PZC Pleidooi voor rondweg Domburg Hé mevrouw, achter aansluiten! Zoeken naar bommen levert nog niets op Hek KSG-terrein moet op afstand opengaan voor alle hulpdiensten Feestje in de maak voor laatste dag veer C~lI hoekman^ Inwoners klagen vooral in zomer over parkeerproblemen en verkeersoverlast Vier keer te veel gedronken Wateroverlast door hoosbui zeeuwse almanak Twee VAKANTIE VAKANTIE VAKAN' VAKANTIE WALCHEREN dinsdag 6 augustus 2002 door Ron Magnée DOMBURG - Een rondweg om Domburg is de beste remedie om de verkeersoverlast in het dorp terug te dringen. Dat conclu deert een adviesbureau dat in opdracht van de gemeente Veere en de provincie Zeeland de ver keerssituatie in de kernen Dom burg, Zoutelande en Oostkapel- le heeft onderzocht. Uit het onderzoek in de drie ker nen blijkt dat vooral veel Dom burgers hinder van het verkeer ondervinden. Een rondweg zou een goed mid del tegen de overlast zijn, zo be togen de opstellers van het rap port. In Zoutelande en Oostka- pelle adviseren de opstellers om vooral extra parkeerfaciliteiten en oversteekmogelijkheden te creëren om de overlast te beper ken en de veiligheid te vergro ten. De aanbevelingen zijn afkom stig van het adviesbureau Goudappel Coffeng uit Deven ter. De resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder de bewo ners van de drie kernenDaaruit blijken vooral een gebrek aan veiligheid, parkeervoorzienin gen en oversteekmogelijkheden een doorn in het oog van de be woners. Het onderzoek maakt KRABBENDIJKE - Een 31-ja- rige automobilist uit de ge meente Reimerswaal heeft in de nacht van zondag op maandag zijn rijbewijs moeten inleveren nadat gebleken was dat hij vier keer zoveel alcohol gedronken had dan is toegestaan. De man reed in de Appelstraat in Krabbendijke frontaal op een lichtmast waarna hij doorreed. Nader ondex-zoek wees uit dat hij teveel had gedronken. Hij moest zijn rij bewijs inleveren en kreeg een proces-verbaal uitge reikt. onderscheid tussen het toeris tenseizoen en daarbuiten. In de winter valt de overlast nog wel mee, maar 's zomers is de overlast groot, zo blijkt uit de enquête. Van alle opgestuurde formulieren werd de helft te ruggezonden, een redelijkresul taat om conclusies op te base ren, menen de opstellers. Parkeren levert de meeste irri tatie op, blijkt uit het rapport. Van de ondervraagden onder vindt 62 procent problemen met het parkeren in de zomermaan den. Vooral Domburg scoort op dit punt hoog. Bijna driekwart van de Domburgers meldt over last bij het parkeren tijdens het hoogseizoen. Buiten het seizoen is nog steeds zo'n dertig procent ontevreden. Klagen Veel inwoners klagen ook over onveiligheid op doorgaande routes. Van de ondervraagden bestempelt 58 procent de door gaande wegen tijdens het toe ristenseizoen als onveilig. Bui ten het seizoen vindt nog steeds 28 procent van de ondervraag den de situatie onveilig. Overi gens zijn de Zoutelanders en Oostkapellenaren hier het meest kritisch over. Een ander heet hangijzer is de mogelijkheid om de doorgaande wegen over te steken: 61 procent van de bewoners in de kernen klaagt hierover. Langs de doorgaande routes zelf is het ongenoegen iets min der: 55 procent van de inwoners is ontevreden over de mogelijk heid de weg over te steken. Vooral de Domburgers die niet langs de doorgaande routes wo nen, klagen veel. Bijna drie kwart van deze ondervraagden is ontevreden. Tot slot werden ook de Veerse ondernemers telefonisch geïn terviewd. In totaal werden 27 gesprekken gevoerd. De belang rijkste conclusie: naast de rond weg willen de Domburgse on dernemers ook graag extra parkeerfaciliteiten aan de rand van het dorp. Een dubbele metalen plaat dient als buffer bij het graven naar explosieven in het Middelburgse stationsgebied. foto Lex de Meester door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De eerste dag van het onderzoek naar explo sieven in het Stationsgebied in Middelburg heeft niets explo siefs opgeleverd. In de bodem werden slechts stukjes metaal, ijzerhoudende grond en pot scherven gevonden. Het onder zoek is naar verwachting eind deze week afgerond. Aanleiding voor het onderzoek was de vondst