PZC Mazda RX-8 zingt als een Kawasaki 231 Daewoo onder Amerikaanse vlag Dukes of Hazard onder de seringenboom X3 is geen suv maar sav in samenwerking met OAutoTrack.nl KENNISMAKING Mazda houdt dapper vast aan zijn bijzondere rotatiemotor, waarvan het patent ooit bij NSU en Felix Wankel berustte. In de fonkel nieuwe sportwagen RX-8 geeft-ie je het gevoel dat je in een motorfiets rijdt. Rotatiemotor Herrijzend Mazda Oude liefde roest niet De Peilstok Poets of smeerpoets l®% Motorexamen strenger Hip, open en vlug Mississippi-Nissans Zelf klussen aan de motor ;en te- Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0113-315680 www.pzc.n l/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. vrijdag 27 juni 2003 Door Rien van der Steen Mazda heeft op nieuw een op windende sportwagen: de RX-8. Hij is van verschillende kanten beke ken tamelijk opzienbarend. Want in plaats van een gewone motor gebruikt Mazda voor de ze opvolger van de RX-7 weer een rotatiemotor, het principe dat de Duitser Felix Wankel in de jaren vijftig uitwerkte. De nieuwe rotatiemotor is een 1.3 liter, en da's een motorinhoud van niks. Het ding presteert er niettemin mee als een conven tionele motor van pakweg 2.5 liter. De nieuwe RX-8 is ook fraai om te zien. Hij is heel laag en breed, biedt plaats aan vier per sonen en mist opzij een mid denstijl. In plaats daarvan ont moet het voorportier daar een klein, verkeerd-om openend achterdeurtje. Ook heeft de ro- tatie-Mazda prachtige eigen schappen. Zo heeft hij achter wielaandrijving en een flinke De NSU R08O, 1967 kofferruimte van 290 liter. On danks zijn gestrekte 4,43 meter en wielbasis van 2,70 meter weegt hij maar 1.345 kilo. Vreemd Toen Felix Wankel met zijn Wankelmotor kwam, was er van alle kanten grote belangstel ling voor die revolutionaire op lossing. De motor lag in de NSU R08O, auto van het jaar 1967. Suzuki en Norton monteerden er eentje onder een motorfiets. Maar de Wankelmotor was nogal dorstig en gebruikte van wege een slechte afdichting knap veel olie. De technische problemen en het lage rende ment hielden de motor af van een glorieuze toekomst. Mazda kocht het patent van Wankel en daarna namen de Japanners de Duitse naam ei genlijk nimmer meer in de mond. Zij spraken van de rota tiemotor - de nieuwe heet Rene- sis - en schroefden hem in 1967 in een volslanke sportwagen, de Cosmo. Sindsdien bouwde Mazda 1,8 miljoen rotatiemoto ren voor uiteenlopende model len, waarvan de sportwagen RX-7 de bekendste werd. Hoe wel het merk er in 1991 de 24- uursrace van Le Mans mee won en de motor zijn betrouwbaar heid bewees, bleef een grote doorbraak uit. Ook de RX-7 ver dween, en het wachten was op een opvolger. De draaizuigermotor waarmee Mazda nu terugkeert in de RX-8 is een watergekoeld blolc met twee kamers van elk 654 cc. In plaats van gewone, cilindervor mige zuigers vormen twee drie kantige schijven 'of draaizuigers het hart van de rotatiemotor. Die driehoekige schijven draaien excentrisch rond en zorgen in het voorbijgaan voor het aanzuigen en comprimeren van het benzine/lucht-mengsel. Omdat de rotatiemotor veel minder bewegende delen zoals drijfstangen, kleppen en nok- kenassen bevat, is de kracht bron veel lichter en compacter Voor Laag gewicht Trillingvrije loop Weinig bewegende delen dan conventionele viertakt-mo- toren. Want die werkt net als een tweetakt met in- en uitlaat- poorten. Hij draait ook opval lend trillingvrij. Standaard levert de compacte twinrotor 192 pk en een karig maximum koppel van 220 Nm bij 5.000 toeren. De sterkere versie komt tot 231 pk en zelfs minder koppel: 211 Nm. Acce lereren doen ze niettemin alle bei aardig: van 0 tot 100 km per uur duurt respectievelijk 7,2 of 6,4 seconden. Omdat de motor zo compact is kon hij een plek krijgen achter de vooras en dat doet de gewichts verdeling goed. Uit de kluiten Wie met zo'n rotatiemotor wil rijden, zal als mens een zacht plekje hebben voor techniek. Want de motor lean tot liefst 9.500 toeren per minuut ma ken. Dat moet hij trouwens wel, want hij heeft veel om wentelingen nodig om te pres teren. Onder de 7.000 toeren gebeurt er niet veel onder die naar de grond duikende motor kap. De RX-8 wekt bij flink op trekken de indruk of je niet op, maar in een Kawasaki zit, zo sterk lijkt het motorgeluid op een uit de kluiten gewassen motorfiets. Het is de charme van de hoge toeren en het daar mee gepaard gaande zingende geluid die het gemis aan kop pel ruimschoots compenseren. In oktober komt de RX-8 te