PZC Stomen door de steppe C Vraag tkantwoord www.fly4less.nl 9? 299) 199) 299) 199) 299) 199) 249 399) 399) 299) www.fly4less.nl zaterdag 22 mei 2004 Reizen Uitgaanstip Liefhebbers van oude stoomlocomotieven worden steeds meer op de proef gesteld. Alleen in de meest afgelegen oorden ter wereld rijden nog nazaten van George Stephenson, de beroemde Britse constructeur. Binnen-Mongolië is zo'n uithoek. INDIA Streng landklimaat A BINNEN-MONGOLIË Door GUUS FERREE Ze oogt als een strenge meesteres. Om in sta tion BeijingNan de slaaptrein naar de noordelijke stad Chifeng te kun nen betreden moet het van tevo ren gekochte kaartje aan een vrouwelijke steward worden ge- 1. Gezicht in de plooi, witte handschoenen en dito hand doek binnen handbereik. Wie het waagt om haar op de foto te zetten ontmoet onbegrip. Ze raakt helemaal verbouwereerd als een handjevol westerlingen het rijtuig snel even verlaat om een in China gebouwde diesel- loc te vereeuwigen. Het is een milde zaterdagmid dag in het voorjaar. Een kleine groep stoomtreinliefhebbers uit Duitsland, de Verenigde Staten, Nederland en Tsjechië is 's och tends na een vliegreis vanuit Frankfurt in Beijing neergestre- om een bezoek te brengen aan de JiTong spoorlijn. Dit' se- mi-particuliere spoorwegbedrijf opende in 1995 een 950 kilome terlange verbinding die de auto nome Chinese regio Binnen- w _alië met het noordelijke hart van het land verbindt. Het bijzondere van dit traject is dat ;n het bergachtige middenge bied honderd procent stoom wordt gebruikt. Smullen dus voor liefhebbers mn stoomtreinen. De goederen- deinen worden met twee mach te locomotieven over en door I flanken van een woest hoog- gebergte gesleurd dat in weinig toeristische gidsen wordt aanbe llen. De omgeving is op z'n jbest te vergelijken met een maanlandschap dat door een v'erse sneeuwlaag met een feeë- nel(e suikerlaag is bedekt. Daar door lijkt het alsof je rondloopt oyer een onmetelijke penteke- ning- De thermometer wijst min 20 graden aan; de wind doet er alles aan om het de be kkers zo onaangenaam moge- pjk te maken. Draag je geen 'hermo-ondergoed en zijn je |v°eten niet omwikkeld met twee paar sokken en een goede kwaliteit diepvrieszak, dan ben je niet te benijden. Wie het spoor van wijlen Mao Zedong volgt, moet vooral lijden. Maar voor er een stap in de ver se sneeuw van Reshui, Hadas- han, Xiakenzi, Liudigou, Yame- niao of hoe al die illustere plaat sen langs deze lijn ook heten, kan worden gezet, moet er eerst naar Chifeng worden gereisd. De slaaptrein naar Chifeng be staat uit zogeheten soft- en hard sleepers. In het 'zachte' rijtuig slapen de reizigers met z'n vie ren in een afgesloten coupé. In de 'harde' afdeling liggen de mensen met z'n zessen in een niet afgesloten ruimte. Weinig privacy derhalve. Wie hoge nood heeft komt op hurktoilet- ten terecht. Maar het toilet in duurdere klasse is van het aan gename type Europese pot. Het is maar dat u het weet. Volk van kluivers Na een uur is Beijing voorgoed voorbijgegleden en komt er een uitnodiging voor het avondeten in het restauratierijtuig. Een waar culinair avontuur. Er wordt gebakken en gewokt op kolenfornuizen. De ene na de andere schaal komt op tafel. Ie dereen moet met Chinese eet stokjes zijn deel in een eigen kommetje te deponeren. De stokjes zijn goed verpakt. En dat is een prettige gedachte want er zijn restaurants in China waar stokjes worden hergebruikt. Neem dan ook bij voorkeur een eigen setje mee, anders kom je geheid met buikloop thuis. Het eten smaakt uitstekend. Ge lukkig staat er geen kip op het menu, want de angst voor de vo gelpest zit nog diep geworteld. Het vlees en de groenten zijn niet zo doorgekookt en zoet als dat van de Chinees thuis om de hoek. Maar daar werkt waar schijnlijk ook geen in vlekkerig zwarte hansop gestoken kok die even een saffie