iKC
u
sporter voor gevorderden
Nu bij AutoTeam:
PALLETVOORDEEL
nderhoud vóelt vooral lekker Laat Eendubbelnulzeven maar schuiven
Kijk op www.autoteam.nl
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Bijdehand
kennismaking
AutoTeam
wij willen blije klanten www.autoteam.nl
iedactie bijlagen: 0113-316680
pK.nl/auto
:Mil: redactie® pzcn!
tostbus31.4460 AA Goes
jjvertentie-exploitatie:
Midden-Zeeland: 0113-315520
eeuwe-Vlaanderen: 0114-372770
Cal: 0204562500
Vrijdag 9 jLil' 2004
IcorRien van der Steen
bp een hobbelig
dorpsweggetje
kraakt de carros
serie aan alle
kanten. De stuur
tal gaat zomaar centimeters
en neer. En de nieuwe ach-
rkant haalt het niet bij de
achtige, boemerangvormige
hterlichten van de vorige edi-
3200 GT. Maar die von-
en de Amerikanen niet mooi,
us tekende Giugiaro voor die
Eeleisende markt een achter-
ant met gewone verlichtings
lokken. Doodzonde,
a die Maserati 3500 GT is er
ttiook de vernieuwde open ver-
ie, de Spyder. Met meer torsie-
zegt Maserati. Dat valt
reuze tegen.
Perfectie geperfectioneerd, zeggen
de makers van deze Italiaanse
sportwagen. Nou, ook dat valt
tegen. Als de robotbak in de
stand automatisch staat, lijkt
het schakelen helemaal ner
gens op. De tussenpozen zijn
belachelijk lang voor zo'n spor
tieve auto. Pas als je zelf gaat
schakelen, met van die lepel
tjes aan het stuur, begint het
sportwagengevoel. Even gas
los, flipper aantikken en weer
gas. De Maserati wordt dan een
bruut van een auto. Geen wa
gen voor beginners. Zijn kracht
is fenomenaal en wordt een ge
noegen als je er eenmaal aan ge
wend bent.
Ondanks zijn fors torderende
koets houdt hij intens van boch
tenwerk. Het onderstel is er op
gemaakt. In elke bocht laat een
achterwiel een getergd skwiek!
horen. Bij nat weer zwiept de
auto zelfs nog met ingeschakel
de stabiliteitscontrole gemakke
lijk een halve meter uit het
spoor. Is de sportstand niet in
geschakeld, dan veert hij com
fortabel en deint hij zelfs licht
door flauwe bochten.
Het is de achtste Spyder die Ma
serati in haar hoofdkwartier
aan de Vïale Ciro Menotti in Mo
dena in elkaar gezet heeft. Uit
gerust met een gewone zesver
snellingsbak heet hij GT, heeft
hij robotversnelling - met auto
matische koppeling dus - dan
staat er Cambiocorsa op het dash
boardkastje. Deze Evoluzione
heeft elektrisch te verstellen le
deren stoelen, een groot kleu
renscherm met navigatie, tele
foon en een tamelijk gewoon
ogend instrumentarium met
twee analoge klokken, waarvan
de toerenteller pas rood kleurt
bij 7.500 toeren.
Vouwtheater
Zijn kofferruimte valt aardig
mee, er kan altijd nog 300 liter
bagage in. Een hele reeks elek
tromotoren komt eraan te pas
om de canvas cabriokap auto
matisch te openen en te slui
ten. Dit vouwtheater duurt tien
tallen seconden. Als cabrio-cou-
reur kom je met gemak als eer
ste over de meet, zolang het on
derweg maar niet gaat regenen.
De ziel van deze Italiaanse
krachtpatser is een adembene
mende lichtgewicht achtcilin
der V-motor met een inhoud
van 4.2 liter en geen turbo. Via
vier uitlaten produceert het
ding een blaartrekkend geluid -
alleen al daarvoor zet je het
dak open. De 390 pk's brullen
het uit van de pret, de trek
kracht van 451 Nm rukt je
hoofd bij ieder schakelmoment
ruw naar achter, als zat je in
een F16. De Maserati raast als
het moet - want kunnen doet
het eigenlijk nooit - naar een
top van 285 km per uur en
jaagt de naald naar 100 in 4,9
seconden. Deze geweldsuitlok-
king komt je op een verbruik
staan van een liter benzine per
vierduizend meter. „Als je rustig
rijdt haal je wel 1 op 7", had de im
porteur gezegd.
