PZC
Pleidooi voor rondweg Domburg
Hé mevrouw, achter aansluiten!
Zoeken naar bommen levert nog niets op
Hek KSG-terrein moet
op afstand opengaan
voor alle hulpdiensten
Feestje in de maak
voor laatste dag veer
C~lI hoekman^
Inwoners klagen vooral in zomer over parkeerproblemen en verkeersoverlast
Vier keer te
veel gedronken
Wateroverlast
door hoosbui
zeeuwse almanak
Twee
VAKANTIE VAKANTIE VAKAN' VAKANTIE
WALCHEREN
dinsdag 6 augustus 2002
door Ron Magnée
DOMBURG - Een rondweg om
Domburg is de beste remedie om
de verkeersoverlast in het dorp
terug te dringen. Dat conclu
deert een adviesbureau dat in
opdracht van de gemeente Veere
en de provincie Zeeland de ver
keerssituatie in de kernen Dom
burg, Zoutelande en Oostkapel-
le heeft onderzocht.
Uit het onderzoek in de drie ker
nen blijkt dat vooral veel Dom
burgers hinder van het verkeer
ondervinden.
Een rondweg zou een goed mid
del tegen de overlast zijn, zo be
togen de opstellers van het rap
port. In Zoutelande en Oostka-
pelle adviseren de opstellers om
vooral extra parkeerfaciliteiten
en oversteekmogelijkheden te
creëren om de overlast te beper
ken en de veiligheid te vergro
ten.
De aanbevelingen zijn afkom
stig van het adviesbureau
Goudappel Coffeng uit Deven
ter. De resultaten zijn gebaseerd
op een enquête onder de bewo
ners van de drie kernenDaaruit
blijken vooral een gebrek aan
veiligheid, parkeervoorzienin
gen en oversteekmogelijkheden
een doorn in het oog van de be
woners. Het onderzoek maakt
KRABBENDIJKE - Een 31-ja-
rige automobilist uit de ge
meente Reimerswaal heeft in de
nacht van zondag op maandag
zijn rijbewijs moeten inleveren
nadat gebleken was dat hij vier
keer zoveel alcohol gedronken
had dan is toegestaan.
De man reed in de Appelstraat
in Krabbendijke frontaal op een
lichtmast waarna hij doorreed.
Nader ondex-zoek wees uit dat
hij teveel had gedronken. Hij
moest zijn rij bewijs inleveren en
kreeg een proces-verbaal uitge
reikt.
onderscheid tussen het toeris
tenseizoen en daarbuiten. In de
winter valt de overlast nog wel
mee, maar 's zomers is de
overlast groot, zo blijkt uit de
enquête. Van alle opgestuurde
formulieren werd de helft te
ruggezonden, een redelijkresul
taat om conclusies op te base
ren, menen de opstellers.
Parkeren levert de meeste irri
tatie op, blijkt uit het rapport.
Van de ondervraagden onder
vindt 62 procent problemen met
het parkeren in de zomermaan
den. Vooral Domburg scoort op
dit punt hoog. Bijna driekwart
van de Domburgers meldt over
last bij het parkeren tijdens het
hoogseizoen. Buiten het seizoen
is nog steeds zo'n dertig procent
ontevreden.
Klagen
Veel inwoners klagen ook over
onveiligheid op doorgaande
routes. Van de ondervraagden
bestempelt 58 procent de door
gaande wegen tijdens het toe
ristenseizoen als onveilig. Bui
ten het seizoen vindt nog steeds
28 procent van de ondervraag
den de situatie onveilig. Overi
gens zijn de Zoutelanders en
Oostkapellenaren hier het
meest kritisch over.
Een ander heet hangijzer is de
mogelijkheid om de doorgaande
wegen over te steken: 61 procent
van de bewoners in de kernen
klaagt hierover.
Langs de doorgaande routes
zelf is het ongenoegen iets min
der: 55 procent van de inwoners
is ontevreden over de mogelijk
heid de weg over te steken.