van een granaat tussen grond die afkomstig was uit de bouwput van het nieuwe stads en waterschapskantoor. Met een speciale gepantserde graafmachine worden alle plaatsen afgegraven waar mo gelijk explosieven liggen. De graafmachine heeft extra dikke ruiten, die wegspringende scherven moeten tegenhouden. Voordat wordt begonnen met graven, wordt een dubbele me talen plaat naast de plek ge plaatst. Die dient als buffer voor de omgeving. Gisteren zijn twintig van de honderd verdachte locaties op het terrein afgegraven. Die zijn aan het licht gekomen door on derzoek met een magnetometer, een apparaat dat magnetische velden in de bodem kan opspo ren. Die kunnen onder meer ontstaan door explosieven, maar ook door een rol prikkel draad. De onderzoekers hebben het terrein op deze manier bijna helemaal gescand. „Alleen langs de dam wanden niet", zegt projectleider P. Folkersma. „Het apparaat is heel gevoelig. Door het metaal van de dam- wanden wordt het magnetisch veld verstoord." Vertraging Het onderzoek wordt eind deze week afgerond. Als er geen ex plosieven worden aangetroffen, kan de bouw van het stadskan toor en het waterschapskantoor gewoon doorgaan, verwacht wethouder P Bruinooge. De bouw heeft inmiddels zes weken vertraging opgelopen. Na de vondst van de granaat is er drie weken niet gewerkt. De bouw- staking in het voorjaar leverde ook een vertraging van drie we ken op. De kosten voor het graafwerk en het historisch onderzoek bedra gen ongeveer dertigduizend eu ro. De gemeente hoopt nog op een bijdrage van het Rijk. Die betaalt via een speciale regeling maximaal negentig procent van de kosten voor de opsporing van oude explosieven. Het histo- risch onderzoek moet volgende week klaar zijn. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Het hek aan de Commandoweg in Vlissingen moet op afstand bediend kun nen worden door alle hulpdien sten. De poort sluit nu een deel van het binnenstadsterrein van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissingen af. De stadsgewestelijke brandweer Vlissingen/Middelburg ver wacht dat door die radiografi sche ingreep een geschiktere vluchtweg voor politie, brand weer en ambulance ontstaat. Zij onderzoekt momenteel of die aanpassing mogelijk is. „Ik kan me voorstellen dat de hulpdiensten bij een verbeterd systeem vaker over het KSG- terrein zullen rijden", zegt A. te Paske, plaatsvervangend brandweercommandant. Alleen bij grootschalige evene menten in de Vlissingse binnen stad zijn momenteel alle hulp diensten voorbereid op een vluchtweg via het Scheldeter- rein. De CDA-fractie Vlissingen kaartte onlangs in een vergade ring van de commissie openbaar bestuur aan dat alleen de brandweer een sleutel van de poort aan de Commandoweg heeft. Als de politie daarna ook van de vluchtweg gebruik wil maken, kan ze voor een gesloten poort komen te staan. Via de portier van de KSG kan de sleu tel geregeld worden en ook kan de brandweer andere hulpdien sten informeren. Deze veilig heidsmaatregelen, stelde het CDA, zijn te veel afhankelijk van persoonlijk initiatief van de hulpverleners en medewerkers van de werf. Omrijden Naar aanleiding van deze dis cussie stelt de brandweer nu voor om een nieuw afsluithek met afstandsbediening te plaat sen. „Voor zover ik weet, hebben we bij een calamiteit in de bin nenstad nog nooit gebruik hoe ven te maken van de vluchtweg over het Scheldeterrein. Maar als het systeem verbeterd wordt, zullen we dat wellicht wel gaan doen. Ik herinner me een brand je in de buurt van de Comman doweg. De hulpdiensten moesten een paar kilometer om rijden. Via Cine City gaan we richting 't Eiland. Het is een voordeel als het vanzelfspre kend wordt om bij calamiteiten in die hoek altijd over het KSG- terrein te rijden." Deze aanpassing kan de aanzet zijn tot een gezamenlijke rege ling voor de bediening van alle afsluithekken, slagbomen, pa len of poorten in het stadsge west. De politie aan de ene kant, brandweer en ambulancedien sten aan de andere kant, hante ren momenteel een afwijkend systeem. Het college van B en W van de gemeente Vlissingen heeft de plaatsing van een nieuw schuifhek bij de Com