Zeeland niet klaar voor grijze golf Van bedelaar tot fado-ster Het hele leven denken over wat licht is Inwoners Sluis praten over hun woonkern Duo danst in auto voor Koninginnedag lezers schrijven Taal Uitzetting Ouderen huisvesting kunst cultuur Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Vorige week is in Zeeuws- Vlaanderen een 'Eye Tech Cen tre' geopend. Waarom niet een oogldiniek? We doen - terecht - ons best om voor ons Zeeuws dialect een officiële status te krijgen. Intussen verraden wij dagelijks onze Nederlandse taal. In allerlei toespraken en reportages horen wij - onze target is om..., - dat is toch geen issue, - we houden een workshop, - we starten eerst een pilotpro- ject, - de linksback geeft een goede assist, - onze output bedraagt 30.000 ton, etc. Dat de computertaal veelal En gelse woorden kent is gezien de afkomst begrijpelijk, maar ver der zijn Nederlandse woorden toch gemakkelij k en begrij peli j - ker. J.J. van Gent Boulevard De Ruyter 112 Vlissingen Dit moet me toch even van het hart. Waar zijn we toch mee be zig? Streng maar rechtvaardig? Mensen uitzetten die proberen hier in te burgeren, opleiding hebben, kortom een positieve bijdrage willen en kunnen leve ren. Ik weet niet hoe ik dit netjes moet zeggen, maar kan staats secretaris Ella Kalsbeek niet degenen uitzetten die zich rotla- chen om ons systeem en het aan alle kanten uitzuigen en uitbui ten? Daar hoeven we dan ook geen krantenberichten aan te wijden, zoals o.a. in de PZC van 10 april, waar je je schaamt dat je jezelf multicultureel noemt. I Wederzijds respect, humaniteit, rechtvaardigheid betekenen pas iets als het van twee kanten komt. Komt het maar van één kant, terug naar waar je van daan komt. Dat is streng, maar rechtvaardig, vind ik. Amanda Malone Van Hogendorplaan37 Goes vrijdag 19 april 2002 SLUIS - In gemeenschapscen trum 't Zoute Vestje in Sluis vindt 22 april de eerste bewo nersbijeenkomst plaats van het project Dorpsblik. Sluis is een van de vijf kernen in Nederland waar de methode Dorpsblik in de praktijk wordt gebracht. Inwoners krijgen tij dens deze avond informatie over het project en worden in de gelegenheid gesteld zich aan te melden. Ze kunnen binnen het project meewerken aan het rea liseren van een plek waar ieder een met plezier woont. Aan de hand van een door de inwoners samengestelde vragenlijst wor den cijfers en meningen verza meld over hun woonkern. De uitkomsten van het onderzoek met aanbevelingen en actie plannen worden voorgelegd aan het gemeentebestuur. Tijdens een tweede openbare bijeenkomst met het gemeente bestuur worden de voorstellen besproken met de inwoners en wordt tevens gekeken naar de haalbaarheid van de plannen Tijdens de eerste bijeenkomst van maandag wordt een video vertoond met fragmenten van interviews met inwoners van Sluis en concrete voorbeelden van resultaten van de methode in Vlaanderen. Dorpsblik is een Nederlandse proefversie van een methode, die in meer dan drieduizend dorpen in Engeland, Wales en Schotland werd toegepast. Het is tevens een samenwerkings project tussen Engeland, Ne derland en Belgisch Vlaande ren. In Zeeland doet ook Sluiskil mee aan Dorpsblik. De bijeenkomst in 't Zoute Vestje begint om 19.30 uur. door Emile Calon KOUDEKERKE - Gemeentebestuur ders moeten als de wiedeweerga voor dorpen en wijken structuurplannen maken, waarbij ze zeer nadrukkelijk rekening houden met de enorme vraag naar ouderenwoningen. Alle vrije en nog te saneren locaties in de centra moeten exclusief bestemd worden voor levensloopbestendige woningen en ondersteunende diensten, vindt di recteur F. Bordui van de Stichting Voor Regionale Zorgverlening (SVRZ). Hij vreest dat de Zeeuwse samenle ving onvoldoende beseft welke 'gi gantische grijze golf op ons afkomt'. Zijn cijfers zijn veelzeggend: over eni ge jaren neemt het aantal 65+ers jaar lijks met duizend toe en de 7 5+ers met tweehonderd. Dat betekent dat alleen al de behoefte aan het aantal ver pleeghuisplaatsen voor demente be jaarden jaarlijks in Zeeland met 32 stijgt. De Zeeuwse zorg is in het geheel niet berekend op zo'n toename, weet hij. Ookop het gebied van de volks huisvesting valt er nog heel veel te doen om te Zeeland voor te berei den. Wegstoppen Bordui weet één ding zeker; de baby boomers laten zich