Vooral de Domburgers die niet
langs de doorgaande routes wo
nen, klagen veel. Bijna drie
kwart van deze ondervraagden
is ontevreden.
Tot slot werden ook de Veerse
ondernemers telefonisch geïn
terviewd. In totaal werden 27
gesprekken gevoerd. De belang
rijkste conclusie: naast de rond
weg willen de Domburgse on
dernemers ook graag extra
parkeerfaciliteiten aan de rand
van het dorp.
Een dubbele metalen plaat dient als buffer bij het graven naar explosieven in het Middelburgse stationsgebied.
foto Lex de Meester
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De eerste dag
van het onderzoek naar explo
sieven in het Stationsgebied in
Middelburg heeft niets explo
siefs opgeleverd. In de bodem
werden slechts stukjes metaal,
ijzerhoudende grond en pot
scherven gevonden. Het onder
zoek is naar verwachting eind
deze week afgerond. Aanleiding
voor het onderzoek was de
vondst van een granaat tussen
grond die afkomstig was uit de
bouwput van het nieuwe stads
en waterschapskantoor.
Met een speciale gepantserde
graafmachine worden alle
plaatsen afgegraven waar mo
gelijk explosieven liggen. De
graafmachine heeft extra dikke
ruiten, die wegspringende
scherven moeten tegenhouden.
Voordat wordt begonnen met
graven, wordt een dubbele me
talen plaat naast de plek ge
plaatst. Die dient als buffer voor
de omgeving.
Gisteren zijn twintig van de
honderd verdachte locaties op
het terrein afgegraven. Die zijn
aan het licht gekomen door on
derzoek met een magnetometer,
een apparaat dat magnetische
velden in de bodem kan opspo
ren. Die kunnen onder meer
ontstaan door explosieven,
maar ook door een rol prikkel
draad. De onderzoekers hebben
het terrein op deze manier bijna
helemaal gescand. „Alleen
langs de dam wanden niet", zegt
projectleider P. Folkersma.
„Het apparaat is heel gevoelig.
Door het metaal van de dam-
wanden wordt het magnetisch
veld verstoord."
Vertraging
Het onderzoek wordt eind deze
week afgerond. Als er geen ex
plosieven worden aangetroffen,
kan de bouw van het stadskan
toor en het waterschapskantoor
gewoon doorgaan, verwacht
wethouder P Bruinooge. De
bouw heeft inmiddels zes weken
vertraging opgelopen. Na de
vondst van de granaat is er drie
weken niet gewerkt. De bouw-
staking in het voorjaar leverde
ook een vertraging van drie we
ken op.
De kosten voor het graafwerk en
het historisch onderzoek bedra
gen ongeveer dertigduizend eu
ro. De gemeente hoopt nog op
een bijdrage van het Rijk. Die
betaalt via een speciale regeling
maximaal negentig procent van
de kosten voor de opsporing van
oude explosieven. Het histo-
risch onderzoek moet volgende
week klaar zijn.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Het hek aan de
Commandoweg in Vlissingen
moet op afstand bediend kun
nen worden door alle hulpdien
sten. De poort sluit nu een deel
van het binnenstadsterrein van
de Koninklijke Schelde Groep
(KSG) in Vlissingen af. De
stadsgewestelijke brandweer
Vlissingen/Middelburg ver
wacht dat door die radiografi
sche ingreep een geschiktere
vluchtweg voor politie, brand
weer en ambulance ontstaat. Zij
onderzoekt momenteel of die
aanpassing mogelijk is.
„Ik kan me voorstellen dat de
hulpdiensten bij een verbeterd
systeem vaker over het KSG-
terrein zullen rijden", zegt A. te
Paske, plaatsvervangend
brandweercommandant.
Alleen bij grootschalige evene
menten in de Vlissingse binnen
stad zijn momenteel alle hulp
diensten voorbereid op een
vluchtweg via het Scheldeter-
rein.
