Jordi stapt uit snoepwinkels PZC Glaskunstenaar breidt atelier uit Sobere bronzen in zwierige poses de tijd Connie Dekker speelt met Zuid-Nederland moet jackpot nog winnen Optimisme overheerst in prettig chaotisch kunstdebat Zierikzeeënaar gaat geluk buiten Zeeland beproeven in detail ondernemend zeeland Manege voor rolstoelers lijkt er toch te komen kunst cultuur De rubriek Onderrie m-end Zeeland staat on der redactie van Jeffrey Kutterink. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. zaterdag 9 december 2000 door Ellen de Vriend MIDDELBURG - Voor Jordi de Looff (25) is Zeeland te klein geworden. De ondernemer heeft zijn drie Jordi's Snoep winkels in Middelburg, Goes en Domburg verkocht. Hij is toe aan een nieuwe uitdaging. De in Zierikzee wonende Jordi de Looff begon op 17-jarige leeftijd een ijs- en snoepwinkel in Domburg. Het was eigenlijk een grapje, weet hij nog. „Omdat mijn opa en oma in Domburg woonden, kwam ik daar regelmatig. Ik zag wel mogelijkheden voor een snoepwinkel en dacht: waarom zou ik dat niet zelf proberen?" Zo begon hij aan de Zuidstraat in Domburg Jordi's Snoep. Deze winkel werd later gevolgd door dergelijke zaken in Goes en Middelburg. ,,Ik in troduceerde vier jaar geleden het Ben Jerry's-ijsconcept in Nederland. Dat is nu een hype De Rabobank in Klooster- zande houdt zaterdag 16 de cember open huis. De laatste acht maanden heeft er een in grijpende uitbreiding en ver bouwing plaatsgevonden. Be langstellenden kunnen van 14.00 tot 17.00 uur een kijkje komen nemen. Bankpersoneel leidt de bezoekers dan rond. In bar Disco Love tegenover de Rabobank wordt de bezoekers een hapje en drankje aangebo den. Conferencier Frans de Schepper geeft met een optre den een extra feestelijk tintje aan deze open dag. in de ijswereld. Later kreeg ik te horen dat Ahold achter het net had gevist bij het beroemde ijsmerk. Ik heb ook het jelly beans-snoepgoed in Neder land geïntroduceerd", vertelt De Looff trots. De student internationale marketing vindt het leuk om door de directies van de grote concerns te worden opge merkt. Maar hij moet ook er kennen dat het als zelfstandig ondernemer moeilijk is tegen de 'grote jongens' op te boksen. Hij vertelt dat hij twee jaar ge leden door Jamin werd bena derd met een voorstel tot sa menwerking, omdat hij het grootste marktaandeel in de Zeeuwse snoepbranche had. Drieënhalf jaar geleden ging de jonge ondernemer in zee met de Domburger Marcel Bouw man, die zodoende mede-eige naar werd van het filiaal aan de Lange Delft in Middelburg. De Looff heeft enige tijd gele den zijn filiaal in Goes ver kocht. De filialen van Jordi's Snoep in Domburg en in Mid delburg kwamen in handen van Jamin (Ahold). De in totaal twaalf medewerkers konden hun baan behouden. De Looff is er trots op dat zijn zaak door zo'n groot bedrijf is overgeno men. Ook trots is hij op het feit dat Jamin enkele van zijn vin dingen heeft overgenomen. „Jamin heeft een aantal jaren geleden veel filialen gesloten omdat hun concept niet goed meer aansloeg bij de consu ment. NuhebbendenieuweJa- min-zaken bijvoorbeeld een aparte snoepspeelgoed-hoek en een aparte ijshoek. Dit had ik in mijn zaak in Domburg ook al", vertelt De Looff. De Looff heeft een aantal aanbiedingen van bedrijven in de levensmid delensector gekregen, waar over hij verder niets kwijt wil. Hij wil wel prijsgeven dat hij het als een uitdaging be schouwt om zich buiten Zee land in zijn vak te ontplooien. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het kabinet en drie zuidelijke provincies heb ben vrijdag in Den Haag een sa menwerkingsovereenkomst gesloten. Die moet nog in klin kende munt worden verzilverd, maar de Zeeuwse commissaris van de koningin W. T. van Gel der was toch niet ontevreden. „De bestuurlijke samenwer king krijgt vorm. Dat is belang rijk. Niemand verwachtte van daag de jackpot binnen te halen." Het draait ook niet om geld bij de samenwerking tussen Rijk en de provincies, benadrukten vi ce-premier E. Borst en Van Gel der's collega uit Noord-Bra bant, F. Houben. „De tijd dat provinciebestuurders vol en thousiasme Den Haag verlieten met een pot centen, past bij de afgelopen eeuw, niet bij de hui dige", stelde Houben. Zuid-Nederland wil wel extra geld van de rijksoverheid voor een investeringsimpuls, niet minder dan zeven miljard gul den, maar dat moet dan doelbe wust worden gebruikt voor ver sterking van - wat heet - de kernkwaliteiten van drie pro vincies Limburg, Zeeland en Noord-Brabant. De drie willen zich ontwikkelen tot een Europese kennisregio, met een beperkt aantal econo mische clusters en een daarbij passende infrastructuur. Voor Zeeland horen daar goede spoor- en wegverbindingen tus sen de Scheldehavens en het achterland bij. Bang dat Zeeland bij de grote broers Limburg en Noord-Bra bant zal ondersneeuwen, is commissaris van de koningin Van Gelder niet. „Het is de be doeling dat Zeeland een evenre dig deel krijgt. Dat kan ook. Uit onderzoeken is gebleken dat de projecten die Zeeland wil reali seren, zoals een spoorlijn naar Antwerpen, economisch goed scoren." Blij De Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging (BZW) is er on dertussen niet gerust op. De BZW is blij dat het Rijk en de provincies een samenwerkings- ovex-eenkomst hebben gete kend. De rijksoverheid geeft daarmee aan mee te willen werken aan de vei'betering van de infrastruc tuur, arbeidsmarkt en kennis ontwikkeling. Maar, tekent de BZW aan, na twee jaar vooi'bereiding had er meer moeten liggen dan alleen een raamovereenkomst, die nog moet worden geconcretiseerd. Er had een contract moeten lig gen waaraan dit kabinet en vol gende kabinetten gebonden zouden zijn. Volgens de werkge versvereniging is het zaak daar snel werk van te maken. Minister K. de Vries van Bin nenlandse Zaken leek dat te hebben gehoord. Hij stelde een werkkapitaal van 500.000 gul den beschikbaar om de overeen komst uit te werken in concrete projecten. Ook De Vries bleef voorzichtig: „De structuur ligt er nu, maar dat is geen garantie voor succes." SAS VAN GENT - De uitbaters van de manege Baecke in West- dorpe mogen eindelijk hun be drijf uitbreiden. Na een jaar wachten ziet het er naar uit dat Guus en Giselle Baecke dan toch de benodigde aanvraag voor bestemmingsplanwijzi ging op hun erf er door krijgen. Het Westdox-pse echtpaar loopt al een tijdje rond met plannen voor een i'olstoelvriendelijke paardenschool. „Jammer dat het zo lang heeft moeten duren", zegt Guus Baecke. „Wij hadden al een jaar geleden kunnen be ginnen." Aangepaste toiletten, een aan kleedtafel en drempel loze, bi-ede stallen moeten het straks voor rolstoelers mogelijk maken naar de paarden te ko men kijken. Wellicht volgen in de toekomst ook paardrijlessen voor gehandicapten. Verstan delijk gehandicapten kunnen nu al bij de manege terecht. Het provinciebestuur gaf het echtpaar Baecke al een bijdrage van 25.000 gulden voor platte landsvernieuwing, maar de be stemmingsplanwijzing bleef uit. Donderdagavond om 20 uur vergaderd; de gemeenteraad van Sas van Gent hierover. door Ellen De Vriend NIEUWDORP - Glaskunst-atelier 't Glas'uus aan de Ring in Nieuwdorp is uit gebreid en vernieuwd. Hoewel glazeniers erg 'op d'r eigen bin', vindt Rinus Rent meester het niet erg om 'in z'n keukentje te lite kieken'. Omdat hij interesse had voor de glaskunst, volgde Rentmeester in 1995 in Sint Maar tensdijk een cursus tiffany. Hij ontdekte dat er veel vraag was naar glas-in-lood, waarvoor zijn kennis ontoereikend was. Na een opleiding in Brugge mocht de veel