Gevoelige mensen op een kleurrijk plein 600 JA Corrie Wisse Nij ssen-Rottier reikitherapeute het behouden waard rijp voor de sloop Ineke Otte beeldend kunstenaar Corrie Wisse Nijssen-Rottier (49) is sinds vijftien jaar reikitherapeute. Verder werkt ze, sinds kort, veel met Atlantis energie. Daarbij draait het om de Mer-Ka-Ba, een draaiend lichtveld dat de geest en het lichaam tegelijkertijd beïnvloedt. Dat lichtveld moet le vend worden, wil de mens in staat zijn zich één te voe len met alles wat leeft en volledig zichzelf te zijn. De mens is onderdeel van de kosmos en zal - om heel te wor den - zijn energieveld in balans moeten brengen met de hem onringende energievelden. Corrie woont in Kapelle en heeft een praktijk aan huis. „In 2012 begint het aquariustijdperk, het tijdperk van de waterman. Dan gaan mensen bewuster leven, ze krij gen meer respect voor andere mensen en ze zullen snel ler bereid zijn om iets voor een ander te doen. Dit zijn roerige jaren, de laatste jaren van het tijdperk van de vissen. Mensen zijn niet meer tevreden, ze zijn aan het zoeken, dat zie je aan alles. Ze houden bijvoor beeld stille tochten en leggen massaal bloemen als er wat gebeurt. Mensen berusten niet meer zo makkelijk ergens in; ze komen in actie. Het is een lastige tijd, omdat er veel weerstand ontstaat. Mensen moeten veranderen, maar willen dat niet. Dus die graven zich in. 'Kom niet te dichtbij'. Toch is de verandering onontkoombaar. Mensen zijn op dit moment alleen nog maar aan het rennen en vliegen, ze zijn overwerkt en luisteren totaal niet meer naar zich zelf. Maar daar komt verandering in. Door hard aan 'zichzelf te werken, zal er een gevoeliger soort mens ont staan. In het aquariustijdperk zullen inwoners van een stad of dorp meer in groepsverband gaan leven. Dat wil zeggen: mensen met hetzelfde energieniveau zullen el kaar gaan opzoeken. Gemeenschappen Mensen met dezelfde gevoeligheid, hetzelfde inzicht en bewustzijn zullen in stx-aten of buurtjes samen gaan wo nen. Dat kristalliseert zich vanzelf uit. Iedereen die be wuster wordt en meer met zichzelf in contact komt, weet straks precies waar hij wil wonen. Zo zullen er au tomatisch gemeenschappen worden gevormd. Het volgende is dan, dat er ook naar gebouwd zal moe ten worden. Dat betekent wijken, waar bewoners na tuurlijk hun eigen privéruimte hebben, maar waar tege lijkertijd voldoende plek wordt ingeruimd voor gemeen schappelijk gebruik. En dan bedoel ik een ruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, waar lezingen gege ven kunnen worden en waar mensen hobby's kunnen uitoefenen waarvoor ze in hun eigen huis geen ruimte hebben. Kortom, een plek waar mensen naar toe kun nen, om anderen te ontmoeten. Ik zie het ook wel als een plek waar je bijvoorbeeld samen zou kunnen eten. De voormalige Van Dusseldorpschool aan de Voorstad en de Van Dusseldorpstraat, is inmiddels aan de rest van be Goese Lyceum vastgebouwil maar het is nog steeds een mooi voorbeeld van de moderne scholenbouw van voor de Tweede Wereldoorlog. Wat er ook in gevestigd wordt, het blijft 'every inch a school'. Maat mogen alstublieft de origind stalen vensters terug? Dat kunststof is zo plat en zo goedkoop. Ook de portacabins maken het straatbeeld er niet fraaier op zaterdag 15 oktober 2005 Het toekomstbeeld van een stad wordt sterk bepaald door bouwen en slopen.net als het verleden trouwens. Kijkend naar dat verleden, zien we - ook in Goes - grote fouten. Sommige gebouwen hadden we nooit mogen slopen en andere hadden we beter niet kunnen bouwen. Over bouwen in de toekomst willen we niks zeggen, we zijn geen architecten. Voor slopen en behouden hebben we wel wat suggesties, Het gaat natuurlijk uitsluitend om het beeld, niet om de gebruikers. Als we gebouwen willen slopen, gunnen we de eigenaars of gebruikers alleen een betere en zeker fraaiere, huisvesting. Corrie Wisse Nijssen-Rottier Een beetje zoals het vroegere commune-idee. Nu zit ie dereen maar in zijn eigen hokje en komt er niet meer uit. En neem nou de mantelzorgers. Daar is toch zo'n ge brek aan? Laat ouderen dan weer gewoon middenin de wijk wonen, in hun eigen huisje. Dan kunnen de buren eens een praatje komen maken, of een boodschap doen. Nu zitten veel ouderen maar te verpieteren in al die ver foto Ronald den Dekker zorgingshuizen. Behalve de verplegers, zien of spreken ze nauwelijks iemand. Dat is toch erg? Waar we moeten gaan bouwen? Dat weten gevoelige mensen zelf heel goed. Die voelen wel dat ze niet onder een elektriciteitsmast willen zitten en die voelen ook wel waar de energie goed is. Dat moet je niet aan pro jectontwikkelaars over laten, maar aan de mensen zelf." Hoe leven, wonen en werken mensen ver in de eenentwintigste eeuw? Hoe moet een stad als Goes er over - pak 'm beet - twin tig, dertig, veertig jaar uit zien? Twee visies, twee kleurrijke, zelfbewuste Bevelandse vrou wen. Eén opvallende overeenkomst: stadsbe woners willen elkaar meer ontmoeten en daar moet ruimte voor