PZCsport PZC Waterpolosters lopen bronzen medaille mis Ecclestone schiet team Verstappen te hulp Nederlands succes in Le Mans Rossi geniet ook van tweede plaats Duitser leidt voor het eerst dit jaar strijd om de wereldtitel 17 Coureur komt om bij races Van de Ven wint opnieuw maandag 16 juni 2003 Vuurwerk Van den Goorbergh tweede Succes voor zijnspancrossers Kadijk/Leenstra uitgeschakeld Zweedse Cramling wint EK Tunks evenaart beste prestatie Zege Kiptoo in Watermijl Klapband Michael Schumacher als vanouds door André Hooqeboom MONTREAL - De jonge helden van de Formule 1 zijn weer op hun plaats gezet. Door de mees ter hoogstpersoonlijk. Na de één-twee van Montoya en Raïk- könen in Monaco, was Michael Schumacher gisteren in Canada weer als vanouds. De Duitser weerstond tot en met de finish de druk van liefst drie achtervolgers en ging winnend over de streep, voor de vierde keer in de laatste vijf races. Hij leidt voor het eerst dit jaar de strijd om de wereldtitel, omdat McLaren en vooral Kimi Raïk- könen faalden. Een klein foutje is gauw ge maakt in een raceweekeinde. In de race kan dat nog zonder ge volgen blijven, maar wat Kimi Raïkkönen overkwam tijdens de kwalificatie was niet meer te herstellen. Zaterdag gleed de Fin, tot dan leider in de WK- stand, buiten de baan en dat kostte hem de wedstrijd. Hij moest uit de pits starten en was daarmee kansloos voor de eind zege. LUTTENBERG - Een 29-jarige motorrijder uit België is gister middag om het leven gekomen na een ongeval bij een racewed strijd in het Overijsselse Lut- tenberg. Volgens de politie verloor de motorrijder uit Sint Gilliswaas tijdens een wedstrijd van de Raalter Races in een bocht de macht over het stuur. Hij be landde in een greppel en kreeg zijn motor boven op zich. De man werd met hersenletsel overgebracht naar een zieken huis in Zwolle waar hij korte tijd later overleed. Aangezien direct na het ongeval onduidelijk was dat het om een dodelijk ongeval ging, zijn de Raalter Races gewoon doorge gaan. ANP VALKENSWAARD - Motor crosser Rinus van de Ven heeft opnieuw toegeslagen in de voor wedstrijden voor het Neder lands kampioenschap. De vijftienjarige Vlissinger won de eerste manche in de 85cc klasse overtuigend. Van start tot finish leidde hij het deelnemers veld. De tweede manche werd afgelast wegens de slechte ge steldheid van het circuit. De wedstrijdleiding vond het on verantwoord om verder te cros sen op de baan die door de droogte te stoffig was. Bij de 6 5cc hoge wielen eindigde Stefan Hage als derde. In de eer ste manche moest de tienjarige inwoner uit Borssele door een ongelukkige loting achteraan startten. Toch klom hij al snel op naar de tweede plek, maar door een valpartij zakte hij weer een aantal plaatsen. Uiteindelijk fi nishte hij als achtste. De tweede manche verliep beter voor Ha- ge. Met twee andere coureurs streed hij ronden lang om de eerste plek. De laatste ronden kwam hij echter net wat te kort en moest daarom genoegen ne men met de tweede plaats. Hage behoudt echter wel de koppositie in het algemeen klassement. De volgende wed strijd is 29 juni in Oirschot. SPORTREDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484454 Fax: (0118)470102 E-mail: sport@pzc.nl Jan Dagevos (chef) Frits Bakker (coördinator zuid) Rudy Boogert (coördinator noord) Sven Remijnsen Roeland van Vliet Barry van der Flooft CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl McLaren zal over veertien da gen met de nieuwe auto gaan rij - den en dat is nodig ook, want het team heeft nieuwe impulsen no dig na een opzienbarende start van het seizoen. Michael Schu macher heeft inmiddels toege slagen en was gisteren ook weer opmerkelijk sterk. Met dank aan Juan Pablo Montoya. De Colombiaan blunderde in