Beslissing over tunnel eind 2004 PZC Gehard, maar niet van beton PZC Vraagbaak voor popmuzikanten hoopt eindelijk tot leven te komen Provincie zet nieuwe lawaaimeetwagen in tegen geluidsoverlast Comité rekent op veel steun voor actie lagere veertarieven Verhuizing brandweer Philippine voorlopig nog niet aan de orde 13 Minister rekent op besluit Boete geëist voor mishandeling Maritieme sectoren slaan alarm Nekletsel door aanrijding Auto rijdt ambulance aan Auto-inbraken in Heinkenszand Koop en verkoop uw auto razendsnel via www.AutoTrack.nl (fi) AutoTrack.nl zaterdag 11 januari 2003 rinorHarmen van der Werf DEN HAAG - Minister De Boer nn Verkeer en Waterstaat ver nacht dat eind 2004 een tracé- besluit kan worden genomen overeen tunnel onder het ka naal bij Sluiskil. Pas tegen die tijd moet er volgens hem ook een beslissing over de financiering «orden genomen. toet initiatief voor de aanleg van eer. tunnel bij Sluiskil laat De Boer aan de provincie. Die is, meldt hij de Tweede Kamer deze week in een brief, momenteel met een planstudie Ka- Nieuwjaarsborrel handelskamer TERNEUZEN - In het Schelde- theater in Terneuzen is donder dag 16 januari de nieuwjaarsre ceptie met Kamer van Koophandel, Zeeland Seaports en het Centrum voor Werk en In komen (CWI). Voorzitter D. Brumooge van Zeeland Seaports houdt bij aanvang van de bijeenkomst om 1630 uur zijn nieuwjaarsrede. Voor ondernemers in Midden- Zeeland is er een nieuwjaarsbij eenkomst van de Kamer van Koophandel in de Grote Kerk in Die is een dag eerder, op woensdag 15 januari. Tijdens deze bijeenkomst houdt KvK- voorzitter L. van Gelder een in leiding. h Goes wordt ook bekendge- naakt welke ondernemer dit jaar de Prijs Creatief Onderne merschap krijgt. Daarnaast zijn er inde Grote Kerk verscheide ne bedrijfspresentaties. naalkruising Sluiskil. Eind 2004 denkt De Boer dat alle on derzoeken zover zijn, dat kan worden bepaald waar de tunnel het beste aangelegd kan wor den. De provincie moet ook met een financiële onderbouwing ko men van het project. De Boer noemt als financieringsmoge lijkheden een verhoging van het toltarief van de Westerschelde- tunnel, het heffen van tol voor een tunnel bij Sluiskil of verlen ging van de nu dertigjarige tol- periode voor de Westerschelde- tunnel. Financiering Aan financiering uit meerop brengsten uit de Westerschelde- tunnel denkt De Boer nog niet. De provincie Zeeland verwacht dat een jaar na ingebruikname van de tunnel een realistische verkeersprognose voor die tun nel mogelijk is, waarmee ook een beter beeld kan worden ver kregen van de opbrengsten. In afwachting van die cijfers wil De Boer nog geen beslissing ne men over het gebruik van even tuele meeropbrengsten vooreen tunnel bij Sluiskil De Boer meldt in zijn brief aan de Tweede Kamer verder dat met de provincie 'een bevredi gende oplossing' is gezocht voor vernieuwing van de N61 Hoek- Schoondijke. De provincie wil daar een doorstroomweg reali seren van twee keer twee rijba nen, terwijl onder meer natuur- en milieuorganisaties een door stroomweg van twee keer één rijbaan landschappelijk veel beter vinden. Welke oplossing is gekozen, geeft De Boer niet aan. Komend voorjaar wordt het be sluit over de N61 bekend ge maakt. Kersverse moeders maakten het vak leuk voor Walter Wöginger: „Vroeger was het nog zo dat de nieuwe moeder na de bevalling met de am bulance terug naar huis werd gebracht. Dan kreeg ik natuurlijk altijd gebak!" foto Wim Kooyman Hulster ambulancechauffeur neemt na 36 jaar afscheid door Sheila van Doorsselaer HULST - Na 36 jaar lange da gen maken, bij nacht en ontij uit bed, vrolijke, maar zeker