iKC u sporter voor gevorderden Nu bij AutoTeam: PALLETVOORDEEL nderhoud vóelt vooral lekker Laat Eendubbelnulzeven maar schuiven Kijk op www.autoteam.nl in samenwerking met Q AutoTrack.nl Bijdehand kennismaking AutoTeam wij willen blije klanten www.autoteam.nl iedactie bijlagen: 0113-316680 pK.nl/auto :Mil: redactie® pzcn! tostbus31.4460 AA Goes jjvertentie-exploitatie: Midden-Zeeland: 0113-315520 eeuwe-Vlaanderen: 0114-372770 Cal: 0204562500 Vrijdag 9 jLil' 2004 IcorRien van der Steen bp een hobbelig dorpsweggetje kraakt de carros serie aan alle kanten. De stuur tal gaat zomaar centimeters en neer. En de nieuwe ach- rkant haalt het niet bij de achtige, boemerangvormige hterlichten van de vorige edi- 3200 GT. Maar die von- en de Amerikanen niet mooi, us tekende Giugiaro voor die Eeleisende markt een achter- ant met gewone verlichtings lokken. Doodzonde, a die Maserati 3500 GT is er ttiook de vernieuwde open ver- ie, de Spyder. Met meer torsie- zegt Maserati. Dat valt reuze tegen. Perfectie geperfectioneerd, zeggen de makers van deze Italiaanse sportwagen. Nou, ook dat valt tegen. Als de robotbak in de stand automatisch staat, lijkt het schakelen helemaal ner gens op. De tussenpozen zijn belachelijk lang voor zo'n spor tieve auto. Pas als je zelf gaat schakelen, met van die lepel tjes aan het stuur, begint het sportwagengevoel. Even gas los, flipper aantikken en weer gas. De Maserati wordt dan een bruut van een auto. Geen wa gen voor beginners. Zijn kracht is fenomenaal en wordt een ge noegen als je er eenmaal aan ge wend bent. Ondanks zijn fors torderende koets houdt hij intens van boch tenwerk. Het onderstel is er op gemaakt. In elke bocht laat een achterwiel een getergd skwiek! horen. Bij nat weer zwiept de auto zelfs nog met ingeschakel de stabiliteitscontrole gemakke lijk een halve meter uit het spoor. Is de sportstand niet in geschakeld, dan veert hij com fortabel en deint hij zelfs licht door flauwe bochten. Het is de achtste Spyder die Ma serati in haar hoofdkwartier aan de Vïale Ciro Menotti in Mo dena in elkaar gezet heeft. Uit gerust met een gewone zesver snellingsbak heet hij GT, heeft hij robotversnelling - met auto matische koppeling dus - dan staat er Cambiocorsa op het dash boardkastje. Deze Evoluzione heeft elektrisch te verstellen le deren stoelen, een groot kleu renscherm met navigatie, tele foon en een tamelijk gewoon ogend instrumentarium met twee analoge klokken, waarvan de toerenteller pas rood kleurt bij 7.500 toeren. Vouwtheater Zijn kofferruimte valt aardig mee, er kan altijd nog 300 liter bagage in. Een hele reeks elek tromotoren komt eraan te pas om de canvas cabriokap auto matisch te openen en te slui ten. Dit vouwtheater duurt tien tallen seconden. Als cabrio-cou- reur kom je met gemak als eer ste over de meet, zolang het on derweg maar niet gaat regenen. De ziel van deze Italiaanse krachtpatser is een adembene mende lichtgewicht achtcilin der V-motor met een inhoud van 4.2 liter en geen turbo. Via vier uitlaten produceert het ding een blaartrekkend geluid - alleen al daarvoor zet je het dak open. De 390 pk's brullen het uit van de pret, de trek kracht van 451 Nm rukt je hoofd bij ieder schakelmoment ruw naar achter, als zat je in een F16. De Maserati raast als het moet - want kunnen doet het eigenlijk nooit - naar een top van 285 km per uur en jaagt de naald naar 100 in 4,9 seconden. Deze geweldsuitlok- king komt je op een verbruik staan van een liter benzine per vierduizend meter. „Als je rustig rijdt haal je wel 1 op 7", had de im porteur gezegd. De Maserati Spyder Cambiocor sa is leverbaar vanaf 134.600 eu ro. Dat is inclusief het oploopje, overal waar je je met de auto vertoont. Kijk voor een driedimensionale blik in het Maserati-interieur op de website van deze krant onder de rubriek Auto Foto's onder: 1. Het beroemde Maserati-klokje dat elk dashboard van de model len siert. 