mandoweg al goedgekeurd. SAS VAN GENT - Een plaatse lijke stortbui, die tussen kwart voor vier en vier uur naar bene den kwam, zorgde gistermiddag voor wateroverlast in gedeelten van Sas van Gent en Westdorpe. Op de Markt in Sas van Gent moest de brandweer er aan te pas komen om overtollig water weg te pompen. Het overtollige hemelwater be reikte hier en daar een peil van zo'n twee decimeter, zodat het ook over de drempels van enkele winkels vloeide. De schade bleef beperkt. De brandweer was snel ter plaatse met twintig man en drie wagens en pompte het water weg. Het peil zakte snel. De brandweerlieden hadden toch nog tot half zeven werk, omdat ze na de afvoer van het water de modder nog van het plein spoten. door Esme Soesman KRUININGEN - De laatste dag dat het veer Kruiningen-Perk- polder vaart, mag niet onge merkt voorbij gaan. Dat vindt in ieder geval Daan van Gorp uit Wemeldinge, die het initiatief heeft genomen voor een afscheidsfeestje voor 'gebruikers'. Op alle vier de veerpleinen zal zaterdag 15 maart iets bijzonders te doen zijn. In de gemeenten Hontenis- se en Reimerswaal worden werkgroepen opgericht, die zich gaan buigen over de precieze in vulling. Ook aan weerszijden van het andere veer (Vlissingen- Breskens) worden initiatieven ontplooid. Dat gebeurt in over leg met het provinciale veerbe- drijf PSD en met de betrokken gemeenten. Waar het uiteindelijk toe leidt, is nog niet bekend. Een tent op alle veer pleinen, oppert Van Gorp, waar mensen een hapje of drankje kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen allerhande activiteiten op de pleinen en aan boord wor den georganiseerd. Het is aan de werkgroepen met plannen op de proppen te ko men, vertelt Van Gorp. Hij denkt eind van dit jaar meer duidelijkheid te hebben over de concrete invulling. Maar hoe dan ook, de laatste vaart kan niet geruisloos gevaren worden, vindt Van Gorp die als vertegen woordiger aardig wat uurtjes op de weg zit. „Je sluit een periode af. Niet met dikke tranen hoor, en ik heb ook geen hekel aan de tunnel, die komt er niet voor niets. Zelf heb ik me ook meer dan eens moeten haasten om de laatste vaart te kunnen halen. Maar je komt er altijd bekenden tegen. Het veer is toch een soort rustpunt." Advertentie Wij richten kantoren in Noord/.andstraat 6 Ycrsckc lel iQI l.t) 57 2'K)7 la\ (01IU 57 38 73 Als je twee bent, ben je klein Calimero vond dat niet eer lijk, maar Imke vindt het heerlijk. Zeker als ze tus sen twee grote mensen loopt. Dan kan ze zo heer lijk haar beide beentjes op trekken en zwieren en zwaai en. Tenminste, als die grote men sen meewerken. En dat doen ze helaas niet altijd. Soms moet Imke ze even bij de les zien te krijgen. Ze doet dat zonder omhaal. Aan de linkerkant liep oma, zoals dat hoort. Maar opa was afgedwaald. Imke vond dat ze wel lang genoeg op hem had gewacht en riep hem resoluut tot de orde. „Opa, ik heb twéé handjes!" Gratis naar Waterland Neeltje Jans bij een kwartaalabonnement* "Geldt voor een nieuw abonnement en bij automatische incasso; u ontvangt de krant de eerste twee weken gratis en twee vrijkaartjes voor Waterland Neeltje Jans zolang de voorraad strekt. Bel 0800 0231 231 of vul de voorpaginabon in. door Ali Pankow Hé, hé mevrouw, achter aanslui ten hoor! Wij wachten toch ook netjes op ons beurt." De kreet klinkt uit minstens twintig mannenkelen als de verzamelaarster uit Breskens kordaat van het bankje omhoog schiet en naar het loket van de TPG-promotietruek piept. „Ik wil niks kopen, ik wil ruilen, ik heb een vieze", pruilt ze, zwaaiend met de kleverige provincie-envelop van Limburg. „Niks mee te maken, achter aansluiten", vinden de mannen. De vrouwen in de rij stoten alleen boze klanken uit en nemen meteen een soort gevechtshouding aan. Het gebeurt in een unieke rij. Het is de eerste verkoopdag voor de TPG-pro- motietruck met de provinciepostzegels van Zeeland. De bus staat sinds kwart voor tien 's ochtends op het Havenplein in Zierikzee. Een bescheiden rij heeft zich een half uur eerder al gevormd. De groep groeit weldra aan tot impo nerende lengte. De vrouw uit Bres kens behoort tot de eerste kopers. Niet de