worden gemaakt. Niemand zal betwisten dat de boerderij Klein Frankrijk moet blijven bestaan. Het is een rustpunt in de groeiende stad en een herinnering aan het landelijke gebied waarin Goes groot werd. Er moet dan wel wat gebeuren. Want een scheve pan hier en een kapot venster daar, kunnen ook goed - zij het langzaam - een monument slopen. Minstens zo waardevol is het gebied eromheen. Schapen, paarden en kippen in de stad: geweldig! ten. Bijvoorbeeld ingericht met toegepas te kunst. Met mooi vormgegeven banken, een fontein of een paar bomen. Elk plek je dat vrijkomt in de stad, wordt op dit moment meteen weer volgebouwd. Een kwestie van geld, natuurlijk. Maar je zou ook eens na kunnen denken over een an dere invulling van zo'n plek. Verder zie ik mogelijkheden voor al die nieuwe rotondes in de stad. Daar zou je met kunst of groen herkenbare bakens van kunnen maken. Zo krijgt de stad ook een boeiende entree. Goes heeft een mooi oud centrum, waar je niet te veel aan moet komen. Maar daar omheen is er ruimte voor vernieuwd- ende architectuur. Zo creëer je verschil lende sferen in een stad. Dan is er wat meer te beleven voor de mensen. Kleurgebruik Er zou toch al meer vrijheid moeten zijn voor kleurgebruik in huizen en kantoren. En dan heb ik het niet over een verfje op de kozijnen, maar over een blauwe, gele of roze muur zoals je die in zuidelijke lan den ziet. Of waarom laat je mensen niet zelf hun groene en grijze afvaltonnen ver ven of versieren? Goes kan zeker wat levendiger, smeuïger en interessanter. Kijk, nu is het zo dat mensen vaak in een vast patroon zitten, ze fietsen naar hun werk, halen de kinderen op, fietsen weer naar huis. Altijd dezelfde route. Maak je de omgeving spannender, bijvoorbeeld met kunstüitingen, gedichten of spannen de vormgeving, dan haal je mensen even uit die dagelijkse beslommeringen. Dat kunnen ze even hun zinnen verzetten. Ik denk wel dat we in de toekomst an ders met elkaar om zullen gaan. Er is meer tussen hemel en aarde en daar ra ken steeds meer mensen van overtuigd. Mensen zullen meer ruimte vragen voor bezinning en ontmoetingen met anderen. Die ruimte moet er dus komen." Ingrid Huibers Ineke Otte (53) is beeldend kunstenaar. Ze maakt onder meer beelden, siera den en werkt in opdracht. Ze geeft boe ken uit, voorziet bedrijven en instellin gen van kleur- en interieuradvies, richt hotelkamers in, maakt grafkunst en is bo venal altijd bezig. Alles wat Otte ver koopt, of het nou bedrukte tafelkleden, glassculpturen of sieraden zijn, maakt ze met haar eigen handen. Otte woont in middels het grootste deel van haar leven in Goes en is ook zeer betrokken bij de stad. Van haar hand zijn onder meer de stadspoorten, tegels in het wegdek op de plek waar in lang vervlogen tijden de Goese stadspoorten stonden. „Ik zie een stad voor me met meer ont- moetings- of relaxplekken voor mensen. In het buitenland heb je overal van die plekken, waar mensen lekker zitten te praten of een krantje zitten te lezen. Op pleintjes, straathoeken of onder een boom. Als je hier op straat gewoon maar wat zit te zitten, ben je al snel raar. Nu bestaat de Goese binnenstad vooral uit lange straten. Je fietst of loopt er doorheen op weg naar de markt en weer terug. En kom je nou een bekende tegen, dan kun je besluiten om naar het Lunch- café te gaan, of op een terras te zitten, maar er zijn weinig openbare plekken met een bijzondere sfeer, waar je eens even lekker kunt gaan zitten om bij te praten. Iedereen zit toch vaak in zijn eigen huis je. Daarom zou het goed zijn om meer ontmoetingsplekken te creëren in de stad. Daarbij denk ik behalve aan kleur rijke plekken ook aan groen. Er kunnen nog veel meer bomen bij in de stad en groene ruimten waar je even tot jezelf kunt komen. En water, dat mis ik ook. Fonteinen, waar je rond kunt zitten om naar het klaterende water te luisteren. Op de Grote Markt zou dat goed kunnen. Ik zie mooi ingerichte, kleurrijke en daar door spannende plekken voor me. Plek ken die uitnodigen om er even te gaan zit- foto Willem Mieras Het pand van It's aan de Wijngaardstraat, is gebouwd als supermarkt met woningen erboven. Een grote vergissing want de ingang zat aan de verkeerde kant en niemand had een loopje langs dat deel van Goes. De supermarkt verdween al snel ondanks de lage prijzen, maar de Wijngaardstraat, de Bleekerstraat en het Bleekveld bleven met een lelijk litteken achter. Dat valt des te meer op nu het, na de bouw van de Mythe, drukker wordt op het Bleekveld. Vergissen is menselijk, maai dat wil niet zeggen dat vergissingen niet gecorrigeerd kunnen words Het zou een paar centen kosten, maar iets wat schreeuwt om correctie is bi appartementegebouw op bil Ravelijn de Groene Jager, Daarvoor is nota bene de oude Rijks Middelbare Landbouwschool afge Aan de voorkant is er aan het flatgebouw g om het wat te laten lijk Aan de achterkant is ln dubbel lelijk. Daar weerspiegelt het in het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26