ractie bepleit kinderopvang azc
Natuur slokt nieuwe kippenschuur op
11
SSHËI1
Te laat in de klas door nieuwe busdienst
Werkstraffen voor
jonge verdachten
brand Goese Polder
11 homas
Rosenboom
I orasseriemenul
enLinks Middelburg wijst op belang Pippeloentje
Ouderen klagen over voetbaljeugd
Geparkeerde
auto bekrast
in Vlissingen
Kamerlid stelt vragen
over wetten en regels
in toerbusbranche
Bank herbouwt
dienstwoning
in Koudekerke
zeeuwse almanak
Nieuw Zeeuws
(Advertentie)
w Sn* - leven cn dood in de
I heren
Ronald Giphart, Gala
!,|i -unkoop van 11,11
aan hoeken
unmiJdag 16.00 uur
- mterviewd door
nk van Doeselaar
1-ntesoep en vegetarische
wrap ol zalmschnitzcl
cn 'is niet chocoladesaus
11,50 of 9,00 (vege
tarisch menu)
tfilag 22 maart
'5.00-16,30 uur
R"' van het
Zeeuws orkest
'hos en strijkduetten
''ik ook op
^jmkkenimiddylhl^ n'
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De klassen
van een aantal middelbare
scholen in Vlissingen zitten
het eerste uur halfvol. Veel
meer leerlingen dan verwacht
komen te laat. De reden: de
nieuwe busdienstregeling.
Die ervaring heeft een aantal
leerkrachten. P. Jansen, mana
ger Beheer en Onderhoud, af
deling gezondheidszorg, wel
zijn en educatie van het ROC
Zeeland, verzamelt alle klach
ten van de cursisten en bereidt
overleg met de vervoerder
Connexxion voor.
Ongeveer honderd vijf tig stu
denten van de vestigingen van
het ROC Zeeland aan de
Dreesstraat, H. Segherslaan
en Verlengde Bonedijkestraat
in Vlissingen hebben proble
men met de nieuwe regeling,
die afgelopen weekeinde is in
gegaan. Cursisten van alle ves
tigingen worden opgeroepen
te reageren. Inmiddels heeft
Jansen meer dan twintig 'op
stellen van cursisten' ontvan
gen. ,Er volgen er nog meer. Ik
noem een voorbeeld: Het is vrij
buitensporig dat eén leerling
rond half zeven de trein moet
pakken in Biezelinge om om
half negen op school in Vlis
singen te zijn."
Onderzoek
Jansen verzamelt de voorbeel
den, overlegt met collega's en
gaat zelf op onderzoek uit. Hij
volgde bussen tijdens de och
tendspits. Vanaf het station in
Vlissingen zag hij ongeveer
Voor het Ziekenhuis Walche
ren aan de Koudekerksestraat
stapten de studenten uit voor
de locaties aan de Dreesstraat
en Verlengde Bonedijkestraat.
Een wandeling van circa één
kilometer. ,,Het is moeilijk te
accepteren dat de bus wel ver
der rijdt in de richting van de
school, dat er ook een halte is,
maar dat de bus daar niet meer
stopt. Als het openbaar ver
voer niet oppast, raakt het zijn
klanten kwijt."
Een meisje uit Sluis schrijft
dat ze de boot naar Vlissingen
pakt, waar ze om tien voor
acht aankomt. Ze miste de bus.
„Bij het Scheldeplein wilde ze
overstappen op een klein bus
je. Het zat vol en de volgende
kwam een kwartier later. Ze is
op zowel de heen- als terugweg
een uur langer onderweg dan
vroeger."
Bij scholengemeenschap
Scheldemond in Vlissingen
zijn tal van negatieve reacties
binnengekomen, „We hadden
een mooi systeem", reageert
H. Kramer, directeur alge
mene zaken van Scheldemond
in Vlissingen. „Maar nu
loopt het niet goed meer. Veel
leerlingen komen te laat in de
les."
Veelgehoorde opmerking is
dat ze langer moeten wachten
bij het overstappen omdat de
kleine busjes vol zitten. Kra
mer merkt op dat Schelde
mond streng controleert op
absentie. „Nu moeten we vaak
concluderen dat leerlingen er
geen schuld aan hebben dat ze
te laat komen. Dat het over
macht is."
WALCHEREN
donderdag 20 maart 2003
Hij staat er nog maar net, maar binnenkort moet de loods van Kippenboerderij Sturm alweer het veld ruimen. foto Lex de Meester
door Anita Janse
RITTHEM - De nieuwe kippen
schuur van Kippenboerderij
Sturm aan de Scheeweg in Rit-
them is net klaar. Nu moet het
bedrijf weer afgebroken wor
den in verband met de aanleg
van een natuurgebied. „Iedere
spijker die wij slaan, is voor de
sloop bedoeld", aldus een ver
bouwereerde Sturm.