ook genoeg droevige gebeurtenis sen, stapt Walter Wöginger voorgoed uit de ambulance. Bij na veertig jaar zat hij aan het stuur van de ziekenwagen van de buitenpost in Hulst. Hij hield van zijn baan: „Het was mijn betaalde hobby." Maar nu is het welletjes geweest. „Al ga ik die sirene enorm missen." Wöginger (60) begon zijn loop baan in het toenmalige Lidui- naziekenhuis in Hulst als mede werker van de technische dienst. Vooral schilderen had hij in de vingers. In de vakantietijd was er personeelskrapte bij de ambulancedienst en zo werd hem gevraagd of hij wilde inval len. „Alleen liep die vakantie periode een beetje uit. Twintig jaar lang had ik een gecombi neerde baan, techneut/ambu lancechauffeur." Toen het Liduina in 1988 sloot, kwam Wöginger full time bij de ambulancepost te werken. Als chauffeur was hij in eerste in stantie verantwoordelijk de pa tiënt zogenaamd 'glijdend' te vervoeren, zo voorzichtig moge lijk dus Als hem gevraagd wordt wat hij vindt van al die drempels, chicanes en andere verkeersremmende maatrege len, antwoordt hij met een ferme krachtterm. „Maar schrijf maar op dat ik die dingen vervelend vind." Kindje Wöginger kan zich nog goed heugen dat er een kindje werd geboren in zijn ambulance. „Dat is slechts één keer ge beurd, maar het maakte wel in druk." De leukste kant van zijn beroep vond Wöginger was wel het terug naar huis brengen van kraamvrouwen. „Vroeger was het nog zo dat de nieuwe moeder na de bevalling met de ambu lance terug naar huis werd ge bracht. Dan kreeg ik natuurlijk altijd gebak'" Minder leuke kanten had zijn beroep vanzelfsprekend ook. Zware ongevallen, ook met do delijke afloop, ernstig gewon den „Vooral in het begin is het zeer aangrijpend. En ongeval len met kinderen of bekenden wennen nooit Nu ben ik enigs zins gehard, maar ik ben niet van beton." Wöginger heeft zijn werk met veel liefde gedaan, maar nu wil hij wel toegeven dat het vaak zwaar was. „Sommigen houden het nog niet eens een week vol. Dan kan ik je zeggen dat het na 36 jaar écht op is. Mijn vrouw heeft me nu eindelijk weer thuis en als ik nu voor een lange dag achter het stuur kruipdan is het om naar de caravan in Valken burg te rijden. Maar die sirene ga ik toch wel missen." GOES - Een 37-jarige man uit Goes die op de golfbaan in Goes de ex-vriendin van zijn broer zou hebben mishandeld, hoorde gisteren bij het Haags gerechtshof een boete eisen van vijf honderd euro. De verdachte sprong op 4 maart 2001 in de bres voor zijn broer, toen deze op de golfbaan een akkevietje had met zijn ex-vriendin. Die had de sleutels van zijn auto en weigerde de ze terug te geven. Daarop greep de verdachte in Hij greep de golftas van de ex-vriendin en begon er aan te rukken om zo doende de sleutels te bemachtigen Door het getrek kwam de vrouw ten val en verwonde zich aan de punt van een houten bankje. Volgens het Openbaar Ministerie had de verdachte zich daarom schuldig gemaakt aan mishandeling. De man, die vond dat hij onschuldig was, moest gisteren voor de tweede maal komen opdraven om zich tegen deze aan klacht van het Openbaar Ministerie te verdedigen. De eerste keer was hij vrijgesproken. Over twee weken laat het hof weten of de man alsnog wordt veroordeeld. DEN HAAG - Alle tien maritieme sectoren, van de scheeps bouw, offshore tot en met de watersport, slaan alarm over de snel verslechterende concurrentiepositie. Woensdag komen vertegenwoordigers van maritieme organisaties en enkele be stuursvoorzitters van vooraanstaande maritieme bedrijven naar Den Haag om die hartenkreet te laten horen. Zij zullen de lijsttrekkers of de nummers twee van politieke