koop. Compleet met lichtmeta len wielen, airco, leer, zes air bags en stabiliteitscontrole kost hij dan 45.495 euro. De sterkere uitvoering met zes versnellingsbak komt op een halve euroton. Als belangrijk ste concurrenten ziet Mazda de Audi TT, BMW 325 Ci en Toyo ta Celica, maar de snelle versie heeft ook de Alfa 156 GTA en de nieuwe Nissan 350 Z op de korrel. Met die laatste categorie kan hij qua prijs aardig concurre ren. In de zwakste versie heeft hij het zwaarder. Maar ja, mooie techniek heb je nu een maal niet op een koopje. Mazda's nieuwe sportwagen RX-8: een fraaie lijn en kleine extra deurtjes die achterwaarts openen. De middenstijl ontbreekt. De nieuwe modellen van Mazda spreken de kopers blijk baar aan. Vorig jaar verkocht het merk in Europa ruim 182.000 auto's, 17.000 meer dan een jaar daarvoor. Dit jaar worden het er minstens 210.000. Van de RX8 wil het Japanse Ford-merk er in Europa 3.500 afzetten. Voor Nederland moeten dat er dit jaar honderd worden, volgend jaar vierhon derd. Geen enorme aantallen, maar dat hoeft ook niet. De RX8 is een technische uitstalkast, verpakt in een prachtig jasje en vooral be doeld om het imago van het herrijzend Mazda op te vijzelen. Draaizuiger (rotor) Krukas Tegen Benzineverbruik 1 Olieverbruik Veel toeren nodig Inlaat - Uitlaat, Twee bougies vanwege grote verbrandingskamer Inlaat benzinemengsel Compressie Ontbranding Uitlaat gassen De woorden die ik het eerst fout loos kon spellen waren waar schijnlijk bougie en carrosserie. En mijn broertje kon als dreu mes reeds het motorgeluid van een Ford en een Volvo onderscheiden. Als kroost van een garagehouder krijg je de liefde voor auto's en aanverwanten nu eenmaal met de paplepel ingegoten. De grote tuin achter de garage was het wa re paradijs. Het stond er vol onkruid, ver molmde bomen en auto's die wachtten op Mn onderhoudsbeurt. Een klein stuk had mijn vader afgeschermd om oud, bruik baar plaatwerk van schadeauto's neer te leggen, en als tijdelijke opslag voor lege olievaten. Het was er strikt verboden, maar mijn vader kneep soms een oogje toe. Op een verveelde zomerdag kwam mijn tweelingbroertje - al vroeg behept met een passie voor auto's - met het plan zelf een wagen te bouwen. Door het hoge gras sleepten we de onderdelen bij elkaar onder de seringenboom in het midden van de tuin: een mooie blauwe motorkap, een ingedeukte rode klep voor de kofferbak, versleten, zwarte stoelen en vuilgroene deuren waarvan de raampjes niet meer dicht konden. langzaam kreeg het de vorm van een soort hutauto. Het stuur en de versnellingspook Door Jaqueline Nienhuis Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. kregen een plek in een speciale kuil, zodat we ze goed konden bewegen. Maar het hoogtepunt was toch wel de felgele alarm- toeter die we voor onze verjaardag hadden gekregen. Drie standen had het ding: am bulance, politie en - wat wij noemden - Du kes of Hazard, het favoriete tv-programma van die tijd. Iedere dag startte broertje reutelend en steunend de motor en daar gingen we; naar Parijs, Verweggistan en Zwolle. Steeds harder brommend schakelden we op, met op de achterbank een familie knuffels en een theeservies voor onder weg. Rotsblokken en duizelingwekkende afgronden ontwijkend bereikten we altijd veilig onze eindbestemming, al dan niet nagezeten door sherrif Rosco P. Coltrane. Af en toe, bij een te scherp genomen bocht, viel de zorgvuldig vastgezette deur eruit, maar dat deerde niet; even wat ste nen er tegenaan en we konden weer. Naar mate de zomer vorderde werd onze wagen mooier. We scharrelden koplampen en een aftandse radio bij elkaar, op de zand bodem lagen versleten kokosmatjes en aan het achteruitkijkspiegeltje bungelde een verschoten vaantje van Go Ahead Eagles. Regelmatig ook moesten we een teleurstel ling verwerken. Dan was ineens een spat bord weg, of de bumper. Elke keer als het bestelbusje van de handelaar in tweede handsonderdelen de oprit opdraaide en de dikkige man na een speurtocht door de tuin een bundeltje papiergeld uit zijn borstzakje haalde, was onze auto toe aan een opknapbeurt. Aan het eind van de zo mer was er nauwelijks nog iets over. En nog altijd als ik iemand in een opgelapte auto met carrosserie in verschillende kleu ren voorbij zie pruttelen, denk ik: Spelbre kers! BMW laat op de autoshow van Frankfurt vanaf 11 september de X3 zien. In plaats van de momenteel gangbare sportieve utiliteitsvoertuigen, de suv's, moet deze jongste BMW een sportief activiteitsvoertuig voor stellen. Een