straks niet zo mak kelijk wegstoppen in instellingen als vorige generaties. Zelfs nu nog, aan het begin van de 21e eeuw, zijn er ka mers in zorginstellingen waar zes bedden staan voor dementerende ou deren. Dat kan straks absoluut niet meer. De Maagdenhuisbezetters en hun gene ratiegenoten zullen stuk voor stuk 'en terecht' privacy eisen. Ze zijn niet alleen veel mondiger dan vorige gene raties. Ze hebben ook nog eens de rechters aan hun zijde. Want in ver schillende zaken hebben magistraten al laten weten dat er zorg geleverd moet worden. Er is immers jarenlang een flink deel van het salaris afge roomd voor de Nederlandse zorgfond- sen. Per werknemer gaat dat vaak om honderdduizenden guldens. De directeur voorziet dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen. Ze zullen bovendien ook steeds hogere eisen stellen aan de zorg. In dat ver band maakt hij zich geen zorgen over een toekomstig personeelstekort. De babyboomers spreken immers zowat allemaal Engels zodat het geen punt is om straks verzorgd te worden door Personeel uit het buitenland. Nog een paar jaar en dan is het gewoon om Directeur F. Bordui van de Stichting Voor Regionale Zorgverlening vindt dat er meer ouderen-gericht gebouwd moet worden. foto Lex de Meester zorgpersoneel uit het buitenland te halen. Een omgekeerde beweging, zorgcen tra verplaatsen naar goedkope loon- landen, verwacht hij niet. Ouderen willen immers hun laatste dagen toch het liefst in hun eigen regio slijten. De toekomst is aan zorg op maat in de woonplaats, voorspelt hij. Kleine zorgcentra in combinatie met dorps- of wijkcentra en brede scholen zodat op een centrale plaats alles voorhan den is om een dorp of wijk leefbaar te houden. Hij verwacht dat patiënten in de niet zo verre toekomst na een zie kenhuisbehandeling in zulke dorps centra weer-op krachten komen. Hij hoopt dat gemeentebestuurders dat beseffen en doet een bijna emotionele omroep om bij de dorpsplanning toch vooral heel goed na te denken. Behandeling op dorps- of wijkniveau, dat is volgens hem de toekomst. Zijn stichting is al bezig met dat uitplaat sen. Zo wonen nu zes demente bejaar den in een groepswoning in West-Ka- pelle, twaalf patiënten in Vlissingen en zes in Middelburg. Uiteindelijk zal slechts een heel klein gedeelte van de 340 bedden van de stichting nog te vinden zijn in een centrale instelling. Daar worden dan de patiënten ver pleegd die meestal door twee perso nen tegelijk moeten worden geholpen en anderen die zich zo gedragen dat zij niet in een kleinschalige woonvorm kunnen wonen. De anderen komen al lemaal dichter bij de verschillende kerktorens te wonen. Bordui hoort niets dan lof over dat uit plaatsen. Vooral van de dorpsbewo ners zelf: Die beseffen immers dat ze straks in hun eigen dorp kunnen blij ven. Dat ze onderdeel uit blijven ma ken van een gemeenschap. Als voor beeld vertelt hij dat een van de West- Kapelse cliënten een bij de dorps jeugd zeer geliefde hond heeft. Die be woner heeft dan ook de hele dag aan loop. De andere vijf trouwens ook, merkt de directeur elke keer als hij daar komt. Lange adem Het moet Bordui wel van het hart dat het opzetten van nieuwe zorgconcep- ten een kwestie is van een zeer lange adem. Hij is trots dat het hem gelukt is een zo'n concept in vijf jaar tijd uitge voerd te krijgen. Daarvoor moest hij wel keer op keer zelf allerlei instanties benaderen en hen op het hart drukken toch vooral voortvarend te handelen. Dona Rosa treedt zondag op in het Arsenaaltheater in Vlissingen. door Marius Roeting VLISSINGEN - Drie jaar gele den stond Dona Rosa, de zangeres die zondag optreedt in het Arsenaaltheater in Vlissingen, met haar triangel en haar escudobakje nog in de straten van Lissabon. Blind geworden door een hersenvlies ontsteking tijdens haar vierde levensjaar, overleefde ze in de Portugese hoofdstad als bede laar. Haar handicap en haar afkomst, in 1959 geboren in een straat arm gezin, noodzaakte haar tot het verkopen van tijdschriften en loterijbriefjes, gesteund door andere blinde daklozen. Tussendoor zong Dona Rosa met haar krachtige stem de Por tugese stadsblues, de fado, op straten en pleinen. Daar werd ze ontdekt door de Weense impre sario André Heller. Nu is ze de belichaming van de ware fado, de taal van de armen, de minder