Tour volgen is een hele kunst
Met vakantie?
PZC
VERRAS EEN ANDER MET UW KRANT
vrijdag 9 juli 2004
Lezersredacteur A. J. Snel is
bereikbaar per post op het
adres van de
Centrale Redactie van de PZC,
Stationspark 28,
Postbus 31,
4460 AA Goes.
Telefonisch: 0113 - 315660.
E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl
Het forum waarop lezers zich
kunnen uiten over actuele
zaken is bereikbaar via
internet: www.pzc.nl.
ifcifei
Middelbare scholieren krijgen
te lang vakantie, vindt de onder
wijsinspectie, die aan maatrege
len denkt tegen scholen die te
vroeg stoppen met lesgeven.
Op Forum (www.pzc.nl) kreeg
de onderwijsinspectie deze
week geen steun. Kees Vreke
veronderstelt dat de fout begint
met het tijdstip van de landelij
ke examens: 'die moeten ook
pas in de tweede helft van juni
plaatsvinden. Dat de docenten
de rapporten moeten bespreken
begrijp ik wel, maar dat mag
niet ten koste gaan van de lestij
den van de leerlingen. We beta
len tenslotte ook voor een heel
jaar schoolgeld.'
Een bezoeker aan het Forum die
zich Anarchie noemt, legt de
schuld bij de regering: 'Met deze
regering kan je vakantie niet
lang genoeg zijn. Immers, wil je
je school nog een beetje kunnen
bekostigen dan moet je wel
gaan bijverdienen. Tenzij je pap
pie en mammie natuurlijk ge
noeg geld op de bank hebben
maar in deze tijden is dat lang
niet altijd vanzelfsprekend.'
Willem zit ook op dat spoor: 'De
heren en dames politici hebben
18 weken vakantie per jaar en
willen ook nog eens 30 salaris
verhoging. Begin daar maar
eèns mee. En laat schoolkinde
ren genieten van hun jeugd. En
bemoei je nou eens niet overal
mee! Heeft de onderwijsinspec
tie niets beters te doen?'
door Frits Bakker
Met zo'n vijftig man staan we tegen
een hek van twee meter hoog te
drummen, achter het podium van de
Tour de France. Daar moet Lance
Armstrong straks voorbij komen nadat
hij zijn eerste gele trui van deze Tour
heeft opgehaald.
Hij is met zijn ploeg de glorieuze win
naar van de ploegentijdrit tussen Cam-
brai en Arras en wordt nu gehuldigd.
De hectiek van de koers is voorbij. Mis
schien stopt hij straks wel even voor
het hek, voor een korte reactie op de
tijdrit. We zijn maar met vijftig (verslag
gevers en tv-camera's) op een totaal
van duizend, dus het is redelijk exclu
sief als hij wat zegt.
Het is net als met het voetbal, werken
in de Tour. De Europese voetbalbazen
vonden in 1995, toen Ajax in Wenen de
Champions League won, de mixed-zone
uit. Voordien mochten verslaggevers bij
belangrijke wedstrijden bijna tot in de
kleedkamers komen. Vanaf die tijd
staat er een hek waar de spelers langs
lopen als ze van het veld komen. Wie ge
luk had, stond net in de buurt waar Pa
trick Kluivert een reactie gaf op zijn
winnende goal.
Zo gaat het in de Tour ook, maar alleen
in de gekte rond Lance Armstrong. De
Amerikaan, die op jacht is naar het his
torische record van zes Tourzeges,
wordt overal waar hij gaat of staat afge
schermd door vijf stoere bodyguards en
een kordon van agenten. Kom maar
niet te dicht in de buurt, want je wordt
hardhandig verwijderd.
De enige momenten dat Armstrong aan
spreekbaar is, zijn de meestal korte
persconferenties. Voor de start in Luik,
na de medische controle, vertelde hij
voor een volle zaal hoe het met zijn
vorm was en reageerde hij geprikkeld
op vragen over doping. Daarna trok hij
zich met zijn nieuwe vriendin, de roek-
zangeres Cheryl Crow, terug in zijn ho
tel, dat hermetisch was afgesloten.
Zelfs na de proloog, waar hij een eerste
tikje uitdeelde aan de concurrentie. Na
de finish reed Armstrong in één lange
sprint naar de bus van zijn ploeg. No
comment.
Drie weken Tour, in een peloton van
duizend verslaggevers: dat is vroeg op
staan, veel kilometers maken, rennen,
vliegen, jagen op aardige nieuwtjes, ho
tels afstropen, interviews doen en stuk
jes tikken in een immens grote, rokerige
Een persconferentie va
i Lance Armstrong duurt meestal kort: no comment.
foto Wouter Borre/GPD
perszaal. Het is, vooral ook voor de 189
renners die eraan meedoen, anders dan
in alle andere wielerkoersen, door de
massale aandacht van de media en door
de druk om te scoren in een wedstrijd
waar de hele wereld meekijkt.
