Radarverklikker klikt
als de foto genomen is
Audi presenteert sportwagen
voor de bemiddelde familie
Goede
detector
is duur
Vouwfiets in trek
Spyker op de RAI
Suzuki Swift Summum
Vernieuwde Smart
Bij een toenemend
aantal automobi
listen rolt zo af en toe
een bekeuring voor een
snelheidsovertreding
op de mat. Meestal gaat
het om kleine overtre
dingen van slechts en
kele kilometers te hard,
maar met een paar per
jaar telt dat toch lekker
op. Daarom zijn radar
verklikkers niet langer
alleen populair bij auto
mobilisten die systema
tisch te hard rij den,
maar ook bij anderen.
Maar het aanbod aan
goede apparatuur is nog
altijd klein.
Elke automobilist rijdt in een
onbewaakt moment wel
eens een beetje te snel: 60 kilo
meter per uur waar slechts 50 is
toegestaan, 110 waar je maar
100 mag. Een paar jaar geleden
was dat bijna nooit een pro
bleem, maar onder het mom van
een grotere verkeersveiligheid
is de controle op snelheidsover
tredingen sterk opgevoerd,
waardoor de pakkans flink is
toegenomen. Het gevolg: een
groeiend ongenoegen bij veel
automobilisten die zich door
gaans vrij netjes aan de maxi
mumsnelheden houden. Daar
door 'wapenen' steeds meer
automobilisten zich tegen die
flauwe bekeuringen van vijf of
zes kilometer te hard met zoge
naamde radarverklikkers.
De bekendste radarverklikker
is de Stinger Ventura, een uit
Amerika geïmporteerd toestel
van het merk Bel-Tronics, dat
volgens de toenmalige impor
teur, Stinger uit Lisse, werd
aangepast voor gebruik in Ne
derland. Inmiddels is er echter
een andere importeur aange
steld, Target Automotive in
Soest, die een soortgelijke ra
darverklikker als Bel Vector Eu
rope 966R verkoopt. De prijs
van bijna 2000 gulden exclusief
inbouw is voor veel mensen ech
ter een drempel,
Raamdetector
Een betaalbaar alternatief is
een zogenaamde raamdetector,
een klein kastje dat je met twee
zuignappen aan de binnenkant
van de voorruit bevestigt. Dit
type radarverklikkers is er al
vanaf ongeveer 300 gulden.
Maar goedkoop kan hier snel op
duurkoop uitdraaien als de ver
klikker niet op tij d waarschuwt
en helaas gebeurt dat nogal
eens, zo blijkt uit een proef die
we met twee verklikkers namen
De goedkope verklikker uit on
ze bescheiden test is een Roadie
EU 500, met een consumenten
prijs van 499 gulden. Het duur
dere type is de Target Euro 550
met een consumentenprijs van
1.295 gulden. Ditzelfde appa
raat is er ook in een iets vereen
voudigde versie, de Target Euro
330 voor 895 gulden. De beide
Targets zijn afkomstig van Bel-
Tronics uit de Verenigde Staten.
Zowel de Roadie EU 500 als de
De komende AutoRAI-tentoonstelling werpt zijn schaduw reeds
vooruit. Het weer tot leven gewekte Nederlandse merk Spyker
zal op de RAI een heuse wereldprimeur presenteren. Het gaat om de
Spyker C8 Laviolette, de coupé-versie van de alom geprezen C8
Spy der. Het is op 8 februari 2001, als de poorten van de RAI open
gaan, precies 76 jaar geleden dat Spyker op de RAI stond.
zaterdag 30 december 2000
Hij werd al in oktober 1988 gepresenteerd, maar maakt nog altijd
zonder grote ingrepen deel uit van het Suzuki-gamma. We heb
ben het over de Swift, die samen met de Alto aan de basis van het
Nederlandse gamma staat. Voor het jaar 2001 zijn er een paar ver
anderingen. De auto kreeg een nieuwe grille en wat meer uitrusting,
zoals bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ra
men vóór en centrale portiervergrendeling. De driecilinder éénliter
motor met 53 pk bleef gehandhaafd, maar er kwam uitbreiding met
een 1,3 liter viercilinder met vier kleppen per cilinder en 83 pk. De
Swift 1.3 kan maximaal 165 km/h halen en is er desgewenst met au
tomaat.