De Maserati Spyder Cambiocor
sa is leverbaar vanaf 134.600 eu
ro. Dat is inclusief het oploopje,
overal waar je je met de auto
vertoont.
Kijk voor een driedimensionale blik in
het Maserati-interieur op de website
van deze krant onder de rubriek Auto
Foto's onder:
1. Het beroemde Maserati-klokje
dat elk dashboard van de model
len siert.
2. Interieur van een Italiaans top
sporter.
3. Het bekende beeldmerk met
de drietand.
4. Een miniem schakelpookje,
waarmee je voor- of achter
waarts kunt kiezen.
fDOftaan laat columnist Maks Mulder
deze plek onder het kopje 1 op
elke veertien dagen zijn licht schij-
to over het hedendaags vervoer
to wordt niet gehinderd door tech-
Kde kennis, wel door een voorliefde
"°°r roest,ge maar leuke automobie-
De afgelopen tweehonderddui-
'erc kl|ometer kreeg Maks slechts
"^.bekeuringen en hij remt nog
alles wat over DNA beschikt
Het lekkerste wat ze aan
je auto kunnen doen is
nieuwe bandcji eronder,
an een goed merk met van die
pjtstreepjes erop. En kleine
rubber puntjes aan de buiten
st die helemaal geen nut heb-
ton maar het zaakje wel hele
maal afmaken. Met nieuwe
banden eronder rijd ikmin-
«ens vijfduizend kilometer in
de waan geen klapband te kun-
ncnknjgen. Ondanks het feit
at e consumentenbond ooit
c reef dat je met een nieuwe
band ook best een klapband
kunt krijgen. Dat geloof ik dan
gewoon niet. Onze wasmachine
komt ook nooit goed uit de test
en doet het desondanks al der
tien jaar probleemloos.
Nieuwe olie in de motor is ook
fijn. Ik maak mezelf altijd wijs
dat ik dat kan horen. Dat -ie
dan net even meer tevreden
snort. Op bougies en accu's
moetje ook niet bezuinigen.
Vooral in de winter. Vocht en
kou, dat is schreeuwen om
startproblemen. Behalve met
puike bougies en een nagelnieu-
we accu. Ruitenwisservloeistof,
daarvan kun je beslist nooit ge
noeg hebben. Lekker ruim
sprayen tot je hallucinerend in
je auto zit, héérlijk!. En wat te
denken van ruïtenwisserbla-
den? Wie voelt niet de rillingen
over de rug lopen wanneer die
ellendelingen beginnen te tsjil-
pen als een nest uitgehongerde
vinken? Kleppen stellen is ook
geen overdreven luxe. Vooral
wanneer je van easy listening
op de stereo houdt. Remmen,
alweer iets waar eigenlijk niet
genoeg aandacht aan besteed
kan worden. Mijn hemel, wat
was ik onlangs blij dat ze pro
bleemloos functioneerden toen
midden in de nacht een Jan
Hen zomaar pal voor me de
weg opschoot. Zonde van de
nieuwe banden, dat wel, maar
desalniettemin twee keurige,
kaarsrechte rubber sporen op
de weg. Natuurlijk, goed onder
houd is best belangrijk, maar
het vóelt vooral zo verschrikke
lijk lekker!
Door Rien van der Steen
Het is de eerste Peugeot met
twee, in plaats van één nul in
het midden. Hier spreken we
dat uit als dubbel-nul, zo heeft
de importeur bepaald. Want
een Peugeot 'Een-nul-nul-zeven'
klinkt te geheimagenterig. Peu
geot komt begin 2005 met de
1007 als reactie op het feit, dat
de afgelopen twee decennia de
markt in Europa voor kleine au
to's met 72 procent is gegroeid.
De komende tien jaar zet dat al
leen maar sterker door, denkt
de branche.
Peugeot borduurt met de 1007
voort op het studiemodel Sesa
me. Wat het meest opvalt zijn
de elektrisch bediende schuif
deuren en het ontbreken van
voorportieren.
Peugeot noemt de samen met
Pininfarina getekende 3.73 me
ter lange auto een easy-mpv. Hij
heeft vier verstelbare stoelen
en een bagageruim dat van een
luttele 178 liter vergroot kan
worden tot 364 liter door alleen
De 1007 van Peugeot. Achter de schuifdeuren zit een driehoekig
extra zijruitje.
de achterstoelen te verschui
ven. Het stadskarretje heeft een
elektronisch gecontroleerde
versnellingsbak, die desge
wenst automatisch kanwer
ken.