De CDA-fractie Vlissingen
kaartte onlangs in een vergade
ring van de commissie openbaar
bestuur aan dat alleen de
brandweer een sleutel van de
poort aan de Commandoweg
heeft. Als de politie daarna ook
van de vluchtweg gebruik wil
maken, kan ze voor een gesloten
poort komen te staan. Via de
portier van de KSG kan de sleu
tel geregeld worden en ook kan
de brandweer andere hulpdien
sten informeren. Deze veilig
heidsmaatregelen, stelde het
CDA, zijn te veel afhankelijk
van persoonlijk initiatief van de
hulpverleners en medewerkers
van de werf.
Omrijden
Naar aanleiding van deze dis
cussie stelt de brandweer nu
voor om een nieuw afsluithek
met afstandsbediening te plaat
sen. „Voor zover ik weet, hebben
we bij een calamiteit in de bin
nenstad nog nooit gebruik hoe
ven te maken van de vluchtweg
over het Scheldeterrein. Maar
als het systeem verbeterd wordt,
zullen we dat wellicht wel gaan
doen. Ik herinner me een brand
je in de buurt van de Comman
doweg. De hulpdiensten
moesten een paar kilometer om
rijden. Via Cine City gaan we
richting 't Eiland. Het is een
voordeel als het vanzelfspre
kend wordt om bij calamiteiten
in die hoek altijd over het KSG-
terrein te rijden."
Deze aanpassing kan de aanzet
zijn tot een gezamenlijke rege
ling voor de bediening van alle
afsluithekken, slagbomen, pa
len of poorten in het stadsge
west.
De politie aan de ene kant,
brandweer en ambulancedien
sten aan de andere kant, hante
ren momenteel een afwijkend
systeem. Het college van B en W
van de gemeente Vlissingen
heeft de plaatsing van een
nieuw schuifhek bij de Com
mandoweg al goedgekeurd.
SAS VAN GENT - Een plaatse
lijke stortbui, die tussen kwart
voor vier en vier uur naar bene
den kwam, zorgde gistermiddag
voor wateroverlast in gedeelten
van Sas van Gent en Westdorpe.
Op de Markt in Sas van Gent
moest de brandweer er aan te
pas komen om overtollig water
weg te pompen.
Het overtollige hemelwater be
reikte hier en daar een peil van
zo'n twee decimeter, zodat het
ook over de drempels van enkele
winkels vloeide. De schade
bleef beperkt. De brandweer
was snel ter plaatse met twintig
man en drie wagens en pompte
het water weg. Het peil zakte
snel.
De brandweerlieden hadden
toch nog tot half zeven werk,
omdat ze na de afvoer van het
water de modder nog van het
plein spoten.
door Esme Soesman
KRUININGEN - De laatste dag
dat het veer Kruiningen-Perk-
polder vaart, mag niet onge
merkt voorbij gaan.
Dat vindt in ieder geval Daan
van Gorp uit Wemeldinge, die
het initiatief heeft genomen
voor een afscheidsfeestje voor
'gebruikers'. Op alle vier de
veerpleinen zal zaterdag 15
maart iets bijzonders te doen
zijn. In de gemeenten Hontenis-
se en Reimerswaal worden
werkgroepen opgericht, die zich
gaan buigen over de precieze in
vulling. Ook aan weerszijden
van het andere veer (Vlissingen-
Breskens) worden initiatieven
ontplooid. Dat gebeurt in over
leg met het provinciale veerbe-
drijf PSD en met de betrokken
gemeenten. Waar het
uiteindelijk toe leidt, is nog niet
bekend. Een tent op alle veer
pleinen, oppert Van Gorp, waar
mensen een hapje of drankje
kunnen gebruiken. Daarnaast
kunnen allerhande activiteiten
op de pleinen en aan boord wor
den georganiseerd.
Het is aan de werkgroepen met
plannen op de proppen te ko
men, vertelt Van Gorp. Hij
denkt eind van dit jaar meer
duidelijkheid te hebben over de
concrete invulling. Maar hoe
dan ook, de laatste vaart kan
niet geruisloos gevaren worden,
vindt Van Gorp die als vertegen
woordiger aardig wat uurtjes op
de weg zit. „Je sluit een periode
af.