bedeelden. Saudade zonder franje, gehard door de werke lijkheid, een puur levenslied uit het hart. Protestlied De fado ontwikkelde zich in de vorige eeuw als muziekstro ming in de lugubere kroegen in de achterbuurten van Lissabon. Daar bezong de zelfkant van de maatschappij de armoede, het lijden en het onrecht, zonder dat de fado een protestlied werd. Men zong vooral over het ver langen naar een beter oord. Het bleef lange tijd de muziek van de armen tot Amalia Rodrigues, de onbetwiste en ongeëvenaar de stem van de fado, het levens lied uit Lissabon een internatio naal aanzien gaf. De fado verdween langzamerhand van de kroegen naar de concertza len. Net als de Griekse stads blues de rebetika of de Argen tijnse tango werd de muziekstijl losgeweekt van de bron. Met Dona Rosa keert de fado te rug naar haar oorsprong. Ze be zingt ontberingen, de zorgen en het lijden, maar telkens met een gevoel van vrijheid. ,,Ik wil geen vogel in een kooitje zijn", reageerde ze ooit op de suggestie dat een tehuis voor blinden wel iets voor haar zou zijn. In dit soort gevallen ant woordt Rosa simpelweg met haar stem en heft ze een onweer staanbaar lied aan. Ontdekking De ontdekking van Rosa door Heller leidde tot de opnamen van de cd Ingredja do Nenino- -dues (The stories of the street). Tij dens die opnamesessies in het Marokkaanse Marrakesh ont moette ze het Bulgaarse koor The Bulgarian voices Angelite (voorheen Le Mystère des voix Bulgares) waarmee ze vervol gens twee tracks gezamenlijk opnamen. De Portugese accordeonist Ri- cardo Dias, voormalig groepslid vanBrigada Victor Jara, is sinds die tijd haar vaste begeleider. In haar enige Nederlandse optre den in het Arsenaaltheater, zon dagmiddag, wordt Dona Rosa eveneens bijgestaan door pianist Vincent d'Aversa en multi-instrumentalist Joao Godinho. Concert: Dona Rosa in het Arsenaaltheater in Vlissingen, zon dag 21 april, aanvang 15.00 uur. door Ingrid Huibers GOES - Behalve gewoon rij den, kun je in een auto ook dansen. Dansers Yuri Bongers en Anja Reinhardt, beiden afkomstig van de dansacademie in Tilburg, la ten dat dinsdag 30 april zien. Hun dansduet maakt deel uit van de Koninginnedag-festi viteiten rondom de Stenen Brug. ,,In het begin stootten we steeds ons hoofd, maar na een tijdje went je lichaam aan zo'n beperkte ruimte", vertelt Bon gers. Hij heeft de voorstelling, die vorig jaar tot stand kwam, inmiddels vijf keer voor pu bliek gedanst. Irritaties Begeleid door popmuziek, triphop en techno bewegen Bongers en Reinhardt deels in en deels buiten de auto. Htm dans verbeeldt de wederzijdse irritaties van twee geliefden tijdens een lange autorit. Het duo wil met hun voorstel ling vooral een publiek berei ken dat niet vaak een theater bezoekt. Bongers: „Om die mensen te boeien hebben we een toegankelijke ruimte ge kozen om in te dansen. Ook het verhaal is heel herkenbaar, vooral voor jonge stelletjes." De dansvoorstelling 'En deze glimlach deed weer denken aan een haas' is dinsdagmid dag 30 april om half drie te zien op het pleintje bij de Ste nen Brug. Behalve Bongers en Reinhardt komen tijdens de Koninginne dagviering, 30 april vanaf twaalf uur 's middags, ook al lerlei Goese dansers in actie. De Stichting Dansz verzorgt bijvoorbeeld een voorstelling. Verder zullen de Salsadansers uit de Goese Polder, volks dansvereniging Vodago, de Deltas wingers, dansschool Janvier en Body Action hun kunsten vertonen. Jonge Goese en Bevelandse kunstenaars krijgen 30 april de gelegenheid hun werk te to nen in een serie vrachtwagens. De tien identieke wagens van de Nederlandse Pakket Dienst worden geparkeerd in de Ja cob Valckestraat. Elke kunste naar krijgt een vrachtwagen toegewezen, waarin hij ver volgens helemaal zijn gang mag gaan. De laatste wagen in de rij wordt gebruikt als infor matie- en documentatiebalie. Voorafgaand aan Koninginne dag organiseert de Vereniging Rondom de Stenen Brug zon dag 28 april tussen twee en vier uur een poëziemiddag in café Baarends en boekhandel De Koperen Tuin Optredens van zowel profes sionele als amateurdichters zullen worden afgewisseld met muziek. Ook is er een open podium waarop liefhebbers gedichten van zichzelf of werk van anderen kunnen voordra gen. Koninginnenacht, in sommige steden een begrip, wordt in Goes in café Baarends gevierd. Vanaf 