op wil opsteken in het restauratiegedeelte. En die z'n keel schraapt en enkele welgemikte fluimen aan de vloer toevertrouwt. Dat alle- Wie het spoor van wijlen Mao Zedong volgt moet vooral lijden Binnen-Mongolië, niet te ver- ;- warren met de zelfstandige re- 'v'" :S\ publiek Mongolië, is een auto- L4I nome regio in het noorden van China. Het landschap bestaat voor een groot deel uit steppe en woestijn. Binnen-Mongolië kent een streng landklimaat, met hete zo mers en koude winters. In het voorjaar kunnen er hevige zandstormen woeden. Dé snelste manier om er te komen is vlie gen naar Beijing en dan verder reizen per trein of bus Een au to huren is moeilijk aangezien het internationale rijbewijs niet wordt geaccep teerd. Al heeft Binnen-Mongolie veel kenmerken van een Derrie Wereldland, in andere delen van China wemelt het n de bouwkranen om het land klaar te stomen voor de Olympische Spelen 2008. In China kan men betalen met dollars, euro's en travellers cheques. Met name een vacci natie tegen Hepatitis A is raad zaam. Nederlanders hebben een visum nodig, aanvragen kan bij de Ambassade van de Volksrepubliek China, Adriaan Goekooplaan 7, 2517 JX Den Haag, tel. 070-306 50 61 Voor een gespecialiseerde reis is het raadzaam te boeken bij een ervaren touroperator. De stoomtreinreis is geregeld door Globesteam uit Berlijn, info@qlobesteam.de. Algemene informatie: www.china.paqina.nl. De stoomtreinen rijden door bittere kou (boven) en ook 's nachts. Foto's WEGENER maal op twee meter afstand van de meegenietende gasten. Een enkeling vraagt zich af of de man straks van z'n vuile plunje ook nog zwarte thee trekt? Want thee is zo'n beetje volks drank nummer één in China. Oh ja, vis wordt ook uit de wad jan getoverd. Met graat en kop. Chinezen kennen geen filet, daar moeten ze niets van heb ben. Het is een volk van klui vers. Af en toe een graat tussen de tanden, dat hoort er bij. Waarom zit anders bij elk setje eetstokjes een tandenstoker? En nog een culinaire tip: rijst wordt normaliter niet geser veerd. Dat is de allerlaatste gang, een maagvuller. Een te ken dat de gast onvoldoende voorgezet heeft gekregen, dus zeker geen reclame voor het be treffende restaurant. De late maaltijd in de trein zorgt voor een slechte nacht rust. En een beetje slaap is ons toch al nauwelijks gegund, want om half drie 's nachts jaagt de strenge meesteres ieder een uit bed. Een half uur later glijden we een ijskoud en be sneeuwd Chifeng binnen en worden we geacht uit te stap pen. Met al onze spullen sjok ken we naar twee busjes. Deze rijden met sneeuwkettingen over beijsde wegen, richting Da- ban. Vier uur bus, kettingen die steeds moeten worden aange spannen, kettingen die vast slaan tussen beide banden, een dubbele klapband, van slaap in halen komt niets terecht. Gelukkig is er nog zoiets als adrenaline. Dat doet z'n nuttige werk als de eerste stoomtrein door het zonnige landschap rijdt. Het is het begin van een even unieke als slopende reis. Want elke dag om half zes op staan om bij het eerste ochtend gloren foto's van stoomtreinen te maken, dat laat zijn sporen na. Anderzijds krijg je niet elke dag de gelegenheid om op 1500 meter hoogte in een onmetelijk maanlandschap Chinese stoom locomotieven te bewonderen. Bovendien wordt hun aantal met de dag kleiner. Nog een win ter, en het is gedaan-met het puf fen en zuchten in Binnen-Mon golië. Dieseltreinen denderen dan over de rails. Gelukkig kun je de lange dagen afsluiten in een bad dat is volge stroomd met zwavelhoudend heet bronwater. In Chifeng, 's winters een aanlegplaats voor stoomtreinliefhebbers en 's zo mers een kuuroord voor Chine zen, krijg je op die manier weer wat gevoel in de benen na een wandeltocht van tien kilometer hoog in de bergen. Want wil je het land ook echt proeven, rui ken en voelen, dan moet zelfs de