Niet met dikke tranen hoor, en
ik heb ook geen hekel aan de
tunnel, die komt er niet voor
niets. Zelf heb ik me ook meer
dan eens moeten haasten om de
laatste vaart te kunnen halen.
Maar je komt er altijd bekenden
tegen. Het veer is toch een soort
rustpunt."
Advertentie
Wij richten kantoren in
Noord/.andstraat 6 Ycrsckc
lel iQI l.t) 57 2'K)7 la\ (01IU 57 38 73
Als je twee bent, ben je klein
Calimero vond dat niet eer
lijk, maar Imke vindt het
heerlijk. Zeker als ze tus
sen twee grote mensen
loopt. Dan kan ze zo heer
lijk haar beide beentjes op
trekken en zwieren en zwaai
en.
Tenminste, als die grote men
sen meewerken. En dat doen
ze helaas niet altijd. Soms
moet Imke ze even bij de les
zien te krijgen. Ze doet dat
zonder omhaal.
Aan de linkerkant liep oma,
zoals dat hoort. Maar opa
was afgedwaald. Imke vond
dat ze wel lang genoeg op
hem had gewacht en riep hem
resoluut tot de orde. „Opa, ik
heb twéé handjes!"
Gratis naar Waterland Neeltje Jans
bij een kwartaalabonnement*
"Geldt voor een nieuw abonnement en bij automatische incasso;
u ontvangt de krant de eerste twee weken gratis en twee vrijkaartjes
voor Waterland Neeltje Jans zolang de voorraad strekt.
Bel 0800 0231 231 of vul de voorpaginabon in.
door Ali Pankow
Hé, hé mevrouw, achter aanslui
ten hoor! Wij wachten toch ook
netjes op ons beurt." De kreet klinkt uit
minstens twintig mannenkelen als de
verzamelaarster uit Breskens kordaat
van het bankje omhoog schiet en naar
het loket van de TPG-promotietruek
piept. „Ik wil niks kopen, ik wil ruilen,
ik heb een vieze", pruilt ze, zwaaiend
met de kleverige provincie-envelop
van Limburg. „Niks mee te maken,
achter aansluiten", vinden de mannen.
De vrouwen in de rij stoten alleen boze
klanken uit en nemen meteen een soort
gevechtshouding aan.
Het gebeurt in een unieke rij. Het is de
eerste verkoopdag voor de TPG-pro-
motietruck met de provinciepostzegels
van Zeeland. De bus staat sinds kwart
voor tien 's ochtends op het Havenplein
in Zierikzee. Een bescheiden rij heeft
zich een half uur eerder al gevormd.
De groep groeit weldra aan tot impo
nerende lengte. De vrouw uit Bres
kens behoort tot de eerste kopers.
Niet de allereerste, want ze stond een
half uur aan de verkeerde kant van
de bus. „En die jongen die erbij hoort,
heeft me niet eens even gewaar
schuwd."
Het zit de vrouw uit Breskens niet mee
vandaag. Nou bemachtigt ze welis
waar de laatste van de serie door com
missaris van de koningin Van Gelder
gesigneerde velletjes, maar ja, die pro
vincie-envelop van Limburg heeft zo'n
kleverige vlek op het plastic. En de
kleur van de Zeelandzegels vindt ze ei
genlijk ook niet zo mooi. „Beetje vaal
met al dat blauw", zegt de Bressiaanse
vrouw.
Ze heeft zich op het bankje bij de mu
ziektent geposteerd en wacht strate
gisch haar kansen af. De rij is inmiddels
flink gegroeid. Mannen wachten an
ders dan vrouwen. Bij een man gaan de
armen al snel over elkaar en staart zijn
blik doelloos de omgeving in. Een
vrouw klemt haar tas stevig vast en
houdt voortdurend de voortgang bij
het loket in de gaten.