partijen een wensenlijst overhandigen voor de nieuwe regeringsperiode Bovenaan staat de roep om een daadkrachtig industriebeleid. Volgens het verenigde maritieme bedrijfsleven, waar direct en indirect samen 200 000 mensen werken, schiet het huidige regeringsbeleid op dat vlak ernstig tekort. TERNEUZEN - Bij aanrijding tussen twee auto's op de krui sing N61/Mr. F.J Haarmanweg in Terneuzen heeft een 45-ja- rige automobilist uit de gemeente Terneuzen gisterochtend nekletsel opgelopen. De man reed over de Mr. F.J. Haarman- weg in de richting van de Koegorsstraat. Op het kruispunt met de N61 gaf hij geen voorrang aan een van rechts komende 55-jarige bestuurder uit dezelfde gemeente De 45-jarige man werd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. TERNEUZEN - Bij een aanrijding op de kruising N61/Tractaatweg in Terneuzen raakten gisterochtend een ambulance en een personenauto beschadigd. De 34-jarige Terneuzense bestuurder van de personenauto had niet tijdig in de gaten dat de ambulance, die zijn zwaailichten en ge luidssignalen voerde, hem vanuit de richting Zaamslag van rechts naderde De 27-jarige ambulancechauffeur uit Ha 1ste- ren kon hem niet meer ontwijken. HEINKENSZAND - In Heinkenszand is in de nacht van don derdag op vrijdag ingebroken in drie auto's. Twee auto's ston den geparkeerd in de Talingstraat, de derde in de Eendvogel straat Er werd kleding en geluidsapparatuur gestolen. De waarde hiervan is onbekend. In dezelfde nacht werd ook nog ingebroken in een auto aan de Gerbernesseweg in Nisse. Wat hier de buit was, is onbekend. I doorRinus Antonisse t MIDDELBURG - Binnen de Nederlandse milieuwetgeving vormt de geluidhinder een moeilijk onderdeel. Twee van de drie mensen zeggen regelmatig overlast te ondervinden van ge luid. Van buren, muziek, weg- «i spoorverkeer, bedrijven. In Zeeland komen naar verhou ding veel klachten over lawaai ige bedrijven in de Zeeuwse- Naamse Kanaalzone. Dat is verklaarbaar, omdat in de om geving van die bedrijven meer woningen liggen dan bijvoor beeld bij de industrie in het Sloegebied Door nieuwe wetgeving krijgen provincie Zeeland en de ge meenten straks meer te maken met aanpak van geluidhinder, teigedeputeerde A. Poppelaars (CDA, milieu) gisteren in Mid delburg bij de ingebruikname van de nieuwe geluidmeetwa- REDACTIE zeeuws-vlaanderen Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC terneuzen Tel: (0115) 645769 Pax: {0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Conny van Gremberqhe (chef) Wout Bareman Raymond de Frel René Hoonhorst René van Stee Prits Bakker (sport) Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB hulst Tel 10114)372776 Pax: (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Sheila van Doorsselaer centrale redactie Oostsouburgseweq 10 Postbus 18 4380AAVLISSINGEN 'el 10118)484000 Pax: (0118) 470102 E-mail: redactie@pzc.nl 'NTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl gen van de provincie. Hij deed dat door het geluidsniveau te meten van de over het Abdijp lein schallende hit Oerend hard van Normaal. De wagen biedt door modernere apparatuur de mogelijkheid sneller in te spelen op klachten en komt daardoor mooi op tijd Poppelaars verwachtte dat door de nieuwe wetgeving méér een beroep gedaan wordt op de des kundigheid en apparatuur van de provincie. Vergunningen De wagen wordt gebruikt door de afdeling Milieuhandhaving en Metingen van de directeur Ruimte. Milieu en Water van de provincie. Er worden onder meer metingen mee verricht bij bedrijven waaraan Gedepu teerde Staten een vergunning volgens de Wet Milieubeheer hebben verleend. Aan de hand