De auto mag toch ook
wel eens vakantie hebben
43
Toeristenkaart als lokmiddel
PZC
zaterdag 12 mei 2001
Bestemming Zeeland: zo
heet de mobiliteitskaart
waarmee verblijfsgasten in
dit gewest in het nieuwe sei
zoen de weg wordt gewezen
naar mogelijkheden om zon
der gebruik te maken van de
eigen auto bij een leuke at
tractie, een verrassend mu
seum of een gezellig evene
ment te geraken of zo maar
ontspannen door de provin
cie te reizen. Met de uitgifte
van de kaart wordt de va
kantieganger aangespoord
de heilige koe tijdens het
verblijf in Zeeland eens wat
meer op stal te houden. Van
daag, zaterdag, wordt het
gezamenlijke produkt van
provincie Zeeland, open
baar vervoersmaatschappij
Connexxion en het Bureau
voor Toerisme Zeeland offi
cieel gepresenteerd.
Ongeveer de helft van alle au
tokilometers wordt gereden
in de vrije tijd. Dat is op zomerse
dagen goed te merken. Dan
wordt de Zeeuwse bevolking tij
delijk meer dan verdubbeld om
dat vrijetijdsvierders massaal
de kust opzoeken. Op die dagen
slibben wegen op randstedelij
ke wijze dicht. Dat gebeurt
vooral op plekken waar het ver
keer te water en over land el
kaar hinderlijk tegenkomen.
Zoals bij de Zandkreekdam, te
Middelburg en bij Bruinisse. Bij
de Zandkreekdam is het eind
van de ellende in zicht, andere
knelpunten zullen nog lang veel
ergernis blijven opwekken.
Brugproef
Er wordt overigens hard aan ge
werkt om de ergernissen enigs
zins in te perken. Zo is de vorig
jaar begonnen proef om de Mid
delburgse Schroebrug over het
Kanaal door Walcheren tijdens
de spitsuren niet te openen voor
de scheepvaart wegens succes
verlengd. Het is vrij zinloos om
een soortgelijke oplossing voor
Bruinisse te bedenken, meent
Van Zwieten. In het seizoen le
vert elke schutting een volle
sluis op. Op het moment dat je
een schutting overslaat om het
wegverkeer langer te laten
doorstromen, moet je dat later
weer terugbetalen met een lang
durig oponthoud omdat er zo'n
groot aanbod van schepen is.
Van Zwieten: „Bij Bruinisse zal
op de lange duur, en ik zeg na
drukkelijk 'op de lange duur'
een soortgelijke oplossing als bij
de Zandkreek moeten worden
gemaakt." De gedeputeerde
denkt dat de ontsluiting voor de
scheepvaart in belangrijke mate
ontlast zal kunnen worden als
het mogelijk is het halskanaal
door Goeree-Overflakkee te
realiseren. Het is een oude wens
die steeds noodzakelijker en
ook concreter wordt. Die twee
de uitgang van de Grevelingen
kan volgens Van Zwieten in be
langrijke mate bijdragen tot
vermindering van het aantal
sluispassages bij Bruinisse.
Je kunt gelaten kennis nemen
van een situatie die zich niet met
een handomdraai laat verande
ren. Je kunt ook pogingen on
dernemen om de vakantiedruk-
te wat minder knellend te
maken. Daar hebben provincie,
vervoersmaatschappij en toe
ristische organisatie nu via de
verspreiding van een rijk geva
rieerde vervoerskaart een begin
mee gemaakt.
Lokbeleid
Gedeputeerde J. G. van Zwieten
spreekt van een 'lokbeleid'.
„Wij willen toeristen verleiden
om - nadat ze met hun auto naar
Zeeland gekomen zijn - die auto
vervolgens te laten staan. Ver
plichten kunnen we uiteraard
niet. De sleutels afnemen kan al
evenmin. Daarom zoeken we
het in deze manier waarbij we
proberen de mogelijkheden tot
verplaatsen door Zeeland zo
Zeeland per fiets, stoomtram of openbaar vervoer, dat is wat de provincie, Connexxion en het Bureau voor Toerisme voor ogen hebben met 'hun' mobiliteitskaart.
foto's Lex de Meester
Stoomtram Goes-Borssele
aantrekkelijk mogelijk in de
etalage te zetten.Het begin is
jaren geleden al gemaakt: „Je
ziet de toerist in toenemende
mate de fiets pakken."