Au stralië, terwijl hij aan de leiding lag, en gisteren maakte de Wil- liams-coureur opnieuw een be- ginnersfout. Hij spinde. Hij lag op dat moment tweede, achter teamgenoot Ralfmaar voor Mi chael Schumacher. De Ferrari- rijder wist zo goedkoop een plaatsje te winnen. Nog goedko per kwam hij aan de leiding van de wedstrijd. Hanteerde Ferrari in Monaco nog een verkeerde race-tactiek, gisteren, in Mon treal, ging alles goed, perfect bijna. Door de slimme brand stof-strategie werd de Ferrari- winst in de pits geboekt. Mi chael kwam na zijn eerste stop voor broer Ralf de pits uit en stond de leiding niet meer af. Ook niet na de tweede stop. Komt het weerwerk dan niet van de gevestigde opponenten, dit jaar is er nog vuurwerk te verwachten van Renault en vooral van Fernando Alonso. Ook gisteren reed de Spanjaard een imposante race, op het einde waren z'n rondetijden zelfs een volle seconde sneller dan die van Michael Schumacher. Alon so ontsnapte in Brazilië nog aan de dood, maar heeft zich sinds dien ontpopt als de revelatie van dit seizoen. Misschien is de Re nault nog niet sterk genoeg om al serieus in duel te gaan met Ferrari, maar het eerste grote succes kan niet meer ver weg zijn. Gisteren reed Alonso als een duivel, maar kon niet anders dan aansluiten bij de leiders in de wedstrijd. Inmiddels was het rubber van de banden al dusda nig kwetsbaar geworden dat een aanval op de topdrie niet meer zonder risico's zou zijn. Alonso sloot netjes aan en legde zich neer bij een vierde plaats. Ook Montoya brandde zich niet meer aan een zelfmoordactie. De Colombiaan positioneerde zich als derde, achter Michael en Ralf Schumacher en hoewel het gaatje met de leider klein was, vond de Williams-coureur het niet meer verantwoord om nog een keer de aanval te ope nen. Broer Ralf ook niet. Hij in casseerde de nederlaag met een zuur gezicht, vooral omdat het de tweede achtereenvolgende keer was dat hij de duur verwor ven pole-positie niet wist te ver zilveren. Ook in Monaco stond hij vooraan bij de start, maar toen moest hij teamgenoot Mon toya voor laten gaan. De jongste Schumacher kon zijn teleurstel ling met de tweede plaats nau welijks verbergen. Jos Verstappen reed een maxi male wedstrijd in Canada. De Nederlander bewerkstelligde de beste trainingsprestatie ooit uit de geschiedenis van Minardi, met een vijftiende tijd. Tijdens de race bleek dat de auto wel be trouwbaar was, maar niet snel genoeg. Een negende plaats res teerde. GPD door Hans Koenekoop BARCELONA - Soms deert het Valentino Rossi niet als hij niet wint. Dat is als de Italiaanse motorcoureur ondanks tegen slag subliem rijdt én het publiek op de banken krijgt. Zoals giste ren in de Grote Prijs van Catalo- nië. Wereldkampioen Rossi finishte daar als tweede in de MotoGP-klasse, achter zijn landgenoot Loris Capirossi, maar dat gebeurde na een zin derende inhaalrace. Rossi, die dit jaar onbedreigd zijn wereldtitel lijkt te prolon geren, lag zoals gewoonlijk na de start aan de leiding. In ronde vijftien kwam Capirossi op zijn Ducati voorbij. Rossi was iets te gretig om zijn landgenoot te passeren en belandde in de grintbak. Met een achterstand van acht seconden begon de Italiaan aan een furieuze inhaalrace. Hij sla lomde zijn Honda tussen de andere coureurs door, reed en passant de snelste ronde ooit op het circuit Montmelo in Barce lona en lag al snel weer twee de. Maar hij had gisteren aan door Tim Senden LJUBLJANA - De Nederlandse waterpolosters hebben op het Europees kampioenschap naast de bronzen medaille gegrepen. Oranje verloor de strijd om de derde plaats van Rusland: 6-7 (1-3 4-2 1-2 0-0). Het goud ging naar Italië, dat in de finale met 6-5 te sterk was voor Hongarije. De teleurstelling was groot in het Nederlandse