van deze metingen worden voorschriften in vergunningen en geluidszones rond industrie terreinen gecontroleerd. De be staande meetwagen was bijna twintig jaar oud. Ook wordt de wagen met appa ratuur - kosten ongeveer 120.000 euro - ingezet bij de be handeling van geluidklachten Actueel voorbeeld is de klacht over geluidhinder die wordt on dervonden van het bedrijf Cerestar in Sas van Gent. De provincie voert momenteel per manente metingen uit bij de wo ning van de klager, vertelde Poppelaars Ook wordt over legd met het bedrijf op geluid- beperkende maatregelen. Een van de voornaamste doelen van Popkanaal is het Terneuzen. inden van ruimtes waar muzikanten kunnen oefenen, zoals hier in Kalashnikov in foto Peter Nicolai door Raymond de Frel TERNEUZEN - De stichting Popkanaal moet een vraagbaak worden voor Zeeuws-Vlaamse muzikanten. Dat plan is er al ge ruime tijd, maar nog steeds is het slechts een idee op papier. Coördinator Geert van den Eyn- de spant zich al dik twee jaar in om het initiatief waarheid te la- Advertentie) y De autosite voor heel Nederland ten worden, maar de ambtelijke papiermolen speelt hem parten. Het wordt nu toch echt tijd dat het door de gemeenteraad goed gekeurde plan wordt uitge voerd, vindt de Terneuzenaar. Van den Eynde houdt zich voor de gemeente Terneuzen zo'n twaalf uur per week bezig met het Zeeuws-Vlaamse popkli- maat. Met een budget van 27.000 euro kan hij wel uit de voetenmaar één nog niet gezet te handtekening om een websi tebouwer iets moois te laten ma ken van www.popkanaal.nl belemmert vooralsnog de werk zaamheden van de stichting. „Ik denk dat het is blijven steken op de gemeentelijke herindeling Jammer, want daardoor zijn er vorig jaar een aantal enthousi aste medewerkers afgehaakt. Puur omdat het allemaal te lang duurde", aldus Van den Eynde. De Zeeuws-Vlaming hoopt dat er meer schot in de zaak komt nu de herindeling een feit is. De stichting streeft ernaar om in fe bruari een openingsmanifesta tie te houden Vanaf dat moment kunnen mu zikanten, organisatoren van evenementen en andere mu ziekliefhebbers bij de stichting aankloppen. „We gaan ons be zighouden met popmuziek in de breedste zin van het woord. Dus niet alleen bands, maar ook dansgroepen en dj's kunnen bij ons terecht. En mensen die iets willen weten over regionale bands ook natuurlijk Het is niet de bedoeling dat Popkanaal een boekingsbureau wordt, maar wel een coördinatiepunt.", zegt Van den Eynde. Oefenruimte Eén van de voornaamste doel stellingen is het vinden van ge schikte oefenruimtes in zoveel mogelijk kernen van de ge meente Terneuzen. „Nu is er een oefenruimte in jongerencen trum Kalashnikov, maar die is altijd volgeboekt. We kijken uit naar laagdrempelige oefenloca ties. Gewoon een kale ruimte, waarvoor bands geen huur hoe ven te betalen. Ook stuiten mu zikanten vaak op vragen over belastingzaken en subsidie aanvragen. Veel mensen zien in dit soort zaken door de bomen het bos niet meer. maar wij kun nen helpen." Eén van de absolute voorwaar den voor de bereikbaarheid van de stichting Popkanaal is een ei-^ gen kantoorruimte. „Er moet een centraal punt komen, waar ik muzikanten kan ontvangen en wellicht ook spreekuren kan houden. Zie mij maar als een dokter van de Zeeuws-Vlaamse muzikanten", grapt Van den Eynde. Popkanaal wil daar naast ook bestaande initiatie ven, zoals het jaarlijkse festival 'Terneuzen speelt tuus', onder steunen, En stiekem denkt Van den Eynde al aan een 'eigen' fes tival, waarbij lokaal talent de kans krijgt zich in de kijker te spelen. Met het popklimaat in Zeeuws- Vlaanderen zit het volgens Van den Eynde wel