Populariteit van flitstrein groeit
Unilever mogelijk opgesplitst
JPIIII1
Passagiers Calypso veilig
Blind neemt afscheid met prijs
e Aandeelhouders komen in opstand tegen management
borstkanker
Bom tikt onder
onderzoek naar
Oud-leden D66 richten partij op
www.hetoranjeplein.nl
Harde landingsbaan is welkom
Kloetinge veilig,
Hoek in gevaar
^■nn
van onze redactie binnenland
CYPRUS - Alle opvarenden van
het cruiseschip The Calypso zijn
ongedeerd gebleven nadat in de
ochtend brand in de machineka
mer was uitgebroken voor de
hust van Engeland. Dat liet de
eigenaar van het schip, de Griek
se reder Louis Cruise Lines we
ten.
Volgens de reder brak de brand
uit in het omhulsel van de motor
elai aan de stuurboordzijde van het
ehoi Jdup. Bemanningsleden wisten
het vuur tot de machinekamer
te beperken en kregen de brand
uiteindelijk onder controle. Het
;rei Schip lag toen op 30 kilometer
t voor de kust van de Britse stad
Eastbourne. Volgens de reder
3ij( U'aren er 462 passagiers aan
inni boord, van wie 454 met de Ne-
Ki; derlandse nationaliteit.
mbü passagiers moesten zich in
zwemvest op het dek verzame
len voor een eventuele evacua
tie. Maar toen de bemanning het
vuur onder controle had, moch
ten ze terug naar de lounges. Er
was geen sprake van paniek on
der de passagiers, aldus reisorga
nisator Cruise Travel. „Bravo,
bravo, hoorde ik", vertelt Mies
Fens (65) naderhand. „En dat
had niets te maken met een goed
concert. Bravo is de scheep
sterm voor brand. We zaten met
een rechtop in bed." Zij en echt
genoot Jan pakken hun red
dingsvesten, gingen de gang op
en roken een scherpe brand
lucht. „Er was iets ergs aan de
hand, dat wisten we meteen",
zegt Jan.
Het beschadigde vaartuig is za
terdagavond naar Southampton
gesleept. Het kon niet op eigen
la-acht verder. De passagiers gin
gen daar van boord en werden
ondergebracht in hotels, aldus
Norbert van der Glas van Crui
se Travel. Gisteren zijn 437 op
varenden met vier vluchten
naar Nederland teruggebracht,
25 anderen zijn in de bus ge
stapt. Zij kwamen gisteravond
aan op Rotterdam Airport.
Lachen
Veel passagiers konden er al
weer om lachen. Francien Bake-
laar: „Er rustte gewoon geen ze
gen op dit reisje. The Calypso
was al stuk gegaan voor we aan
boord gingen. De motor had het
begeven en wij moesten van Rot
terdam, waar we aanvankelijk
zouden opstappen, met bussen
naar Zeebrugge. Die bus kreeg
pech en toen hadden we ook nog
eens die brand. Tel dat op bij
het feit dat onze vlucht ook nog
eens vertraging had en je kunt
voorspellen dat we straks met
de auto iets krijgen. Zo'n reis is
het nou eenmaal." ANP/GPD
pagina 2
scheepsvlag indicatie
veiligheid
Passagiers van de Calypso staan in zwemvest op het dek. Jan Fens: „Er was iets ergs aan de hand, dat
wisten we meteen." foto Bob Huitink/ANP
«SÜ& WM
he::
GRONINGEN - Onder het twee
jaarlijkse landelijke onderzoek
uaar borstkanker tikt een bom.
Voortzetting van die gesubsidi
eerde screening onder circa
800.00 0 vrouwen is op losse
schroeven komen te staan door
verstrekkende uitspraak
van de rechtbank in Zwolle.
Sindsdien bezinnen tientallen
radiologen zich op medewer-
Twee radiologen verbonden aan
de stichting Bevolkingsonder
zoek Borstkanker Noord-Neder
land (BBNN) hebben verzuimd
om een 53-jarige vrouw uit Rui-
in januari 1997 door te stu
ren voor verder onderzoek. Zij
overleed in september 1999 aan
de gevolgen van box*stkanker.
Zij stelde BBNN en de radi oio-
aansprakelijk. Volgens de
jIji rechtbank hebben de medici
'niet de zox-g van een redelijk
handelend en redelijk bekwaam
tuss radioloog in acht genomen'. Om
die reden acht de rechtbank een
ladevergoeding op zijn
tats. Door BBNN is hoger be
roep ingesteld. De advocaat van
de stichting is namelijk van me
ning dat de screening, in wezen
een vluchtige momentopname,
VIo| rad gelijk te stellen is aan een
Tlö; diagnose. GPD
Varia: 2; Binnenland: 3; Gezondheid: 4; Buitenland: 5;
Radio Televisie: 7; Zeeland: 9, 11 en 13; Sport: 15, 16,
17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 24
van onze sportredactie
ROTTERDAM - Even nadat bondscoach Marco van Bas
ten gisteren de nationale beker had overhandigd aan
Ajax-aanvoerder Tomas Galasek was het dan zover. De
spelers van de Amsterdamse club drukten het kleinood
in de handen van Danny Blind. Ze namen de trainer op
de schouders en vierden een feestje voor het vak met de
meegereisde aanhang.