allereerste, want ze stond een half uur aan de verkeerde kant van de bus. „En die jongen die erbij hoort, heeft me niet eens even gewaar schuwd." Het zit de vrouw uit Breskens niet mee vandaag. Nou bemachtigt ze welis waar de laatste van de serie door com missaris van de koningin Van Gelder gesigneerde velletjes, maar ja, die pro vincie-envelop van Limburg heeft zo'n kleverige vlek op het plastic. En de kleur van de Zeelandzegels vindt ze ei genlijk ook niet zo mooi. „Beetje vaal met al dat blauw", zegt de Bressiaanse vrouw. Ze heeft zich op het bankje bij de mu ziektent geposteerd en wacht strate gisch haar kansen af. De rij is inmiddels flink gegroeid. Mannen wachten an ders dan vrouwen. Bij een man gaan de armen al snel over elkaar en staart zijn blik doelloos de omgeving in. Een vrouw klemt haar tas stevig vast en houdt voortdurend de voortgang bij het loket in de gaten. Krap De sfeer onder de filatelisten is goed. Niemand moppert over het lange wachten in deze rijTPG Post heeft nooit eerder per provincie Verrassings zegels uitgegeven. Een emissie van 100.000 velletjes is krap. Daar moet moeite voor gedaan worden, een beetje verzamelaar is daartoe bereid. Zoals Koos Greveld uit Capelle aan den IJs- sel. Het liefste zou hij 86 Zeeuwse velle tjes hebben, maar hij weet hier bij de promotietruck niet verder dan tot vijf tien stuks te zullen komen. Daar kan hij in elk geval zijn toezeggingen aan fila telisten in andere provincies mee nako men. Greveld is fanatiek. Een dag eerder was hij ook al in Zierikzee. Te vroeg, want de Verrassingszegels waren later dan toegezegd op het postkantoor. „Tussen elf en half twee meneer." Met die we tenschap ging hij maar weer terug naar Capelle aan den IJssel. Maar toen hij aan het begin van de middag telefo- Filatelisten blijken keurige wachters; er valt nauwelijks een wanklank in de rij voorde Zeeuwse provincie-postzegels. foto Marijke Folkertsma nisch informeerde, waren de verras singszegels op het postkantoor in Zie rikzee al weer uitverkocht. Greveld spoedde zich wederom richting Schou- wen-Duiveland. Hij ging het bij de kleine postkantoren proberen, te be ginnen in Kerkwerve. In Kerkwerve, een postkantoor? „Ja, volgens de lijst van TPG-Post zou dat nog moeten be staan, maar ik kwam overal voor niks, ook in Noordgouwe, Scharendijke, Brouwershaven en Burgh-Haamste- de", zegt Greveld. En passant leerde hij ook iets over de relatie TPG-Post en het platteland. Jeugdsentiment Nu staat hij maar weer in rij in Zierik zee bij de promotietruck. Zijn vrouw Aaf van der Vlist vindt het wel leuk hier. „Jeugdsentiment. Mijn vader heeft eind jaren zestig een poosje De Bierhal in Zierikzee geëxploiteerd en ik heb op het Belastingkantoor ge werkt. Ik ben nooit meer terug geweest en zie eigenlijk nu pas hoe mooi het hier is." Zij heeft niks met postzegels en voelt dus ook geen aandrang in de rij te gaan staan. Gewoon lekker naar kijken vanaf het bankje aan de zijkant bevalt haar beter. Adriënne Jansen uit Hoeven vindt Zie rikzee ook 'een leuk stadje'. Zij is met haar man en vader op de Zeeuwse ze gels afgekomen. „Gisteren ook al, maar toen kwamen we voor niks. Maar het was markt dus dat hebben we gelijk meegepikt." Oud-bestuurslid Gerrit Hommersen van de Filatelistenvereniging Zierik zee sluit achteraan in de rijHij wipt wat heen en weer op tenen en hakken en zegt na een minuut: „Ik ga eerst even eten thuis." Hij vertrekt met de driftige stap die kenmerkend voor hem is. De wachttijd is inmiddels opgelopen tot vijf kwartier. Voeten beetje uiteen en gewicht van het ene op het andere been verdelen. Je ziet het vooral de vrouwen in praktijk brengen. Mannen gaan eerder hangen, gewoon in de ei gen heupen of tegen de wand van de promotietruck Hun tred krijgt echter direct iets frivools zodra ze eindelijk hun missie aan het loket hebben vol bracht. Zoals die Zierikzeeënaar die al weglo pend gretig zijn eerste velletje Zeeuwse Provinciezegels bekijkt. Hij stokt even en aarzelt, maar loopt dan toch weer door. Hij peinst en lijkt te worstelen met iets, maar er komt niets bi j hem bo vendrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9