snor, bandjes ge noeg. Helaas zijn er een aantal externe factoren die het pop groepen behoorlijk moeilijk maken. „Naast een gebrek aan oefen ruimtes zijn er niet veel plaatsen om op te treden. Daar willen we ook iets aan doenBands hebben jarenlang nadeel gehad van de veerdiensten en in België kan je ook niet snel terecht Daar word je toch snel beschouwd als een brutale 'Ollander' en op Wal cheren en Zuid-Beveland word je weer betiteld als een halve Belg." door Raymond de Frel OOSTBURG - 'Aan alle lijst trekkers van de politieke partij en, die deelnemen aan de ver kiezingen van de Provinciale Staten van Zeeland. Net als de andere inwoners van Zeeuws- Vlaanderen word ik beroofd van een betaalbare bootverbinding. Voor mij is de boot aan! U kunt straks door mij als volksverte genwoordiger worden gekozen. Doe er wat aan!' Dat is de tekst die de gemeente Sluis en alle West-Zeeuws- Vlaamse dorpsraden op een briefkaart hebben laten druk ken. In de komende week laat het ac tiecomité 'De Boot is Aan1' de kaarten bij alle inwoners van de gemeente Sluis bezorgen. Een week later valt er bij alle adres sen nog een extra formulier op de mat. Protestkaartje Gisteren postte burgemeester E. Brommet het eerste protest- kaartje, met als doel de tarieven voor het toekomstige fiets-voet- veer drastisch te verlagen „Het leeft enorm onder de bevolking, dus ik verwacht een hele hoge respons Op zaterdag 8 februari willen wij de kaarten overhan digen aan de lijsttrekkers. Een betere locatie dan de veerboot zelf is er natuurlijk niet. Daar mogen duizend mensen op, ik reken toch zeker op 850 belang stellenden", aldus Brommet. Het comité noemt bewust geen streefbedrag voor een toegangs kaartje. „De provincie moet tot een tarief komen, die in verhou ding ligt met de tarieven elders in Nederland. Een Zeeuws-Vla ming mag niet duurder uit zijn dan een niet-Zeeuws-Vla ming", vindt Brommet en met hem de vijftien dorpsraden. Naast het briefkaartje krijgen de bewoners ook een poster, die voor het raam moet worden ge hangen. De inzameling sluit op 26 janua ri. In Zuidzande, St. Kruis, Schoondijke en Retranchement worden de kaarten aan huis op gehaald. In de overige kernen zijn meerdere inzamelplaatsen. door Harold de Puysseleijr PHILIPPINE - De sluiting van de brandweerkazerne in Philip pine is nog steeds niet aan de or de. Woordvoerster A. Bosman van de gemeente Terneuzen zegt dat in reactie op een brief van de dorpsraad van het mossel dorp. De dorpsraad verzocht het ge meentebestuur eind vorig jaar in die brief de voorgenomen ver huizing van materieel en man schappen naar de brandweer kazerne in Hoek uit te stellen tot de bouw van een nieuwe brand weerkazerne voor de brand weerkorpsen van Philippine en Hoek gereed is Die kazerne komt te staan in de buurtschap Mauritsfort, tussen de twee dor pen in. De dorpsraad vreest dat de vei-^ ligheid in het mosseldorp in het gedrang komt als het korps uit Philippine eerder verhuist. De aanrijtijden worden dan aan zienlijk verlengd. Geenbesluit Volgens gemeentewoordvoer ster Bosman is op dit moment nog geen besluit genomen over het tijdstip van verhuizing van het Philippiense brandweer korps. Binnenkort begint de ge meente met het opstellen van een plan van aanpak voor de ge combineerde huisvesting van de brandweerkorpsen van Philip pine en Hoek. „De dorpsraad zal zeker bij de opstelling van dat plan worden betrokken. Het is natuurlijk niet zo dat de brand weerkazerne in Philippine van de ene op de andere dag wordt gesloten Wanneer dat gebeurt, is op dit moment nog niet duide lijk."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 69