PZC
Stomen
door
de steppe
C
Vraag tkantwoord
www.fly4less.nl
9?
299)
199)
299)
199)
299)
199)
249
399)
399)
299)
www.fly4less.nl
zaterdag 22 mei 2004
Reizen
Uitgaanstip
Liefhebbers van oude
stoomlocomotieven worden
steeds meer op de proef
gesteld. Alleen in de meest
afgelegen oorden ter wereld
rijden nog nazaten van
George Stephenson, de
beroemde Britse
constructeur.
Binnen-Mongolië is zo'n
uithoek.
INDIA
Streng landklimaat
A
BINNEN-MONGOLIË
Door GUUS FERREE
Ze oogt als een strenge
meesteres. Om in sta
tion BeijingNan de
slaaptrein naar de
noordelijke stad Chifeng te kun
nen betreden moet het van tevo
ren gekochte kaartje aan een
vrouwelijke steward worden ge-
1. Gezicht in de plooi, witte
handschoenen en dito hand
doek binnen handbereik. Wie
het waagt om haar op de foto te
zetten ontmoet onbegrip. Ze
raakt helemaal verbouwereerd
als een handjevol westerlingen
het rijtuig snel even verlaat om
een in China gebouwde diesel-
loc te vereeuwigen.
Het is een milde zaterdagmid
dag in het voorjaar. Een kleine
groep stoomtreinliefhebbers uit
Duitsland, de Verenigde Staten,
Nederland en Tsjechië is 's och
tends na een vliegreis vanuit
Frankfurt in Beijing neergestre-
om een bezoek te brengen
aan de JiTong spoorlijn. Dit' se-
mi-particuliere spoorwegbedrijf
opende in 1995 een 950 kilome
terlange verbinding die de auto
nome Chinese regio Binnen-
w _alië met het noordelijke
hart van het land verbindt. Het
bijzondere van dit traject is dat
;n het bergachtige middenge
bied honderd procent stoom
wordt gebruikt.
Smullen dus voor liefhebbers
mn stoomtreinen. De goederen-
deinen worden met twee mach
te locomotieven over en door
I flanken van een woest hoog-
gebergte gesleurd dat in weinig
toeristische gidsen wordt aanbe
llen. De omgeving is op z'n
jbest te vergelijken met een
maanlandschap dat door een
v'erse sneeuwlaag met een feeë-
nel(e suikerlaag is bedekt. Daar
door lijkt het alsof je rondloopt
oyer een onmetelijke penteke-
ning- De thermometer wijst
min 20 graden aan; de wind
doet er alles aan om het de be
kkers zo onaangenaam moge-
pjk te maken. Draag je geen
'hermo-ondergoed en zijn je
|v°eten niet omwikkeld met
twee paar sokken en een goede
kwaliteit diepvrieszak, dan ben
je niet te benijden. Wie het
spoor van wijlen Mao Zedong
volgt, moet vooral lijden.
Maar voor er een stap in de ver
se sneeuw van Reshui, Hadas-
han, Xiakenzi, Liudigou, Yame-
niao of hoe al die illustere plaat
sen langs deze lijn ook heten,
kan worden gezet, moet er eerst
naar Chifeng worden gereisd.
De slaaptrein naar Chifeng be
staat uit zogeheten soft- en hard
sleepers. In het 'zachte' rijtuig
slapen de reizigers met z'n vie
ren in een afgesloten coupé. In
de 'harde' afdeling liggen de
mensen met z'n zessen in een
niet afgesloten ruimte. Weinig
privacy derhalve. Wie hoge
nood heeft komt op hurktoilet-
ten terecht. Maar het toilet in
duurdere klasse is van het aan
gename type Europese pot. Het
is maar dat u het weet.
Volk van kluivers
Na een uur is Beijing voorgoed
voorbijgegleden en komt er een
uitnodiging voor het avondeten
in het restauratierijtuig. Een
waar culinair avontuur. Er
wordt gebakken en gewokt op
kolenfornuizen. De ene na de
andere schaal komt op tafel. Ie
dereen moet met Chinese eet
stokjes zijn deel in een eigen
kommetje te deponeren. De
stokjes zijn goed verpakt. En dat
is een prettige gedachte want er
zijn restaurants in China waar
stokjes worden hergebruikt.
Neem dan ook bij voorkeur een
eigen setje mee, anders kom je
geheid met buikloop thuis.
Het eten smaakt uitstekend. Ge
lukkig staat er geen kip op het
menu, want de angst voor de vo
gelpest zit nog diep geworteld.
