gen op dit reisje. The Calypso was al stuk gegaan voor we aan boord gingen. De motor had het begeven en wij moesten van Rot terdam, waar we aanvankelijk zouden opstappen, met bussen naar Zeebrugge. Die bus kreeg pech en toen hadden we ook nog eens die brand. Tel dat op bij het feit dat onze vlucht ook nog eens vertraging had en je kunt voorspellen dat we straks met de auto iets krijgen. Zo'n reis is het nou eenmaal." ANP/GPD pagina 2 scheepsvlag indicatie veiligheid Passagiers van de Calypso staan in zwemvest op het dek. Jan Fens: „Er was iets ergs aan de hand, dat wisten we meteen." foto Bob Huitink/ANP «SÜ& WM he:: GRONINGEN - Onder het twee jaarlijkse landelijke onderzoek uaar borstkanker tikt een bom. Voortzetting van die gesubsidi eerde screening onder circa 800.00 0 vrouwen is op losse schroeven komen te staan door verstrekkende uitspraak van de rechtbank in Zwolle. Sindsdien bezinnen tientallen radiologen zich op medewer- Twee radiologen verbonden aan de stichting Bevolkingsonder zoek Borstkanker Noord-Neder land (BBNN) hebben verzuimd om een 53-jarige vrouw uit Rui- in januari 1997 door te stu ren voor verder onderzoek. Zij overleed in september 1999 aan de gevolgen van box*stkanker. Zij stelde BBNN en de radi oio- aansprakelijk. Volgens de jIji rechtbank hebben de medici 'niet de zox-g van een redelijk handelend en redelijk bekwaam tuss radioloog in acht genomen'. Om die reden acht de rechtbank een ladevergoeding op zijn tats. Door BBNN is hoger be roep ingesteld. De advocaat van de stichting is namelijk van me ning dat de screening, in wezen een vluchtige momentopname, VIo| rad gelijk te stellen is aan een Tlö; diagnose. GPD Varia: 2; Binnenland: 3; Gezondheid: 4; Buitenland: 5; Radio Televisie: 7; Zeeland: 9, 11 en 13; Sport: 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 24 van onze sportredactie ROTTERDAM - Even nadat bondscoach Marco van Bas ten gisteren de nationale beker had overhandigd aan Ajax-aanvoerder Tomas Galasek was het dan zover. De spelers van de Amsterdamse club drukten het kleinood in de handen van Danny Blind. Ze namen de trainer op de schouders en vierden een feestje voor het vak met de meegereisde aanhang. Niet topschutter Huntelaar, goed voor beide Amster damse treffers in de finale tegen PSV (2-1), maar Blind was na afloop de gevierde man. „Danny Blind, wie kent hem niet, Danny Blind, Danny Blind is een echte Aja- cied", zongen de ruim 12.000 meegereisde supporters. Vanaf het ereterras klapten de directieleden van de Am sterdamse club keurig mee. Alsof ze ook nog achter hun coach stonden. Ondertussen bleef de naam van Henk Ten Cate, de ver wachte opvolger van Blind, rondzingen. De clubleiding van Ajax wilde niet reageren. „Laat ons nu eerst maar eens feest vieren", sprak voorzitter Jaakke. „Ik weet niet of de naam van mijn opvolger klopt", aldus Blind. „Maar het zou mij niet verbazen. Ik weet dat het afgelo pen is. Klaar uit. Ik zal het binnenkort wel horen." Blind overleefde met Ajax de eerste ronde van de Cham pions League, won de play-offs en de nationale beker. „Niet slecht, dacht ik zo", stelde Blind. „Maar het had in de reguliere competitie natuurlijk veel beter gemoe ten. Ik ga ook niet zeuren over het ontslag dat ik krijg. Het bestuur had het alleen veel eerlijker moeten spelen. Ik ben al 21 jaar Ajacied, dit verdien ik niet." ANP pagina 15 bekerfinale kent zinderend slot pagina 24 massale steun voor Danny Blind foto Marcel Antonisse/ANP van onze redactie binnenland AMSTERDAM - Met name door uitstapjes naar Parijs en Lon den vergroot de hogesnelheids trein zijn marktaandeel ten op zichte van het vliegtuig. Dat concludeert het samenwer kingsverband van de hoge snel heidstreinen in Europa, Rail Eu rope na analyse van de reizigers- cijfers. Volgens Rail Eux'ope maakt ook een toenemend aan tal zakenreizigers gebruik van de flitstreinen. Op het tx'aject Brussel-Londen had treinvervoerder Eurostar vo rig jaar een mai'ktaandeel van 64 procent en op Parijs-Londen 71 procent. Centrum Het gemak van het vervoer, de betrouwbaarheid en het reizen van centrum naar centrxxm wor den door passagiers als belang- x'ijke voox'delen gezien. Woord voerder van Rail Eui'ope Johan Brisson: „Met vliegen gaat er meer reistijd vei'loren met check-in en bagage ophalen, is er altijd spx'ake van financiële toeslagen en zijn er vaker vertra gingen dan met de trein. Zo had Eurostar in 2005 met zijn flitst- x-ein naar Londen een stiptheid van 86,3 procent, geen enkele luchtvaartmaatschappij komt boven de 70 procent." Sinds de TGV 25 jaar geleden is gaan rij den, zijn er 1,2 miljai'd passa giers vervoerd. Vorig jaar bracht de Eurostar 7,4 miljoen reizigers naar Brussel, Parijs en Londen. Thalys vervoerde voiig jaar 6,2 miljoen passagiex's. Bx'is- son