meest fervente treinliefheb- ber af en toe even uitstappen om het land te verkennen. Slen teren door een dorp bijvoor beeld, je verbazen over de niet zo schone woonomstandighe den ter plekke. En ja, het is waar dat tijdens lan- ge busreizen mannen al rijdend uit het raam plassen. En ja, het klopt ook dat een aan haar on derlijf frunnikende vrouw tij dens de busrit haar maandver band verwisselt en dat met een routineus gebaar uit het geo pende raam gooit. Maar dan heb ben we het wel over de binnen landen van China. Trouwens, wie in Binnen-Mon golië in z'n eentje of in een klein groepje rondreist moet re kening houden met roofoverval- lenn en afpersing. Wij kregen te maken met vier lieden die onze Chinese begeleidster lieten we ten dat ze 's avonds in het hotel per persoon per dag een be paald bedrag moest betalen voor een 'fotovergunning'. Wie niet betaalt wordt overdag het fotograferen bemoeilijkt door intimiderend gedrag. Onze Duit se reisbegeleider verscheurde een jaar geleden bij zo'n eerste confrontatie de 'fotovergun ning' en sommeerde het inne mende gezelschap destijds op te donderen. Maar inmiddels be taalt ook hij toch maar de ge wenste premie. Alle musea rond de vroegere Zui derzee tonen sinds deze week tot eind dit jaar voorwerpen die met de Zuiderzee(ballade) te ma ken hebben, zoals slavenkralen, theepotjes en vissersportretten. Meer info; tel. 0320-28 67 77, www.qoudencirkel.nl. vakanties worden vlak voor vertrek geboekt. Reden genoeg om Surfen, lezen of zappen La Steeds meer georganiseerde volgende week in deze bijlage extra aandacht aan de last minute^Q te geven. Maar hoe vind je de bij u passende last minute? Stem mee in de Vakantievraag van de Week. W> Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen J** Praten met dieren Vorige week vroegen wij u hoe u het liefst onthaast en tegelijk geniet van het Nederlandse landschap. Een lange wandeling met een ezel scoort hoog. Geen wonder want het schijnt dat praten tegen dieren goed helpt tegen spanning. De uitslag: Wandelen met een ezel 22% Dobberen op een fluisterboot 19% Varen per luchtballon 16% Ontdekkingstocht met knapzak 15% Dwalen met GPS ■■■BBMnMI Upgrade in vliegtuig Hoe kom ik in aanmerking voor een upgrade van eco nomy class naar business class? David Elliot, oprichter van de website Lets- Fly.nl: 'Tegenwoordig overboeken veel lucht vaartmaatschappijen hun vluchten, vooral in het weekend en in het hoogseizoen. Reizi gers die meedoen met het spaarsysteem van de luchtvaartmaatschappij hebben de mees te kans een plek in de business class te krij gen. Doet niemand mee aan zo'n Frequent Flyer-programma dan helpt het er netjes uit te zien en alleen te reizen. Moetje met een andere vlucht mee omdat het vliegtuig over boekt is, onderhandel dan over een vergoe ding en zeg datje alleen met de volgende vlucht meegaat als je een business class-stoel krijgt. De vlucht moet zo snel mo gelijk vertrekken dus hebben ze geen zin in lange discussies. Overigens is de beste troef nog altijd vriendjespolitiek. Ken je iemand die bij de luchtvaartmaatschappij werkt, vraag hem dan een opmerking bij je reserve ring te zetten. Grote kans op een upgrade.' Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer wa gen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. TURKIJE - AlANYA LOGIES - 8 DAGEN, VANAF TURKIJE - HLflNYA ALL INCLUSIVE - 8 DAGEN, VANAF TUNESIE BINGO LOGIES-8 DAGEN, VANAF TUNESIE MONASTIEK ALL INCLUSIVE, VANAF CYPRUS lABHACA LOGIES- 8 D CYPRUS PAPHOS HALF PENSION - 8 DAGEN, VANAF EGYPTE - HORGHAPA HALF PENSION - 8 DAGEN, VANAF EGYPTE SHARM IISHIIKH 299) EGYPTE NULCRUISE 8 DAGEN, VANAF BRAZILIË - FORTALEZA 9 DAGEN, VANAF BRAZILIË NATAL 91 DAGEN, VANAF ISLA MARGARITA 9 DAGEN, VANAF 020-6732328 - 020-6793660 - 020-6796300

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 37