Het vlees en de groenten zijn
niet zo doorgekookt en zoet als
dat van de Chinees thuis om de
hoek. Maar daar werkt waar
schijnlijk ook geen in vlekkerig
zwarte hansop gestoken kok die
even een saffie op wil opsteken
in het restauratiegedeelte. En
die z'n keel schraapt en enkele
welgemikte fluimen aan de
vloer toevertrouwt. Dat alle-
Wie het spoor
van wijlen Mao
Zedong volgt
moet vooral
lijden
Binnen-Mongolië, niet te ver- ;-
warren met de zelfstandige re- 'v'" :S\
publiek Mongolië, is een auto- L4I
nome regio in het noorden van China. Het
landschap bestaat voor een groot deel uit
steppe en woestijn. Binnen-Mongolië
kent een streng landklimaat, met hete zo
mers en koude winters. In het voorjaar
kunnen er hevige zandstormen woeden.
Dé snelste manier om er te komen is vlie
gen naar Beijing en dan verder
reizen per trein of bus Een au
to huren is moeilijk aangezien
het internationale rijbewijs niet wordt geaccep
teerd. Al heeft Binnen-Mongolie veel kenmerken van een
Derrie Wereldland, in andere delen van China wemelt het
n de bouwkranen om het land klaar te stomen voor de
Olympische Spelen 2008.
In China kan men betalen met
dollars, euro's en travellers
cheques. Met name een vacci
natie tegen Hepatitis A is raad
zaam. Nederlanders hebben
een visum nodig, aanvragen
kan bij de Ambassade van de
Volksrepubliek China, Adriaan
Goekooplaan 7, 2517 JX Den
Haag, tel. 070-306 50 61
Voor een gespecialiseerde reis
is het raadzaam te boeken bij
een ervaren touroperator. De
stoomtreinreis is geregeld door
Globesteam uit Berlijn,
info@qlobesteam.de.
Algemene informatie:
www.china.paqina.nl.
De stoomtreinen rijden door bittere kou (boven) en ook 's nachts.
Foto's WEGENER
maal op twee meter afstand van
de meegenietende gasten. Een
enkeling vraagt zich af of de
man straks van z'n vuile plunje
ook nog zwarte thee trekt?
Want thee is zo'n beetje volks
drank nummer één in China.
Oh ja, vis wordt ook uit de wad
jan getoverd. Met graat en kop.
Chinezen kennen geen filet,
daar moeten ze niets van heb
ben. Het is een volk van klui
vers. Af en toe een graat tussen
de tanden, dat hoort er bij.
Waarom zit anders bij elk setje
eetstokjes een tandenstoker?
En nog een culinaire tip: rijst
wordt normaliter niet geser
veerd. Dat is de allerlaatste
gang, een maagvuller. Een te
ken dat de gast onvoldoende
voorgezet heeft gekregen, dus
zeker geen reclame voor het be
treffende restaurant.
De late maaltijd in de trein
zorgt voor een slechte nacht
rust. En een beetje slaap is ons
toch al nauwelijks gegund,
want om half drie 's nachts
jaagt de strenge meesteres ieder
een uit bed. Een half uur later
glijden we een ijskoud en be
sneeuwd Chifeng binnen en
worden we geacht uit te stap
pen. Met al onze spullen sjok
ken we naar twee busjes. Deze
rijden met sneeuwkettingen
over beijsde wegen, richting Da-
ban. Vier uur bus, kettingen die
steeds moeten worden aange
spannen, kettingen die vast
slaan tussen beide banden, een
dubbele klapband, van slaap in
halen komt niets terecht.
Gelukkig is er nog zoiets als
adrenaline. Dat doet z'n nuttige
werk als de eerste stoomtrein
door het zonnige landschap
rijdt. Het is het begin van een
even unieke als slopende reis.
Want elke dag om half zes op
staan om bij het eerste ochtend
gloren foto's van stoomtreinen
te maken, dat laat zijn sporen
na. Anderzijds krijg je niet elke
dag de gelegenheid om op 1500
meter hoogte in een onmetelijk
maanlandschap Chinese stoom
locomotieven te bewonderen.
Bovendien wordt hun aantal
met de dag kleiner. Nog een win
ter, en het is gedaan-met het puf
fen en zuchten in Binnen-Mon
golië. Dieseltreinen denderen
dan over de rails.
Gelukkig kun je de lange dagen
afsluiten in een bad dat is volge
stroomd met zwavelhoudend
heet bronwater. In Chifeng, 's
winters een aanlegplaats voor
stoomtreinliefhebbers en 's zo
mers een kuuroord voor Chine
zen, krijg je op die manier weer
wat gevoel in de benen na een
wandeltocht van tien kilometer
hoog in de bergen. Want wil je
het land ook echt proeven, rui
ken en voelen, dan moet zelfs
de meest fervente treinliefheb-
ber af en toe even uitstappen
om het land te verkennen. Slen
teren door een dorp bijvoor
beeld, je verbazen over de niet
zo schone woonomstandighe
den ter plekke.