De veranderingen zijn aanleiding geweest om de naam van het mo
del te wijzigen in Swift Summum. De auto is er voortaan vanaf
19.999 gulden (inclusief 19 procent BTW).
Smart spreekt zelf van een wereldpremière op de AutoRAI, maar
een bescheiden vernieuwing is meer op z'n plaats om het nieuws
rond de City Coupé te beschrijven. Het gaat namelijk vooral om
nieuwe kleurstellingen en wat extra leverbare uitrusting in het in
terieur zoals elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels,
stoelvei~warming en afstandsbediening voor het elektrische cabrio-
dak. Echt nieuw is een krachtigere motor voor de Smart Pulse. In
plaats van de 55 pk machine krijgt deze versie nu een 62 pk sterke
motor.
last van. Daar staat tegenover
dat de Target veel vroeger een
radarsignaal oppikt. Bij een
echte radarcontrole gaat het (ir
ritante) zoemertje van de Euro
550 uiterlijk 150 meter van te
voren af, meestal zelfs nog hon
derd meter eerder, vergezeld
van een soort telefoonstem, die
vertelt op welke band de radar
bron wordt gedetecteerd. Hoe
vroeg de radar wordt opge
spoord, is sterk afhankelijk van
de verkeersdrukte. Bij erg wei
nig verkeer zijn er weinig reflec
ties van de stralen, maar heel
veel verkeer hindert de stralen
juist weer om bij de detector te
komen.
De Roadie EU 500 heeft het
moeilijker en detecteert een
echte controle meestal pas een
meter of twintig van tevoren en
soms zelfs pas als je de radar
passeert. Dat geeft de bestuur
der te weinig tijd om te reage
ren. Bij een snelheid van 100
km/h leg je immers al bijna 28
meter per seconde af. De Target
Euro 550 geeft je dus aanmerke
lijk meer tijd om je snelheid aan
te passen.
Daar komt bij dat je bij deze
verklikker veel meer kun instel
len. Je kunt niet alleen de ge
luidssterkte van de verklikker
instellen, maar ook is het moge
lijk om het schermpje te dim
men en de taal te kiezen. Boven
dien kun je de Euro 550 ook op
een ander land instellen, zodat
hij de daar gebi-uikte frequen
ties kan oppikken. Let echter
wel op, want alleen in Neder
land en Duitsland is het gebruik
van een radardetector nog toe
gestaan. De Nederlandse
overheid heeft trouwens ook
plannen om het gebruik van ra
dardetectoren te gaan verbie
den.
Mario Vos
De meeste detectoren
in het goedkopere segment moeten met zuignappen tegen de voorruit worden bevestigd.
Target Euro 550 claimen ge
schikt te zijn voor het detecte
ren van radarapparatuur en de
door de politie nu nog spora
disch gebruikte laserguns. Bij
een snelheidsmeting met een la-
sergun is de automobilist echter
zelfs met een detector vrijwel
altijd de pineut. De nauwe bun
del van een lasergun geeft veel
minder reflecties op voorwer
pen en auto's en is door de ver
klikker dus ook moeilijker waar
te nemen. Als de detector een la
ser signaleert, is het vrijwel al
tijd al te laat omdat de meting
reeds is geschied.
Bij het detecteren van radarsig
nalen heeft de gebruiker meer
kans, omdat de bundel veel bre
der is en permanent wordt uit
gezonden. De radarsignalen
worden daardoor makkelijker
weerkaatst door bomen, ver
keersborden en andere auto's en
dus ook makkelijker opgepikt.
Zelfs als, zoals in Nederland,
met de rijrichting mee wordt ge
meten, zodat de radarbundel
niet op de detector is gericht.
In Nederland worden radarap
paraten gebruikt die op ver
schillende frequenties werken.
Op de zogenaamde K-band
(24,125 gigahertz) zit de appa
ratuur van Gatso; dat zijn de
vaste flitskasten die je op steeds
meer plaatsen ziet opduiken. De
Ka-band (34,3 gigahertz) wordt
gebruikt voor mobiele controles
met Multanova-apparatuur.
Daarnaast is er nog oude appa
ratuur in gebruik die op de Ku-
band (13,45 gigahertz) werkt.
Vals alarm
Veel automatische deuren bij
tankstations, winkels en bank
gebouwen gebruiken de hierbo
ven genoemde frequenties even
eens, zodat je nogal eens vals
alarm krijgt. Zowel de dure als
de goedkope detector uit onze
proef geven heel vaak vals
alarm. Soms zelfs midden in de
polder, waar geen radarbron in
de buurt te zien is. Een enkele
keer reageert de Target Euro 550
ook op een GSM-telefoon, de
Roadie EU 500 heeft daar geen
De Target Euro 550 is met een consumentenprijs van 1.295 gulden één van de duurdere detectoren.
Ooit was een stationwagon
vooral een praktische car
rosserievariant voor de verte
genwoordiger met een grote
monstercollectie, de timmer
man met veel gereedschap of
voor de bakker of bloemist op
zijn bezorgronde. Tegenwoor
dig schijnt er een hele levensstijl
achter het bezit van zo'n auto te
schuilen. De combi-koper is
volgens marketingexperts een
actief en sportief mens, die de
capaciteiten van de stationwa
gon vooral benut in zijn vrije
tij dEn bi j die modieuze mensen
past volgens Audi een zeer po
tente krachtbron. De Audi RS4,
de combiversie van de A4, is er
nu namelijk ook met een 380 pk
sterke turbomotor.
De RS4 komt eigenlijk op een
vreemd moment op de markt.
Want Audi heeft zojuist de A4
vervangen door een nieuw mo
del, terwijl de RS4 nog op de
combi-uitvoering van de vorige
A4 is gebaseerd. Voor een aan
schafprijs van dik twee ton krijg
je dus een model dat eigenlijk
een generatie achterloopt, ook
al zijn de uiterlijke verschillen
niet dramatisch.
Opgeleukt
Het interieur ademt luxe door
het gebruik van leer voor de be
kleding van de stoelen en de
deurpanelen. Bovendien zijn
voor de aankleding van het
dashboard en de middenconsole
'technische' materialen ge
bruikt, zoals koolstofvezel en
aluminium. Verderis zo'n beetje
alles in de RS4 te vinden wat het
autorijden aangenaam en com-
Dat 'probleem' pareert Audi
met een uiterlijk behoorlijk 'op
geleukte' carrosserie. In verge
lijking met een standaard A4
Avant heeft de RS4 onder meer
dikkere bumpers met extra ven
tilatieopeningen, flink uitge
holde spatborden, dorpelver-
breders, een dakspoiler aan de
achterklep en 18 inch lichtme
talen wielen met 255/35 ban
den. Bovendien staat de auto
wat dichter bij het wegdek door
het verlaagde onderstel.
fortabel maakt. Van elektroni
sche klimaatregeling tot
elektrisch verstelbare en ver
warmbare buitenspiegels. Dat
mag trouwens ook wel voor deze
aanschafprijs.
Omdat de RS4 de carrosserie
van de A4 Avant heeft, biedt de
auto ondanks zijn sportieve in
borst dezelfde praktische eigen
schappen. Achter de vijfde deur
schuilt geen enorm laadruim,
maar de variabiliteit maakt er
een handige auto van, waarmee
het modale gezin uitstekend uit
de voeten zou kunnen.
Het meest interessante en impo
sante van de Audi RS4 is onder
de motorkap te vinden. Daar
staat namelijk een 2,7 liter V6-
motor met vijf kleppen per ci
linder, die door twee turbocom-
De Audi RS4, met uitgeholde spatborden en een verlaagd onderstel.
pressoren kunstmatig wordt be
ademd. Daarmee wordt het
vermogen van deze motor opge
pept tot liefst 380 pk. Dat zijn er
80 meer dan een Porsche 911 en
bijna net zo veel als een Ferrari
360 Modena.
De Audi RS4 is echter in het
voordeel vergeleken bij deze
twee sportwagens, omdat de
kracht via alle vier de wielen
(quattro-aandrijving) op het
wegdek wordt overgebracht. Er
gaat minder vermogen via wiel-
spin in rokend rubber op bij het
accelereren. Als je heel erg je
best doet, kun je bij een sprint
poging wel wat piepen oproe
pen, maar meestal worden zulke
pogingen omgezet in een bijna
misselijkmakende qcceleratie.
In iets minder dan vijf seconden
ga je vanuit stilstand naar de
100 km/h. De topsnelheid wordt
elektronisch begrensd op 250
kilometer per uur, maar zonder
die zelf opgelegde limiet zou de
Audi tegen de 300 km/h kunnen
rijden.
Veel indrukwekkender dan dat
snel rechtuit rijden op rechte
wegen is de mogelijkheid om
bochten met een hoge snelheid
te ronden. De Audi RS4 lijkt
daarbij zo ongeveer aan de weg
te kleven en blijft heel lang neu
traal sturen, een verdienste van
de permanente vierwielaandrij-
ving. Bovendien blijft de auto in
zulke omstandigheden makke
lijk te beheersen.
Daarmee profileert de Audi RS4
zich als een sportwagen voor de
hele familie, niet alleen wat de
dagelijkse bruikbaarheid be
treft, maar ook op het gebied
vanrijgemak.
Mario Vos
Onderzoek naar de mobiliteit
van de bevolking bij het
steeds drukker wordende
woon-werkverkeer heeft uitge
wezen dat mensen vaker kiezen
voor een combinatie van ver
voersmogelijkheden. De vouw
fiets gaat daarbij een steeds be
langrijker rol spelen, want hij
kan probleemloos mee in de
trein én in de kofferbak van een
auto. FietsenfabrikantBatavus
heeft zich het afgelopen jaar ge
specialiseerd in vouwfietsen.
Een vouwfiets moet aan een
reeks tegengestelde eisen vol
doen. Batavus zegt daarin ge
slaagd te zijn. De vijf modellen
hebben een uitstekende weglig-
ging, rijden comfortabel, klap
pen gemakkelijk in en uit, zijn
licht en duurzaam.
Er zijn twee stalen en drie alu
minium frames. Topmodel is de
aluminium lichtgewicht Pro
Versa met vier versnellingen
(Shimano Nexus), V-velgrem-
men en onderhoudsvrije snaar
aandrijving in plaats van de
gebruikelijke ketting (1.999
gulden). Bijna identiek is de al
langer bestaande Vice Versa van
aluminium, maar met gewone
ketting (1.799 gulden). De Extra
Versa is daar een afleiding van,
die wel wat zwaarder is door het
stalen frame (1.199 gulden).
De Contra Versa is iets anders
van constructie, weer een licht
gewicht van aluminium met
drie versnellingen (Shimano
Nexus) en V-velgremmen (1.499
gulden). Het eenvoudigste type
noemt Batavus een instapmodel
van staal met terugtraprem (799
gulden). Alle vijf vouwfietsen
zijn eind februari via de dealers
van Batavus leverbaar.
Theo van der Kaaij
Ingeklapt past de vouwfiets van Batavus in de kofferbak van de
meeste auto's.
ÏNIC 7957S