Dat maakt het er voor de volgers ook
niet beter op. Wielrenners zijn een heel
jaar door heel goed benaderbaar. Je
belt voor een afspraak (een beetje ver
slaggever heeft alle gsm-nummers) en
het is zo geregeld. Michael Boogerd,
Jan Ullrich, Tom Boonen, Yban Mayo?
,,Ik zit in dat hotel, we eten om acht
uur, kom daarna maar naar de kamer."
Het kan bij iedereen, behalve bij Armst
rong.
Gedragsregels
De Tour volgen, als verslaggever, is al
een kunst op zich. Voor de start krijgt
elke volger een dik boek met alle ge
dragsregels. Zo maar een greep: geen al
cohol, geen drugs voor chauffeurs in de
volgauto's, altijd rechts rijden in de ka
ravaan, want de ploegleiders passeren
links, met gedempt licht rijden, nooit
zonder teken van de jury een renner of
peloton passeren, alleen achter een kop
groep rijden als de voorsprong meer
dan anderhalve minuut is, altijd voor
rang geven aan ploegleiders en dokto
ren, nooit foto's nemen vanuit de auto,
volg de regels en signalen van de koers-
radio, vervalsen van de wedstrijd wordt
bestraft met onherroepelijke verdwijde-
ring uit de Tour.
De duizend verslaggevers zijn in rang
en stand verdeeld, omdat het onmoge
lijk is iedereen in de wedstrijd mee te
laten rijden.
De persdienst van de Tour deelt in de
dagen voor de start stickers uit voor de
voorruit en de achterruit in drie kleu
ren: groen, blauw en oranje. De meest
geroutineerde volgers, meestal van de
grotere kranten en tv-stations, krijgen
een groene strook op de auto. Dat geeft
recht op de meest bevoorrechte positie
in de Tour: kort voor of achter het pelo
ton en in het geval van een ontsnapping
kort achter de kopgroep, maar wel na
de wedstrijdleider en de ploegleider. De
blauwe volgers rijden achter de laatste
auto in de wedstrijd: de bezemwagen.
De oranje stickers mogen niet eens op
het parkoers komen.
Ze krijgen van de koersdirectie een al
ternatieve route om te volgen. De pers
kaarten zijn ook verschillend van kleur.
Voor zo'n honderd verslaggevers is het
toegestaan om tot dicht bij de finish te
komen en achter het podium op de win
naar te wachten. Dat geldt ook voor fo
tografen, van wie er hooguit tien of vijf
tien de wedstrijd op de motor mogen
volgen.
Een dag in de Tour begint meestal al
vroeg en eindigt met een late maaltijd.
Twee uur voor de start opent Jean Ma
rie Leblanc het zogenaamde Tourdorp:
een afgesloten ruimte van honderd bij
vijftig meter, dicht bij de start. Het is
een trefpunt voor organisatoren, spon
sors en volgers.
Tactiek
Journalisten en fotografen halen bij de
meisjes van de gele trui (Credit Lyon-
nais) een pakketje met Franse kranten
op, slikken nog wat plaatselijke gerech
ten weg en gaan de koers in. De meeste
renners komen daar kort voor het ver
trek een kop koffie drinken en zijn (op
Armstrong na) altijd bereid iets over de
tactiek te vertellen. „Wij gaan vroeg
aanvallen", klinkt het dan. Of: „Het
wordt een snelle koers, met veel demar
rages vanuit de start."
De Tourradio opent de wedstrijd (Le
blanc: le Tour est parti) en het spel kan
beginnen. Drie uurtjes in de koers, een
snelle lunch onderweg en voor verslag
gevers geldt: zorg dat je op tijd aan de
finish bent om de sprint te zien. Dus
even racen om het peloton voorbij te rij
den of (als de wegen te smal zijn) een
stuk van het parcours afsnijden.
Wie na een etappe met renners wil spre
ken, moet daarna in alle chaos van de
finishplaats snel zien weg te komen. In
een Tourboek staat welke ploegen in
welke hotels logeren. Daar wil Jan Ull
rich na het eten en de massage wel even
verklaren dat Armstrong de Tour nog
niet heeft gewonnen. En gromt Iban
Mayo, in héél gebroken Engels, dat de
Tour met die verdomde kasseien toch
geen wedstrijd voor kleine Spaanse
klimmertjes is.
De perszaal zit op dat tijdstip nog rede
lijk vol, maar de deadline komt dichter-^
bij. De krant belt op: welke stukjes heb
je getikt?
En vooral oök: hoe laat komen ze? Het
is al gauw tien uur 's avonds voordat er
even tijd is voor een etentje met colle
ga's. Nog een lekker Frans wijntje en
dan snel slapen, want morgen komt er
weer zo'n dag.
Het terrein van de Koninklijke Schelde Groep in het hart van VI
singen komt vrij. De zeepkist op www.pzc.nl werd deze weeken
thousiast beklommen.
Wat opviel: de meeste bezoekers denken aan een heel andere inv
ling dan woningbouw. Maak er een speeltuin van, zegt de een.