verwacht dat het vervoer per flitstrein alleen maar zal toe nemen. In 2007 wordt de i'eistijd van Amsterdam naar Parijs 40 minuten korter en komt op iets meer dan drieënhalf uur. Ook woordvoerder Michiel Jon ker van de NS gaat exvan uit dat in het vexvoer tot duizend ki lometer de flitstrein een steeds grotei'e rol gaat spelen. „Je i*eist binnen vijf uur van Bi'ussel naar Mai'seille met de trein. Air Finan ce reserveei"t nu al wagons bij de Thalys om hun reizigers van uit Amsterdam naar Parijs te brengen voor intercontinentale vluchten in plaats van ze te ver- voex-en met het vliegtuig." Ook KLM vliegt al niet meer op Eindhoven en Antwerpen, maar geeft de passagiers een trein kaartje voor het traject. ANP PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens In de cololon leest u er meer over. Kijk op wmvpzc.nl/abonneren. bel gratis 0800 - 0231231 ol stuur deze bon naar PZC. afdeling lezersservice Antwoordnummer 713, 4460 WB Goes het alfabet Van Zeeland door Ron de Groot LONDEN - Ontevreden aan deelhouders van het voe- dings- en wasmiddelencon cern Unilever sturen aan op een opsplitsing van het be drijf. meldde de Blitse krant The Obseiver gisteren op basis van uitlatingen van enkele niet na der genoemde aandeelhouders. Zij komen in opstand nadat de onderneming donderdag op nieuw teleurstellende kwartaal cijfers publiceerde. Daaruit blijkt dat dat de omzetgroei in de belangiijke Europse markt aeert. „In de komende we ken zullen we druk uitoefenen op het management om verande ringen door te voei'en", aldus een van de investeerdei's. De beurswaai'de van het Brits-Ne derlandse coneei'n is in zijn ogen te laag. Volgens een andere belegger lijkt het management zich niet bewust van de mate van verandering die noodzake lijk is. „Ik denk dat ze alle alter natieven moeten overwegen, van het vei'kopen van onder maats presterende onderdelen tot het afstoten van de divisies voeding en pei'soonlijke verzox*- ging. Er zijn weinig synergie- voordelen tussen deze twee acti viteiten." woordvoei'der van Unilever weersprak tegenover The Obsei'- verdat het bedrijf in tweeën op gedeeld moet woi'den. „We heb ben geen plannen voor een op splitsing", aldus de zegsman. Beleggei's uitten eerder kritiek op de duale ondei'nemingsstruc- tuur, omdat die het concern log zou maken. De gi-oep bestaat uit twee moe dermaatschappijen met elk een eigen beui'snotering. De hoop was dat Unilever deze stnxctuur zou afschaffen, nadat het be drijf zijn ambitieuze omzetdoel- stelling van het vijfjarenplan Path to Growth niet had waarge maakt. Eén jui'idische structuur zou het bedrijf slagvaai'diger maken. In december zei het con cern echter dat de duale bediïjfs- sti-uctuur gehandhaafd blijft. Unilever voerde begin 2005 wel een verandei'ing aan de top door. Het bedi'ijf koos voor één topman in plaats van een duo. De Fransman P. Cescau, vooi- heen vooi-zitter van de Bi'itse. tak, wei'd toen de hoogste man van de hele gi'oep. A. Bui'gmans deed een stap terug als co-be- stuursvoorzitter en kreeg een nieuwe rol toebedeeld als voor zitter zonder uitvoerende taken. ANP Advertentie Morgen bij de PZC; een speciale bijlage over open en gesloten natuurgebieden Kloetinge speelt ook vol gend seizoen in de hoofdklas se van het zaterdagvoetbal. De ploeg verloor zelf welis waar met 4-1 van Noord- wijk, maar door de neder laag van Hoek (2-3 tegen Do- to) kan Kloetinge niet meer achterhaald woi'den. Hoek (foto) moet nog wel vrezen voor degradatie uit de hoofd- ffc klasse. (Advertentie) voorletters: telefoon: (posllbankrekeningnummer. O Noteert u mij voor een proefabonnement van 5 weken voor 14,95 Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor rekeningnummer Ik heb de laatste res maanden geen - proefabonnement gehad Noteert u mij voor een vast abonnement. De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis. Daarna wil ik betalen: D per maand o>et automatische incasso 20,55)* [H pet kwartaal met automatische incasso 59.75)" O per par met automatische incasso (€229,201*. met gratis PZC-paraplu Het gaat toch al niet zo best met D66 en nu komt er ook nog eens concux*rentie van een aantal ontevreden oud-le den van deze partij. Onder de naam De Zes hebben zij een nieuwe beweging opgericht. Zaterdag is de eex*ste vergade ring, in een voetbalkantine pal tegenover de zaal waar D66 vergadert over het vooi'tbestaan van de sociaal-libex'ale partij. Het Zeeuwse bedx'ijfsleven popelt om meer gebruik te ma ken van Zeeland Aix-port; maar dan moet het vliegveld bij Arnemuiden wél voorzien zijn van een verhax'de landings baan, zodat er ook bij regen kan worden gevlogen. Files op de snelwegen maken dat luchttranspox't inte ressanter woi'den voor Zeeuwse ondernemin- *g gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 1