kamp. Nadat de polosters in de halve finale net te kort waren gekomen te gen Italië (5-7), had het team van bondscoach Paul Metz moeite om zich op te laden voor de strijd om de derde plaats. In de eerste periode nam Rus land al snel een voorsprong van 3-1. Oranje herstelde zich goed en kwam in het tweede kwart op gelijke hoogte: 5-5. Toch bleven de Nederlandse speelsters ach ter de feiten aanlopen. Het was steeds Rusland dat een voor sprong nam. In het laatste kwart moest Oranje dan ook een 6-7- Capirossi een taaie. De Italiaan hield stand en had aan de finish zelfs nog drie seconden voor sprong. Capirossi was dolgelukkig. Hij won zelf weer eens na drie jaar droogstaan en bracht zijn werk gever Ducati de eerste MotoGP- 1 zege. Rossi had ook plezier ge had, zei hij: „Nadat ik mijn fout had gemaakt, gaf ik 12 0 procent om terug te komen. Het lukte 1 net niet. Het geeft niet, dit is 1 goed voor de spanning in het wereldkampioenschap Voorlopig hoeft Rossi niet erg te vrezen voor de concurrentie. Hij gaat na zes van de zestien races riant aan de leiding met 135 punten. De Spanjaard Sete Gi- bernau, in Catalonië derde, volgt met 88 punten. De Fransman Randy de Puniet zegevierde op een Aprilia in de 250 cc-klasse. Henk van de La- gemaat finishte als achttiende op het hete circuit van Montme lo. „Je lichaam en benen smol- ten zowat", klaagde de Neder lander na af loopHij had de race als zestiende kunnen bëeindi- gen, maar maakte in de vijftien de ronde een schuiver met zijn - Honda. AFP/RTR/ANP achterstand proberen weg te werken. Nederland ging verwoed in de - aanval, kreeg kans op kans, maar slaagde er niet inde Russi- t sche doel vrouw te passeren. Liefst vier keer raakte de bal het - houtwerk. „Wij waren vandaag de gelukkigste", sprak de Russi sche bondscoach dan ook tij dens de afsluitende persconfe rentie. De polosters, die in Ljubljana - wel hun A-status van het NOCNSF veiligstelden, con centreren zich nu op het WK waterpolo in Barcelona. Daar voor gaat de selectie vanaf 24 juni op 'camping-trainings- kamp'. Oranje komt dan een week bij elkaar op een camping t in Vroomshoop en maakt daar - de nodige trainingsuren. Drie 1 weken later, op 13 juli, speelt 3 Nederland zijn eerste wedstrijd op de mondiale titelstrijd. De - formatie van Metz is in dezelfde 1 groep ingedeeld als Venezuela, Japan en - wederom - Rusland, t ANP SILVERSTONE - Jurgen van den Goorbergh begint zijn draai te vinden in de motorraces van de Supersport. De Nederlan der finishte gisteren op het Engelse circuit Silverstone als tweede in de zesde race om het wereldkampioenschap en steeg in het tussenklassement eveneens naar de tweede plek. Vooralsnog is de Australiër Chris Vermeulen ongenaakbaar in de Supersport-klasse. Hij won voor de derde keer op rij. ANP CESIS - De Nederlandse zijspancrosser Wilfred van Werven heeft met de Belgische bakkenist Eli Piccart zijn eerste Grote Prijs gewonnen. Het koppel zegevierde gisteren in Cesid, bij de Grote Prijs van Letland. Van Werven, stuurman uit Elburg, had eerder wel een manche tijdens een WK-race op zijn naam geschreven, maar was nooit eerder als winnaar van een Grand Prix gehuldigd. In Letland eindigde het duo twee keer als tweede. In het WK-klassement leiden de Nederlander Daniel Willemsen en zijn Letse bakkenist Stupelis. Het duo heeft 311 punten. Willemsen eindigde gisteren als negende en eerste. In het WK-klassement hebben ze 23 punten voorsprong op de Lets/Belgische combinatie Sergis/Verbrugge. Van Werven staat vierde. ANP RHODOS - Rebekka Kadijk en Marrit Leenstra zijn bij de Griekse Open in Rhodos gesneuveld in de eerste knockout - ronde. Het Nederlandse duo ging zaterdag kansloos onderuit tegen de Cubaanse 'oeachvolleybalsters Larrea/Fernandez: 