ietere promotie toerisme nodig
Kerkwerve kan Zandweg verspelen
11
Stormkracht overdondert kinderen
Horeca blijft zich
inzetten voor latere
sluitingstijden
Actiecomité wil
busroute om Burgh
en Haamstede
Onderzoek toont dat eiland steeds minder nieuwe recreanten trekt
Gereedschap
gestolen
zeeuwse almanak
Nieuw Zeeuws
'ZC
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
donderdag 20 maart 2003
Eunice van Loon
[ffEBKERK - Schouwen-
creland heeft toeristen veel
een goed product te bieden,
irffloet dat beter aan de man
wen om nieuwe recreanten
tkken. Tot die conclusie ko-
i gemeente Schouwen-Dui-
pnd en ondernemers naar
^leiding van het recreatie-
ijtrzoek van bureau Alterra.
oenwerking tussen de recre-
jjsKtor, gemeente, onder
en, op het platteland en
,VYV is daan oor noodzake-
merendeel van de toeristen
procent) komt naar Schou-
s-Duiveland om een tweede,
[tevakantie te vieren. Slechts
Kieide strijkt op het eiland
ervoor zijn of haar hoofdva-
De stroom recreanten
- Ul hierdoor beter uitge-
Krdover het hele seizoen: de
tie piek in juli en augustus
gaat niet meer De grootste
^ep bestaat uit twee volwas-
Knsamen - zonder kinderen -
[het zijn trouwe bezoekers,
i zo blijkt allemaal uit het
erzoek van Alterra, Schou-
p-Duiveland weet ten op-
jtevaneen aantal jaren gele-
0 steeds minder nieuwe
risten te trekken.
antrekkelijker
=wel ze niet de hoofdmoot
1 het, recreatie-onderzoek
men, krijgen deze cijfers, die
nbeeld geven van het toeris-
Eophet eiland, gisterenmid-
v- tijdens een forumdiscussie
wrderij De Stelle in Ouwer-
rkveel aandacht. Met als he
nrijkste pijlers de Regiovisie
touwen-West en Project
kouwen-Oost is in 1998 het
rategisch Groenproject ge-
ar, Het doel hiervan is via
rinrichting van Schouwen re-
atie, natuur en landbouw be-
in te delen en het gebied zo
itrekkelijker te maken voor
woners, toeristen en onderne-
js. Eens per twee jaar kijkt
erraof deze ontwikkelingen,
Meren klagen
ter baldadige
ingeren
ERSEKE - De bewoners van
niorenconiplex de Begonia-
ifaan de Begonialaan in Yers-
ueggen veel overlast te heb-
ivan de plaatselijke jeugd. In
brief aan de gemeenteraad
jen ze over vernielingen en
mdalisme.
jeugd zou door de beplanting
«n en takken uit sierbomen
iken, zelfs in de tuinen.De
«oners hebben de jongens en
couriers benaderd, maar dat
sft weinig zoden aan de dijk
et De bewoners vragen om
herinrichting van het gras-
i zodat het onmogelijk
Mt om er te voetba 1 len
Advertentie
Boekenweek
toyx - leven cn dood in de
beren
Geschenl
Ronald Giphart, Gala
bi| aankoop van 11,11
aan boeken
Thomas
Rosenboom
geïnterviewd door
Frank van Docsclaar
L'uvoiul vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
lentesoep en vegetarische
wrap of' zalmschnitzel
en ijs met chocoladesaus
€11,50 of €9.00 (vege
tarisch menu)
'Jtcrdag 22 maart
zoals de aanleg van het Prunje-
gebied, aansluiten bij de wen
sen en eisen van recreanten en
inwoners.
Dat de discussie zich richt op de
cijfers en hoe het eiland daar
mee om moet gaan, vindt wet
houder G. van de Velde-de Wil
de terecht. „Het is nog steeds zo
dat de toeristische motor één
van de grootste is onder de eco
nomie van Schouwen-Duive-
land." Om deze kurk van de
lokale economie drijvende te
houden, zal het eiland naast zijn
trouwe bezoekers nieuwe bron
nen toeristen moeten aanboren,
zo is de algemene stemming.
Volgens E. Troost, voorzitter
van de Recron Schouwen-Dui
veland, hoeven die nieuwe re
creanten niet enkel en alleen on
der jongeren gezocht te worden.
Heeft het eiland wat te bieden,
dan zullen zij - als ze wat ouder
zijn - ook na uitstapjes naar de
Spaanse costas Schouwen we
ten te vinden.
Wat betreft dat toeristisch pro
duct zit het wel snor, zo vinden
de aanwezigen in De Stelle
Maar de presentatie naar buiten
toe is belabberd, omdat ieder
zijn eigen toko aan de man
brengt. „Het blijven nu losse pa
reltjes, waar we gezamenlijk
een snoer van moeten maken",
vindt J Klapwijk, directeur van
de VW-Schouwen-Duiveland.
Daarbij moet dan niet alleen
naar de recreatie op de Kop van
Schouwen gekeken worden,
maar ook naar het achterland.
Naast zon, zee en strand moeten
Scène uit de voorstelling Stormkracht van theatergroep Kwark.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De zee blikt grimmig de
zaal in, maar lijkt niet van plan echt ge
vaarlijk te worden. Totdat de storm de
maan weet te verleiden een beetje meer
van haar aantrekkingskracht in de
strijd te gooien. En de aarde? Die
slaapt, net als de mensen hun ogen slui
ten voor het naderende gevaar.
Theatergroep Kwark uit Middelburg
speelde gisteren in het ZierikzeeseBro-
gum de voorstelling Stormkracht, een
eigentijdse vertelling over de
watersnood van 1953. Het gezelschap
toert met het speciaal voor de vijftigja
rige herdenking geschreven stuk sinds
januari door Zuidwest-Nederland voor
in totaal tachtig voorstellingen. Iets
meer dan de helft zit er nu op. Het pro
ject mist zijn uitwerking niet, consta
teert Francis Vervaet - één van de vier
acteurs - tevreden.
Stormkracht richt zich hoofdzakelijk
op de kinderen van de basisschool,
maar trekt daarnaast ook aardig wat
volwassen 'meekomers'. Het is abso
luut geen zwaar en suffig stuk over een
aangrijpende periode uit de vaderland
se geschiedenis, benadrukt Vervaet ten
overvloede. „We leggen op verschillen
de momenten heel duidelijk de link met
de huidige leefwereld van de jongere
generatie."
Dat wordt onder meer treffend in beeld
gebracht met de scène waarin links en
rechts indringend gerinkel de nachte
lijke stilte doorbreekt. Telefoons - voor
zover je die toen al had - hingen in 1953
in de gang of stonden in de woonkamer,
maar zeker niet naast het bed. Om van
een 'mobieltje' al helemaal niet te spre
ken, zo wordt de gebrekkige communi
catie van indertijd simpel uit de doeken
gedaan. De constante schakeling tus
sen verleden, heden en de ingestudeer
de uitleg die de vier spelers tussendoor
geven bij de verschillende situaties
waarin ze verzeild raken, zorgt voor een
speelse benadering van een rampzalige
gebeurtenis die zich zo ongemerkt nes
telt in het geheugen van de kinderen.
Bijzonder
Want wat is er nou zo bijzonder aan een
watersnoodramp van vijftig jaar gele
den, stellen de dame en heren van
Kwark zichzelf plots de retorische
vraag wanneer de storm, zee en maan
aan hun verwoestende spelletje zijn be
gonnen. Waarom niet de Bijlmerramp
gedaan, of de mkz-crisis, de aanslagen
van 11 september in de Verenigde Sta
ten of de oorlog met Irak gekozen als
onderwerp? Luchtig wordt gewezen op
de grote gevolgen (1836 doden) voor
mens en landschap, de bouw van de
Deltawerken en de waarschuwing dat
de strijd tegen het water nimmer ge
streden zal zijn.
Joske (11), Camille (10) en Maaike (11)
foto Marijke Folkertsma
van De Schoener uit Brouwershaven
hebben een dik'uur lang ademloos toe
gekeken „Doordat ze steeds overscha
kelen in de tijd, kun je je goed inleven",
zegt Joske. „Al is dat af en toe ook best
wel lastig", vindt Camille. Ze zijn het er
over eens dat de spaarzame verhalen
van opa's en oma's dankzij het 'toneel
stukje' nu meer tot de verbeelding zijn
gaan spreken. „Het is échter zo."
De twee voorstellingen voor de basis
scholen op Schouwen-Duiveland wa
ren ingekocht door de gemeente. De
belangstelling voor een kaartje was
volgens onderwijsmedewerker Eef van
Brummelen dermate groot, dat drie
scholen naast de pot grepen. Des te
zuurder was gisteren de ervaring dat
obs Duiveland en de Jan Wouter van
den Doelschool zonder bericht wegble
ven. waardoor Kwark voor een half ge
vulde zaal stond. „Dat is niet netjes",
concludeert Van Brummelen melodra
matisch.
door Ali Pankow
KERKWERVE - „We zijn er al
lemaal schuldig aan als de
Zandweg straks wordt afgeslo
ten en alleen nog maar toegan
kelijk is voor landbouw- en be
stemmingsverkeer. Dat zouden
we dan met elkaar bereikt heb
ben met ons rijgedrag."
Aldus luidt de waarschuwing
van voorzitter R. van Kan van
de dorpsraad Kerkwerve, om
dat het Waterschap Zeeuwse Ei -
landen al eerder een voorstel
lanceerde de Zandweg af te slui
ten voor autoverkeer.
Het onderwerp kwam aan de or
de tijdens het kernbezoek dat
het dagelijks gemeentebestuur
deze week aan Kerkwerve
bracht. De bevolking zou niet
blij zijn met de afsluiting van de
Zandweg. Veel bewoners ge
bruiken deze route als snelle
verbinding naar Zierikzee.
Het waterschap opperde in sep
tember 2001 het plan op de
Zandweg alleen nog maar be
stemmingsverkeer toe te laten
als onderdeel van de invoering
van zestig-kilometerzones in
het Schouwse middengebied.
Dat stuitte toen op veel bezwa
ren vanuit Kerkwerve en daar
mee was het voornemen van de
baan
De drastisch maatregel werd
overwogen omdat de Zandweg
vaak als sluiproute wordt ge
bruikt als het erg druk is op de
N59 tussen Zierikzee en de
Westhoek. De ruim vier meter
brede polderweg heeft een
maximale capaciteit van 650
voertuigen per dag, maar be
reikt vaak uitschieters van 1200
voertuigen. Dit komt de ver
keersveiligheid niet ten goede
aangezien de weg ook door veel
fietsers gebruikt wordt.
Volgens Van Kan wordt er
voortdurend te hard gereden.
Hij acht het niet onmogelijk dat
het waterschap er alsnog toe zal
overgaan de Zandweg voor au
toverkeer af te sluiten. De op
merking van de dorpsraadvoor
zitter dat de inwoners van
Kerkwerve dat aan zichzelf te
wijten zouden hebben, wordt
hem niet door iedereen in dank
af genomen.
Volgens voorlichtster S. Minne-
boo is het waterschap overigens
beslist niet meer van plan de
Zandweg af te sluiten. „Er
kwam vorig jaar zoveel kritiek
op dat voorstel, dat we het snel
hebben laten varen. Het was
ons absoluut duidelijk dat er
geen enkel draagvlak voor
Verbolgen
„Ze kunnen net zo goed een dam
rond Kerkwerve heen leggen
dan is het helemaal van de bui
tenwereld afgesloten", zegt re-
creatieondememer en agrariër
R van Langeraad. Hij is verbol
gen over alle inbreuken op de
leefbaarheid van zijn dorp. Als
ander voorbeeld noemt hij het
plotselinge schrappen van de
reguliere busverbinding door
Connexxion. Verder maakt hij
zich zorgen over mogelijke tra
céwijzigingen van de Heuvels-
weg in de toekomst. Vele malen
eerder al uitte Van Langeraad
zijn zorgen over de plannen van
de gemeente van de Heuvelsweg
de doorgangsroute van oost
naar west te maken. Volgens
wethouder L. Geluk-Poortvliet
van Verkeer echter staat de
nieuwe toeristen gewezen wor
den op de natuur, die het eiland
te bieden heeft, en andere acti
viteiten, die bijvoorbeeld bij
boerenbedrijven te doen zijn. N.
Deist van de Stichting Platte
landsvernieuwing: „Je kunt niet
zonder elkaar. Het is een klein
eilandje en je komt elkaar steeds
tegen. We moeten de toerist ge
zamenlijk benaderen."
door Famke van Loon
RENESSE - De Stichting Hore
ca Renesse (SHR) wil de strijd
voor de proef met de verruiming
van de openingstijden voor ca
fés en discotheken nog niet op
geven. Verschillende mogelijk
heden worden nu onderzocht.
Zo bekijkt het bestuur of de
proef juridisch of via de inscha
keling van een particulier be
veiligingsbedrijf alsnog valt af
te dwingen. De gemeenteraad
beslist volgende week definitief
over de proef in Renesse.
Weliswaar strijdbaar geeft
SHR-secretaris L. Hart toe er
een hard hoofd in te hebben dat
de Renesser horeca onderne
mers bij wijze van proef deze zo
mer hun deuren een uurtje lan
ger open mogen houden „Het
grootste probleem is dat de bur
gemeester het laatste woord
heeft." Burgemeester J. Assel-
bergs heeft eerder al in de com
missie Samenleving en Bestuur
de fracties gewaarschuwd voor
de gevolgen van tóch doordu
wen van proef.
De teleurstelling over het afbla
zen van de proef is nog altijd
groot bij de horecastichtmg. Na
jaren van verzoeken en plei
dooien voor dat uurtje extra
leek een proef met langere ope
ningstijden voor cafés en disco
theken deze zomer aanstaande.
Maar het college wil van de
proef afzien. De hoofdreden is
dat het lik-op-stuk beleid,
waarmee Renesse de laatste ja
ren in toom is gebracht, op losse
schroeven komt te staan. Zowel
politie als Openbaar Ministerie
zeggen niet voldoende mensen
te hebben om de orde te bewa
ken, wanneer de kroegen tot
drie uur open zijn
„We vinden het doodzonde dat
het niet doorgaat en de argu
menten enigszins zwak", stelt
Hart. Op de ledenvergadering
van de horecastichting heeft het
bestuur duidelijk laten blijken
de strijd voor de proef nog niet
op te geven. Met nog ruim een
week te gaan tot de gemeente
raadsvergadering, waarin de
fracties een definitief besluit
over de proef moeten nemen,
onderzoekt het SHR-bestuur
welke mogelijkheden de onder
nemers nog resten om de verrui
ming van de openingstijden als
nog af te dwingen.
Naast gesprekken met de ver
schillende fracties bekijkt het
bestuur of de proef via de recht
bank valt te verkrijgen. Volgens
Hart bestaat er wat dat betreft
al jurisprudentie, maar wil de
SHR de andere horeca onderne
mers op Schouwen-Duiveland
hiermee niet in de wielen rijden.
„We moeten kijken wat de con
sequenties daarvan zijn voor de
andere horeca."
Lastpakken
Een andere optie is de inhuur
van een particulier beveili
gingsbedrijf door de onderne
mers. Die zou dan extra toezicht
moeten houden in het Renesser
uitgaanscentrum. Volgende
week overlegt het SHR-bestuur
hierover met de politie Hart be
seft wel dat dit bedrijf alleen
voor de ordebewaking kan zor
gen; voor de aanhouding van
lastpakken zal de politie alsnog
ingeschakeld moeten worden.
Mede om die reden is de inhuur
van zo'n bedrijf voor J. Beuns,
teamchef van de politie in Wes
ten- en Middenschouwen, ei
genlijk geen alternatief. Het
korps komt mensen tekort, ook
om in dat geval op te treden.
Beuns: „Wat bepalend is, is dat
de politie kan garanderen dat er
een bepaald veiligheidsniveau
is. En daarvoor moeten wij men
sen inzetten."
GOES - Op een bouwterrein aan
de Glenn Millerlaan in Goes
hebben onbekenden tussen
dinsdagmorgen en gistermor
gen een hoeveelheid gereed
schap gestolen. De waarde van
de buit is niet bekend.
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Het
actiecomité Weststraat/Burgh-
seweg heeft in haar strijd tegen
het zwaar verkeer een plan ont
wikkeld voor een busroute om
Haamstede en Burgh.
De Connexxion-bussen rijden
nu dwars door beide dorpsker
nen en dat geeft volgens het ac
tiecomité veel trillingen. Die
trillingen tasten het woongenot
ernstig aan en veroorzaken
schade aan woningen. De bewo
ners van de Weststraat klagen
daar al jaren over, maar maatre
gelen om de overlast terug te
dringen zijn tot nu toe uitgeble
ven.
„We zijn hier als actiecomité al
zes jaar mee bezig en we zijn nog
niets opgeschoten", constateert
J. de Roode van het actiecomité
verbitterd. Een gesprek met
wethouder verkeerszaken L.
Geluk-Poortvliet heeft niet het
gewenste resultaat opgeleverd.
„Zij wil om tafel met Connex
xion en de mensen van de AH-
vestiging in Burgh. Dat heeft
naar ons idee geen enkele zin
Connexxion werkt ons tegen en
de directie van de AH daar heeft
absoluut geen invloed op het
verkeersgedrag van chauffeurs
van leveranciers"
De gemeente heeft in oktober
vorig jaar onderzoek laten doen
naar de ernst van de trillingen.
De onderzoekers constateren
dat er sprake is van hinderlijke
trillingen, maar achten de kans
op schade aan woningen door
die trillingen 'zeer gering'. Het
actiecomité denkt daar héél an
ders over „89 procent van de
aangrenzende huizen heeft aan
toonbare schade. Scheuren die
wel degelijk veroorzaakt zijn
door zwaar verkeer.
Volgens een eigen onderzoek
van het actiecomité wil 79 pro
cent van de bewoners van West
straat en Burghseweg de bussen
van Connexxion uit hun straat
hebben. Met dat gegeven in het
achterhoofd heeft het actieco
mité een plan uitgewerkt voor
een busroute buitenom. Bussen
komende vanaf de recreatiever-
deelweg uit de richting Renesse
zouden allereerst richting VW-
kantoor moeten waar het kleine
parkeerterrein omgevormd zou
kunnen worden tot mim-bus-
station.
Via een uitrit op de Kloosterweg
kan de bus vervolgens via de Se-
rooskerkseweg naar de Kraaij-
ensteinweg. Op de kruising met
de Zandweg zou dan een tweede
bushalte moeten komen. Een
derde en laatste bushalte zou
nabij de AH-vestiging en muse
um De Burghse Schoole gereali
seerd kunnen worden. Vanaf de
Kraaijensteinweg zou dan een
doorsteek-verbindingsweg
moeten worden gemaakt naar
die nieuwe bushalte.
Nieuwe weg
Volgens het actiecomité is voor
die nieuw aan te leggen weg vol
doende ruimte tussen de be
staande bebouwing en het
sportveld. Via dezelfde route
kan de bus weer terug naar de
Kraaijensteinweg om vandaar
de rit richting Westerschouwen
te vervolgen.
Een degelijke route is in de visie
van het comité niet alleen voor
Connexxion, maar ook voor
vrachtverkeer aantrekkelijk.
Zij hoeven zich niet meer door
de smalle straatjes van Haam
stede en Burgh te wringen.
Het actiecomité heeft zijn plan
voorgelegd aan de gemeente,
Provinciale Staten en vervoers
maatschappij Connexxion.
De Zandweg tussen Zierikzee en Kerkwerve wordt vaak als sluiproute gebruikt bij drukte op de N59.
Vooral voor fietsers ontstaan daardoor vaak gevaarlijke situaties. foto Marijke Folkertsma
Heuvelsweg vooralsnog op geen
enkel toekomstig tracé ingete
kend. Zij deed Van Langeraad
de toezegging dat toekomstige
tracéstudies betreffende de
Heuvelsweg teruggekoppeld
zullen worden naar de dorps
raad Kerkwerve.
Of je het ding nou saai vindt
of, door de lengte en diepte,
juist spannend; of je verdrie
tig bent om het verdwijnen
van de boten of blij vanwege
het geringere tijdsbeslag, één
bijwerking kan niet worden
genegeerd: de Zeeuwse taele
is de afgelopen dagen ver
rijkt. Iedereen in dit gewest
snapt zonder meer de twee
thans meest gestelde vragen,
die elders wenkbrauwen
doen fronsenEén: „Ben je er
al doorheen geweest
Tivee: „Heb jij al een tietek?"