Ter compensatie van het gebied
dat verloren gaat door de aanleg
van de Westerschelde Container
Terminal, moet nieuwe natuur
gecreëerd worden. Dit gebied
omvat de hectares die gelegen
zijn tussen de Koedijk en de
Nieuwlandseweg in Ritthem
De noordgrens wordt gevormd
door de Sloeweg-Noord.
Grondbezitters en bewoners
van de betreffende hectares kre
gen in oktober 2000 de medede
ling dat ze waarschijnlijk plaats
moesten maken voor schorge-
bied en zeevogels. Volgens hen
bleef enig uitsluitsel echter uit,
zodat de Ritthemers de kans
groot achtten dat ze toch in het
gebied konden blijven wonen en
werken.
Zo ook Wim en Karin Sturm. Zij
bezitten samen met M. Wouters
een pluimveebedrijf aan de
Scheeweg in Ritthem. Het be
drijf had al een tijdje de behoef
te uit te breiden. Daarvoor
richtte Sturm zich tot de ge
meente Vlissingen, die hem
doorverwees naar Zeeland Sea
ports, dat verantwoordelijk is
voor de aanleg van het natuur
gebied. Binnen enkele weken
ontving hij een brief met de me
dedeling dat hij gewoon door
kon gaan met zijn plannen.
Sturm: „Het verbaasde ons dat
we meteen toestemming kregen
van Seaports. We concludeer
den dat de plannen voor natuur
gebied van de baan waren."
In plaats van 16.000, moesten er
50.000 kippen in het nieuwe be
drijf komen. Sturm investeerde
minstens één miljoen euro in de
schuur. In december 2002 kwa
men de eerste kippen, hoewel de
verbouwing nog niet helemaal
afgerond was. Amper een
maand later kreeg Sturm een te
lefoontje van Zeeland Seaports
met de mededeling dat men eens
wilde komen praten. „Ik kreeg
die dag niets meer uit mijn han
den", vertelt Sturm. Hij ver
volgt; „Ik beschik over twee
hectare grond en vermoedde dat
ik in de toekomst niet verder uit
mocht breiden.Wat ze hem uit
eindelijk vertelden, was wel het
laatste waarmee Sturm reke
ning had gehouden. Het bedrijf
stond binnen de grenzen van het
gebied waar alsnog natuur
moest komen en dus moet de
schuur weer afgebroken wor
den. Dat was een ontzettende
afknapper voor de onderne
mers. „Het was een klap in ons
gezicht. We hebben al onze tijd
in de bouw gestopt, straks kun
nen we weer opnieuw begin
nen."
Volgens H. de Bruine van Sea
ports is het voor 99 procent ze
ker dat het gebied ontruimd
wordt. Hij verklaart het verhaal
van Sturm als volgt: „In het
toenmalige bestemmingsplan
was het toegestaan om te bou
wen. We hadden nog geen nieuw
bestemmingsplan, dus hielden
we hem niet tegen. Bovendien
hoopten we dat Sturm in het ge
bied kon blijven, maar dat lieten
de milieueisen niet toe."
Uitkopen
Uiteindelijk heeft Seaports nu
zelf de meeste pijn, geeft De
Bruine toe, want het bedrijf
moet Sturm met een evenredig
bedrag uitkopen.
Zeeland Seaports doet nu zijn
best om een nieuwe bestemming
voor de kippenloods te vinden
Waarschijnlijk krijgt Sturm een
paar hectare aan de Nieuwland-
se weg in Ritthem. Dat is precies
een kilometer van zijn huidige
bedrijf vandaan.
Sturm is inmiddels over zijn
grootste frustratie heen, „In het
begin was ik verontwaardigd,
mede omdat hetzelfde gebied
ontsierd wordt door hoogspan
ningsmasten, die wel mogen
blijven staan. Nu hoop ik dat we
er gewoon een mooi bedrijf voor
in de plaats krijgen. Ik zie het
maar als een uitdaging."
door Rob Paardekam
YERSEKE - De bewoners van seniorencomplex
de Begoniahof aan de Begonialaan in Yer-
seke zeggen veel overlast te hebben van de plaat
selijke jeugd. In een brief aan de gemeenteraad
klagen ze over vernielingen en vandalisme.