0-2 (16-21 16-21). De Griekse Open vormt de openingswed strijd van de World Tour Beachvolleybal. ANP ISTANBOEL - De Zweedse schaakster Pia Cramling heeft za terdag de Europese titel veroverd. Ze versloeg na zogenoemde tiebreakwedstrijden haar Litouwse concurrente Viktorija Cmilyte. Het brons ging naar de Russische Tatiana Kos- intseva. Beste Nederlandse was Zhaoqin Peng. Zij eindigde als tiende. ANP GOTHA - Kogelstootster Lieja Tunks-Koemar. is in het Duit se Gotha derde geworden bij de zesde 'Schlossmeeting'. De Nederlandse kwam tot een afstand van 18,68 meter, 81 centi meter minder dan de Duitse Astrid Kumbernuss. Haar land genote Nadina Kleinert stootte twee decimeter verder dan Tunks. Tunks evenaarde met haar afstand de beste seizoens prestatie waarmee ze zich vorige week in Leiden kwalificeer de voor de wereldkampioenschappen in Parijs en voor de Olympische Spelen in 2004. ANP ROTTERDAM - Jane Kiptoo en Andy Graffin hebben in Rot terdam de Watermijl gewonnen. De loopwedstrijd over 1 mijl (1609 meter) trok zo'n 650 deelnemers in verschillende disci plines. De start was op de Erasmusbrug en de finish op de Coolsingel. Bij de vrouwen deden negen atletes mee in de be langrijkste klasse. De Keniaanse Kiptoo was de snelste in 4 minuten en 24,80 seconden. Bij de mannen won de Brit Graf fin in 3.58,70. ANP Michael Schumacher was een klasse apart in Montreal. foto Gero Breloer/AFP door André Hoogeboom MONTREAL - Bernie Eccles- tone in hoogsteigen persoon heeft het noodlijdende Minar di uit de financiële problemen geholpen. De baas van de For mule 1 maakte gistermorgen bekend dat hij voor vijf mil joen dollar aandelen had ge kocht van de Australische ren stal. Hij voorkwam daarmee dat Minardi voortijdig de handdoek in de ring moest gooien. Minardi, het team van Jos Ver stappen, balanceert al het hele seizoen op het randje van de af grond, ondanks de steun van enkele Nederlandse bedrijven. Eerst haakte de gedroomde Russische sponsor Gazprom af, waardoor ruim veertig mil joen dollar werd misgelopen, vervolgens kwamen dit week einde de teambazen terug op eerdere afspraken, dat ze in de loop van het seizoen de kleine re teams financieel zouden hel pen. In ruil voor de medewer king van Stoddart om voor de nieuwe reglementen te stem men zou Minardi acht miljoen dollar krijgen. Het geld bleef uit, waarna Stoddart dit week einde zijn steun introk. „Ik heb geen hulp gekregen van be paalde teameigenaren (Ron Dennis) dus ik zie geen enkele reden om hen te helpen. Bovendien ziet Stoddart niets in de nieuwe regels, die onder andere inhouden dat er nieuwe en grotere motorkappen moe ten komen en grotere achter vleugels, zodat er meer ruimte ontstaat voor reclame. „Ik zie niets in die regels, want ze zijn in het voordeel van de grote teams, die nu eenmaal in bezit zijn van windtunnels." Stoddart vermoedt een com plot van de grote teams die de kleine renstallen de nek om willen draaien, zodat zij met drie auto's aan de start kunnen komen. Ecclestone heeft daar nu een stokje voor gestoken. De Britse miljonair ziet graag dat er tenminste tien verschil lende teams aan de start van zijn circus verschijnen en is er alles aan gelegen de macht van de dominante renstallen enigs zins te beteugelen. Verstappen reageerde ver heugd vanuit Montreal. „De kans dat we nu nog failliet gaan is héél klein geworden." Overigens staat er een nieuwe Nederlandse geldschieter klaar om in te stappen bij Mi nardi. Na Trust en Muermans zou er op de Nürburgring een derde - hele grote - sponsor worden gepresenteerd. De kans wordt daarmee steeds groter dat Verstappen aan het einde van het seizoen genoeg budget heeft om zich in te ko pen in een van de grotere teams. Het teleurstellende Toyota zou interesse hebben in de Nederlander. Da Matta en de oude Panis kunnen de ambi tieuze, maar dit seizoen teleur stellende renstal niet verder helpen. GPD doorFrankvan den Fleuvel LE MANS - De 24 uur van Le Mans, een van de meest tot de verbeelding spreken de autoraces ter wereld, werd afgelopen weekeinde een groot feest voor de vele tienduizenden Britten op de tribunes. 