's avonds negen uur wordt er gezorgd voor muziek en acts. door Ernst Jan Rozendaal GOES - Wie het werk ziet van schilder Joo Karman dat is ten toongesteld bij Arte, non vi in Goes, kan zich moeilijk voor stellen dat hij als fijnschilder is begonnen. Vrijwel uitsluitend zijn het abstracte werken in één kleur met een reliëfpatroon van vlakjes, driehoekjes of lijntjes. Toch verschilt zijn recente werk in wezen niet van zijn vroegere schilderijen, vindt de kunste naar. Van begin af aan is het licht zijn onderwerp geweest. Lux Aeterna (eeuwig licht) heet de expositie van schilderijen en enkele computerprints. Kar man is een goede vriend van Leo Nooteboom, eigenaar van het reclamebureau Arte, non vi. Die wilde het vijftienjarig bestaan van zijn bedrijf anders vieren dan alleen met een borrel voor intimi en vroeg daarom de in Zuid-Frankrijk woonachtige schilder een tentoonstelling in te richten. Arte, non vi heeft die voorzien van een kleine, mooi verzorgde catalogus, die niet zou misstaan bij een expositie in een museum of galerie. In kortbestekis daarin beschre ven dat Karman na zijn oplei ding aan de Rotterdamse kunst academie - onderbroken door een studie van de vroeg-Itali- aanse schilderkunst - via klas sieke schilderijen en lichtinstal laties begin jaren negentig uitkwam op zijn minimalisti sche schilderijen. De kunstenaar wil die ontwik keling graag toelichten. „Het fijnschilderen was zeer belang rijk", vertelt hij. „Allereerst is dat een middel om te kijken wat je allemaal kunt met verf. Cru ciaal is het gegeven hoe licht de kleur beïnvloedt. Daarover heeft Leonardo da Vinei al een tractaat geschreven en vanaf de Renaissance zie je dat terug in het werk van vele schilders, tot iemand als Carel Willink aan toe. Licht eet de kleur op, scha duw versterkt de kleur. Heel be langrijk, maar ook moeilijk is daarbij het gebruik van omber. Dat is de gemeenste goedje dat je op een schilderij kunt gebrui ken, omdat pas na jaren - als het schilderij zogezegd terugzakt in zijn kleur - duidelijk is welk ef fect dat precies heeft. Voor het fijnschilderen is dus een grondi ge kennis nodig van verf en kleur. Nog belangrijker is het dat die manier van schilderen je als kunstenaar leert kijken." Als Karman het heeft over kij ken dan bedoelt hij oog hebben voor de invloed van licht op vorm en kleur. In de loop der ja ren is hij de vorm in zijn werk gaan reduceren. „Ik wilde me nog meer concentreren op de werking van het licht. Ik vond dat een voorstelling, zoals een fijnschilder die weergeeft, de aandacht daarvan afleidde. Wat doet het licht? Dat is wat ik wil laten zien." Breking Dat leidde tien jaar geleden tot schilderijen onder de titel 'Ré- fraction'. Vrij vertaald: de bre king van het licht. Al het werk dat Karman in Goes toont is een variatie op dat thema. Hij schil dert bijvoorbeeld opbollende panelen in zwart en wit ('Blanc et npir'). Elke plek daarvan zorgt voor een andere licht- weerkaatsing. 'Diffraction' is een fors paneel in witte acryl verf met stukjes karton die in lange, regelmatige rijen als luikjes openstaan. In 'Refrac tion metrique' gaat het om pa troon (zeven rijen van zeven) van uitgesneden driehoekjes die als afdakjes naar voren staan. Ondanks het strenge ritme ogen de schilderijen allerminst me chanisch. De hand van de schil der blijft zichtbaar. Karman zegt met zijn schilde rijen het licht te willen pakken. „Ik wil mijn publiek nergens van overtuigen. Ik wil ze alleen opmerkzaam maken op wat het licht doet. Ik hoop dat ze daar over gaan nadenken. Net als ik. Ik kan mij helemaal vinden in de uitspraak van Albert Einstein dat hij zijn hele leven wilde na denken over wat licht precies is." Dat is dan ook het motto van de catalogus geworden: For the rest of my life I want to reflect on what light is. Expositie Joo Karman, tot eind mei bij Arte non vi (boven de Koorschool in de Singelstraat) in Goes, doen vri open van 12 tot 17 uur. Advertentie rie\*9e( foto Willem Mieras Mtmmm *ft ÏJ-UXS,, V ïr ft. R ft* .(..S S 3 s «5IjiS II ft t1 ,n y V" fcVi t S V s i 1 1 11 -v v t- y v i f vx.v .vi- £-> X-xs--* kis *Vï O V k» *>■-■ *t» V VX*** HÜU V VS Sc V* f Het schilderij Diffraction van Joo Karman in één van de kantoren van Arte non vi in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 16