Elf bewoners beklagen zich over het feit dat tien
tot vijftien jongeren bijna dagelijks voetballen op
het grasveld achter hun woningen, terwijl het
daar niet voor bedoeld is. Volgens de briefschrij
vers gaat het gedrag van de kinderen alle perken
te buiten Ze zouden door de beplanting lopen en
takken uit sierbomen rukken, zelfs in de tuinen
van omwonenden Verder wordt met crossfietsen
en bolderkarren door de bosschages gereden.
De bewoners van de Begoniahof zeggen zich
enorm aan het gedrag van de jongeren te storen
Ze hebben de jongens en hun ouders benaderd,
zonder effect. Daarom vragen ze het nu aan de ge
meente. De bewoners vragen om een herinrich
ting van het grasveld, zodat het onmogelijk wordt
om er te voetballen
vijftig passagiers instappen in
een grote bus. Bij het Schelde
plein in Vlissingen stapte een
grote groep uit. Een aantal
wachtte op een minibusje,
waar maximaal acht mensen
in mogen. „Er bleven cursisten
staan, omdat ze niet allemaal
meekonden. Het volgende
busje kwam niet snel."
ÏUSSINGEN - Aan een
lulodiegeparkeerd stond
in de Glacisstraat in Vlis-
angen zijn gisteren rond
ineuur diverse vernielin-
|fn aangebracht.
De motorkap van het
voertuig werd bekrast, en
tok de rechterflank van
te'voertuig moest er aan
doven. Het linker-ach-
terportier werd door de
vandaal ingedeukt. De
wogte van het totale
thadebedrag is nog on
bekend
ROC-cursisten aan de Dreesstraat worden via pamfletten opge
roepen hun slechte ervaringen met het nieuwe dienstrooster
kenbaar te maken. foto Ruben Oreel
^larfia Berkelder
DKLBURG - Het kinder-
rerblijf bij het asielzoekers-
mm in Middelburg moet
open. De fracties van
jaLinks in Middelburg en
laxima doopt
trde fregat
Vlissingen
gflfGEN - Prinses Maxi-
fcoptop 19 april het lucht-
Wirings- en commando-
lEvertsen.
shipwordt in opdracht van
Koninklijke Marine ge-
rd door de Koninklijke
:1de Groep in Vlissingen.
shet vierde en laatste fre
tteen serie van vier.
schtverdedigings- en com-
iiofregatten zijn gebouwd
b* overdekte dok van de
C-in het centrum van Vlis-
De schepen zijn in blok-
opgebouwd. compleet met
natuur en leidingen. De af-
r en in bedrijf stel ling vindt
li op de KSG-werf in Vlis-
tOost.
zichtbaar
Artsen is 144 meter lang,
meter breed, heeft een
gang van 5 meter en is voor-
i van stealth-technologie.
irdoor is het schip voor de
r onzichtbaar. Het schip
dt voortgestuwd door een
bmatie van gasturbines en
iels met een maximumsnel-
ivan 29 knopen (ruim 53 ki-
terperuur).
Égin Beatrix verrichtte in
Idedoop van het eerste fre
de Zeven Provinciën. Dit
o werd begin 2002 overge
ven aan de Koninklijke Ma-
iHet tweede, de Harer Ma
il Tromp, is vorige week
lag aan de Marine overge-
jen. De Ruyter en Evertsen
den begin 2005 aan de Ne-
landse vloot toegevoegd.
jaar is vastgesteld, staat dat de
gemeente de kosten voor kin
deropvang voor mensen die deel
nemen aan inburgeringscurs-
sussen (mede) blijft betalen.
Vlissingen willen dat de Wal-
cherse gemeenten financieel
bijspringen. Het kinderdagver
blijf is sinds deze maand dicht
omdat het COA (Centraal Or
gaan opvang Asielzoekers) er
niet meer voor wilde betalen.
blijf te hebben, vindt de partij.
Ook de kinderen worden de du
pe van de sluiting van Pippe
loentje, vindt Van Nieuwenhui-
zen. Het gaat om kinderen die
vaak last van stress hebben
Juist voor hen is kinderopvang
belangrijk omdat het een bij
drage kan leveren aan hun soci
ale en emotionele ontwikkeling.
De kinderopvang was bedoeld
voor de bewoners van het asiel
zoekerscentrum. Asielzoekers
die een cursus volgden, konden
hun kind naar de opvang bren
gen. Kinderopvang Walcheren,
die het dagverblijf exploiteerde,
had gehoopt dat ook kinderen
van buiten het centrum de op
vang zouden bezoeken. Daar
was echter weinig belangstel
ling voor. Het COA wilde door
kinderopvang aan te bieden,
meer asielzoekers de mogelijk
heid geven om een cursus te vol
gen. Asielzoekers bleven vaak
thuis omdat er niemand op de
kinderen kon passen. Pippe
loentje was het eerste kinder
dagverblijf in een asielzoekers
centrum in Nederland.
Het dagverblijf is begin deze
maand gesloten. „Die opvang is
een jaar geleden met veel bom
barie gepresenteerd", zegt het
Middelburgse raadslid J. van
Nieuwenhuizen. „Er maakten
zeker dertig kinderen gebruik
van." GroenLinks dient maan
dag tijdens de gemeenteraad
een motie in om de opvang weer
open te krijgen. „Dat kost onge
veer 70.000 euro, dat is natuur
lijk weinig als je het vergelijkt
met andere dingen. Zeker als je
dat bedrag ook nog verdeelt
over drie gemeenten."
GroenLinks betoogt dat het
door sluiting van de kinderop
vang voor asielzoekers niet lan
ger mogelijk is om cursussen te
volgen. Die cursussen zijn voor
sommigen nodig om goed voor
bereid terug te kunnen keren
naar het land van herkomst.
Voor mensen die in Nederland
mogen blijven, zijn de cursussen
nodig om goed in te kunnen bur
geren. Het ROC wil dit najaar
beginnen met een vervolgcur
sus. Ook daarvoor is het nood
zakelijk om een kinderdagver
Van Nieuwenhuizen vindt dat
de gemeente Middelburg er ei
genlijk niet onderuit kan om het
dagverblijf te ondersteunen. In
het raadsprogramma dat vorig
door René Hoonhorst
DEN HAAG - Tweede-Kamer
lid S. Dijksma (PvdA) wil van
minister De Boer van Verkeer en
Waterstaat weten of de arbeids
omstandigheden voor touring-
carchauffeurs en de veiligheid
van passagiers en bestuurders
voldoende zijn gewaarborgd
door bestaande wetgeving.
Dijksma stelt vragen aan de mi
nister na een gesprek met het
Terneuzense kaderlid T. Ver-
bunt van vakbond De Unie en
een Zeeuws-Vlaamse touring
carchauffeur. Verhalen over en
foto's van de werkomstandighe
den van reisbusbestuurders de
den haar beseffen dat er nogal
wat misstanden zijn in de tou
ringcarwereld.
De twee Zeeuws-Vlamingen
vroegen het Kamerlid niet al
leen naar de vervoersbedrijven
te kijken. Zij zoeken de schuld
vooral bij de grote reisorganisa
ties die voor een dubbeltje op de
eerste rang willen zitten en toer-
busondernemers verplichten de
hand te lichten met de regels.
De Stichting Keurmerk Busbe
drijf, opgericht om kwaliteit en
service van de toerbusbedrijven
op peil te houden, doet volgens
De Unie weinig aan klachten
van chauffeurs, omdat het be
stuur bestaat uit toplieden van
grote touroperators en reisorga
nisaties. Verbunt: „Die mensen
snijden niet in eigen vlees en la
ten misstanden gewoon voort
duren."
Dijksma wil zonder harde be
wijzen geen hele bedrijfstak
zwartmaken. Maar de voorbeel
den die ze van Verbunt en de
chauffeur te horen en te zien
kreeg, zijn voor haar aanleiding
om opheldering te vragen.
Rusttijden
De werkomstandigheden voor
chauffeurs en de rust- en rijtij
den moeten in de CAO voor
busbestuurders worden opge
nomen. Omdat die werkom
standigheden rechtstreeks
invloed hebben op de verkeers
veiligheid voor andere wegge
bruikers én passagiers van de
toerbussen kan het een taak
voor de Tweede Kamer zijn om
wetten of regels op te stellen of
aan te scherpen.
„Ik heb foto's gezien van een
chauffeur die zijn benen nauwe
lijks kan buigen achter het stuur
en bijrijdersbedden waar men
sen zich met moeite in kunnen
wringen. Dat moet haast wel in
strijd zijn met alle Arbo-wet-
ten." Als bestaande wetten en
regels wel voldoende garantie
voor veiligheid bieden, moeten
volksvertegenwoordigers er op
aandringen dat ze beter worden
nageleefd, stelt Dijksma. De in
spectie verkeer en waterstaat,
de vroegere Rijksverkeersin
spectie, heeft gisteren ook al la
ten weten dat ze de klachten wil
onderzoeken
KOUDEKERKE - De Rabo
bank in Koudekerke wil de
voormalige dienstwoning die
twee jaar geleden is afgebrand,
opnieuw optrekken. Het huis
zal, zoals dat al een aantal jaren
het geval was, niet dienen als
dienstwoning, maar verhuurd
worden aan particulieren.
De dienstwoning naast het Ra-
bobankkantoor werd in juni
2001 midden in de nacht, door
brand verwoest.
De Rabobank heeft nu een aan
vraag ingediend voor de bouw
van een nieuwe woning. Een
nieuw huis dat verhuurd wordt
aan particulieren, is in strijd
met het bestemmingsplan. Dat
bepaalt dat er uitsluitend een
dienstwoning gebouwd mag
worden. Het college van B en W
wil aan de wijziging van het be
stemmingsplan meewerken en
vraagt de gemeenteraad bin
nenkort een voorbereidingsbe-
sluit te nemen. Daarmee kan de
wijzigingsprocedure worden
opgestart.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De kinder
rechter in Middelburg heeft gis
teren vijf jongens uit Goes in de
leeftijd van veertien, vijftien
en zestien jaar, voor hun aan
deel in de miljoenenbrand tij
dens de jaarwisseling in de Goe
se Polder tot werkstraffen van
zeventig en negentig uur ver
oordeeld.
Drie jongens werden vrijge
sproken. Twee basisscholen cn
het wijkgebouw De Spinne
brandden 1 januari tot aan de
grond af. In de strafmaat wer
den ook vernielingen aan de rui
ten van de Holtkampschool
meegenomen. De brand ont
stond 's nachts omstreeks half
twee toen vanuit de groep vuur
werk in de Holtkampschool
naar binnen werd gegooid.
Kinderrechter E van der Len
de-Mulder Smit achtte de
brandstichting bewezen, omdat
de kinderen met het gooien van
vuurwerk in een gebouw de
kans voor lief hadden genomen
dat er een grote brand ontstaat.
Bang
De kinderrechter vroeg zich af
waarom de jongens niet de
brandweer of de politie hadden
gebeld. Ze zeiden bang te zijn
geweest dat ze dan opgepakt
zouden worden.
Officier van Justitie H. den Har-
tog eiste tegen het vijftal hogere
werkstraffen tot 120 uur en twee
maanden voorwaardelijke
jeugddetentie. Ze vond dat de
grote gevolgen van de brand
moest doorwegen in de straf
maat. „De brand is een diepte
punt voor Goes. Hier zijn dui
zenden mensen de dupe van",
zei de officier over de impact
van de vlammenzee, die de scho
len en het wijkgebouw in de as
legden.
Ze wees op de financiële en emo
tionele schade voor de betrok
kenen. „Ze zijn letterlijk alles
kwijt. Er zijn leermiddelen, het
meubilair, de complete admini
stratie en dierbare spullen ver
loren gegaan. Ook het vereni
gingsleven is ernstig gedupeerd
door het afbranden van het
wijkcentrum."
Geen criminelen
De officier sprak over stoere
jongens, die rottigheid wilden
uithalen. „Het waren geen jonge
criminelen."
Positief vond ze dat de jongeren
de confrontatie waren aange
gaan met de directeuren van de
scholen en de leiding van het
wijkcentrum. Ze vertelden gis
teren dat ze aan het gesprek een
goed gevoel hadden overgehou
den, zodat ze meer besef kregen
wat ze hadden aangericht.
Aan de brand ging vandalisme
vooraf. Een aantal jongeren had
zich op oudejaarsavond verza
meld om vuurwerk op de ruiten
van de Holtkampschool vast te
plakken en op te blazen. Na
middernacht keerden ze terug
naar de school om vuurwerk af
te steken. Enkelen gooiden rot
jes in het kleuterlokaal naar
binnen, waardoor een bed vlam
vatte en de brand zich snel uit
breidde.
Drie jongens waren er bij, maar
hielden zich afzijdig. Zij werden
vrijgesproken. Het vijftal, dat
vijftien dagen in voorarrest
heeft gezeten, hangt nog een
schadeclaim van ettelijke mil
joenen euro's boven het hoofd.
De advocaten voerden verzach
tende omstandigheden aan of
vroegen hun jonge cliënten vrij
te spreken
pagina 13: sloop scholen begonnen
Of je het ding nou saai vindt
of, door de lengte en diepte,
juist spannend; of je verdrie
tig bent om het verdwijnen
van de boten of blij vanwege
het geringere tijdsbeslag, één
bijwerking kan niet worden
genegeerd: de Zeeuwse taele
is de afgelopen dagen ver
rijkt. Iedereen in dit gewest
snapt zonder meer de twee
thans meest gestelde vragen,
die elders wenkbrauwen
doen fronsenEén: „Ben je er
al doorheen geweest Twee:
„Heb jij al een tietek?"