Bouw een nieuw zwembad, zegt de ander, want het huidige bad
staat voor veel Vlissingers te ver weg (direct beantwoord doorei
derde die zegt: 'het nieuwe zwembad is echt niet te ver, het is vo
de meeste Vlissingers net zo ver als het strand').
J.E. Weyens bepleit een pas op de plaats: 'Eerst moet er een altei
tieve uitvalsweg worden aangelegd naar het centrum. Laatdanl
plan even liggen en ga eens werken aan Walstraat-Zuid voordat
panden daar van ellende in puin veranderen. Daarna zou ik denl
aan betaalbare woningbouw (huur en koop voor starters en doe:
stromers) en parkeergelegenheid. Daar is het meeste behoefte as
Meertens: 'Maak er een ontspannings ruimte van voor het stra
festival, kermis en andere grote evenementen. Mooi ingericht er,
straat en onder een evenemententerrein een grote parkeergarage
A.u.b. geen woningbouw voor de rijkeren onder ons.' J.J. Jonker
Oost-Souburg: 'Laten we er een museumterrein van maken, del
merfabriek in ere herstellen en maak er een museum van. Ook dj
machinefabriek behouden met een aanvulling van oudere machi
uit de tandwielfabriek. Daarnaast zou er stalling en onderhoudi
zeiljachten plaats kunnen vinden. En wat te denken van het doei
mentenopslag van de KSG, moet dat achter slot en grendel blijvi
Nieuw leven
Dat spreekt Rob Zijl aan: 'Probeer zoveel mogelijk industriële pj
den van de Schelde te redden en ze een nieuw leven te geven (ho:
congres centrum, theater, museum, kunsthal, etc.) Woningbouw:
luxe appartementen (uitzicht water, jachthaven) en betaalbaar»
nen zodat er een mooie mix ontstaat. Denk ook aan een mogelijk
grote publiekstrekker (De Zeven Provinciën die nu op de Batavij
werf wordt gebouwd, is in 2015 klaar).'
'Vlissingen is voor mij altijd een stad geweest om snel doorheen!
lopen: saai en té smal', vindt D. Goedhart. 'Ik zou kiezen voorea
geheel nieuw centrum met het dok als middelpunt. Grote warenl
zen en talrijke boetiekjes aan beide kanten van het dok metgroti
terrassen.Middenin het dok een fontein die zijn weerga niet kern
Laten we het eens een keertje groots aanpakken en van Vlissinge
een échte stad maken.'
'Er mag best meer prestige komen in Vlissingen', vindt ookPerrj
Prince. Vlissingers zijn over'het algemeen vrij negatief over hun
stad maar zouden meer trots moeten zijn. Vlissingen heeft de mix
ste ligging van Nederland! Dus opvallende gebouwen (geen door
snee buitenwijk architectuur!).'
Willem Salakory: 'Een mooi stadspark, met speelgelegenheid voo
kinderen en volop groen. Geen peperdure appartementen en win
kels (wie heeft er wat te besteden in Vlissingen?).'
Carina Dumais wil 'geen theater, maar een culturele vrijplaats m
degelijke, maar eenvoudige voorzieningen waar alle Vlissingersg
bruik van kunnen maken. De gemeentelijke overheid (Uit inVliss
gen) kan daar dan ook gebruik van maken (straatfestival, theater
en muziekprogramma's), maar heeft er niet het alleenrecht.'
Zoals een gevulde dag ons een goede nachtrust bezorgt, zo
leidt een goedgevuld leven tot een zachte dood
Leonardo da Vinei
Op nevenstaande bon kunt u als
abonnee aangeven wat u met de krant
wilt doen gedurende uw afwezigheid.
Bezorgen bij de buren of familie in uw
omgeving, per post opsturen naar het
vakantieadres (binnen Nederland) of
waardebonnen voor losse nummers. De
bon kunt u in een gefrankeerde envelop
sturen naar: PZC, Afdeling Lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes. U kunt ook
het formulier op de website invullen
www.pzc.nl (kopje 'abonneren'). De bon
dient uiterlijk 2 weken vóór de
ingangsdatum binnen te zijn. Alleen
volledig ingevulde bonnen kunnen
worden verwerkt. Wilt u meer
informatie, bel de afdeling
Lezersservice: 0800-0231231 (gratis).
Ter voorkoming van onjuiste
adressering, kunnen opdrachten per
telefoon NIET in behandeling worden
genomen.
Vakantieservice-antwoordformulier
Naam:
Voorletter(s): m/v
ander bezorgadres in verspreidingsgebied (gratis)
D waardebonnen voor krant op vakantieadres in Zeeland (gratis)
postverzending Nederland 0,50 per dag)
D restitutie abonnementsgeld 5,00 in rekening)
Tijdelijk bezorg- of vakantieadres
Naam:
Woonplaats:
Telefoon:
maakt gebruik van één van de nevenstaande aan te kruisen
vakantieservicemogelijkheden in de periode (minimaal 1
week)
Straat:
nr: J
Postcode:
jl
Woonplaats:
-1
datum:
t/m datum: