PZCsport
PZC
Waterpolosters lopen
bronzen medaille mis
Ecclestone schiet
team Verstappen te hulp
Nederlands succes in Le Mans
Rossi geniet ook
van tweede plaats
Duitser leidt voor het eerst dit jaar strijd om de wereldtitel
17
Coureur komt
om bij races
Van de Ven
wint opnieuw
maandag 16 juni 2003
Vuurwerk
Van den Goorbergh tweede
Succes voor zijnspancrossers
Kadijk/Leenstra uitgeschakeld
Zweedse Cramling wint EK
Tunks evenaart beste prestatie
Zege Kiptoo in Watermijl
Klapband
Michael Schumacher als vanouds
door André Hooqeboom
MONTREAL - De jonge helden
van de Formule 1 zijn weer op
hun plaats gezet. Door de mees
ter hoogstpersoonlijk. Na de
één-twee van Montoya en Raïk-
könen in Monaco, was Michael
Schumacher gisteren in Canada
weer als vanouds.
De Duitser weerstond tot en met
de finish de druk van liefst drie
achtervolgers en ging winnend
over de streep, voor de vierde
keer in de laatste vijf races. Hij
leidt voor het eerst dit jaar de
strijd om de wereldtitel, omdat
McLaren en vooral Kimi Raïk-
könen faalden.
Een klein foutje is gauw ge
maakt in een raceweekeinde. In
de race kan dat nog zonder ge
volgen blijven, maar wat Kimi
Raïkkönen overkwam tijdens
de kwalificatie was niet meer te
herstellen. Zaterdag gleed de
Fin, tot dan leider in de WK-
stand, buiten de baan en dat
kostte hem de wedstrijd. Hij
moest uit de pits starten en was
daarmee kansloos voor de eind
zege.
LUTTENBERG - Een 29-jarige
motorrijder uit België is gister
middag om het leven gekomen
na een ongeval bij een racewed
strijd in het Overijsselse Lut-
tenberg.
Volgens de politie verloor de
motorrijder uit Sint Gilliswaas
tijdens een wedstrijd van de
Raalter Races in een bocht de
macht over het stuur. Hij be
landde in een greppel en kreeg
zijn motor boven op zich. De
man werd met hersenletsel
overgebracht naar een zieken
huis in Zwolle waar hij korte
tijd later overleed.
Aangezien direct na het ongeval
onduidelijk was dat het om een
dodelijk ongeval ging, zijn de
Raalter Races gewoon doorge
gaan. ANP
VALKENSWAARD - Motor
crosser Rinus van de Ven heeft
opnieuw toegeslagen in de voor
wedstrijden voor het Neder
lands kampioenschap.
De vijftienjarige Vlissinger won
de eerste manche in de 85cc
klasse overtuigend. Van start tot
finish leidde hij het deelnemers
veld. De tweede manche werd
afgelast wegens de slechte ge
steldheid van het circuit. De
wedstrijdleiding vond het on
verantwoord om verder te cros
sen op de baan die door de
droogte te stoffig was.
Bij de 6 5cc hoge wielen eindigde
Stefan Hage als derde. In de eer
ste manche moest de tienjarige
inwoner uit Borssele door een
ongelukkige loting achteraan
startten. Toch klom hij al snel op
naar de tweede plek, maar door
een valpartij zakte hij weer een
aantal plaatsen. Uiteindelijk fi
nishte hij als achtste. De tweede
manche verliep beter voor Ha-
ge. Met twee andere coureurs
streed hij ronden lang om de
eerste plek. De laatste ronden
kwam hij echter net wat te kort
en moest daarom genoegen ne
men met de tweede plaats.
Hage behoudt echter wel de
koppositie in het algemeen
klassement. De volgende wed
strijd is 29 juni in Oirschot.
SPORTREDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484454
Fax: (0118)470102
E-mail: sport@pzc.nl
Jan Dagevos (chef)
Frits Bakker
(coördinator zuid)
Rudy Boogert
(coördinator noord)
Sven Remijnsen
Roeland van Vliet
Barry van der Flooft
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
McLaren zal over veertien da
gen met de nieuwe auto gaan rij -
den en dat is nodig ook, want het
team heeft nieuwe impulsen no
dig na een opzienbarende start
van het seizoen. Michael Schu
macher heeft inmiddels toege
slagen en was gisteren ook weer
opmerkelijk sterk. Met dank
aan Juan Pablo Montoya. De
Colombiaan blunderde in Au
stralië, terwijl hij aan de leiding
lag, en gisteren maakte de Wil-
liams-coureur opnieuw een be-
ginnersfout. Hij spinde. Hij lag
op dat moment tweede, achter
teamgenoot Ralfmaar voor Mi
chael Schumacher. De Ferrari-
rijder wist zo goedkoop een
plaatsje te winnen. Nog goedko
per kwam hij aan de leiding van
de wedstrijd. Hanteerde Ferrari
in Monaco nog een verkeerde
race-tactiek, gisteren, in Mon
treal, ging alles goed, perfect
bijna. Door de slimme brand
stof-strategie werd de Ferrari-
winst in de pits geboekt. Mi
chael kwam na zijn eerste stop
voor broer Ralf de pits uit en
stond de leiding niet meer af.
Ook niet na de tweede stop.
Komt het weerwerk dan niet
van de gevestigde opponenten,
dit jaar is er nog vuurwerk te
verwachten van Renault en
vooral van Fernando Alonso.
Ook gisteren reed de Spanjaard
een imposante race, op het einde
waren z'n rondetijden zelfs een
volle seconde sneller dan die
van Michael Schumacher. Alon
so ontsnapte in Brazilië nog aan
de dood, maar heeft zich sinds
dien ontpopt als de revelatie van
dit seizoen. Misschien is de Re
nault nog niet sterk genoeg om
al serieus in duel te gaan met
Ferrari, maar het eerste grote
succes kan niet meer ver weg
zijn.
Gisteren reed Alonso als een
duivel, maar kon niet anders
dan aansluiten bij de leiders in
de wedstrijd. Inmiddels was het
rubber van de banden al dusda
nig kwetsbaar geworden dat
een aanval op de topdrie niet
meer zonder risico's zou zijn.
Alonso sloot netjes aan en legde
zich neer bij een vierde plaats.
Ook Montoya brandde zich niet
meer aan een zelfmoordactie.
De Colombiaan positioneerde
zich als derde, achter Michael
en Ralf Schumacher en hoewel
het gaatje met de leider klein
was, vond de Williams-coureur
het niet meer verantwoord om
nog een keer de aanval te ope
nen. Broer Ralf ook niet. Hij in
casseerde de nederlaag met een
zuur gezicht, vooral omdat het
de tweede achtereenvolgende
keer was dat hij de duur verwor
ven pole-positie niet wist te ver
zilveren. Ook in Monaco stond
hij vooraan bij de start, maar
toen moest hij teamgenoot Mon
toya voor laten gaan. De jongste
Schumacher kon zijn teleurstel
ling met de tweede plaats nau
welijks verbergen.
Jos Verstappen reed een maxi
male wedstrijd in Canada. De
Nederlander bewerkstelligde
de beste trainingsprestatie ooit
uit de geschiedenis van Minardi,
met een vijftiende tijd. Tijdens
de race bleek dat de auto wel be
trouwbaar was, maar niet snel
genoeg. Een negende plaats res
teerde. GPD
door Hans Koenekoop
BARCELONA - Soms deert het
Valentino Rossi niet als hij niet
wint. Dat is als de Italiaanse
motorcoureur ondanks tegen
slag subliem rijdt én het publiek
op de banken krijgt. Zoals giste
ren in de Grote Prijs van Catalo-
nië. Wereldkampioen Rossi
finishte daar als tweede in de
MotoGP-klasse, achter zijn
landgenoot Loris Capirossi,
maar dat gebeurde na een zin
derende inhaalrace.
Rossi, die dit jaar onbedreigd
zijn wereldtitel lijkt te prolon
geren, lag zoals gewoonlijk na
de start aan de leiding. In ronde
vijftien kwam Capirossi op zijn
Ducati voorbij. Rossi was iets te
gretig om zijn landgenoot te
passeren en belandde in de
grintbak.
Met een achterstand van acht
seconden begon de Italiaan aan
een furieuze inhaalrace. Hij sla
lomde zijn Honda tussen de
andere coureurs door, reed en
passant de snelste ronde ooit op
het circuit Montmelo in Barce
lona en lag al snel weer twee
de. Maar hij had gisteren aan
door Tim Senden
LJUBLJANA - De Nederlandse
waterpolosters hebben op het
Europees kampioenschap naast
de bronzen medaille gegrepen.
Oranje verloor de strijd om de
derde plaats van Rusland: 6-7
(1-3 4-2 1-2 0-0). Het goud ging
naar Italië, dat in de finale met
6-5 te sterk was voor Hongarije.