Niet topschutter Huntelaar, goed voor beide Amster
damse treffers in de finale tegen PSV (2-1), maar Blind
was na afloop de gevierde man. „Danny Blind, wie kent
hem niet, Danny Blind, Danny Blind is een echte Aja-
cied", zongen de ruim 12.000 meegereisde supporters.
Vanaf het ereterras klapten de directieleden van de Am
sterdamse club keurig mee. Alsof ze ook nog achter hun
coach stonden.
Ondertussen bleef de naam van Henk Ten Cate, de ver
wachte opvolger van Blind, rondzingen. De clubleiding
van Ajax wilde niet reageren. „Laat ons nu eerst maar
eens feest vieren", sprak voorzitter Jaakke. „Ik weet
niet of de naam van mijn opvolger klopt", aldus Blind.
„Maar het zou mij niet verbazen. Ik weet dat het afgelo
pen is. Klaar uit. Ik zal het binnenkort wel horen."
Blind overleefde met Ajax de eerste ronde van de Cham
pions League, won de play-offs en de nationale beker.
„Niet slecht, dacht ik zo", stelde Blind. „Maar het had
in de reguliere competitie natuurlijk veel beter gemoe
ten. Ik ga ook niet zeuren over het ontslag dat ik krijg.
Het bestuur had het alleen veel eerlijker moeten spelen.
Ik ben al 21 jaar Ajacied, dit verdien ik niet." ANP
pagina 15
bekerfinale kent zinderend slot
pagina 24
massale steun voor Danny Blind
foto Marcel Antonisse/ANP
van onze redactie binnenland
AMSTERDAM - Met name door
uitstapjes naar Parijs en Lon
den vergroot de hogesnelheids
trein zijn marktaandeel ten op
zichte van het vliegtuig.
Dat concludeert het samenwer
kingsverband van de hoge snel
heidstreinen in Europa, Rail Eu
rope na analyse van de reizigers-
cijfers. Volgens Rail Eux'ope
maakt ook een toenemend aan
tal zakenreizigers gebruik van
de flitstreinen.
Op het tx'aject Brussel-Londen
had treinvervoerder Eurostar vo
rig jaar een mai'ktaandeel van
64 procent en op Parijs-Londen
71 procent.
Centrum
Het gemak van het vervoer, de
betrouwbaarheid en het reizen
van centrum naar centrxxm wor
den door passagiers als belang-
x'ijke voox'delen gezien. Woord
voerder van Rail Eui'ope Johan
Brisson: „Met vliegen gaat er
meer reistijd vei'loren met
check-in en bagage ophalen, is
er altijd spx'ake van financiële
toeslagen en zijn er vaker vertra
gingen dan met de trein. Zo had
Eurostar in 2005 met zijn flitst-
x-ein naar Londen een stiptheid
van 86,3 procent, geen enkele
luchtvaartmaatschappij komt
boven de 70 procent." Sinds de
TGV 25 jaar geleden is gaan rij
den, zijn er 1,2 miljai'd passa
giers vervoerd. Vorig jaar
bracht de Eurostar 7,4 miljoen
reizigers naar Brussel, Parijs en
Londen. Thalys vervoerde voiig
jaar 6,2 miljoen passagiex's. Bx'is-
son verwacht dat het vervoer
per flitstrein alleen maar zal toe
nemen. In 2007 wordt de i'eistijd
van Amsterdam naar Parijs 40
minuten korter en komt op iets
meer dan drieënhalf uur.
Ook woordvoerder Michiel Jon
ker van de NS gaat exvan uit
dat in het vexvoer tot duizend ki
lometer de flitstrein een steeds
grotei'e rol gaat spelen. „Je i*eist
binnen vijf uur van Bi'ussel naar
Mai'seille met de trein. Air Finan
ce reserveei"t nu al wagons bij
de Thalys om hun reizigers van
uit Amsterdam naar Parijs te
brengen voor intercontinentale
vluchten in plaats van ze te ver-
voex-en met het vliegtuig."
Ook KLM vliegt al niet meer op
Eindhoven en Antwerpen, maar
geeft de passagiers een trein
kaartje voor het traject. ANP
PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens
In de cololon leest u er meer over.