'The Bentley Boys' leverden een dubbel slag en eisten de plaatsen één en twee voor zich op. Nederlands succes was er ook, vooral voor Eindhovenaar Peter Kox, die de zege in de GTS-klasse opeiste met de Prodrive-Ferrari. Ook 71 jaar na de eerste editie heeft de 24 uur van Le Mans nog altijd zijn eigen, bijzondere aantrekkingskracht. Hoewel op het Circuit de la Sarthe een ordinaire, spijkerharde strijd tussen hightech-ma chines van autofabrikanten en vermo gende privé-teams woedt, met geld als doorslaggevende factor, heeft de race in Frankrijk nog altijd een air van roman tiek en heroïek. De reputatie van de race stoelt op de sprekende historie, vol le gendes, dramatische en glorieuze verha len, maar toch ook vooral op zijn extreme karakter. 'Le Mans' vraagt het uiterste van mens en machine, de race is de zwaarste uit- houdingsproef op wielen. Dat was zo in 1924, toen Bentley zijn eerste overwin ning boekte met een gemiddelde snelheid van net 86 kilometer per uur, en dat was zo dit weekeinde, toen de Bentley van Tom Kristensen, Dindo Capello en Guy Smith gemiddeld 214 kilometer per uur reed. Peter Kox vat de charme van de ra ce samen in twee zinnen. „Op het ene mo ment sta je in de pitbox, met alle hectiek en drukte om je heen, 45 seconden later rijd je met 300 kilometer per uur in het pikkedonker en ben je alleen met je au to." De extremen van Le Mans lagen af gelopen weekeinde ook besloten in de prestaties van de Nederlanders. Terwijl Peter Kox nog maar net de jacht op de overwinning in de GTS-klasse had inge zet, was er voor Mike Hezemans zater dagmiddag even na vijven al de teleur stelling. Na maanden voorbereiding kon hij na tien ronden en 67 minuten al weer naar huis. Toch was min of meer ingecal- Bentley deed zijn gloriejaren herleven met een overwinning in de 24 uur van Le Mans. foto Franck Prevel/AP culeerd dat de Pagani Zonda GR het niet zou redden. De nieuwe auto is in zijn ont wikkeling nog niet ver genoeg. Zaterdag dwongen problemen met de besturing Hezemans al snel terug in de pits, even later zette een kapotte versnellingsbak definitief een punt achter het verhaal. Een race om gauw te vergeten voor Heze mans. Voor Kox gold dat niet. Zijn Ferrari Ma- ranello 550 van Prodrive stond op pole en zou de leiding in de GTS-klasse in 24 uur niet meer afstaan. De grote concurren ten, de Amerikaanse Corvettes van het fabrieksteam van General Motors, kon den de hegemonie nooit betwisten. De Ferrari was sneller en het belangrijkste wapen van de Corvettes, hun degelijk heid en betrouwbaarheid, werd onscha delijk gemaakt omdat Kox, de Tsjech To- mas Enge en de Brit Jamie Davies zonder grote problemen hun rondjes bleven ma ken. Na 24 uur, 336 ronden en 4584 kilometers werd het Prodrive-Ferrari-team gehul digd op het ereschavot. Voor Kox was het na de derde plaats in '97 met de McLa ren/BMW de tweede keer dat hij op het podium stond in Le Mans. Jan Lammers werd met zijn teamgeno ten John Bosch en Andy Wallace zesde in het overall-klassement met de Japanse Dome Judd. Een klapband en andere pechgevallen braken het team van Lam mers op, maar de winnende Bentley's zouden sowieso te snel zijn geweest. De Spyker, gereden door Tom Coronel, Hans Hugenholtz en Norman Simon, maakte de 24 uur vol. De Nederlandse auto ein digde op de dertigste plaats in het totaal klassement. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17