De teleurstelling was groot in
het Nederlandse kamp. Nadat
de polosters in de halve finale
net te kort waren gekomen te
gen Italië (5-7), had het team
van bondscoach Paul Metz
moeite om zich op te laden voor
de strijd om de derde plaats.
In de eerste periode nam Rus
land al snel een voorsprong van
3-1. Oranje herstelde zich goed
en kwam in het tweede kwart op
gelijke hoogte: 5-5. Toch bleven
de Nederlandse speelsters ach
ter de feiten aanlopen. Het was
steeds Rusland dat een voor
sprong nam. In het laatste kwart
moest Oranje dan ook een 6-7-
Capirossi een taaie. De Italiaan
hield stand en had aan de finish
zelfs nog drie seconden voor
sprong.
Capirossi was dolgelukkig. Hij
won zelf weer eens na drie jaar
droogstaan en bracht zijn werk
gever Ducati de eerste MotoGP- 1
zege. Rossi had ook plezier ge
had, zei hij: „Nadat ik mijn fout
had gemaakt, gaf ik 12 0 procent
om terug te komen. Het lukte 1
net niet. Het geeft niet, dit is 1
goed voor de spanning in het
wereldkampioenschap
Voorlopig hoeft Rossi niet erg te
vrezen voor de concurrentie. Hij
gaat na zes van de zestien races
riant aan de leiding met 135
punten. De Spanjaard Sete Gi-
bernau, in Catalonië derde,
volgt met 88 punten.
De Fransman Randy de Puniet
zegevierde op een Aprilia in de
250 cc-klasse. Henk van de La-
gemaat finishte als achttiende
op het hete circuit van Montme
lo. „Je lichaam en benen smol-
ten zowat", klaagde de Neder
lander na af loopHij had de race
als zestiende kunnen bëeindi-
gen, maar maakte in de vijftien
de ronde een schuiver met zijn -
Honda. AFP/RTR/ANP
achterstand proberen weg te
werken.
Nederland ging verwoed in de -
aanval, kreeg kans op kans,
maar slaagde er niet inde Russi- t
sche doel vrouw te passeren.
Liefst vier keer raakte de bal het -
houtwerk. „Wij waren vandaag
de gelukkigste", sprak de Russi
sche bondscoach dan ook tij
dens de afsluitende persconfe
rentie.
De polosters, die in Ljubljana -
wel hun A-status van het
NOCNSF veiligstelden, con
centreren zich nu op het WK
waterpolo in Barcelona. Daar
voor gaat de selectie vanaf 24
juni op 'camping-trainings-
kamp'. Oranje komt dan een
week bij elkaar op een camping t
in Vroomshoop en maakt daar -
de nodige trainingsuren. Drie 1
weken later, op 13 juli, speelt 3
Nederland zijn eerste wedstrijd
op de mondiale titelstrijd. De -
formatie van Metz is in dezelfde 1
groep ingedeeld als Venezuela,
Japan en - wederom - Rusland, t
ANP
SILVERSTONE - Jurgen van den Goorbergh begint zijn draai
te vinden in de motorraces van de Supersport. De Nederlan
der finishte gisteren op het Engelse circuit Silverstone als
tweede in de zesde race om het wereldkampioenschap en
steeg in het tussenklassement eveneens naar de tweede plek.
Vooralsnog is de Australiër Chris Vermeulen ongenaakbaar
in de Supersport-klasse. Hij won voor de derde keer op rij.
ANP
CESIS - De Nederlandse zijspancrosser Wilfred van Werven
heeft met de Belgische bakkenist Eli Piccart zijn eerste Grote
Prijs gewonnen. Het koppel zegevierde gisteren in Cesid, bij
de Grote Prijs van Letland. Van Werven, stuurman uit Elburg,
had eerder wel een manche tijdens een WK-race op zijn naam
geschreven, maar was nooit eerder als winnaar van een Grand
Prix gehuldigd. In Letland eindigde het duo twee keer als
tweede. In het WK-klassement leiden de Nederlander Daniel
Willemsen en zijn Letse bakkenist Stupelis. Het duo heeft 311
punten. Willemsen eindigde gisteren als negende en eerste. In
het WK-klassement hebben ze 23 punten voorsprong op de
Lets/Belgische combinatie Sergis/Verbrugge. Van Werven
staat vierde. ANP
RHODOS - Rebekka Kadijk en Marrit Leenstra zijn bij de
Griekse Open in Rhodos gesneuveld in de eerste knockout -
ronde. Het Nederlandse duo ging zaterdag kansloos onderuit
tegen de Cubaanse 'oeachvolleybalsters Larrea/Fernandez:
0-2 (16-21 16-21). De Griekse Open vormt de openingswed
strijd van de World Tour Beachvolleybal. ANP
ISTANBOEL - De Zweedse schaakster Pia Cramling heeft za
terdag de Europese titel veroverd. Ze versloeg na zogenoemde
tiebreakwedstrijden haar Litouwse concurrente Viktorija
Cmilyte. Het brons ging naar de Russische Tatiana Kos-
intseva. Beste Nederlandse was Zhaoqin Peng. Zij eindigde
als tiende. ANP
GOTHA - Kogelstootster Lieja Tunks-Koemar. is in het Duit
se Gotha derde geworden bij de zesde 'Schlossmeeting'. De
Nederlandse kwam tot een afstand van 18,68 meter, 81 centi
meter minder dan de Duitse Astrid Kumbernuss. Haar land
genote Nadina Kleinert stootte twee decimeter verder dan
Tunks. Tunks evenaarde met haar afstand de beste seizoens
prestatie waarmee ze zich vorige week in Leiden kwalificeer
de voor de wereldkampioenschappen in Parijs en voor de
Olympische Spelen in 2004. ANP
ROTTERDAM - Jane Kiptoo en Andy Graffin hebben in Rot
terdam de Watermijl gewonnen. De loopwedstrijd over 1 mijl
(1609 meter) trok zo'n 650 deelnemers in verschillende disci
plines. De start was op de Erasmusbrug en de finish op de
Coolsingel. Bij de vrouwen deden negen atletes mee in de be
langrijkste klasse. De Keniaanse Kiptoo was de snelste in 4
minuten en 24,80 seconden. Bij de mannen won de Brit Graf
fin in 3.58,70. ANP
Michael Schumacher was een klasse apart in Montreal.
foto Gero Breloer/AFP
door André Hoogeboom
MONTREAL - Bernie Eccles-
tone in hoogsteigen persoon
heeft het noodlijdende Minar
di uit de financiële problemen
geholpen. De baas van de For
mule 1 maakte gistermorgen
bekend dat hij voor vijf mil
joen dollar aandelen had ge
kocht van de Australische ren
stal. Hij voorkwam daarmee
dat Minardi voortijdig de
handdoek in de ring moest
gooien.
Minardi, het team van Jos Ver
stappen, balanceert al het hele
seizoen op het randje van de af
grond, ondanks de steun van
enkele Nederlandse bedrijven.
Eerst haakte de gedroomde
Russische sponsor Gazprom
af, waardoor ruim veertig mil
joen dollar werd misgelopen,
vervolgens kwamen dit week
einde de teambazen terug op
eerdere afspraken, dat ze in de
loop van het seizoen de kleine
re teams financieel zouden hel
pen. In ruil voor de medewer
king van Stoddart om voor de
nieuwe reglementen te stem
men zou Minardi acht miljoen
dollar krijgen. Het geld bleef
uit, waarna Stoddart dit week
einde zijn steun introk. „Ik heb
geen hulp gekregen van be
paalde teameigenaren (Ron
Dennis) dus ik zie geen enkele
reden om hen te helpen.
Bovendien ziet Stoddart niets
in de nieuwe regels, die onder
andere inhouden dat er nieuwe
en grotere motorkappen moe
ten komen en grotere achter
vleugels, zodat er meer ruimte
ontstaat voor reclame. „Ik zie
niets in die regels, want ze zijn
in het voordeel van de grote
teams, die nu eenmaal in bezit
zijn van windtunnels."
Stoddart vermoedt een com
plot van de grote teams die de
kleine renstallen de nek om
willen draaien, zodat zij met
drie auto's aan de start kunnen
komen. Ecclestone heeft daar
nu een stokje voor gestoken.
De Britse miljonair ziet graag
dat er tenminste tien verschil
lende teams aan de start van
zijn circus verschijnen en is er
alles aan gelegen de macht van
de dominante renstallen enigs
zins te beteugelen.
Verstappen reageerde ver
heugd vanuit Montreal. „De
kans dat we nu nog failliet
gaan is héél klein geworden."