2. Interieur van een Italiaans top sporter. 3. Het bekende beeldmerk met de drietand. 4. Een miniem schakelpookje, waarmee je voor- of achter waarts kunt kiezen. fDOftaan laat columnist Maks Mulder deze plek onder het kopje 1 op elke veertien dagen zijn licht schij- to over het hedendaags vervoer to wordt niet gehinderd door tech- Kde kennis, wel door een voorliefde "°°r roest,ge maar leuke automobie- De afgelopen tweehonderddui- 'erc kl|ometer kreeg Maks slechts "^.bekeuringen en hij remt nog alles wat over DNA beschikt Het lekkerste wat ze aan je auto kunnen doen is nieuwe bandcji eronder, an een goed merk met van die pjtstreepjes erop. En kleine rubber puntjes aan de buiten st die helemaal geen nut heb- ton maar het zaakje wel hele maal afmaken. Met nieuwe banden eronder rijd ikmin- «ens vijfduizend kilometer in de waan geen klapband te kun- ncnknjgen. Ondanks het feit at e consumentenbond ooit c reef dat je met een nieuwe band ook best een klapband kunt krijgen. Dat geloof ik dan gewoon niet. Onze wasmachine komt ook nooit goed uit de test en doet het desondanks al der tien jaar probleemloos. Nieuwe olie in de motor is ook fijn. Ik maak mezelf altijd wijs dat ik dat kan horen. Dat -ie dan net even meer tevreden snort. Op bougies en accu's moetje ook niet bezuinigen. Vooral in de winter. Vocht en kou, dat is schreeuwen om startproblemen. Behalve met puike bougies en een nagelnieu- we accu. Ruitenwisservloeistof, daarvan kun je beslist nooit ge noeg hebben. Lekker ruim sprayen tot je hallucinerend in je auto zit, héérlijk!. En wat te denken van ruïtenwisserbla- den? Wie voelt niet de rillingen over de rug lopen wanneer die ellendelingen beginnen te tsjil- pen als een nest uitgehongerde vinken? Kleppen stellen is ook geen overdreven luxe. Vooral wanneer je van easy listening op de stereo houdt. Remmen, alweer iets waar eigenlijk niet genoeg aandacht aan besteed kan worden. Mijn hemel, wat was ik onlangs blij dat ze pro bleemloos functioneerden toen midden in de nacht een Jan Hen zomaar pal voor me de weg opschoot. Zonde van de nieuwe banden, dat wel, maar desalniettemin twee keurige, kaarsrechte rubber sporen op de weg. Natuurlijk, goed onder houd is best belangrijk, maar het vóelt vooral zo verschrikke lijk lekker! Door Rien van der Steen Het is de eerste Peugeot met twee, in plaats van één nul in het midden. Hier spreken we dat uit als dubbel-nul, zo heeft de importeur bepaald. Want een Peugeot 'Een-nul-nul-zeven' klinkt te geheimagenterig. Peu geot komt begin 2005 met de 1007 als reactie op het feit, dat de afgelopen twee decennia de markt in Europa voor kleine au to's met 72 procent is gegroeid. De komende tien jaar zet dat al leen maar sterker door, denkt de branche. Peugeot borduurt met de 1007 voort op het studiemodel Sesa me. Wat het meest opvalt zijn de elektrisch bediende schuif deuren en het ontbreken van voorportieren. Peugeot noemt de samen met Pininfarina getekende 3.73 me ter lange auto een easy-mpv. Hij heeft vier verstelbare stoelen en een bagageruim dat van een luttele 178 liter vergroot kan worden tot 364 liter door alleen De 1007 van Peugeot. Achter de schuifdeuren zit een driehoekig extra zijruitje. de achterstoelen te verschui ven. Het stadskarretje heeft een elektronisch gecontroleerde versnellingsbak, die desge wenst automatisch kanwer ken. Voor de aandrijving is de keus uit 1.4- en 1.6-benzinemotoren en een 