zijdige Rentmeester zich kunstglazenier noemen. Hij was destijds schoorsteenve ger en i'eed daarnaast als chauffeur op bus sen van het streekvervoer. Wat eerst alleen een hobby was, is sinds twee jaar 't Glas'uus. Het is op vrijdag en zaterdagochtend ge opend. Rinus Rentmeester verzorgt nieuw glas-in-lood, reparaties, restauraties, ge brandschilderd glas-in-lood en gezand straald glas. Hij soldeert zijn glas-in-lood elektrisch en heeft voor het brandschilde ren een computergestuurde oven. „De af beeldingen van de heiligen op de kerkra men zijn bijvoorbeeld gebrandschilderd. Daarvoor wordt het glas als het ware ge bakken bij ongeveer 650 graden Celsius. Doordat het glas tijdens de verhitting iets smelt, kunnen de metaaloxides die aan het glas worden toegevoegd het glas kleuren", legt Rentmeester uit. Tuinobjecten Rentmeester heeft in de afgelopen jaren onder meer repai'aties verricht aan de evangelische kerk in 's-Gravenpolder en de katholieke kerken in Lewedorp en in Heinkenszand. Bij 't Glas'uus is verder tif fany en kathedraal- en antiek glas te koop. Van het kleine arbeiders woninkje naast hun huis hebben Anke en Rinus Rentmees ter een kunstatelier gemaakt. In het kunst atelier maakt hij tuinobjecten van glas-in- loodpaneeltjes welke in roestvrij staal ge vat zijn. De kunstobjecten zijn driedimen sionaal. Een van Rentmeesters's ontwer pen is een roestvrijstalen plaat van twintig bij twintig centimeter, die haaks gezet is. Het geheel is ongeveer een meter hoog en heeft een sooxt Jugendstil-bloem aan de bovenkant. Doordat het kunstwerk gepo lijst is, weerspiegelt het licht er prachtig op. Maar ook in het platte vlak heeft de kunstenaar een aantal werkstukken. In te genstelling tot een aantal vakgenoten, vind Rinus Rentmeester het leuk om te ex poseren. „Ik leg mijn ziel in mijn ontwer pen." Op dit moment zijn zijn kunstwerken bij Nokielski in Domburg te bekijken. Glas- in-lood wordt volgens hem nog steeds als een luxe gezien. Zaterdag 9 december ver zorgt 't Ouwe Glas'uus van 10.00 tot 17.00 uur demonstraties tijdens een open dag. Rinus Rentmeester vervaardigt naast het traditionele glas-in-lood ook tuinobjecten in roestvrijstaal. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Zeeuwse kunstwe reld is zelfbewust, heeft zelfvertrouwen en is optimistisch. Tot die verrassende conclusie kwam gespreksleider Femke Halsema (Tweede Kamerlid voor Groen- Links) vrijdagavond tijdens een cultuur debat dat door de statenfracties van PvdA en GroenLinks was georganiseerd in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Er was voldaan aan alle voorwaarden voor een oexvexvelend debat. Vrijdag de batteren Provinciale Staten over de nieuwe cultuurnota De kracht van cul tuur, dus de kans was groot dat nog één keer alle bekende grieven over geringe subsidies en verkeerd overheidsbeleid door de zaal zouden vliegen. Dat met een voorzitter van buiten, niet ingevoei'd in de Zeeuwse situatie, wat de kans op enige diepgang aanzienlijk verminderde. En tenslotte in twee uur tijd zeven stellingen over uiteenlopende thema's als theater, lettex'en, beeldende kunst en muziek. Dat kon bijna niet goed gaan. Het ging wel goed. Halsema toonde zich een uitstekend gespreksleider die deed wat ze had aangekondigd: de deelnemers laten discussiëi'en over het beleid op lan ge termijn en niet alleen over hun eigen belangen, En hoewel ze het debat achter af betitelde als een 'happy chaos' kwam uit de diversiteit aan onderwerpen een duidelijk beeld van de Zeeuwse cultuur naar voren. Het cultuurklimaat in Zeeland is pril en in ontwikkeling, zo bleek uit de betogen van verschillende sprekers. Waardevolle initi atieven moeten worden gesignaleerd en gestimuleerd, Daarbij moet de poli tiek volgend zijn, aldus hoofd cultuur