Krap
De sfeer onder de filatelisten is goed.
Niemand moppert over het lange
wachten in deze rijTPG Post heeft
nooit eerder per provincie Verrassings
zegels uitgegeven. Een emissie van
100.000 velletjes is krap. Daar moet
moeite voor gedaan worden, een beetje
verzamelaar is daartoe bereid. Zoals
Koos Greveld uit Capelle aan den IJs-
sel. Het liefste zou hij 86 Zeeuwse velle
tjes hebben, maar hij weet hier bij de
promotietruck niet verder dan tot vijf
tien stuks te zullen komen. Daar kan hij
in elk geval zijn toezeggingen aan fila
telisten in andere provincies mee nako
men.
Greveld is fanatiek. Een dag eerder was
hij ook al in Zierikzee. Te vroeg, want
de Verrassingszegels waren later dan
toegezegd op het postkantoor. „Tussen
elf en half twee meneer." Met die we
tenschap ging hij maar weer terug naar
Capelle aan den IJssel. Maar toen hij
aan het begin van de middag telefo-
Filatelisten blijken keurige wachters; er valt nauwelijks een wanklank in de rij voorde Zeeuwse provincie-postzegels. foto Marijke Folkertsma
nisch informeerde, waren de verras
singszegels op het postkantoor in Zie
rikzee al weer uitverkocht. Greveld
spoedde zich wederom richting Schou-
wen-Duiveland. Hij ging het bij de
kleine postkantoren proberen, te be
ginnen in Kerkwerve. In Kerkwerve,
een postkantoor? „Ja, volgens de lijst
van TPG-Post zou dat nog moeten be
staan, maar ik kwam overal voor niks,
ook in Noordgouwe, Scharendijke,
Brouwershaven en Burgh-Haamste-
de", zegt Greveld. En passant leerde hij
ook iets over de relatie TPG-Post en het
platteland.
Jeugdsentiment
Nu staat hij maar weer in rij in Zierik
zee bij de promotietruck. Zijn vrouw
Aaf van der Vlist vindt het wel leuk
hier. „Jeugdsentiment. Mijn vader
heeft eind jaren zestig een poosje De
Bierhal in Zierikzee geëxploiteerd en
ik heb op het Belastingkantoor ge
werkt. Ik ben nooit meer terug geweest
en zie eigenlijk nu pas hoe mooi het hier
is." Zij heeft niks met postzegels en
voelt dus ook geen aandrang in de rij te
gaan staan. Gewoon lekker naar kijken
vanaf het bankje aan de zijkant bevalt
haar beter.
Adriënne Jansen uit Hoeven vindt Zie
rikzee ook 'een leuk stadje'. Zij is met
haar man en vader op de Zeeuwse ze
gels afgekomen. „Gisteren ook al, maar
toen kwamen we voor niks. Maar het
was markt dus dat hebben we gelijk
meegepikt."
Oud-bestuurslid Gerrit Hommersen
van de Filatelistenvereniging Zierik
zee sluit achteraan in de rijHij wipt
wat heen en weer op tenen en hakken en
zegt na een minuut: „Ik ga eerst even
eten thuis." Hij vertrekt met de driftige
stap die kenmerkend voor hem is.
De wachttijd is inmiddels opgelopen
tot vijf kwartier. Voeten beetje uiteen
en gewicht van het ene op het andere
been verdelen. Je ziet het vooral de
vrouwen in praktijk brengen. Mannen
gaan eerder hangen, gewoon in de ei
gen heupen of tegen de wand van de
promotietruck Hun tred krijgt echter
direct iets frivools zodra ze eindelijk
hun missie aan het loket hebben vol
bracht.
Zoals die Zierikzeeënaar die al weglo
pend gretig zijn eerste velletje Zeeuwse
Provinciezegels bekijkt. Hij stokt even
en aarzelt, maar loopt dan toch weer
door. Hij peinst en lijkt te worstelen
met iets, maar er komt niets bi j hem bo
vendrijven.