En ja, het is waar dat tijdens lan-
ge busreizen mannen al rijdend
uit het raam plassen. En ja, het
klopt ook dat een aan haar on
derlijf frunnikende vrouw tij
dens de busrit haar maandver
band verwisselt en dat met een
routineus gebaar uit het geo
pende raam gooit. Maar dan heb
ben we het wel over de binnen
landen van China.
Trouwens, wie in Binnen-Mon
golië in z'n eentje of in een
klein groepje rondreist moet re
kening houden met roofoverval-
lenn en afpersing. Wij kregen te
maken met vier lieden die onze
Chinese begeleidster lieten we
ten dat ze 's avonds in het hotel
per persoon per dag een be
paald bedrag moest betalen
voor een 'fotovergunning'. Wie
niet betaalt wordt overdag het
fotograferen bemoeilijkt door
intimiderend gedrag. Onze Duit
se reisbegeleider verscheurde
een jaar geleden bij zo'n eerste
confrontatie de 'fotovergun
ning' en sommeerde het inne
mende gezelschap destijds op te
donderen. Maar inmiddels be
taalt ook hij toch maar de ge
wenste premie.
Alle musea rond de vroegere Zui
derzee tonen sinds deze week
tot eind dit jaar voorwerpen die
met de Zuiderzee(ballade) te ma
ken hebben, zoals slavenkralen,
theepotjes en vissersportretten.
Meer info; tel. 0320-28 67 77,
www.qoudencirkel.nl.
vakanties worden vlak voor vertrek
geboekt. Reden genoeg om
Surfen, lezen of zappen La
Steeds meer georganiseerde
volgende week in deze bijlage
extra aandacht aan de last minute^Q
te geven. Maar hoe vind je de bij
u passende last minute? Stem mee
in de Vakantievraag van de Week.
W>
Ga naar de website van deze krant
en klik op de rubriek Reizen J**
Praten met dieren
Vorige week vroegen wij u hoe u
het liefst onthaast en tegelijk
geniet van het Nederlandse
landschap. Een lange wandeling
met een ezel scoort hoog. Geen wonder
want het schijnt dat praten tegen dieren
goed helpt tegen spanning.
De uitslag:
Wandelen met een ezel 22%
Dobberen op een
fluisterboot 19%
Varen per luchtballon 16%
Ontdekkingstocht met
knapzak 15%
Dwalen met GPS
■■■BBMnMI
Upgrade in vliegtuig
Hoe kom ik in aanmerking voor een upgrade van eco
nomy class naar business class?
David Elliot, oprichter van de website Lets-
Fly.nl: 'Tegenwoordig overboeken veel lucht
vaartmaatschappijen hun vluchten, vooral
in het weekend en in het hoogseizoen. Reizi
gers die meedoen met het spaarsysteem van
de luchtvaartmaatschappij hebben de mees
te kans een plek in de business class te krij
gen. Doet niemand mee aan zo'n Frequent
Flyer-programma dan helpt het er netjes uit
te zien en alleen te reizen. Moetje met een
andere vlucht mee omdat het vliegtuig over
boekt is, onderhandel dan over een vergoe
ding en zeg datje alleen met de volgende
vlucht meegaat als je een business
class-stoel krijgt. De vlucht moet zo snel mo
gelijk vertrekken dus hebben ze geen zin in
lange discussies. Overigens is de beste troef
nog altijd vriendjespolitiek. Ken je iemand
die bij de luchtvaartmaatschappij werkt,
vraag hem dan een opmerking bij je reserve
ring te zetten. Grote kans op een upgrade.'
Heeft u ook een vraag? Mail naar:
vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer wa
gen en antwoorden: ga naar de website van deze
krant en klik op de rubriek Reizen.
TURKIJE - AlANYA
LOGIES - 8 DAGEN, VANAF
TURKIJE - HLflNYA
ALL INCLUSIVE - 8 DAGEN, VANAF
TUNESIE BINGO
LOGIES-8 DAGEN, VANAF
TUNESIE
MONASTIEK
ALL INCLUSIVE, VANAF
CYPRUS lABHACA LOGIES- 8 D
CYPRUS
PAPHOS
HALF PENSION - 8 DAGEN, VANAF
EGYPTE - HORGHAPA
HALF PENSION - 8 DAGEN, VANAF
EGYPTE SHARM IISHIIKH 299)
EGYPTE NULCRUISE
8 DAGEN, VANAF
BRAZILIË - FORTALEZA
9 DAGEN, VANAF
BRAZILIË NATAL 91
DAGEN, VANAF
ISLA MARGARITA
9 DAGEN, VANAF
020-6732328 - 020-6793660 - 020-6796300