Willem Huijbreghs van Scoop. „Ieder verhaal begint met energie, kwaliteit en creativiteit." Stellingen Vergelijkbare stellingen verkondigden directeur Ruud van Meijel van het Zee land Nazomer Festival, John Louws van de Culturele Raad Zeeland en Rob Maas kant van theatergroep Het Bedrijf v/h. Over het al dan niet bestaan van profes sioneel theater in Zeeland merkte hij op: „Ik verdien al dertig jaar mijn brood met theater. Er wordt altijd gelijk gesproken over geld, maar je moet niet op subsidie wachten maar gewoon aan het werk gaan." Die positieve houding leek besmettelijk. Een universiteit in Zeeland? (stelling van hoofdredacteur Paul van der Velde van het Zeeuws Tijdschrift). Niet afschieten dat idee, maar omarmen (aldus voorzit ter Gerrit Schoenmakers van Nieuwe Muziek Zeeland). Is weinig geld een be zwaar? Natuurlijk, maar durf dan keuzes te maken, betoogde directeur Rutger Wolfson van de Vleeshal. Ondersteun een plek als de Vleeshal die vervolgens sti mulerend werkt op initiatieven op het gebied van beeldende kunst. Enzovoort. 'Heeft de Zeeuwse Cultuur anabolen no dig om in de 21ste eeuw overeind te blij ven?', luidde de laatste stelling op het uit gereikte px'ogramma. Dat aan die vraag uiteindelijk niet werd toegekomen was geen bezwaar, want hij was twee uur lang ontkennend beantwoord. Dekker (geboren in Rotterdam in 1960 uit Zeeuwse ouders) maakte deze jurk als een state ment over het begrip tijd. Tijd fascineert haar, evenals bordu ren. Het druppelende water is een metafoor van de tijd die ver strijkt, en de losse draden die - letterlijk - aan de jurk hangen duiden op werk dat nog niet af is. Dekker noemt haar verstilde performance met de jui'k dan ook 'Waiting'. Wachten „Box-duren is een vorm van wachten", zegt ze. „Je wacht op het resultaat terwijl je er tegelij- kertijd in een soort bezwerend ritueel naartoe aan het werken bent." Ze ziet borduren ook als een spel met de tijd. Connie Dekker verwijst naar de weef ster Penelope uit. Odysseus die (Advertentie) KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN Middelburg: Dinsdag 19 dec. aanvang 14.00 uur kapitale schilderijen, kunst en antiek veiling in de Schouwburg Kijkdagen: maandag 18 dec. van 15.00 tot 20.00 uur dinsdagmorgen 19 dec. van 10.00 tot 11.30 uur voor de veilingaanvang. Rijk geïllustreerde catalogus met meer dan 60 kleurenfoto's aan de zaal. J Veilingmeester A. I. Verhage I 10118-627639 - gsm 06-290473391 foto Lex de Meester dat ze overdag gemaakt had, 's nachts weer uit. Zo vertraagde ze de tijd en hield ze haar omge ving onder controle. De jurk waaiïn Dekker vandaag te bewonderen is, was eerder te zien op exposities in Italië. „Hij is nog steeds niet klaai: Ik borduur nog altijd aan deze jurk", aldus Dekker, die haar opleiding volgde aan de Sint' Joost-academie in Breda en de, Rijksacademie in Amsterdam. Hoe denkt ze dat voorbijgan-, gers op haar performance zullen reageren? Dekker: „Het is een soort fata mox-gana. Je loopt er langs, je kijkt, het tafereel zet zich vast op je netvlies en tegelijk heeft het iets onwerkelijks. 'Waiting', performance en presenta tie door Connie Dekker; vanmiddag om 16.00 uur in galerie Caesuur, Lange Noordstraal 67, Middelburg. Daarna als vensterbeeld te zien tot en met 13 januari. Tegenover Caesuur is aan het Hof plein het kunstwerk 'A Thorn in the Eye' van Irene Judong te zien. Dit kunstwerk is uitgestald in een aan tal getraliede informatiekasten naast de voormalige rechtbank (Van de Perrehuis; nu Zeeuws Archief). Tot 7 januari. doorTrees van Herpen GROEDE - Waren cr eerder dit jaar al kleurrijke Nigeriaanse schilderijen te zien in atelier D'Ouwe Smisse in Groede, nu heeft atelierhoudster Wilma van der Lee een andere vorm van Afrikaanse kunst binnen gehaald. Frêle