Overigens staat er een nieuwe
Nederlandse geldschieter
klaar om in te stappen bij Mi
nardi. Na Trust en Muermans
zou er op de Nürburgring een
derde - hele grote - sponsor
worden gepresenteerd. De
kans wordt daarmee steeds
groter dat Verstappen aan het
einde van het seizoen genoeg
budget heeft om zich in te ko
pen in een van de grotere
teams. Het teleurstellende
Toyota zou interesse hebben in
de Nederlander. Da Matta en
de oude Panis kunnen de ambi
tieuze, maar dit seizoen teleur
stellende renstal niet verder
helpen. GPD
doorFrankvan den Fleuvel
LE MANS - De 24 uur van Le Mans, een
van de meest tot de verbeelding spreken
de autoraces ter wereld, werd afgelopen
weekeinde een groot feest voor de vele
tienduizenden Britten op de tribunes.
'The Bentley Boys' leverden een dubbel
slag en eisten de plaatsen één en twee
voor zich op. Nederlands succes was er
ook, vooral voor Eindhovenaar Peter
Kox, die de zege in de GTS-klasse opeiste
met de Prodrive-Ferrari.
Ook 71 jaar na de eerste editie heeft de 24
uur van Le Mans nog altijd zijn eigen,
bijzondere aantrekkingskracht. Hoewel
op het Circuit de la Sarthe een ordinaire,
spijkerharde strijd tussen hightech-ma
chines van autofabrikanten en vermo
gende privé-teams woedt, met geld als
doorslaggevende factor, heeft de race in
Frankrijk nog altijd een air van roman
tiek en heroïek. De reputatie van de race
stoelt op de sprekende historie, vol le
gendes, dramatische en glorieuze verha
len, maar toch ook vooral op zijn extreme
karakter.
'Le Mans' vraagt het uiterste van mens
en machine, de race is de zwaarste uit-
houdingsproef op wielen. Dat was zo in
1924, toen Bentley zijn eerste overwin
ning boekte met een gemiddelde snelheid
van net 86 kilometer per uur, en dat was
zo dit weekeinde, toen de Bentley van
Tom Kristensen, Dindo Capello en Guy
Smith gemiddeld 214 kilometer per uur
reed. Peter Kox vat de charme van de ra
ce samen in twee zinnen. „Op het ene mo
ment sta je in de pitbox, met alle hectiek
en drukte om je heen, 45 seconden later
rijd je met 300 kilometer per uur in het
pikkedonker en ben je alleen met je au
to." De extremen van Le Mans lagen af
gelopen weekeinde ook besloten in de
prestaties van de Nederlanders. Terwijl
Peter Kox nog maar net de jacht op de
overwinning in de GTS-klasse had inge
zet, was er voor Mike Hezemans zater
dagmiddag even na vijven al de teleur
stelling. Na maanden voorbereiding kon
hij na tien ronden en 67 minuten al weer
naar huis. Toch was min of meer ingecal-
Bentley deed zijn gloriejaren herleven met een overwinning in de 24 uur van Le Mans.
foto Franck Prevel/AP
culeerd dat de Pagani Zonda GR het niet
zou redden. De nieuwe auto is in zijn ont
wikkeling nog niet ver genoeg. Zaterdag
dwongen problemen met de besturing
Hezemans al snel terug in de pits, even
later zette een kapotte versnellingsbak
definitief een punt achter het verhaal.
Een race om gauw te vergeten voor Heze
mans.
Voor Kox gold dat niet. Zijn Ferrari Ma-
ranello 550 van Prodrive stond op pole en
zou de leiding in de GTS-klasse in 24 uur
niet meer afstaan. De grote concurren
ten, de Amerikaanse Corvettes van het
fabrieksteam van General Motors, kon
den de hegemonie nooit betwisten. De
Ferrari was sneller en het belangrijkste
wapen van de Corvettes, hun degelijk
heid en betrouwbaarheid, werd onscha
delijk gemaakt omdat Kox, de Tsjech To-
mas Enge en de Brit Jamie Davies zonder
grote problemen hun rondjes bleven ma
ken.
Na 24 uur, 336 ronden en 4584 kilometers
werd het Prodrive-Ferrari-team gehul
digd op het ereschavot. Voor Kox was het
na de derde plaats in '97 met de McLa
ren/BMW de tweede keer dat hij op het
podium stond in Le Mans.
Jan Lammers werd met zijn teamgeno
ten John Bosch en Andy Wallace zesde in
het overall-klassement met de Japanse
Dome Judd. Een klapband en andere
pechgevallen braken het team van Lam
mers op, maar de winnende Bentley's
zouden sowieso te snel zijn geweest. De
Spyker, gereden door Tom Coronel, Hans
Hugenholtz en Norman Simon, maakte
de 24 uur vol. De Nederlandse auto ein
digde op de dertigste plaats in het totaal
klassement. GPD