1.4 diesel. Standaard heeft hij stabiliteitscontrole (esp), zeven airbags (waaronder eentje voor de knieën van de be stuurder) en een waarschuwing voor gebruik van de achtergor dels. Peugeot heeft 560 miljoen euro in de nieuwe 1007 geïnves teerd. File aan meebrullers en zonnige evergreens O Onze zojuist begonnen speurtocht naar de favoriete WegDroomplaat van Nederland heeft al een file aan reacties opgeleverd. Er te kent zich zelfs een kopgroep af, met natuurlijk het onverwoestbare Radar Love van Golden Earring en een zonnige evergreen als Driver's Seat van Sniff "n the Tears. Maar ook zien we veel lekkere luistermuziek als Jazzy Jeff en Will Smith (Summertime). Makkelijke meebrullers als Walking on sunshine door Katrina The Waves blijken het eveneens goed te doen in de boord- cd-speler. Als dit de komende weken zo doorgaat stevenen we af op een stapel luis tervitaminen waar je een prachtig Weg- Droomalbum mee zou kunnen vullen. Heeft u uw persoonlij- 11 ke WegDroomplaat WegDroomplaat nog niet ingestuurd? Ga dan n naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en vul daar het Weg- Droomplaat-formulier in. U kunt uw favoriete autosong plus de naam van de uitvoerend ar tiest ook e-mailen naar redac- tie@wegenermultimedia.nl. Nu ook op de radio. Autoradio als radardetector Noordzee FM heeft zich in de strijd tegen snelheids boetes gemengd. De radiozen der waarschuwt automobilis ten voortaan met behulp van het navigatiesysteem voor snel heidscontroles. Via het zogehe ten Traffic Message Channel (TMC), onderdeel van veel auto navigatiesystemen, wordt de bestuurder gealarmeerd zo dra hij een bij Noordzee bekende flitser tegenkomt. De service werkt alleen als Noordzee 100.7 FM gekozen is als voorkeursstation voor TMC. Ook moet de radio on der het rijden zijn afgestemd op Noordzee FM. MS: BMW met de beste remmen BMW heeft zijn nieuwe M5 af: een vijfliter-motor, tien cilinders en 507 pk. De auto heeft een geroboti seerde versnellingsbak met zeven trappen. Deze nogal heftige auto haalt een topsnelheid van 330 km per uur en sprint van 0 naar 200 in vijftien seconden. Elektro nisch gecontroleerde demping en een knop waarbij je de motor begrenst op 400 pk zijn standaard. De rem men zijn van eenzame klasse: bij 100 per uur kan de BMW binnen 36 meter stilstaan. Hij komt begin volgend jaar, de prijs is nog niet bekend. De vorige kostte bijna 110.000 euro. Dan weet u dat. Ruimteschip Renault wordt twintig Vier generaties en een miljoen geproduceerde auto's: de Renault Espace is twintig jaar op de markt. In 1984 kwam Renault samen met Matra met het nieuwe autoconcept voor Europa. En nu is de Espace in dit we relddeel nog altijd marktleider bij de monospaces, zoals de Fransen mpv's noemen. De eerste Espace werd gemaakt naar voorbeeld van de Amerikaanse Van, een reisauto met vijf of zeven stoe len. In 1991 werd de Espace II onthuld, in juli 1996 werd de 500.000ste verkocht. De serie Espaces sinds 1984. Brandstofcelletje van Toshiba Toshiba heeft de kleinste brandstofcel ter wereld ont wikkeld. Het prototype gebruikt methanol als brandstof en levert 100 milliwatt elektriciteit. De cel is geschikt voor onder meer audio-installaties. Het ding is zo groot als een kleine duim en weegt achtenhalf gram. Met twee cc methanol kan de mini-cel een mp3-speler twintig uur aansturen. Volgende week in Auto: De Hyundai Tucson Een andere Idea van Lancia fop Je makers zelf zijn te reden: de perfectie eperfectioneerd, zeg- ;enze. Nou, mooi liet: er is bijna niks lerfects aan. Toch intstaat overal waar ede Maserati Spyder arkeert spontaan en oploopje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21