Voor de aandrijving is de keus
uit 1.4- en 1.6-benzinemotoren
en een 1.4 diesel. Standaard
heeft hij stabiliteitscontrole
(esp), zeven airbags (waaronder
eentje voor de knieën van de be
stuurder) en een waarschuwing
voor gebruik van de achtergor
dels.
Peugeot heeft 560 miljoen euro
in de nieuwe 1007 geïnves
teerd.
File aan meebrullers en
zonnige evergreens
O Onze zojuist begonnen speurtocht naar de
favoriete WegDroomplaat van Nederland
heeft al een file aan reacties opgeleverd. Er te
kent zich zelfs een kopgroep af, met natuurlijk
het onverwoestbare Radar Love van Golden
Earring en een zonnige evergreen als Driver's
Seat van Sniff "n the Tears. Maar ook zien we
veel lekkere luistermuziek als Jazzy Jeff en Will
Smith (Summertime). Makkelijke meebrullers als
Walking on sunshine door Katrina The Waves
blijken het eveneens goed te doen in de boord-
cd-speler. Als dit de
komende weken zo
doorgaat stevenen we
af op een stapel luis
tervitaminen waar je
een prachtig Weg-
Droomalbum mee zou
kunnen vullen.
Heeft u uw persoonlij- 11
ke WegDroomplaat WegDroomplaat
nog niet ingestuurd?
Ga dan
n
naar de website
van de krant, klik
op de rubriek
Auto en vul daar het Weg-
Droomplaat-formulier in. U kunt
uw favoriete autosong plus de
naam van de uitvoerend ar
tiest ook e-mailen naar redac-
tie@wegenermultimedia.nl.
Nu ook op de radio.
Autoradio als
radardetector
Noordzee FM heeft zich in
de strijd tegen snelheids
boetes gemengd. De radiozen
der waarschuwt automobilis
ten voortaan met behulp van
het navigatiesysteem voor snel
heidscontroles. Via het zogehe
ten Traffic Message Channel
(TMC), onderdeel van veel auto
navigatiesystemen, wordt de bestuurder gealarmeerd zo
dra hij een bij Noordzee bekende flitser tegenkomt. De
service werkt alleen als Noordzee 100.7 FM gekozen is
als voorkeursstation voor TMC. Ook moet de radio on
der het rijden zijn afgestemd op Noordzee FM.
MS: BMW met de beste remmen
BMW heeft zijn nieuwe M5 af: een vijfliter-motor,
tien cilinders en 507 pk. De auto heeft een geroboti
seerde versnellingsbak met zeven trappen. Deze nogal
heftige auto haalt een topsnelheid van 330 km per uur
en sprint van 0 naar 200 in vijftien seconden. Elektro
nisch gecontroleerde demping en een knop waarbij je
de motor begrenst op 400 pk zijn standaard. De rem
men zijn van eenzame klasse: bij 100 per uur kan de
BMW binnen 36 meter stilstaan. Hij komt begin volgend
jaar, de prijs is nog niet bekend. De vorige kostte bijna
110.000 euro. Dan weet u dat.
Ruimteschip Renault wordt twintig
Vier generaties en een miljoen geproduceerde auto's:
de Renault Espace is twintig jaar op de markt. In
1984 kwam Renault samen met Matra met het nieuwe
autoconcept voor Europa. En nu is de Espace in dit we
relddeel nog altijd marktleider bij de monospaces, zoals
de Fransen mpv's noemen.
De eerste Espace werd gemaakt naar voorbeeld van de
Amerikaanse Van, een reisauto met vijf of zeven stoe
len. In 1991 werd de Espace II onthuld, in juli 1996 werd
de 500.000ste verkocht.
De serie Espaces sinds 1984.
Brandstofcelletje van Toshiba
Toshiba heeft de kleinste brandstofcel ter wereld ont
wikkeld. Het prototype gebruikt methanol als
brandstof en levert 100 milliwatt elektriciteit. De cel is
geschikt voor onder meer audio-installaties. Het ding is
zo groot als een kleine duim en weegt achtenhalf gram.
Met twee cc methanol kan de mini-cel een mp3-speler
twintig uur aansturen.
Volgende week in Auto:
De Hyundai Tucson
Een andere Idea van Lancia
fop
Je makers zelf zijn te
reden: de perfectie
eperfectioneerd, zeg-
;enze. Nou, mooi
liet: er is bijna niks
lerfects aan. Toch
intstaat overal waar
ede Maserati Spyder
arkeert spontaan
en oploopje.