sav dus. Dan weet u dat maar. De kleine broer van de BMW X5 krijgt voorlopig 3.0 zescilin der lijnmotoren op benzine of diesel. Later volgen nog wat minder vermogende motoren. BMW roemt vooral de speciale vierwielaandrijving van deze X3. xDrive wordt die genoemd. De X3, herkenbaar maar speelser gelijnd dan de BMW X5. De aandrijfkracht wordt trap loos en variabel verdeeld tus sen voor- en achterwielen. Zo dra een wiel gaat slippen brengt het systeem de kracht naar de as met de meeste trac tie. Dat onderdrukt automa tisch de neiging tot onder- of overstuur. De X3 heeft stan daard een uitgebreid elektro nisch systeem dat het rijden met een caravan of trailer veili ger maakt. Hij staat begin vol gend jaar in de showroom. Steeds vaker zie je automobilisten die •S- met twee vingers in de neus de regels aan hun laars lappen: rechts inhalen, rood licht negeren, geen voorrang geven. U krijgt nu de kans om, anoniem, uw eigen ver- keerszonden op te biechten. Aan welke mis stappen in het verkeer maakt u zich wel eens schuldig? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen wij u hoe vaak u uw auto wast. Eén op de vier geeft aan dit alleen nog maarte doen bij pekel of plak van bladluis. De meeste stemmers blij ken propere Jetjes (m/v) te zijn. Hoe ziet uw oogappel eruit? Weet niet wat een spons is ^*^«1 Ontdaan van pekel of plak Heel behoorlijk schoon w' Blinkt als een spiegel Q Woordvoerder Elvira Spoelstra van de BOVAG, waar ruim honderd autowasbedrijven bij zijn aangesloten: „Duidelijke cijfers over hoe vaak en waar Nederlanders hun auto wassen zijn er niet. Wel weten we uit een enquête onder klanten dat die gemiddeld een of twee keer per maand hun auto door de wasstraat halen. Duitsers bijvoorbeeld gaan vaker, maar dat beeld is verte kend. Het is daar in veel plaatsen verboden om de auto op straat te wassen. Dat er minder gewassen wordt nu de economie tegenzit, daarvan hebben we geen signalen. Vooralsnog willen Nederlanders nog steeds met een schone en blinkende auto voor de dag komen. Daarnaast is wassen natuurlijk goed voor het behoud van de lak, en dus van je auto." Mensen die hun motorrijbewijs willen halen krijgen binnenkort te maken met strengere eisen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen CBR wil de vei ligheid tijdens het rijexamen én de rijvaardigheid in het algemeen verbeteren. Vanaf 30 september moeten kandidaten daarom tijdens het examen een geschikt pak of beschermende kleding dragen. Ook handschoenen en minimaal halfhoge laar zen worden verplicht. Vanaf 1 april 2004 kent het praktijkexamen twee onder delen: Voertuigbeheersing en Verkeersdeelneming. De kandidaat moet dan zeveh bijzondere verrichtingen uit voeren. Vier daarvan - achjeruit lopend parkeren, lang zaam slalom rijden, uitwijken en het maken van een noodstop - zijn verplicht. De andere drie kiest de exami nator uit de vaardigheden die tijdens de lessen worden geoefend. Zoek niet naar rem- of stuurbekrachtiging, of über haupt iets dat naar luxe neigt. De iFuntech van de Franse fabrikant Secma is ontdaan van alles wat gewicht met zich meebrengt. Minicars in Zeist importeert het voertuigje als roadster. Het open ding van polyethyleen weegt nog geen 400 kilo en wordt aan de achterwielen aangedreven door een 500 cc tweecilinder Lombardini van 21 pk. De Funtech kan er een onveiwachte topsnelheid van 120 km per uur mee bereiken. Het hippe voertuigje kost 12.428 euro en volgens de importeur bedraagt de wegenbelasting 52 eu ro per jaar. De Funtech is leverbaar in geel, groen en blauw. Nissan gaat auto's bouwen in de Amerikaanse staat Mississippi. De nieuwe fabriek kan jaarlijks 400.000 auto's bouwen en de Japanse fabrikant heeft daar 1,4 miljard dollar voor over gehad. Nissan bouwt er alleen auto's die in de VS op de markt komen, zoals de ruimteauto Quest, de Pathfinder, de Altima sedan en de Infinity. Nissan ver koopt in de VS dit jaar ongeveer 850.000 van de drie mil joen stuks wereldwijd. Bij uitgeverij Elmar is een handboek Motoronder- houd van Cok van den Heuvel verschenen. De schrijver bespreekt in jolige stijl het gereedschap dat je aan moet schaffen, allerlei onderhoudsklussen die je zelf aan een motorfiets leunt doen en hoe je te werk gaat als je een motor importeert en dus naar de keuring moet. Het boek is bedoeld voor de onervaren sleutelaar met enig technisch inzicht. Het heeft 140 pagina's en kleine zwart-wit fotootjes. ISBN 90 38911432, prijs 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 45