Het is niet de beleidsintentie
van het provinciaal bestuur om
de toerist die naar Zeeland wil
te vragen per bus of trein de kust
op te zoeken. Dat is ook niet re-
eel, vindt Van Zwieten: „De
meesten hebben of een caravan
achter de auto hangen of heb
ben him auto volgeladen met al
lerlei spulletjes. Wat we willen
is Zeeland profileren als een
aantrekkelijke provincie om je
tijdens je verblijf op een andere
manier dan met de auto te ver
plaatsen."
Directeur Ron de Reus van het
Bureau voor Toerisme geeft het
toe: natuurlijk zouden de recre-
Abdijplein, Middelburg
anten meer gebaat zijn bij infra
structurele aanpassingen. Maar
die kosten handenvol geld en
zijn voorlopig toch niet te ver
wezenlijken. „We proberen
daarom de lat wat lager te leg
gen door te beginnen met een
stuk voorlichting waarbij de
consument wordt gewezen op
alternatieve vormen van ver
voer. De consument moet het tot
nu toe teveel zelf uitzoeken en
een dik bus- of spoorboekje ko
pen terwijl ie daar misschien
twee pagina's uit nodig heeft."
Op de kaart zijn de mogelijkhe
den en routes voor verplaatsing
door Zeeland overzichtelijk
bijeen gebracht. De reguliere
veerdiensten prijken naast de
toeristische pontjes, trein- en
streekvervoerslijnen zijn inge
tekend, de museumlijn Goes-
Borssele ontbreekt niet, buurt
bus en interliner staan er op en -
hoe krijgen ze het toch verzon
nen- ook de mogelijkheden van
het collectief vraagafhankelijk
vervoer maken deel uit van de
opsomming.
Familiair
Natuurlijk kun je het beste de
auto laten staan, adviseert een
begeleidende tekst bij de kaart,
waarna heel familiair wordt
verkondigd dat 'speciaal voor
jou' een paar leuke routes, gid
sen en kaarten voor een verken
ningstocht naar de mooiste
plekjes zijn geselecteerd.
Wie er toch met de auto op uit
wil, krijgt het advies het vehikel
'gratis en veilig' achter te laten
op transferia zoals die er zijn in
Goes en Renesse. Daar kan op
minder milieuverkwistend ver
voer worden overgestapt.
Voorts wordt het verstandig ge
acht naar een overstapplaats of
halte te rijden, daar de auto te
parkeren om vervolgens ont
spannen de reis per bus voort te
zetten.
Een echte aanrader is een tocht
je met buslijn 104, die bezoekers
vanaf Zeeuws-Vlaanderen in
drie kwartier naar Waterland
Neeltje Jans brengt. Ook lijn 2
naar Brugge is niet te versma
den. En voor wie met de bus over
een zeewering wil rijden, is in de
maanden juli en augustus lijn 14
van Sluis/Knokke naar Bres-
kens een prima alternatief.
Tot de voordelige aanbiedingen
waarmee toeristen uit de eigen
auto de bus in worden gelokt,
behoort de zomerzwerfkaart, de
op alle lijnen in West-Zeeuws-
Vlaanderen, op Walcheren en
delen van Schouwen geldende
dagtripper, de Belgische kust
tram en het gratis vervoer tus
sen de haltes binnen Westen-
schouwen.
De mobiliteitskaart geeft een
inventarisatie van de bestaande
mogelijkheden. „In de toekomst
willen we daar nieuwe produk-
ten aan toevoegen", kondigt re
giomanager Herman Bouma
van Connexxion aan. Nu al is
het mogelijk om in de bus een
dagkaart naar Brugge en Water
land Neeltje Jans te kopen. Aan
schaf van zo'n gecombineerde
ticket betekent een meevaller
voor de consument.