bronzen beeldjes, strak gestyleerd of tra ditioneel, gemaakt door de in Burkina Faso wonende Issa Kiemtore, afstammeling van een oud geslacht van brons kunstenaars. Wat opvalt aan de bronssculp turen van Issa Kiemtore is de sa mengebalde tegenstelling die elk beeld in zich dx-aagt. Ener zijds is daar het materiaal, waar-van de kunstenaar twee verschijningsvormen toepast: een diep donkerbx-uin patina dat ingetogen oogt en een glan zende, geelkoperkleurige ver sie. Anderzijds zit de tegenstel ling in de vormgeving van met name de niet-traditionele beel den. Gestyleerde, sober vorm gegeven gestaltes die zonder uitzondering een zeer zwierige pose aangemeten gekx-egen heb ben. Het zijn sierlijke mensen on danks hun anatomisch incor recte afmetingen. Lange, dunne ledematen en overdreven ge welfde bekkens worden nooit potsierlijk of karikaturaal, maar benadmkken eei'der de gratie. Gelaatstrekken Zo verbeeldt hij een aantal dan seressen in verschillende posi ties, veelal balancerend op één been. Elegante, expressieve we zens zijn het, met extreem lange ledematen, waar dan weer han- wen. Forse oorringen, kalebas sen en nappen en de kenmer kende dikke lippen en grote ogen maken duidelijk dat het Afrikanen voorstellen. Toch hebben een aantal van deze beelden eveneens stakerige le dematen, bolle buiken en holle ruggen. Het is grappig om te zien dat veel van de vrouwelijke beelden een kind op de heup dragen, terwijl zij eigenlijk geen heupen hebben gekregen van hun maker. Soms zijn de licha men nog bedekt met een lenden doek, maar meestal zijn zij naakt op hun siex-aden na. Natuurgetrouw Naast deze vrije intei-pretaties van de mens zijn er ook een aan tal natuurgetrouwe beelden te zien. Het huwelijksritueel wordt weergegeven door een jong koppel dat gezamenlijk uit dezelfde nap drinkt. Een krijger in vol ornaat, een herder met staf of een maïs plettende vrouw met grote vijzel vertegenwoor digen de tradities van het plat teland inBurkina Faso. Passend in het jaargetijde is er een kerst groep van geelkoperkleurig brons. Issa Kiemtore is begaan met het lot van zijn minder bedeelde landgenoten: de opbrengst van de verkoop van zijn beelden gaat naar een door hem opgezet vormings- en ontwikkelings project voor jongeren in zijn ge boorteplaats Ouagadougou. Daar wijdt hij.kansarme jonge ren in in het eeuwenoude vak van zijn familie en doet aan al gemene voxming. Het werk van Issi Kiemtore is tot 30 december te zien in atelier galery D'Ouwe Smisse in Groede. Open do, vrij, en za tussen 10.30 en 17.00 uur. De verstilde performance van Dekker trekt nieuwsgierige blikken van voorbijgangers. door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - Wie vanmid dag om vier uur in de Lange Noordstraat in Middelburg langs galerie Caesuur loopt, zal binnen achter het glas een vrouw zien staan in een fraaie, wijd vallende jurk. De vrouw draagt een schaal die druppels gewijs met water wordt gevuld. Óp de jurk zitten borduursels die zwanen voorstellen. Het borduurwerk op de jurk is hier en daar niet af. De vrouw staat roerloos, alleen haar ogen knip peren. Haar naam: Connie Dek ker, beeldend kunstenaar. tijdens de afwezigheid van haar echtgenoot door vele mannen werd begeerd. „Ze beloofde hun dat ze een man zou uitkiezen als haar borduurwerk klaar zou zijn. Maar omdat ze geen andere man wenste dan haar eigen man, haalde ze het weefwerk den als roeispanen aan ont spruiten. Alles wat afleidt van de gestolde beweging is wegge laten. Zo heeft deze groep geen gelaatstx-ekken, waardoor het universele mensen worden, niet terug te voeren tot enige geogra fische herkomst. Heel anders zijn de herkenbaar Afrikaanse mannen en vrou- Afrikaanse vrouwen van Issa Kiemtore. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 60