Kijk op wmvpzc.nl/abonneren. bel gratis
0800 - 0231231 ol stuur deze bon naar
PZC. afdeling lezersservice
Antwoordnummer 713, 4460 WB Goes het alfabet Van Zeeland
door Ron de Groot
LONDEN - Ontevreden aan
deelhouders van het voe-
dings- en wasmiddelencon
cern Unilever sturen aan op
een opsplitsing van het be
drijf.
meldde de Blitse krant The
Obseiver gisteren op basis van
uitlatingen van enkele niet na
der genoemde aandeelhouders.
Zij komen in opstand nadat de
onderneming donderdag op
nieuw teleurstellende kwartaal
cijfers publiceerde. Daaruit
blijkt dat dat de omzetgroei in
de belangiijke Europse markt
aeert. „In de komende we
ken zullen we druk uitoefenen
op het management om verande
ringen door te voei'en", aldus
een van de investeerdei's. De
beurswaai'de van het Brits-Ne
derlandse coneei'n is in zijn
ogen te laag. Volgens een andere
belegger lijkt het management
zich niet bewust van de mate
van verandering die noodzake
lijk is. „Ik denk dat ze alle alter
natieven moeten overwegen,
van het vei'kopen van onder
maats presterende onderdelen
tot het afstoten van de divisies
voeding en pei'soonlijke verzox*-
ging. Er zijn weinig synergie-
voordelen tussen deze twee acti
viteiten."
woordvoei'der van Unilever
weersprak tegenover The Obsei'-
verdat het bedrijf in tweeën op
gedeeld moet woi'den. „We heb
ben geen plannen voor een op
splitsing", aldus de zegsman.
Beleggei's uitten eerder kritiek
op de duale ondei'nemingsstruc-
tuur, omdat die het concern log
zou maken.
De gi-oep bestaat uit twee moe
dermaatschappijen met elk een
eigen beui'snotering. De hoop
was dat Unilever deze stnxctuur
zou afschaffen, nadat het be
drijf zijn ambitieuze omzetdoel-
stelling van het vijfjarenplan
Path to Growth niet had waarge
maakt. Eén jui'idische structuur
zou het bedrijf slagvaai'diger
maken. In december zei het con
cern echter dat de duale bediïjfs-
sti-uctuur gehandhaafd blijft.
Unilever voerde begin 2005 wel
een verandei'ing aan de top
door. Het bedi'ijf koos voor één
topman in plaats van een duo.
De Fransman P. Cescau, vooi-
heen vooi-zitter van de Bi'itse.
tak, wei'd toen de hoogste man
van de hele gi'oep. A. Bui'gmans
deed een stap terug als co-be-
stuursvoorzitter en kreeg een
nieuwe rol toebedeeld als voor
zitter zonder uitvoerende taken.
ANP
Advertentie
Morgen bij de PZC;
een speciale bijlage over
open en gesloten natuurgebieden
Kloetinge speelt ook vol
gend seizoen in de hoofdklas
se van het zaterdagvoetbal.
De ploeg verloor zelf welis
waar met 4-1 van Noord-
wijk, maar door de neder
laag van Hoek (2-3 tegen Do-
to) kan Kloetinge niet meer
achterhaald woi'den. Hoek
(foto) moet nog wel vrezen
voor degradatie
uit de hoofd- ffc
klasse.
(Advertentie)
voorletters:
telefoon:
(posllbankrekeningnummer.
O Noteert u mij voor een proefabonnement
van 5 weken voor 14,95
Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor
rekeningnummer Ik heb de laatste res maanden geen
- proefabonnement gehad
Noteert u mij voor een vast abonnement.
De eerste twee weken ontvang ik de
krant gratis. Daarna wil ik betalen:
D per maand o>et automatische incasso 20,55)*
[H pet kwartaal met automatische incasso 59.75)"
O per par met automatische incasso (€229,201*.
met gratis PZC-paraplu
Het gaat toch al niet zo best met D66 en nu komt er ook
nog eens concux*rentie van een aantal ontevreden oud-le
den van deze partij. Onder de naam De Zes hebben zij een
nieuwe beweging opgericht. Zaterdag is de eex*ste vergade
ring, in een voetbalkantine pal tegenover de
zaal waar D66 vergadert over het vooi'tbestaan
van de sociaal-libex'ale partij.
Het Zeeuwse bedx'ijfsleven popelt om meer gebruik te ma
ken van Zeeland Aix-port; maar dan moet het vliegveld bij
Arnemuiden wél voorzien zijn van een verhax'de landings
baan, zodat er ook bij regen kan worden gevlogen. Files
op de snelwegen maken dat luchttranspox't inte
ressanter woi'den voor Zeeuwse ondernemin- *g
gen.