Boekingscentrale
Er liggen 20.000 Nederlandse en
10.000 Duitse overzichtskaar
ten voor verspreiding gereed.
Het is, legt de directeur van het
Bureau voor Toerisme uit, de
bedoeling dat de gast die via de
vakantieboekingscentrale een
accommodatie in Zeeland heeft
vastgelegd de kaart op het
thuisadres aangereikt krijgt. Zo
kan men zich daar al op de mo
gelijkheden van openbaar en al
ternatief vervoer oriënteren. De
kaart zal ook gratis verkrijg
baar zijn bij de WV kantoren.
Volgens Van Zwieten en De Reus
heeft de toeristisch-recreatieve
mobiliteitskaart nog vele moge
lijkheden in zich om 'groter te
groeien' in informatieverstrek
king. Zo is het bijvoorbeeld de
bedoeling om later ook fietsver-
huuradressen en plaatsen waar
dagattracties te bezoeken zijn
op de kaart aan te geven.
Gelderland loopt op het gebied
van de toeristisch-recreatieve
mobiliteit stevig voorop met de
uitgifte van de Veluwepas.
Campinggasten kunnen hun
auto bij de tent of caravan laten
staan want de bus stopt voor de
poort. Recreatieondernemers
bieden de buskaartjes aan tegen
een gereduceerde prijs of heb
ben de bedragen van de bustic
kets verdisconteerd in de ac-
commodatieprijs. Het is de
bedoeling dat de Zeeuwse
mobiliteitskaart ook het toeris
tisch bedrijfsleven zal mobilise
ren om met aanvullende initia
tieven te komen.
Woordvoerder Bouma van Con
nexxion noemt de kustbus van
Zeeuws-Vlaanderen een mooi
voorbeeld: „Dat project komt
fantastisch uit de verf. We ver
voeren in acht weken tijd toch
zo'n 60.000 mensen."
De vorig jaar bij wijze van proef
ingezette discobus in West-
Zeeuws-Vlaanderen wordt dit
seizoen in de lijndienst opgeno
men.
Bouma vindt niet dat het stre
ven om de toeristen uit hun auto
naar het openbaar vervoer te
lokken haaks staat op snoei-ac-
tiviteiten op buslijnen. „De toe
rist verplaatst zich als regel tus
sen 's morgens negen en 's
avonds zeven uur. In die tijd is er
heel weinig gesnoeid in lijnen.
Op basis van de ervaringen die
worden opgedaan met de toeris
tische toeloop tot het openbaar
vervoer zal Connexxion bezien
of het wenselijk is op bepaalde
trajecten grotere bussen in te
zetten.
Pontje
Bouma ziet weinig heil in een
koppeling van een fietsbus aan
het project 'fiets een rondje met
een pontje'. Hij baseert zich
daarbij op internationaal on
derzoek en op een mislukte
proef met de inzet van een fiets
bus in Zeeuws-Vlaanderen.
„Men gaat fietsen, neemt een
pontje en fietst verder. Er zijn
maar heel weinig mensen die
hun plan veranderen en halver
wege met de bus verder gaan."
Het wordt echter een ander ver
haal als er wordt gekeken naar
een oplossing om net als een kin
derwagen ook een fiets in de bus
mee te nemen. Daarvoor is ech
ter de inzet van lage-vloer-bus-
sen onontbeerlijk. Die zijn ge
makkelijker toegankelijk en
hebben een groot balkon. Het op
de weg brengen van zulke bus
sen is beleid van de rijksover
heid. In Arnhem rijden al
bussen die voor rolstoelers toe
gankelijk zijn. Lage-vloer-bus-
sen vragen om aanpassingen
aan halteplaatsen. Daarvoor is
weer overleg met de gemeenten
noodzakelijk.
Jacques Cats
Vlissingen
File bij Goes, richting Zierikzee.